Hop til indhold
  • 0

ledninger faldet ud


Michael Giessing
 Share

Spørgsmål

Hej alle derude. Jeg er slutbruger og har ikke ret meget forstand på IHC. Jeg har skulle udskifte mit lankabel på min eltavle, og formodentlig da jeg sætter selve plastinddækningen på eltavlerne er der 2 små blå ledninger som er røget ud. Har jeg nogen jordisk chance for at se hvor de har siddet henne?

Alle mine tryk som er tilsluttet mine dimmere virker ikke længere. Jeg kan dog trykke på den blå knap på UNI400 og så tænder og slukker de. Nogen gode bud om det er noget jeg kan fixe selv? Ledningerne kommer fra "IHC Input 24" fra port 17 og 18.

 

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

 

På forhånd mange tak

59346537146__683D0668-0118-40ED-B6E4-905D12933BDB.JPG

IMG_2705.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Michael Giessing skrev:

Tak for dit hurtige svar. Det sætter jeg VIRKELIG pris på. Jeg har lige taget et nyt billede som måske viser noget af det du søger. Giver det mere mening?

Ja delvist. Vi kan udelukke Output 24 relæet der sidder ved siden af controlleren.

De to blå ledninger går ned på input modulet på klemmerne 17 og 18. I så fald så giver de ledninger ikke rigtig nogen mening i det område du har taget billedet i.
Det virker mere som om, at de har været tilsluttet "noget", og det er dette "noget" som er væk. Kigger man lidt nærmere på det første billede i dit første indlæg, så ser det ud som om der ligger et eller andet omme bag input modulet. Noget hvidt, som normalvis ikke bør være der. Det kan være det bare er et stykke papir eller noget andet der ingen betydning har. Det kunne måske også være det som de to blå ledninger har været monteret på. Det ligner også at ledningerne har været monteret i samlemuffer eller i anden form for skrueterminaler på den måde de er bukket og trykket i det afisoleret område. Det kunne godt hænge sammen med, at de har været brugt til "noget", som er forsvundet/afmonteret.
Dvs jeg ville i første omgang ignorerer de ledninger. De har måske slet ikke noget med dit problem at gøre. Men kunne være det som jeg vil kalde dårlig efterladenskaber/manglende oprydning.  

Så er der en anden mulighed.
Det er at tage dit Visual program og se på de tryk du siger der ikke virker mere, og se hvor de sidder monteret. Det vil fremgår af Visual. Men det kræver du ved hvad du skal se efter og kan tage et screendump af Visual. På den måde fejlretter man baglæns i installationen. Måske ender du så ud med at finde ud af, hvad de to blå ledninger skulle have været brugt til. 
Ulempen ved at bruge Visual sådan er, at du skal vide på hvilke datalinjer modulerne er monteret. Og dine moduler ser ikke ud som om de er opmærket på nogen måde (det er muligt opmærkningen sidder på låget til tavlen). Hvis ikke så er der kun een vej, og det er at følge datalinjerne fra controllerne (på det input du via Visual finder ud af dine tryk sidder på), og så følge ledningerne derfra og frem til det inputmodul. Så ved du ihvertfald hvor dine tryk er monteret. Derefter er det så at finde årsagen til, at input modulet ikke virker. 
Det er bare møg svært at guide dig på den her måde, hvis ikke du er bekendt med Visual. Visual kan klares via en remote access (fx via Teamview) til din computer. Men rent fysisk er du på egen hånd i tavlerne, medmindre du kan alliere dig med en i din nærhed som ved hvad man skal kigge efter.    

Hvis Visual er udelukket, så bliver det svært. Og så vil jeg klart anbefale dig at lade en med forstand på IHC kigge på det. 

Lige et spørgsmål. Du siger alle dine tryk som er tilsluttede dimmer ikke virker - Hvor mange tryk er det?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du kan følge ledningerne op og se hvor de går hen, så er man meget bedre stillet i den situation.
Det bekymrende er, at det er to blå. Det kunne tyde på, at de høre til på samme klemme, og muligvis en 0v. Men det betyder også, at de går ikke samme sted hen i den anden ende. 

Billederne du har taget ligner ikke umiddelbart at det er ledninger der er røget af controlleren. Måske snarer modulen neden under til venstre) som er et input 24 modul, hvor den ene 0v klemme er tom, (den 0v klemme til højre for klemme 8). Den klemme kan godt være tom, men det er lidt atypisk vil jeg mene, når indgangene ser ud til at være fyldt ud. Og det hænger også sammen med, at dine tryk ikke virker. Så det er mit bedste bud. Jeg ville dog ikke montere dem, før jeg har set hvor de to ledninger går hen i den anden ende. 

Alternativt bud - Det kan også være det modul der sidder til venstre for controlleren. Det er svært at se om der mangler noget på 0v og 12-48v klemmerne. Men der skal et bedre billede til.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen. Jeg har kæmpe respekt for at du gider at bruge så meget af din tid på at hjælpe mig - det sætter jeg virkelig pris på. 
 

Jeg har adgang til Visual og kan også finde datalinierne som kontakterne er tilknyttet. Alt er fortrådet på nær et et wirelesstryk (det ene tryk på wireless til dimmeren virker heller ikke mere, men gjorde for et par dage siden.)

Jeg har har prøvet at gennemskue netop som du skriver hvilken en datalinie de kører på. Det ene tryk i stuen har f.eks Datwlinie 1.01 og 1.02 (2 uni 400 dimmere) men jeg ved bare ikke hvor jeg så skal finde dem i tavlen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis Wireless trykket heller ikke virker, (hvilket jeg formoder betyder, at det er det som det skal tænde, der ikke virker), så fokusere vi på output. Det passer meget godt med, at du mener dine tryk heller ikke virker.  

Kan du tage et screendump af dit visual, der viser dit tryk og hvad det er forbundet til. 
Dernæst skal trykkets funktionsblok følges op. Hvis det er en UNI400 dimmer trykket styre, så bruger du sandsynligvis en dimmer touch blok eller lign.. Her skal vi se, hvor udgangen på denne blok går hen. Det fortæller nemlig hvilket output modul der aktivere din UNI400 dimmer.
  
Det kan sagtens være der (output modulet) problemet ligger. Fx en ledning til 24volt på modulet som er revet ud. Hvis der samtidig er en ledning derfra som fx går videre til 24 volt på det næste output modul, ja så virker det næste output modul heller ikke.. osv.. Desværre har IHC ikke indbygget kontrol af, om modulerne overhovedet er der, eller om de virker.  
0v-24volt forbindelsen på modulerne er som regel en forbindelse man sløjfer videre fra modul til modul. Hvorimod datalinje-ledningerne går direkte til deres respektive klemme på controlleren.

Prøv at se side 15, og side 23-24 i denne manual:
https://www.lk.dk/globalassets/pdf/support-prof/ihc_manual_2011.pdf

Desværre viser den ikke 0v-24volt forbindelsen på disse sider. Her skal man bare vide, at det er sådan det er :)

PS. Dine UNI dimmere, er det UNI 400, SA 400 eller IHC/SA 400? Det har nemlig betydning for, hvordan de fortrådes og styres, om det er via output 230 modul eller output 24 modul.
Tag evt et (måske) flere billeder af hele din tavle(r).  Det kan være med til at give en vis form for overblik, plus nogen ting kan virke mere logisk, når man ser hvor de forskellige moduler sidder i forhold til hinanden.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HOV stop liiige et øjeblik.. Nu fik jeg lidt friskere øjne.. 
På dine billeder er der pludselig noget der springer mig i øjnene, (skulle lige abstrahere fra de to løse blå ledninger). 
Lige under din controller cirka ud for klemme 8 og 9 og 0v der hænger to ledninger som helst klart ligner datalinjer ledninger. De er snoet om hinanden, og de har farverne sort/grøn. Og det ligner at de enten har været eller skulle have været tilsluttet controlleren. Hvis det er dem der laver ballade, så hænger det samme med, at et output modul IKKE virker. 

Du skal igen i Visual for at se, hvor funktionsblokken udgang er forbundet fra dine dimmere, (som ikke virker). Hvis Visual viser, at det udgang som der IKKE er ledninger på, på din controller (i bunden) så er det sandsynligvis disse to ledninger som skal monteres. Den sorte skal muligvis på den ene 0v - og den grønne på den klemme, som angivet i udgangen på funktionsblokken. 
Tag evt et billede af Visual funktionsblok (højre side) som viser hvilken outputmodul/klemme som den er forbundet til. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok