Hop til indhold
  • 0

Google Wifi


MoellerClaus
 Share

Spørgsmål

Min gamle Netgear modem/router stod af for nylig. Jeg købte Google Mesh med 3 enheder. Det virker godt men ikke med min IHC controller / Viewer fra 2010.

Jeg har kablet direkte fra IHC controller og til en switch som sidder i Google Mesh masteren. På samme switch sidder min Openhab på en raspberry som kører fint.

Jeg erindrer svagt at IHC altid skal have 192.168.1.3. Hos Google Wifi tildeles adresser imidlertid med højere numre. Jeg kan få et ping tilbage på den nye adresse med Visual vil ikke kommunikere.

Sætter jeg USB kabel i kan jeg fint omprogrammere og rette osv.

Er der nogen som har haft samme problem?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Din controller kommer default med 192.168.1.3, men den kan ændres via IHC administrator via USB. 

Hvad område uddeler din nye router IP i? Typisk har man adresserne fra 2 til 254 ledige på den sidst plads. De 3 første tal er faste hvis din subnet maske er 255.255.255.0. Hvis din router uddeler fra 100 til 200 bør du give din IHC en adresse uden for dette område. Ellers kan din router i særlige tilfælde komme til at tildele samme adresse 2 gange. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak fordi du hjælper.

Google Mesh tildeler per default 192.168.86.1 og frem. Subnet mask er 255.255.255.0

Medens DCHP starter med 192.168.86.20 og slutter ved 192.168.86.250

IHC administrator er mit problem. Kan simpelthen ikke få den til at svare via USB på min Windows 10 PC. Med Visual kan jeg få kontakt. Mon det er java problemer? Er der et andet program som kan interface med usb?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er formentlig sikkerhedsindstillinger/java der driller. Bemærk du kan IKKE benytte seneste nye Visual programe hentet fra LK med en controller der kører en gammel firmware.

Og når du får hul igennem med USB så bør du som Martin skriver give controlleren IP 192.168.86.3 og IKKE en adresse i det range som routeren uddeler. (192.168.86.23 er ikke en god ide).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fandt en gammel PC frem og fandt Windows XP. Desværre understøtter JRE ikke windows XP længere.

Dernæst med Windows 7 på den kunne jeg starte JAVA og køre Java-starter. Men ak den loader som hid til. Selv med Schneiders egen driver installeret.

Har bestilt krydset netværkskabel som jeg vil prøve med i morgen. USB synes ikke at du for mig.

Kender nogen API kaldene til IHC eller protokollen? Vi savner et stykke software ala Visual eller firmware loader til at ændre settings i IHC'en. Der med burde JAVA kunne undgås elegant.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, MoellerClaus skrev:

Jeg fandt en gammel PC frem og fandt Windows XP. Desværre understøtter JRE ikke windows XP længere.

Dernæst med Windows 7 på den kunne jeg starte JAVA og køre Java-starter. Men ak den loader som hid til. Selv med Schneiders egen driver installeret.

Har bestilt krydset netværkskabel som jeg vil prøve med i morgen. USB synes ikke at du for mig.

Kender nogen API kaldene til IHC eller protokollen? Vi savner et stykke software ala Visual eller firmware loader til at ændre settings i IHC'en. Der med burde JAVA kunne undgås elegant.

Ja det kan IHC Captain :)

Jeg kunne reelt set godt lave en webside hvor man kunne gøre det fra hvis man havde sin Visual direkte ude på nettet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Mikkel

Ja jeg har set din flotte IHC Captain

Jeg har overvejet at bruge min Rasperry Pi (med openhab) og installere din Captain. Men er ikke sikker på det hjælper - da jeg jo ikke får kontakt med IHC via nettet?

Mit krydsede kabel er på vej. Men har ikke store forhåbninger til det - da det jo ikke virker via USB-stik.

IHC-captain bruger den jave interfacet til IHC eller kan den logger på via USB stik?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 22.10.2019 at 11:39 , Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg kunne reelt set godt lave en webside hvor man kunne gøre det fra hvis man havde sin Visual direkte ude på nettet.

Ville det ikke være en bedre ide, at gøre det via USB? På den måde vil det også virke lokalt. 
Egentlig burde nogen udvikle et administrator program, som er et RIGTIG administrator program, hvor man fx også kan uploade ny firmware fra. Det skal selvfølgelig være via USB, og ikke via LAN. (Mener slet ikke man får lov til at uploade firmware via LAN). 

13 timer siden, MoellerClaus skrev:

Mit krydsede kabel er på vej. Men har ikke store forhåbninger til det - da det jo ikke virker via USB-stik.

Det tvivler jeg også stærkt på kommer til at virke med krydset kabel, (kan ikke se hvad det skulle gøre godt for). 
Nu har jeg praktisk talt aldrig haft disse problemer her. Men min helt klare opfattelse er, når alt andet fejler, så skal USB virke. USB er den "sikkerhed" man har for, at man altid kan komme til controller delen og "resette/opdatere/whatever" uden store krumpspring. Problemet som jeg forstår, det er det rådne Java bras.. Der findes en tråd her på forum som beskriver flere mulige løsninger. Problemet med det er, man skal kende sin firmware i controlleren og man skal have den rigtige visual og java installeret (korrekt). En "rigtig" USB løsning ville slet ikke skabe disse problemer, da jeg mener den er ren seriel uden beskyttelse eller andet. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kunne fint kode en dedikeret app men det orker jeg ikke ;-)

 

Ihc captain taler med Java interface via netværk.

Mig bekendt gør usb ikke andet end at opføre sig som et lokalt netværk på den PC usb kommer i. Hvis der findes usb driver til Linux så kan man nok i teorien sætte controller i rpi

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan godt forstå du ikke gider kode en app. 
Hvis IHC Captain også bruger java, så burde folk med java problemer have de samme problemer med IHC? 

USBén burde simpelthen ikke være afhængig af java delen i det OS man nu engang kører med. Det burde være en reel serial forbindelse, som burde kunne klares via et simpelt terminal program. På den måde vil man altid kunne komme ind i controlleren, nærmest uanset hvad maskine/OS/Java eller andet man bruger.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
43 minutter siden, Kandersen skrev:

Kan godt forstå du ikke gider kode en app. 
Hvis IHC Captain også bruger java, så burde folk med java problemer have de samme problemer med IHC? 

USBén burde simpelthen ikke være afhængig af java delen i det OS man nu engang kører med. Det burde være en reel serial forbindelse, som burde kunne klares via et simpelt terminal program. På den måde vil man altid kunne komme ind i controlleren, nærmest uanset hvad maskine/OS/Java eller andet man bruger.  

Java er kun nødvendigt på host os fordi ihc app kræver det. Du kan tilgå din ihc controller med helt almindelig soap og f.eks https://www.soapui.org/

Hvis man henter det og kender urls kan du alt. Tror næsten jeg kunne skrive et PowerShell script så gav dig fuld kontrol over ihc controller.

LK har faktisk gjort noget godt ved at vælge soap og Java i controller tidernes morgen. At de så også valgte at kode visual og de andre apps til Windows java dengang var nok et ret logisk valg. De burde nok til visual 3 have skifte til rest api og web baseret.

Når jeg en dag rigtig keder mig går jeg videre med min visual alternativt og ser om den kan fungere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå jeg har dyrket det lidt mere og som jeg ser det bruger  https://www.soapui.org/ også JAVA. Tror ikke det hjælper.

Jeg vil prøve via CodeTyphoon (freeware) at få de 5 - 6 WSDL dokumenter ned. Og dernæst se om jeg kan lave et pascal program som så uden java kan tale til controlleren via usb.

Som backup metode har jeg downloaded IHC captain på min raspberry pi. Det sidste kræver at jeg klipper min Wifi i 5-6 timer for at den frigiver ip og et nyt modem kan kobles op som så frigiver 193.168.1.3.

Super bøvlet, men hva skal man gøre ? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, MoellerClaus skrev:

Nå jeg har dyrket det lidt mere og som jeg ser det bruger  https://www.soapui.org/ også JAVA. Tror ikke det hjælper.

Jeg vil prøve via CodeTyphoon (freeware) at få de 5 - 6 WSDL dokumenter ned. Og dernæst se om jeg kan lave et pascal program som så uden java kan tale til controlleren via usb.

Som backup metode har jeg downloaded IHC captain på min raspberry pi. Det sidste kræver at jeg klipper min Wifi i 5-6 timer for at den frigiver ip og et nyt modem kan kobles op som så frigiver 193.168.1.3.

Super bøvlet, men hva skal man gøre ? 

Et nyt modem kan kobles på??? Altså har du ikke en router bagved, en rpi forresten også relativt nemt køre WiFi. 

 

Soap UI kører jo en nyere Java men det er jo ikke noget problem da det jo er nemt at installere.

 

Lad mig prøve at forklare lidt bedre:

Man installere Java på sin PC/Mac. Java fungerer sådan det "afvikler" det kode som man beder det om. Når man beder det om at køre noget gammelt usikkert software eller hente software via gamle og usikre internet protokoller så protestere det eller faktisk i de nyeste versioner nægter det. Man kan sammenligne det med at prøve at køre et gammelt dos program under Windows 10. Det er svært at få til at virke og ikke særlig godt (selvom Windows nu er noget mere tolerant end Java)

Når man så bruger soap UI eller ihc captain så henter de ikke Java programmerne på ihc controller men snakker bare soap/XML direkte med dens Interfaces, ja faktisk lader ihc Captain som om den er ihc Service view. Det kræver dog stadig lidt snyd fordi man skal ignorer at sikkerheden er usikker på ihc controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Når man så bruger soap UI eller ihc captain så henter de ikke Java programmerne på ihc controller men snakker bare soap/XML direkte med dens Interfaces, ja faktisk lader ihc Captain som om den er ihc Service view. Det kræver dog stadig lidt snyd fordi man skal ignorer at sikkerheden er usikker på ihc controller.

Man kan du komme til at konfigurere controlleren den vej så? (via soap og uden om java) ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, MoellerClaus skrev:

 

Som backup metode har jeg downloaded IHC captain på min raspberry pi. Det sidste kræver at jeg klipper min Wifi i 5-6 timer for at den frigiver ip og et nyt modem kan kobles op som så frigiver 193.168.1.3

Nogen modems kan du indsætte alternativ Mac-adresse. Så opdager udbyderen ikke at du skifter.. 

Du kan også vælge at skifte hele din inderside til 192.168.1.x, så skal du ikke have skiftet ip på din IHC.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Kandersen skrev:

Man kan du komme til at konfigurere controlleren den vej så? (via soap og uden om java) ?

Ja da. Det er sådan lks programmer snakker med ihc controller fra din PC.

LK administration og service view er Java applikationer som hentes fra ihc controller og køres så lokalt på PC/Mac via den lokale Java på PC/Mac, disse snakker så soap med selve controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå jeg har bøvlet lidt videre.

Jeg besluttede mig for at dyrke soap og får også hul igennem til IHC men ak ikke meget mere.

Så besluttede jeg mig for at tage Google Mesh ned og indsætte et gammel Asus modem. IHC er nu statisk på 192.168.1.3 og jeg kan igen få kontakt via wifi til Visual - downloade og uploade projekt. Dernæst installerede jeg så IHC Captain på min Raspberry og den kommer fint op, men kan heller ikke få kontakt til controller.

På min gamle windows 7 PC kan jeg heller via USB kommer igennem til java filerne på IHC.

Så mit spørgsmål er: Kan man slå adgang til java-programmer fra på IHC. Og hvis ja kan det så slås til igen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, MoellerClaus skrev:

Nå jeg har bøvlet lidt videre.

Jeg besluttede mig for at dyrke soap og får også hul igennem til IHC men ak ikke meget mere.

Så besluttede jeg mig for at tage Google Mesh ned og indsætte et gammel Asus modem. IHC er nu statisk på 192.168.1.3 og jeg kan igen få kontakt via wifi til Visual - downloade og uploade projekt. Dernæst installerede jeg så IHC Captain på min Raspberry og den kommer fint op, men kan heller ikke få kontakt til controller.

På min gamle windows 7 PC kan jeg heller via USB kommer igennem til java filerne på IHC.

Så mit spørgsmål er: Kan man slå adgang til java-programmer fra på IHC. Og hvis ja kan det så slås til igen.

 

Det kan du faktisk ikke sådan rigtig også alligevel. Men det tror jeg ikke du har gjort. Hvad fejler ihc captain med?

Du har ikke fået sat en port eller noget forkert på din controller. 

Jeg vil gerne hjælpe dig men kræver nok mest en omgang Teamviewer session hvor jeg kan prøve lidt ad. Men jeg er meget ophængt for tiden

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

IHC controller vil jeg mene har standard default adresser: 192.168.1.3 på port 80 og 443

Captain skriver ved port 80:

Citat

Der opstod en fejl - kunne ikke forbinde til IHC Controlleren på 192.168.1.3:80

Kontroller at IHC Controlleren findes på denne IP adresse(192.168.1.3), port (80)  og er tændt.
Error message: Failed to connect to 192.168.1.3 port 80: Connection refused
Code: 7

Ved port 443:

Citat

Der opstod en fejl - kunne ikke forbinde til IHC Controlleren på 192.168.1.3:443

Kontroller at IHC Controlleren findes på denne IP adresse(192.168.1.3), port (443)  og er tændt.
Error message: Empty reply from server
Code: 52

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Citat

Så er der dæleme også noget galt - du skal starte IHC admin via http://usb 

Kære Mikkel føler lidt jeg er tilbage felt 1. Men tak alligevel.

Jeg har jo haft Java på flere windows versioner. Og brugt Schneider's egen JavaStarter. Både med Ip og USB på 3 windows versioner og Linux Mint..

Mit sidste forsøg måske kunne være at nulstille IHC(fabriksindstilling)  - har set der kan gøres og så senere lægge seneste version af min *.vis fil ind.

Ellers piller jeg det ned og køber en Siemens Logo med KNX og koder det selv. Det sad i huset da vi købte det - ikke imponeret over "Scheiders langstids service".

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok