Hop til indhold

Kabel føring


Morten Krogh
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er bare sådan lidt nysgerrig på hvordan folks stærkstrøms side er strikket op.  Sådan lidt hvad er smart når man laver sådan en installation, køres alt til tavlen hvert rum? bruger man bare 7 leder og så køre løs fra rum til rum? har alle stikkontakter sin egen tænding osv osv jeg kunne godt tænke mig at høre folk tanker bag hvordan de har valgt at gøre det og hvad  erfaringer det har bragt dem :)  

Link til kommentar
Del på andre sites

Selv om den fysiske udformning af både en 24v og en 230v IHC installation, afhænger af de ønsker og krav der er til den færdige installation, bør Ingen kabler sløjfes videre til andre rum.

Om hver stikkontakt skal have sin egen IHC udgang kommer an på krav og ønsker. Jeg tilbyder f.eks. mine kunder at de selv, direkte fra sofaen, frit kan ændre/indstille funktionaliteten af hver enkel stikkontakt til fast strøm, kun strøm når de er hjemme og ikke sover eller styret fra op til 2 tændinger fra døren, som evt. kan være med dæmp, hvilket kræver at de har hver sin udgang. Hvis kunden ikke ønsker denne fleksibilitet kan det laves så alle ledninger er bag stikkontakten, så skal selve stikkontakten monteres om for at ændre funktionalitet.

Under alle omstændigheder handler det om ikke at afskære sig muligheder i fremtiden, så selv om en 5x1.5 er nok, bør du trække en 7x1.5.

Link til kommentar
Del på andre sites


Så hvert rum holdes simpelthen helt adskilt og de"4/5" tændingerne i fx en 7 leder fordeles så bare imellem stik og lampe sted, er det sådan jeg skulle forstå det, jeg tænkte bare at man jo ikke altid brugte alle lederne, så jeg ville uden din erfaring bare have kørt videre og brugt de sidste et andet sted, men det bliver måske noget rod :) 

Men Ja det giver god mening ikke at begrænse sig når kablerne trækkes helt sikkert og tak for rådet, skønt at høre lidt fra folk med erfaring.  
Så mange tak Henning



 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Morten Krogh skrev:

Så hvert rum holdes simpelthen helt adskilt

Ikke kun hvert rum - men hvert område. dvs. køkken/alrum skal betragtes som 2 rum/områder. Har du køkken/alrum/stue i ét rum skal de ses som 3 rum.

Hvis du søger inspiration til funktioner, er du velkommen til at besøge min hjemmeside på www.i-bi.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok