Hop til indhold
  • 0

Bevægelsessensor i carport


Kim Bruun
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Min Bevægelsessensor i min carport er inden for den sidste uge begyndt at opfører sig underligt. 

Når skumrings-relæet bliver aktivt er der lys hele tiden også selvom jeg har dækket Bevægelsessensor af med sort tape. Umiddelbart er min konklusion der skal en ny sensor til?

Mit spørgsmål er hvor kan jeg få en erstatning der er plug and play?

 

På forhånd tak for hjælpen

20191124_101419.jpg

20191124_101429.jpg

20191124_101432.jpg

20191124_101436.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Kunne tyde på det. Har selv 2 Opus PIR indendøre på badeværelser der også er begyndt at te sig mærkeligt og bliver ved med at give signal periodisk med 5-10 sek. mellemrum uden der er nogen.

Men en fejlkilde kan være træk ind bag i PIR sensoren når de er monteret udendørs, eller har føringsrør til åbent loft. Her kan man prøve at tætne med silikone eller lign. fugemasse.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er lidt i tvivl hvilke stumper jeg skal bruge. umiddelbart er jeg kommer frem til jeg skal købe:

LK IHC Control PIR 24 V, 180°, FUGA, 1 modul: https://www.elvvs.dk/p/lk-fuga-ihc-control-pir-sensor-24v-180-hvid-33654/

OPUS® 74 FUGA PIR adaptor dæksel:  https://www.elvvs.dk/p/opus-74-pir-afdaekning-adaptor-anvendes-til-fuga-180-pir-sensorer-saa-de-opfylder-ip44-1247594/

Er det korrekt?

 

Mht. til tilslutning så har jeg i dag 3 udgang på sensoren, hvor 1 og 3 er anvendt.

Hvordan tilslutter den nye med 4 udgange?

Terminal 1 = Bevægelsesudgang.
Terminal 2 = 24 V.
Terminal 3 = 0 V.
Terminal 4 = Skumringsrelæ

 

På forhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
39 minutter siden, Kim Bruun skrev:

Jeg er lidt i tvivl hvilke stumper jeg skal bruge. umiddelbart er jeg kommer frem til jeg skal købe:

LK IHC Control PIR 24 V, 180°, FUGA, 1 modul: https://www.elvvs.dk/p/lk-fuga-ihc-control-pir-sensor-24v-180-hvid-33654/

OPUS® 74 FUGA PIR adaptor dæksel:  https://www.elvvs.dk/p/opus-74-pir-afdaekning-adaptor-anvendes-til-fuga-180-pir-sensorer-saa-de-opfylder-ip44-1247594/

Er det korrekt?

Korrekt.

39 minutter siden, Kim Bruun skrev:

Hvordan tilslutter den nye med 4 udgange?

Terminal 1 = Bevægelsesudgang.
Terminal 2 = 24 V.
Terminal 3 = 0 V.
Terminal 4 = Skumringsrelæ

 

På fuldstændig samme måde som du skriver herover. Dvs du skal bruge en ledning mere. Men det lader også til du har flere løse ledninger liggende i dåsen. Så derfor skal du have en ekstra indgang. Mener faktisk der er en rimelig god vejledning med, netop til hvordan du forbinder den til IHC. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den gamle benytter:

1) Bevægelses udgang (tilsluttet et input modul)

2) ikke tilsluttet

3) 0 volt

Den virker altså som et simpelt trykkontakt, og lever af den strøm den kan trække i kredsen. Derfor er det nok også tilsluttet et 24/24  input modul og ikke et 24/3 input modul. Det første kan levere mere strøm til eksempelvis en PIR.

Den nye PIR har skal så have en ekstra forbindelse med 24V forsyning som tilsluttes pin 2. Og så kan du måske benytte pin 4 skumringssignalet også. Som Kandersen skriver så har du heldigvis ekstra leder så det burde ikke være et problem.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du får forbundet en 24v forsyning også så burde Visual programmet være ligeglad om det er den ene eller anden pir der giver signalet. Men hvis du vil gøre brug af Skumrings signalet også, så kan det være du skal skifte “produktet” i Venstre side i Visual programmet. Er det en “moderne” pir der er valgt i programmet skal du bare vælge hvilket input du fører skumring ind på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nu fået stumperne hjem. 

Hvis jeg forbinder nye PIR sensor som den "gamle" var bundet op, vil det så virke som det hele tiden har gjort? Jeg har et ekstern skumring relæ som virker uden problemer som jeg forsat ønsker at anvende.

 

Gamle PIR sensor: 

Terminal 1 = Bevægelsesudgang. - BrunTerminal 2 = 24 V. - Ikke tilsluttet
Terminal 3 = 0 V. - Brun med hvid streg

 

Ny PIR sensor:

Terminal 1 = Bevægelsesudgang. - Brun
Terminal 2 = 24 V. - Ikke tilsluttet
Terminal 3 = 0 V. - Brun med hvid streg
Terminal 4 = Skumringsrelæ - Ikke tilsluttet

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej - som der er nævnt tidligere i tråden, SKAL den nye PIR også have monteret fast +24V på klemme 2, så du skal bruge en af de disponible ledere der er i overskud, og have monteret den i tavlen også (vil anbefale at bruge den orange til 24V).
Der skal ikke ændres noget i programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4.12.2019 at 19:35 , TorbenSørensen skrev:

Nej - som der er nævnt tidligere i tråden, SKAL den nye PIR også have monteret fast +24V på klemme 2, så du skal bruge en af de disponible ledere der er i overskud, og have monteret den i tavlen også (vil anbefale at bruge den orange til 24V).
Der skal ikke ændres noget i programmet.

Hej 

 

Jeg har fået tilslutte min nye PIR sensor og forbundet som beskrevet: 

 

Terminal 1 = Bevægelsesudgang. - Brun
Terminal 2 = 24 V. - Orange
Terminal 3 = 0 V. - Brun med hvid streg
Terminal 4 = Skumringsrelæ - Ikke tilsluttet

 

Jeg verificeret om der er 24V mellem terminal 2 og 3 (ved PIR sensor) og det er...

 

Det virker ikke. Hvad gør jeg galt? (Eksternt skumringsrelæ er aktivt.)

 

På forhånd tak for hjælpen!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kim Bruun skrev:

Hej 

 

Jeg har fået tilslutte min nye PIR sensor og forbundet som beskrevet: 

 

Terminal 1 = Bevægelsesudgang. - Brun
Terminal 2 = 24 V. - Orange
Terminal 3 = 0 V. - Brun med hvid streg
Terminal 4 = Skumringsrelæ - Ikke tilsluttet

 

Jeg verificeret om der er 24V mellem terminal 2 og 3 (ved PIR sensor) og det er...

 

Det virker ikke. Hvad gør jeg galt? (Eksternt skumringsrelæ er aktivt.)

 

På forhånd tak for hjælpen!

På min IHC har kan jeg se at den brune ledning er tilslutte i terminal 5, den brune med hvid streg til 0 (mellem terminal 6 og 7) og så har jeg trukket den orange ledning til til 24V (mellem terminal 7 og "Data")

 

Det er bundet op i vejledning som om den skal brune ledning skal på terminal 1 og den brune med hvid streg til 0 (mellem terminal 3 og 4)

 

Gør det en forskel??? i såfald hvad kan gøre for at få det til at virke?

 

På forhånd tak for hjælpen!

IHC - PIR.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Ud fra din beskrivelse, er den monteret korrekt. Har du husket at indstille bevægelsesudgangen på PIR til "B"?

 

Bevægelsesudgang.jpg

Ja, den er indstillet på B (Har også prøvet de andre uden held)
I manualen står der at den  "Under testen vil lysdioden på fronten blinke" hvilket jeg heller ikke har observeret

Capture.PNG

20200206_160324.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har ledningerne ordentlig fat i skæreklemmerne på PIR? 

De skal trykkes i med den medfølgende montage-dims. Jeg plejer at sætte den på en PZ1 skruetrækker, og bruge den til at presse med. 

 

Det kan også være PIR'en, som ikke er klikket rigtigt på bunden, hvor ledningerne er monteret. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, TorbenSørensen skrev:

Har ledningerne ordentlig fat i skæreklemmerne på PIR? 

De skal trykkes i med den medfølgende montage-dims. Jeg plejer at sætte den på en PZ1 skruetrækker, og bruge den til at presse med. 

 

Det kan også være PIR'en, som ikke er klikket rigtigt på bunden, hvor ledningerne er monteret. 

Jeg har brugt det lille plastik værktøj som fulgte med til at monteret ledningerne.

Jeg har som sagt målt på terminalerne og får omkring 24V, hvilket må tyde på at 0 ledning og 24V ledning må være monteret korrekt? Jeg ved ikke hvordan jeg kan måle om den brune ledning er monteret korrekt?

 

Jeg har prøvet at vrikke i selve sensoren for at se om det er en dårlig forbindelse eller lign. uden held.

Jeg har også trykket ind på sensoren for at sikre den er monteret korrekt... uden held.

Capture1.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Kim Bruun skrev:

Jeg har brugt det lille plastik værktøj som fulgte med til at monteret ledningerne.

Jeg har som sagt målt på terminalerne og får omkring 24V, hvilket må tyde på at 0 ledning og 24V ledning må være monteret korrekt? Jeg ved ikke hvordan jeg kan måle om den brune ledning er monteret korrekt?

 

Jeg har prøvet at vrikke i selve sensoren for at se om det er en dårlig forbindelse eller lign. uden held.

Jeg har også trykket ind på sensoren for at sikre den er monteret korrekt... uden held.

Capture1.PNG

Jeg har også prøvet at "fjerne" kablerne for en god ordensskyld og trykke ledninger ned med det lille plastik værktøj igen... uden held

20200206_183836.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Test af signal ledning tilbage til IHC anlægget.

  1. I ServiceView markerer du din PIR indgang og logger værdiskifte.
  2. Uden ved PIRén lægger du en kortvarig lus imellem klemme 1 og 3. Kortslutter de to klemmer i 1/2 sek.
  3. Tilbage i ServiceView skal der nu være to logninger, én hvor indgangen er skiftet til ON og én hvor den skrifter tilbage til Off.

MEN

Du skriver tidligere at du ikke får lys i PIRén når du tilslutter strøm til den, (Tester) det tyder på at den IKKE får strøm eller er defekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sensoren skal også blinke grønt når den opfanger bevægelse de 15 minutter efter strømmen er tilsluttet.

Og så skal du måle 24V på bevægelsesudgangen. Dit 24V input modul trækker indgangen høj gennem en modstand. Når sensoren opfanger bevægelse trækker den bevægelsesudgangen ned til 0V. Hvis du ikke måler 24V på bevægelsesudgangen når sensoren ikke er tilsluttet så er der ikke forbindelse.

Hvis sensoren blinker grønt fra tid til anden efter der er gået 15 min. så har du en løs forbindelse på enten 0V eller 24V.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hermed en update..

Jeg kontaktet www.elvvs.dk hvor jeg har købt sensoren. Selvom det var 2 måneder siden jeg bestilte den tog de retur og jeg fik en ny med uden beregning. Rigtig god service. Jeg har nu monteret sensoren og der er hul igennem! hvilket må tyde på der var en defekt sensor jeg havde fået.

Mange tak for jeres hjælp!! God weekend til jeg alle! :)

20200214_132742.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok