Hop til indhold
  • 0

Kan ikke tilføje google home tags til items oprettet med Paper UI


Nikoft
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har fået sat mit IHC mm. op på Openhab2 igennem Paper UI og vil nu sætte Google Home op til at styre mit IHC lys.

Jeg kan læse mig til at jeg skal tilføje tags på mine items.

Da jeg har oprettet mine items i Paper UI, har jeg ingen Items file. Jeg har forsøgt at tilføje tags igennem REST API, men jeg får Http status code: 405 

Item not editable.

 

Og i HABmin er tags grå og kan ikke redigeres.

Er der nogen der ved hvad der er galt?

 

På forhånd mange tak :)

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Arh okay. Godt at virke hvis det pludselig ikke virker for mine Z-Wave items.

Jeg opdagede også at Openhab skipper hele Rule filen hvis der er bare én syntax fejl. Så jeg har nok også haft problemer fordi jeg havde ufærdige rules liggende i samme fil.

Det virker lidt fjollet, men det fremgår tydeligt af loggen.

Nu forlader jeg måske lige emnet for tråden, men har du nogle eksempler på PIR rules, hvor lampen slukker efter en bestemt tid hvis der ikke er opfanget bevægelser?

Jeg har surfet en del og testet lidt uden held. Det lader til at folk har nogle meget komplekse rules for det. Skal det virkelig være så kompliceret eller kan man alternativt lave en regel hvor lyst slukker hvis Motion alarm går tilbage til OFF og så indstille denne tid på kanalen i Paper UI?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du ikke kan få det til at virke med Rest API, så har jeg ingen ide til, hvordan du tilføjer tags til dine items.. altså andet end at lave dine items filer manuelt :(
Det er efter min mening også betydelig nemmere og mere overskueligt med items filer, når man først har fanget ideen og prøvet det et par gange. Du kan langt nemmere inddele dine items enten i flere filer eller lave "remarks" i dine items filer, og på den måde få overblikket over, hvad du har husket (eller måske glemt). Jeg synes PaperUI er noget bras til netop dette, specielt når man har rigtig mange things og adskillige hundrede items.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kandersen,

Tusind tak for hjælpen. Jeg startede forfra og programmerer nu det hele igennem Visual Studio. Det fungerer virklig godt og intuitivt og du har ret i at det er hurtigere når man har mange items.

Det fungerer 100% med Google Home. Har dog erfaret at Routines ikke er tilgægeligt når man har valgt Dansk i Google Home.

Jeg er gået i gang med at lege med rules i Openhab, men kan slet ikke få simple regler til at virke når jeg scripter det. Jeg kan sagtens få det til at virke i Paper UI, men der er man også meget begrænset.

Jeg er bange for at jeg benytter de forkerte commands/ syntax ift. mine IHC items. Har du mulighed for at se om jeg er forkert på den i nedenstående?

rule "Sunset Rule"
when
    Channel 'astro:sun:local:set#event' triggered START
then 
    Output3730270.sendCommand(ON)
    
end
 
rule "Sunrise Rule"
when
    Channel 'astro:sun:local:rise#event' triggered START
then
    Output3730270.sendCommand(OFF)
end
 
rule "PIR Rule Indendørs"
when
   Item IndendorsPIRZWaveAlarmMotion state changed to ON
then
  Output57949.sendCommand(ON)
end
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De to første.. 
Du skal såvidt jeg husker ikke bruge START i din trigger. Det burde være nok med:

Channel 'astro:sun:local:set#event' triggered

Men det kommer an på hvad den kanal helt præcist er. Jeg har kun haft bøvl med astro. Synes det er møg forvirrende. Men det er længe siden jeg har brugt den.

Den nederste.. Du skal ikke bruge state i triggeren.. 
Hvis du ændre den nederste til:

 

rule "PIR rule Indendørs"
when
     item IndendorsPIRZWaveAlarmMotion change to ON
then
     output57949.sendCommand(ON)

end

Så burde det virke.
 

PS. Dine output, hvad er det. ON/OFF eller dimmere? Du kan vist ikke bruge ON/OFF til dimmer items. Der skal du bruge tal (0) for at slukke (100) for 100%.

 

EDIT..
Tror dine første rules er okay. Men så er det nok dine output som er dimmere og skal have værdier.
Her er en tråd med det samme du har gange i:
https://community.openhab.org/t/receivedtrigger-in-channel-triggered-rules/39954/3

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan stadig ikke få mine rules til at virker. 

Det Item jeg tester reglen på er en dimmer. Har prøvet at sætte den til 100 i stedet for ON og har prøvet at lave reglen for et relæ i stedet. 

Jeg har rettet PIR reglen, så den ser sådan her ud:

rule "PIR Rule Indendørs"
when
   Item IndendorsPIRZWaveAlarmMotion change to ON
then
  Output57949.sendCommand(ON)
end
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er du sikker på at din PIR skifter til ON på noget tidspunkt, (tjek i tailog).
Dit output57949 formoder jeg er lysindkering på din dimmer og er den både read/write? (kan ikke huske om det er default).

Her er en regel hvor jeg bruger en PIR til at aktivere en IHC dimmer (wireless) med:
 

when
    Item ZWaveNode5ZW100MultiSensor6_MotionAlarm changed to ON
then
     lys_indgang.sendCommand(25)  // set light to 25%
end


 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for hjælpen :)

Super trick at kigge i loggen. Kan se at PIR sensoren skifter fra OFF til ON.

Så efter at have ændret reglen til dette virker det:

rule "PIR Rule Indendørs"
when
    Item IndendorsPIRZWaveAlarmMotion changed from OFF to ON
then
   Output57949.sendCommand(100)
end
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det burde også have virket med din forrige regel, lige bortset fra, at du har glemt et ´d´i change´d´. Det er nok derfor det ikke virkede i den forrige. Men det burde tailoggen også havde brokket sig over.

Der er ikke noget galt i at du gør det på den nye måde "changed from OFF to ON". I nogle tilfælde kan det faktisk være bedre, mens i andre noget bras. (hvis du fx lige har genstartet openhab, så er det ikke alle items så er blevet opdateret (IHC item bliver opdateret). Og det betyder at første gang de trigger, så vil de gå fra NULL to ON. Og så vil din regel ikke virke i lige den situation, først gang. Der findes tricks til at få openhab til at opdatere alle items ved opstart, men det involvere man gemme seneste state i en database. Og så tager det noget længere tid at starte op. Alt det her er ligegyldigt hvis du kun bruger IHC items. For som sagt, så bliver de opdateret når openhab/bindingen starter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Nikoft skrev:

Nu forlader jeg måske lige emnet for tråden, men har du nogle eksempler på PIR rules, hvor lampen slukker efter en bestemt tid hvis der ikke er opfanget bevægelser?

Jeg har surfet en del og testet lidt uden held. Det lader til at folk har nogle meget komplekse rules for det. Skal det virkelig være så kompliceret eller kan man alternativt lave en regel hvor lyst slukker hvis Motion alarm går tilbage til OFF og så indstille denne tid på kanalen i Paper UI?

Om det skal være så kompliceret - Ja desværre. Der findes ikke noget egentlig "færdigt" lavet til disse formål. Openhab er jo netop baseret på, at man laver alting fra bunden, og strikke det sammen så det passer til lige netop dit setup.
Når det er sagt, så er der faktisk et hav af eksempler på netop det du efterlyser, på openhab community. Problemet med dem er, at dem der laver det oftest ikke holder det "simpel" men bygger alle mulige andre ting ind i deres rules. Og så ryger sådan nogle som os til korset. 
Rich (rlkoshak) er af af dem der er vanvittig god til at lave tutortials Design pattern og har bla lavet med netop PIR der tænder/slukker lys på tid.  Se bla her:
https://community.openhab.org/t/design-pattern-motion-sensor-timer/14954

Personligt er jeg lidt splittet hvad det her angår. Det er her hvor jeg synes IHC (Visual) er betydelig nemmere at bruge, netop fordi vi har færdiglavet funktionsblokke til nærmest alle formål. Så derfor bruger jeg Visual, når det giver mest mening. Og det er derfor også med PIR styringerne til lys. Så hvis jeg skal bruge en ekstern PIR til at aktivere noget IHC lys, så lader jeg ganske enkelt denne PIR påvirke funktionsblokken i IHC, ligesom hvis det var en hvilken som helst andet PIR.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok