Hop til indhold
  • 0

Google home


Jakob Larsen
 Share

Spørgsmål

Hej Allesammen.

Jeg har nu haft mit ihc system oppe og køre de sidste 7-8 måneder og rigtig glad for det.

men nu vil jeg gerne til udforske det lidt mere og der har jeg sat mig for at får en Google Home som kan styre mit "Hus".

Og efter lidt efterforskning har jeg lidt basale spørgsmål.

1) Hvis man får en google home som forstår dansk, får man så problemer med og kæde sine kommandoer sammen men ord som køkken eller værelse ? altså understøtter openhap bogstaver som æ,ø og å osv ?

2) når man har fået openhab op og kører på rasberry pi'en og fået bindings til og virke med ihc'en. kræver google home så yderligere programmering på openhab'en end når man har skrevet sine items ind ? ved godt det er lidt firkantet spørgsmål men prøver bare forstå hvordan google home får fat i ihc'en.

3) og til sidst, så kan jeg ikke finde stedet hvor man downloader ihc bindings filen (.JAR filen)

 

mange tak på forhånd

hilsen Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

1) Ja Google home forstår Dansk , så det der er relateret til Google (fx Tags)  kører du bare på. Generelt i Openhab vil jeg nok undgå det.Er dog ikke heæt sikker på hvordan Openhab håndterer det.

2) Der skal som skrevet "tags" på det som du vil styre ,men programmering nej. Det er jo teknisk set Openhab der "får fat i Ihcen" .Google home skal dog have en  Openhab plugin/skill installeret for at det virker.

3) Nu ved jeg ikke hvilken version du kører ,men spørgsmålet er om du skal opgradere til en 2.5.x Beta version så er bindingen integreret (har kørt super stabilt her ).. Så er du og sikker på at du har den mest opdaterede version. Der har været nogle ændringer/opdateringer undervejs.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er stadig ny med openhab så vi skal måske lige have en af de garvede gutter til at svare, men openhabian kommer standard men version 2,4 stabile hvis jeg ikke husker forkert . Men du kan let opgradere til 2.5m4 så er ihc bindingen inkluderet og skal ikke hentes seperat .

Den ligger iøvrigt så vi jeg husker på github men har ikke lige et link 
 

og ja jeg har selv købt google home (i dk ).netop fordi den kunne dansk . Har også Amazons alexa Som er bedre understøttet i openhab men det er bare ikke så naturligt og bruge det på engelsk.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jakob Larsen skrev:

så der er ikke problemer med og købe en nordisk udgave af google home som kan dansk så, hvis google home godt kan kode f.eks. køkken sammen med koekken tag i openhab.

Nix, Google Home håndtere fint æ, ø å. Men du må ikke bruge æ,ø,å i items navne i openhab2, hvis det er det du mener med "koekken".

Her er et eksempel på en dimmer fra mit køkken:

Dimmer    koekken_underskablys_niv   "Lyset under køkkenskabe [%.0f %%]"        <light>          (vLys)       [ "Lighting" ]       { channel="ihc:controller:elko:koekkenunderskab_dimmer", autoupdate="false" }

I ovenstående eksempel siger jeg til Google, "Hey Google, tænd lyset under køkkenskabe". Og vupti, så tændes det :-)

 

1 time siden, Jakob Larsen skrev:

jeg har installeret openhabian 1.5.

Ved ikke hvad version af openhab det er. Men hvis det er fornylig, så er det nok 2.4 stable. Som bozidar er inde på, så opgrader til 2.5M4. Den er bedre end 2.4 stable. I 2.5M4 behøver du ikke downloade .jar filen, for den ligger allerede under addons-> bindings i PaperUI.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Nix, Google Home håndtere fint æ, ø å. Men du må ikke bruge æ,ø,å i items navne i openhab2, hvis det er det du mener med "koekken".

Her er et eksempel på en dimmer fra mit køkken:


Dimmer    koekken_underskablys_niv   "Lyset under køkkenskabe [%.0f %%]"        <light>          (vLys)       [ "Lighting" ]       { channel="ihc:controller:elko:koekkenunderskab_dimmer", autoupdate="false" }

I ovenstående eksempel siger jeg til Google, "Hey Google, tænd lyset under køkkenskabe". Og vupti, så tændes det :-)

 

Ved ikke hvad version af openhab det er. Men hvis det er fornylig, så er det nok 2.4 stable. Som bozidar er inde på, så opgrader til 2.5M4. Den er bedre end 2.4 stable. I 2.5M4 behøver du ikke downloade .jar filen, for den ligger allerede under addons-> bindings i PaperUI.  

okay super :) tak for svar og kommer nok flere spørgsmål.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Kandersen skrev:

Det her er den seneste .jar fil jeg kan finde af bindingen. Den er fra august 2019. 
https://openhab.jfrog.io/openhab/online-repo-milestone/2.5/org/openhab/addons/bundles/org.openhab.binding.ihc/2.5.0.M2/

Som sagt så bør du installere 2.5M4. Så behøver du ikke installer nogen binding manuelt. 

Jeg synes bare ikke der kommer andet en 1.3 ihc binding når jeg søger under add-on og jeg kører nu 2.5M4

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kender det alt for godt!
Når jeg engang imellem opgradere openhab, så gør jeg altid det, at jeg lader den gøre hele opgraderingen færdig så den starter op første gang. (jeg holder øje i tail log). Og når den mere eller mindre har fået alt med, så lukker jeg openhab ned, og rebooter. 
Jeg har simpelthen for mange gange prøvet det der med, at enten tålmodigheden ikke lige holdt, eller at noget er gået galt under første opstart. Så jeg har vænnet mig til at genstarte efter hver opgradering. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • -1
1 time siden, bozidar skrev:

1) Ja Google home forstår Dansk , så det der er relateret til Google (fx Tags)  kører du bare på. Generelt i Openhab vil jeg nok undgå det.Er dog ikke heæt sikker på hvordan Openhab håndterer det.

2) Der skal som skrevet "tags" på det som du vil styre ,men programmering nej. Det er jo teknisk set Openhab der "får fat i Ihcen" .Google home skal dog have en  Openhab plugin/skill installeret for at det virker.

3) Nu ved jeg ikke hvilken version du kører ,men spørgsmålet er om du skal opgradere til en 2.5.x Beta version så er bindingen integreret (har kørt super stabilt her ).. Så er du og sikker på at du har den mest opdaterede version. Der har været nogle ændringer/opdateringer undervejs.

 

så der er ikke problemer med og købe en nordisk udgave af google home som kan dansk så, hvis google home godt kan kode f.eks. køkken sammen med koekken tag i openhab.

jeg har installeret openhabian 1.5.

men hvor downloader jeg den .jar fil ??

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok