Hop til indhold

Ingen gui på Rp4


Allan R
 Share

Recommended Posts

19 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Nu siger du den ikke starter gui op? Hvor langt er du kommet i vejledningen? Kan du tilgå den via op?

Er lidt i tvivl om hvad "op" er. Men prøver lige at forklare hvad jeg har gjort. Har flashet et 64gb sd-kort med balenaEtcher (Captain-1.36.img) via en Windows PC. Sat kort i en Rpi4. Startet den op. En masse tekst kører over skærmen (ligner command prompt fra windows). Til sidst stopper tekst med at bede om et brugernavn/password (standard Pi/Raspberry virker). Og så sker der ikke mere. Har prøvet at skrive startx. Men uden held. Har på fornemmelsen at image ikke var lavet til et 64gb sd-kort. Og at der sker et eller andet der. Syntes at jeg lige kortvarigt så en advarsel om at partitions skulle resizes. Men ved desværre ikke nok om det. Jeg har også et 16gb liggende. Jeg prøver lige med det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har ikke fulgt vejledningen ;) Der er som sådan ikke nogen brugerflade på selve RPI'en den kører en webserver som gør du kan tilgå din IHC installation via en hvilken som helst browser.

Hele brugerfladen er i din webbrowser (http://jemi.dk/ihc/#install)

  1. Når du har lavet SD kortet skal du isætte SD kortet i din Raspberry Pi, forbinde denne med netværk og strøm - og vent 2-3 min.
  2. Herefter åbner du blot http://jemi.dk/findmypi i din browser.
    Alternativt kan du se om du kan åbne: ihccaptain.local og kan du slet ikke finde din RPI kan du prøve at bruge https://github.com/adafruit/Adafruit-Pi-Finder/releases/tag/3.0.0 eller se på din router hvilken ip adressen din RPI har fået tildelt.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
2 timer siden, Rasmus Brandt skrev:

hijack af spørgsmålet:

vil det sige at man ikke kan med en skærm tilkoblet PI'en kan se web gui? skal man have en sekundær enhed kørende hvor web gui kan ses? (jeg har en 24" HDMI skærm hvor jeg tænker at køre captain på en pi og smække den bag på skærmen til placering i køkkenet)?

 

Det kan du sådan set godt. Du skal bare åbne IHCcaptain i en browser på din Rpi. Dvs du skal installere en GUI/desktop på Rpi..
Men Mikkels image fil kommer ikke med den løsning, da det aldrig har været hensigten, mig bekendt. 

Et andet alternativ er, at du smider en anden Rpi/mini computer om bag din skærm i køkkenet, og bruger den som browser "klient" til IHCcaptain på lokal netværket, ligesom du ville gøre fra en hvilken som helst anden PC/computer i hjemme. 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Rasmus Brandt skrev:

hijack af spørgsmålet:

vil det sige at man ikke kan med en skærm tilkoblet PI'en kan se web gui? skal man have en sekundær enhed kørende hvor web gui kan ses? (jeg har en 24" HDMI skærm hvor jeg tænker at køre captain på en pi og smække den bag på skærmen til placering i køkkenet)?

 

Jo det kan du fint. Du skal bare installere en grafisk brugerflade på din rpi. Det kan fint køre samtidig på en rpi 4.

Mit image er bare skåret helt ind til benet. 

Du kan også hente et færdig rpi image med brugerflade også installere mit ovenpå det.  Det er nok nemmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok