Hop til indhold

Årsag til at bruge IHC captain


Morten Krogh
 Share

Recommended Posts

På 5.11.2019 at 16:55 , Lars Jacobsen skrev:

Så tror jeg ikke helt du har forstået IHC Captain (og flere af de andre 3. Parts programmer). Visual kan netop IKKE eller har ikke funktionaliteten, det er derfor man anvender dem.

Beklager det var min fejl, det var selvfølgelig ikke visual jeg mente men forskellen/fordelene med captain kontra , LK IHC scene view og deres mobil app

Link til kommentar
Del på andre sites

13 minutter siden, Morten Krogh skrev:

Beklager det var min fejl, det var selvfølgelig ikke visual jeg mente men forskellen/fordelene med captain kontra , LK IHC scene view og deres mobil app

Jeg kan prøve:

  • IHC Captain er gratis :)
  • IHC Captain lader sig styre alle input/indgange og indstillinger
  • IHC Captain lader dig styre næsten alt det samme som IHC administrator uden problemer med Java og certifikater
  • IHC Captain kan forbinde din IHC Controller til omverden (jeg har i beta den anden vej - hvor omverden kan forbinde og styre IHC, f.eks. ifttt, google home etc.)
  • IHC Captain kan overvåge din IHC Controller
  • IHC Captain tillader dig at lave forskellige visninger og styring - så du kan lave en bruger til et barn f.eks. som kun gør de kan slukke og tænde lyset i deres værelse etc. (det kommer endeligt ud i næsten version)
Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg kan prøve:

  • IHC Captain er gratis :)
  • IHC Captain lader sig styre alle input/indgange og indstillinger
  • IHC Captain lader dig styre næsten alt det samme som IHC administrator uden problemer med Java og certifikater
  • IHC Captain kan forbinde din IHC Controller til omverden (jeg har i beta den anden vej - hvor omverden kan forbinde og styre IHC, f.eks. ifttt, google home etc.)
  • IHC Captain kan overvåge din IHC Controller
  • IHC Captain tillader dig at lave forskellige visninger og styring - så du kan lave en bruger til et barn f.eks. som kun gør de kan slukke og tænde lyset i deres værelse etc. (det kommer endeligt ud i næsten version)

IHC captain kan man lave regler/rutiner som arbejder uden om controlleren. Fx sende pushbeskeder uden brug af et IHC modem. 
IHC captain kan styre fx Hue belysning oa som tager simple json koder via html. Sandsynligvis også mere avanceret, så længe der er en åben API til det som man vil kommunikere med.

Kort sagt:
IHC Captain er et godt add-on til en IHC controller på rigtig mange punkter.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Først lige tak for at i gider hjælpe mig til at forstå det her, mit niveau med IHC er nok lige langt efter jeres, jeg har meget lidt forstand på det. og uden lige at have prøvet det kan det virke lidt detfus  :) 

Årsagen til at jeg har kigget på det er for at slippe for java problemer og få mulighed for at styre mere end bare IHC på en pc, smart phone osv fra et sted og hvis det kunne blive nemmere at have med at gøre ville det bare være et stort plus. :) 


Jeg vil gerne kunne bruge fx min mobil til at styre det hele, præcis som ihc mobil app eller deres scene view forskellen er så bare at det også vil kunne styre mit sonos osv også. er det korrekt forstået? 

Jeg skal stadig programmere det hele op i Visual? eller kan man lave meget af det i captain altså kan man lave senarier osv også på uni dæmpere hvor jeg ikke har kunne finde ud at at gøre det før? 


 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja forskellen på mit og ihc apps er du kan bruge det direkte fra browser på din telefon og tablet.

Ihc captain er basalt set en applikation der kører på en rpi og forbinder med din ihc installation. På den måde kan du fjernstyre din ihc installation. Jeg har så også lavet sådan at du kan styre de grundlæggende indstillinger i ihc controlleren. Derudover kan du lave regler i ihc captain som gør at hvis du f.eks trykker på en knap på væggen i stuen kan det starte en Sonos afspiller.

Men ihc captain tillader (endnu) ikke at du kan lave om i den programmering der lægger i ihc controlleren. Så du skal stadig kode alt op i visual.

Se ihc captain som en overbygning

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøver lige en anden formulering:

1. Du opsætter og programmere dit ihc som du altid har gjort i visual

2. Du vil gerne have et fysisk tryk på væggen til at tænde Sonos. Det gør du IHC captain

3. Du vil gerne have sådan alle i husstanden kan styre lyset via telefonerne, det gør du i IHC captain. Du kan styre hvor meget og hvor lidt hver enkelt kan styre

4. Du vil gerne lave om i tiden eller ip adressen på din ihc controller. Det kan du ihc captain

5. Du vil gerne lave sådan at hvis en pir sensor mærker bevægelse og det er kl 22. Det laver du i ihc visual

6. Vil du gerne have at man kan dæmpe en hue pære fra din ihc installation. Så er det ihc captain

Link til kommentar
Del på andre sites

41 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvordan kommer man igang som helt IHC amatør eller er det for komplekst, hvis men ikke Ihc, it eller programmør?

IHC Captain er super nemt. 
(Overordnet beskrivelse):
1. Anskaf en Raspberry Pi (kan ikke huske om Mikkel har lavet support til version 4, men ellers en version 3B+). Med strømforsyning, evt kasse og et SD kort. 
2. Hent filen på Mikkels hjemmeside. 
3. Udpak filen og "brænd" filen du har hentet over på SD kortet.
4. Indsæt SD kortet i Raspberry Pién. Indsæt netkabel (så Raspberry PIén er på samme net som din IHC controller).. Tænd for Raspberry Pién og vent nogle minutter (10 minutter eller lign). 
5. Opsæt og begynd at bruge IHC Captain.  

Det er det..

Der er nogle få forudsætninger. 
1. Din IHC controller skal minimum være en HW 6.1. 
2. Din IHC controller skal være tilsluttet dit lokale net. 
3. Raspberry Pién skal tilsluttes samme lokale net. 
4. Du skal kende brugernavn/adgangskoden til IHC controlleren, og helst også portene den allerede er opsat til. Eller selv kunne oprette det.

Det er faktisk uhyre simpelt. Men klart nok, hvis man aldrig har prøvet det eller noget lign før, så kan det godt virke skræmmende.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal man købe dette sd kort eller et tomt sd kort? https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/datakomponenter/kabinetter/raspberry-pi-4-16-gb-sd-kort-med-noobs/p-1010099/

 

6 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Prøver lige en anden formulering:

1. Du opsætter og programmere dit ihc som du altid har gjort i visual

2. Du vil gerne have et fysisk tryk på væggen til at tænde Sonos. Det gør du IHC captain

3. Du vil gerne have sådan alle i husstanden kan styre lyset via telefonerne, det gør du i IHC captain. Du kan styre hvor meget og hvor lidt hver enkelt kan styre

4. Du vil gerne lave om i tiden eller ip adressen på din ihc controller. Det kan du ihc captain

5. Du vil gerne lave sådan at hvis en pir sensor mærker bevægelse og det er kl 22. Det laver du i ihc visual

6. Vil du gerne have at man kan dæmpe en hue pære fra din ihc installation. Så er det ihc captain

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 hours ago, Peter Holm Larsen said:

Du installerer IHC Captain ved at overskrive det der ligger på kortet. Dvs. der er ingen grund til at købe et kort med noget på. Køb et ordentligt et der er billigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvor stor kapacitet bør man købe sd kortet med?

Skal man købe tastatur og mus til eller hvordan håndtere med tilslutninger fx også til skærm?

 

 

Se http://jemi.dk/ihc/ der er en ret udførlig vejledning.. 

16gb er rigeligt stort og IHC Captain er zerotouch. Bare strøm og netværk, så er du kørende. 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvor stor kapacitet bør man købe sd kortet med?

Skal man købe tastatur og mus til eller hvordan håndtere med tilslutninger fx også til skærm?

Du skal købe minimum 16 vil jeg mene. Det er hvis også svært at finde mindre.

Du skal kun tilslutte strøm og netværk til rpi. Men ja min hjemmeside har en ret god guide

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Peter Holm Larsen said:

Kan Rpi køre på wifi eller kan man sætte en dongle i rpi-en?

Raspberry Pi 3 og opefter har indbygget wifi (men det er ikke helt nemt at få tilsluttet). Men hvis du i forvejen har et kabel til din IHC controller, så er det nemmeste at sætte RPI'en til samme sted. Alt andet lige er en wired forbindelse mere pålidelig og det fine image som Mikkel leverer virker out-of-the-box med wired ethernet.. RPI'en har et ethernet stik, så du behøver ingen dongle. Hans vejledning er lige til at følge og det tager under 20 min. at være oppe og køre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok