Hop til indhold

Ny LED Dæmper


Sorensen1212
 Share

Recommended Posts

Forstår godt de skal adresseres på en eller anden måde. Men linkes lyder mere..  hmm såen lidt wireless. Det næste bliver vel "parres" :)

Velbus "linker" man også. Configurationsprogrammet finder automatisk moduler som er forbundet til bussen, selvom de ikke er adresseret endnu. Og så tildeler man en adresse til modulet via configurationsprogrammet.
LK´s LED dæmper kan jeg forstå, at man fysisk skal trykke på dæmperen.  Det er lidt op ad bakke da man ikke helt bliver fri for at skulle have gang i computer og dæmper samtidig, (ligesom wireless). 

Anyway, virker det er det selvfølgelig begrænset hvor stort et problem det er. Tænker bare at der kunne være andre måder i år 2020. 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 27.11.2019 at 10:18 , Henning Pedersen skrev:

.Og den kræver en Visual 3 controller, den kommer IKKE til at virke med Visual 6.2.

Det er der nok ikke et sagligt /teknisk argument for, da der jo også er RS485 på de gamle. Og hvis addressering og styring mm foregår ligesom wireless så burde der være RAM og CPU nok i de gamle også. Jeg har endnu ikke hørt fra LK at man ikke må have 64 wireless enheder på (andet end i praksis begynder der nok at være lidt forstyrrelser mellem dem når man når op på mere end 50)
Så det er kun fordi de har bestemt sig for de “gamle” controllere er EOL og dermed ikke vil bliver supporteret mere af ny hw/fw.

Tænk hvis det var sådan i bilbranchen. Nu har VW lavet en ny Golf, også du kan herefter ikke få de nye lavprofil dæk til din “gamle” mk.4 fra 2005 for de er udviklet specielt til den nye og vil ikke virke på den gamle :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Kandersen skrev:

Forstår godt de skal adresseres på en eller anden måde. Men linkes lyder mere..  hmm såen lidt wireless. Det næste bliver vel "parres" :)

Velbus "linker" man også. Configurationsprogrammet finder automatisk moduler som er forbundet til bussen, selvom de ikke er adresseret endnu. Og så tildeler man en adresse til modulet via configurationsprogrammet.
LK´s LED dæmper kan jeg forstå, at man fysisk skal trykke på dæmperen.  Det er lidt op ad bakke da man ikke helt bliver fri for at skulle have gang i computer og dæmper samtidig, (ligesom wireless). 

Anyway, virker det er det selvfølgelig begrænset hvor stort et problem det er. Tænker bare at der kunne være andre måder i år 2020. 

Det er da moderne at parre dimmerne på den måde i forhold til hvordan man gjorde med adgangskontrol og alarmanlæg for 20 år siden, der var det med jumpere/dipswitche man stillede adressen :)

Men ja, i dag bruger man QR koder til den slags, man da opsætningen foregår via en PC er det jo heller ikke smart.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Så det er kun fordi de har bestemt sig for de “gamle” controllere er EOL og dermed ikke vil bliver supporteret mere af ny hw/fw.

Helt enig.

11 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men ja, i dag bruger man QR koder til den slags, man da opsætningen foregår via en PC er det jo heller ikke smart.

Som nævnt, så er det ikke sådan det foregår med fx Velbus. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
På 26.11.2019 at 13:10 , Kristian P skrev:

Og hvorfra har du så dine fakta?

LK har stoppet supporten af firmwaren til HW6.2 for over 2 år siden. Hvis du er i tvivl, så tag et kig på https://www.lk.dk/mit-lk/ihc-software De første 6 mdr. efter HW7 kom på banen var periode under HW 6.2 angivet som 2012 -> Nu er det angivet som 2012 - 2017

På 26.11.2019 at 13:21 , Kristian P skrev:

at det pga. "dovenskab" så kun bliver i en version der understøtter 3'eren ...

På et eller andet tidspunkt skal supporten af gammel HW jo stoppe.

På 26.11.2019 at 13:21 , Kristian P skrev:

Det er især den RS485 port der "forvirrer" mig ... kan godt forstå at det giver mening med en trådet styring til en komponent i tavlen, og at brugen af RS485 nok giver mulighed for understøttelse af scenarier... men ...

Hvis nu LK havde taget en wireless Ø80 dimmer og klasket ind i en DIN skinne klods, så ville den jo kunne have samme "profil" som en Ø80, og dermed understøttes af de gamle wireless controllere ... uden brug af en RS485 port.

Wireless er jo radio kommunikation, og alle som har rodet med kortbølge sender etc. som dreng, ved at antenner skal anbringes med afstand, da de ellers vil forstyre/æde hinandens signal. Såvidt jeg husker anbefaler LK 1M mellem wireless enheder. I denne context er antennen på controlleren en wireless enhed, ligesom wireless lampeudtag, wireless kombi dimmer, wireless stikkontakter etc. etc. etc.

Og ja jeg ved godt at det ofter virker selvom de sidder klods op af hinanden, hvilket de også gør hos mig, men når LK frigiver noget skal det gerne virke i alle situationer (ved godt at der også her er forskel på teori og praktis)

På 27.11.2019 at 13:30 , Henning Pedersen skrev:

Hvis indput på "Kanalsynkronisering" er On, så kører de to lysdæmper parallelt ifht. sidst signal på éen af dem, dvs. sidste signal bestemmer, hvilket kan være ok i meget store spotinstallationer, men med 200 VA pr. lysdæmper tænker jeg ikke det bliver aktuelt i ret mange boliger.

Er det 200VA pr. dimmer eller pr. kanal? Hvis det er pr. dimmer kan man så trække 150VA på 1 kanal og 50VA på den anden?

På 28.11.2019 at 21:32 , Lars Jacobsen skrev:

Tænk hvis det var sådan i bilbranchen. Nu har VW lavet en ny Golf, også du kan herefter ikke få de nye lavprofil dæk til din “gamle” mk.4 fra 2005 for de er udviklet specielt til den nye og vil ikke virke på den gamle :rolleyes:

Den nye model af min bil har en anden motor, og er ændret på flere andre punkter også. Bil producenten har derfor meddelt at de fremover kun laver kritiske software opdateringer til min bil de næste 2 år, og derefter vil de ikke længere lave software opdateringer til den. Bilbranchen er dermed ikke bedre end LK, bortset fra at de er bedre til at annoncer når de stopper software supporten på din bil.

Opel er faktisk gået så langt at de ikke længer understøtter opel assist, eller hvad det nu hedder. Det er et system som er installeret i mange high end Opel modeller, men systemet er ikke kompatibelt med et tilsvarende system fra Opel's nye ejer. Så bare ærgeligt hvis du har købet en Opel med det system.

Og sidst med ikke mindst. I dækkene på min bil er der dæktryks sensor. På et eller andet tidspunkt er jeg ret sikker på at jeg ikke længere kan få dæk/fælge med den rigtige type sensor, og så vil det system holde op med at virke, da det ikke er en sikkerheds kompnent, og dermed ikke noget som længere vil blive opdateret i bilen's software.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 minutter siden, Lars1 skrev:

Er det 200VA pr. dimmer eller pr. kanal? Hvis det er pr. dimmer kan man så trække 150VA på 1 kanal og 50VA på den anden?

Det er pr. kanal.

Det skal måske for god ordens skyld lige nævnes at de 2 kanaler deler den samme tilgangs fase. De 2 kanaler kan altså ikke deles over 2 grupper.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 28.11.2019 at 11:53 , Kandersen skrev:

Forstår godt de skal adresseres på en eller anden måde. Men linkes lyder mere..  hmm såen lidt wireless. Det næste bliver vel "parres" :)

Det er måske mig som er evnesvag, men kan du ikke lige forklare mig forskellen på linkning og parring?

På 28.11.2019 at 11:53 , Kandersen skrev:

Velbus "linker" man også. Configurationsprogrammet finder automatisk moduler som er forbundet til bussen, selvom de ikke er adresseret endnu. Og så tildeler man en adresse til modulet via configurationsprogrammet.

Hver producent har sin fortrukne metode. Der er fordele og ulemper ved dem alle. Jeg har lige brugt 1 mdr. sammen med et par advokater fordi nogen havde claimet nogle Meraki netværks devices i Meraki's dashboard som ikke var deres. Hvordan de har fået finger i vores licens nøgler er der ikke nogen som ved. Men auto discovery og remote opsætning af nye enheder er ikke altid lykken.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Det er pr. kanal.

Det skal måske for god ordens skyld lige nævnes at de 2 kanaler deler den samme tilgangs fase. De 2 kanaler kan altså ikke deles over 2 grupper.

Ja og det skal også nævnes at LK siger maks 10 stk led lyskilder på kanal. 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja og det skal også nævnes at LK siger maks 10 stk led lyskilder på kanal. 

Korrekt - men tror du ikke bare at det skal ses som et udtryk for at de generelt kun er tester op til 10 stk. Hvor mange de reelt kan trække, viser sig først når vi begunder at bruge dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Korrekt - men tror du ikke bare at det skal ses som et udtryk for at de generelt kun er tester op til 10 stk. Hvor mange de reelt kan trække, viser sig først når vi begunder at bruge dem.

Jo, for det virker typisk altid med flere end 10 lyskilder. Jeg har feks 14 stk GU10 på min den ene wireless og det virker fint.

Men jeg har hørt at det er pga at startstrømmen er høj ved LED.

Men andre fabrikater laver dimmere der er opgivet til mange flere.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men jeg har hørt at det er pga at startstrømmen er høj ved LED.

Det ku godt tænkes, mon ik der kommer mere om det når de bliver frigivet.

8 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men andre fabrikater laver dimmere der er opgivet til mange flere.

Jeg ved der nogen der "tænder" for lyset når sinuskurven er i null, og derved udgår startstrømmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Lars1 skrev:

Det er måske mig som er evnesvag, men kan du ikke lige forklare mig forskellen på linkning og parring?

Linkning og parring er i dette tilfælde det samme.
Som jeg forsøgte at forklare, så kommer det til at virke såen wireless/trådløs agtig, ligesom man parre bluetooth. Men her er der jo tale om en fortrådet enhed. Derfor bliver det, i min verden, lidt skævt at bruge sådan et begreb. 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja og det skal også nævnes at LK siger maks 10 stk led lyskilder på kanal. 

Det gjorde de også med de gamle dæmpere, selvom de sagtens kan trække flere. 
Jeg tror det er noget med "en vis garanti". At dæmperen sagtens kan trække flere, men LK vil ikke sige god for mere end max 10. 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Kandersen skrev:

Linkning og parring er i dette tilfælde det samme.
Som jeg forsøgte at forklare, så kommer det til at virke såen wireless/trådløs agtig, ligesom man parre bluetooth. Men her er der jo tale om en fortrådet enhed. Derfor bliver det, i min verden, lidt skævt at bruge sådan et begreb. 

I min optik er det ordkløveri. Når du auto discover din velbus enhed og giver den en bus addresse, så linker/parre du den også med den/de enheder som den skal tale med. Eneste forskel på velbus og IHC at i IHC skal du ikke selv tildele en bus addresse IHC gør dette for dig automatisk. Og så skal du med velbus ikke ud og have fysisk fat i enheden, men som jeg skrev tidligere er det ikke altid en fordel.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Henning fik du en ny firmware for at kunne teste den nye dimmer?

Ja - jeg køre på FW 3.3.24 og en nyere Visual version som indeholder selve produktet.

4 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvordan får den enkelte dimmer adressen på den serielle kommunikationsbus?

Automatisk, du skal selvfølgelig manuelt aktivere de blå tryk for at "Linke" præcis denne dæmper med disse kanaler til produktet i Visual.

6 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Har LK udgivet en ny FB for at kunne bruge den?

Pas - jeg bruger aldrig LKs blokke.

Begge kanaler kan programmeres op på samme måde som en alm. wireless dæmper og har virket fint med mine egne blokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Ja - jeg køre på FW 3.3.24 og en nyere Visual version som indeholder selve produktet.

Automatisk, du skal selvfølgelig manuelt aktivere de blå tryk for at "Linke" præcis denne dæmper med disse kanaler til produktet i Visual.

Pas - jeg bruger aldrig LKs blokke.

Begge kanaler kan programmeres op på samme måde som en alm. wireless dæmper og har virket fint med mine egne blokke.

Tak for svar, super for jeg var noget i tvivl om hvordan og hvorledes men havde dog luret at der skulle ny firmware og FB/Visual til. 

Fik du lov at beholde den efter testen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja - de har ikke bedt om at få dem tilbage igen, jeg har 3 stk. Men det var jo også demo modeller som skulle rettes.

Hver kanal har desuden udgange for 4 forskellige fejl som kan hjælpe elektrikeren under fejlsøgning. Jeg har ikke fundet noget fornuftigt at bruge dem til endnu, da jeg ikke rigtig kan finde hvor de giver mening for fru. Jensen.

  1. Overstrøm
  2. Overspænding
  3. Overophedning
  4. Belastningsfejl

 

Link til kommentar
Del på andre sites

46 minutter siden, Kandersen skrev:

De giver da mening i openHAB (eller lign) da det er meldinger man kan sende videre (modtage) såfremt der sker en fejl.
Kan de ikke også bruges i Sceneviewer? (eller hvad den nu hedder).  

Jeg giver Henning ret. Fru Jensen vil ikke ane hvad hun skulle stille op med de fejlmeldinger. Men det er godt for os nørder.

Link til kommentar
Del på andre sites

49 minutter siden, Kandersen skrev:

De giver da mening i openHAB (eller lign) da det er meldinger man kan sende videre (modtage) såfremt der sker en fejl.
Kan de ikke også bruges i Sceneviewer? (eller hvad den nu hedder).

Jo - jo, for elektrikeren eller ham der ikke kan få nok, men hvad med fru Jensen, hvad skal hun bruge det til?

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Ja - de har ikke bedt om at få dem tilbage igen, jeg har 3 stk. Men det var jo også demo modeller som skulle rettes.

Hver kanal har desuden udgange for 4 forskellige fejl som kan hjælpe elektrikeren under fejlsøgning. Jeg har ikke fundet noget fornuftigt at bruge dem til endnu, da jeg ikke rigtig kan finde hvor de giver mening for fru. Jensen.

  1. Overstrøm
  2. Overspænding
  3. Overophedning
  4. Belastningsfejl

 

Fedt at du kunne beholde dem. 

Smart med de udgange, de kører bare i softwaren selvfølgelig.

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jo - jo, for elektrikeren eller ham der ikke kan få nok, men hvad med fru Jensen, hvad skal hun bruge det til?

Det er jo slet ikke LK´s mening at hun skal se dette. Det har vel aldrig været hverken via Visual, serviceview eller andet. Er det hele ikke primært tiltænkt netop elektrikerne?
Ved at de nu har lavet det sådan, så kan "nørder" som os netop bruge informationer, før vi går i krig med at fejlrette i installationen. Fru Jensen forstår stadigvæk ikke et klap af det, medmindre du i din brugerflade til hende giver hende informationen, som hun så kan give videre, når hun rekvirerer en elektriker til at fejlfinde på hendes lys :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok