Hop til indhold
  • 0

Sol op og nedgang v5


KlausV
 Share

Spørgsmål

24 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Klaus

Kan se du har trukket både “Sol oppe” og “Sol nede” op på fb til lyset. Uden at kende blokken vil jeg gætte på at “Sol oppe” er ON når solen er oppe, og “Sol nede” er ON når solen er nede. Tænker du skal slette den du ikke skal bruge - typisk “Sol oppe”.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning,

God pointe.

Jeg har nu fjernet Sol_Oppe.

Ved simulering, synes jeg dog stadig ikke at det virker, som det ses af de 3 screenshots.

IHC 1: Tilstand efter et stykke tid efter opstart. "Udgang_Sol_Nede" er OFF og "Lampeudtag (udvendigt lys, øst)" udgang er OFF, hvilket er rigtigt.

IHC 2: Ur ændres til tidspunkt, hvor sol er gået ned.

IHC 3: Man kan se, at "Udgang_Sol_Nede" nu bliver ON og "Ingang fra skumringssensor eller ur" også er ON, men "Lampeudtag (udvendigt lys, øst)" udgang er stadig OFF?

IHC1.jpg

IHC2.jpg

IHC3.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den røde firkant hvor der står Tænding A, marker den linie og  tryk F1, så skulle du gerne få en forklaring på hvordan blokken virker.

Du skal ikke fjerne PIR input. Jeg vil tro at lyset kun tænder hvis både Skumring og PIR er ON. Så når du i simulering har fået skumring ON, så aktiver PIR inputtet og se om ikke udgangen tænder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, KlausV skrev:

Hvis jeg flytter "Udgang_Sol_Nede" til "Indgang fra PIR", virker det umiddelbart som det skal i simulering.

IHC4.jpg

Ja, præcis som jeg gættede på. Begge inputs skal være ON for at tænde udgangen.

Spørgsmålet er om blokken gør det du ønsker? Skal lyset være tændt altid når det er mørkt eller kun når det både er mørkt og der er bevægelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, KlausV skrev:

Jeg vil gerne have at lyset tænder/slukker udvendigt:

  1. Ved brug af kontakt indenfor (Hall)
  2. Ved PIR aktivitet og det er mørkt udenfor
  3. Tænder automatisk når solen går ned og slukker igen automatisk når solen står op

2 og 3 giver ingen mening. Hvorfor have en pir når du vil have lyset tændt hele natten?

Du må meget gerne vedhæfte dit program

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super, med lidt mere info ;). Den opstilling du har prøvet kan ikke gøre det du ønsker.

Jeg har indsat en anden blok som gør netop det du ønsker. Derudover en urblok hvori du bestemmer tidspunkt for hvornår det skal tænde og slukke i løbet af aftenen. Prøv at se om du kan få det til at spille. Har kun testet det meget hurtigt, står midt i madlavningen.

Klaus 20191020.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Allan,

Mange tak for hjælpen.

Jeg har ikke prøvet det du har lavet endnu, da jeg muligvis har fundet en anden løsning i mellemtiden, som jeg er ved at teste.

Jeg har bare ført Udgang_Sol_Nede over på lampeudtaget. Udendørslyset blev tændt kl. 17:58, som det skulle, så nu venter jeg bare og ser om det også bliver slukket i morgen tidlig kl. 7:54.

Jeg kan godt lide, at det er er "Sol op/ned" som styrer udendørs lyset istedet for et fast tænd/sluk tidspunkt, da det sikrer at lyset ikke tændes unødvendigt.

IHC6.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har du misforstået. I den blok jeg har indsat skal både ur og skumring være ON for at tænde lyset. Så du skal bare stille uret til før det bliver mørkt, f.eks. kl 1500, og så tænder lyset når sol_nede siger det er mørkt.

Det er at foretrække at kun en blok er forbundet til udgangen, og andre blokke så styrer udgangen igennem denne "master" blok. Flere blokke forbundet til en udgang kan komme ud af synkronisering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det bestemmer ur blokken. Sluk tidspunktet vil være det tidspunkt lyset slukker og går over til kun at tænde på PIR, mens det er mørkt. Tror jeg satte den til 2200.

Hvis du vil have det til også at tænde om morgenen, så sætter du endnu en urblok ind, forbinder til samme ur indgang på udendørs lys blokken, og sætter tidspunkterne, f.eks. 0600 til 1000.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hejsa.
Jeg er total novice hvad angår programmering men har siddet og fiflet med Sol op og nedgang som jeg fandt på forum tidligere.
Jeg synes at konstaterer at der blev kontrolleret forkert for skift til vintertid  men er ikke sikker.
Samtidig har jeg valgt at lave mulighed for senarie, men ved ikke om der er ulemper forbundet dermed eller om syntax er rigtig.
Tiderne som jeg har benyttet er en middelværdi imellem solopgang og borgerligt tusmørke taget fra almanak og gældende for Svendborg.
Jeg har vedhæftet den sidste version og tester nu om den vil som jeg vil;-)
Der er sandsynligvis fejl som jeg gerne hører om.

Mvh. Torben Funch

NATLYS Udendørs - Sol op og nedgang v6.1_7 Scenarie.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Allan og Torben,

Jeg mener ikke, at Tidsunkt_Offset_Solopgang og Tidsunkt_Offset_Solnedgang virker efter hensigten eller også er der noget jeg har misforstået.

Ifølge programmeringen er sol_op=07:54 og sol_ned=17:58 mellem 15 oktober og 1 november.

Mit udendørslys tændte præcis kl. 17:58 i dag, men jeg har sat Tidsunkt_Offset_Solnedgang = 23:00, hvilket skulle betyde, at udgangen skulle tænde en time tidligere.

Det "sjove" er, at ved simulering, så virker Tidsunkt_Offset_Solopgang og Tidsunkt_Offset_Solnedgang. Jeg får slukket lyset kl. 08:54 og tændt det igen kl. 16:58, som forventet.

Gør jeg noget forkert?

Allan, jeg har ikke prøvet din, så jeg kan ikke kommentere på det ;-(

Mvh Klaus

ihc1.jpg

ihc2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok