Hop til indhold
  • 0

Kalibrering af rum- og gulvfølere (varmestyring)


chrjuel
 Share

Spørgsmål

Kære forum

Jeg flyttede februar 2019 ind i min nybyggede ejendom med fuldt integreret IHC - herunder varmestyring via IHC med både rum- og gulvfølere.

Min controller kører med seneste firmware 3.3.23  og hardwaren skulle efter sigende være seneste revision (LK IHC controller Visual 3). Der er 13 varmezoner i ejendommen og varmeinstallationen er fjernvarme og derfor (selvfølgelig) vandbåren. Det hele er gulvvarme - ingen radiatorer.

Se vedhæftede billeder af information fra IHC Administrator samt tavle- og fysisk setup i teknikrum .

De første par måneder efter overtagelse kørte vi i huset med den konfiguration af controlleren som elektrikeren havde kodet. I foråret fik jeg reduceret temperatur/setpunktet for alle rum- og gulvfølere da der hurtig blev afsindigt varmt i huset.

Det har været fint indtil nu hvor behovet for opvarmning igen er aktuelt og jeg kan konstatere, at ved registrering af samme setpunkt i alle 13 zoner er en forholdsvis stor og mærkbar temperaturforskel rummene imellem.

Jeg vurderede derfor, at der var behov for kalibrering af følerne hvilket jeg nu er gået i gang med (jeg kunne selvfølgelig også bare indstille temperaturen efter gefühl men synes det er lidt en høker-model).

Jeg har valgt følgende fremgangsmåde:

1) Jeg måler med 3 termometre ved hver føler ("almindeligt" husholdningstermometer fra Biltema, kalibreret SwemaAir 300 semi-prof termometer samt Biltema infrarød-termometer). Som udgangspunkt tænker jeg at bruge gennemsnittet af de 3 målinger - dog kan jeg allerede efter 2 målinger konstatere, at husholdningstermometeret sandsynligvis er det mest upræcise af de 3 hvorfor målingen herfra nok ikke tages med i den endelige kalibrering (se vedhæftede billeder).

2) Resultatet af målingerne bruges til registrering af kalibrering/offset via IHC ServiceView (se vedhæftede billede).

Jf. ad 2 konstaterer jeg hurtigt, at min registrering af kalibrering/offset i IHC ServiceView ikke ændrer den viste temperatur for de kalibrerede følere (se billede 6). Jeg kender ikke systemet så godt men havde en forventning om, at den viste temperatur ville ændres umiddelbart efter kalibrering og det således var det nye udgangspunkt for tænd/sluk af telestaten. Problemet er imidlertid at intet sker. Temperaturen forbliver præcis den samme og min kalibrering synes umiddelbart nytteløs. Jeg registrerer den kalibrerede værdi som "aktuel værdi" - og er faktisk lidt i tvivl om hvad forskellen er på "Sæt aktuel værdi" og "Sæt initial værdi" ?

Er der andre der har oplevet noget tilsvarende - eller griber jeg opgaven forkert an? Er det normalt, at der er en temperaturforskel på de faktiske målinger og rum- og gulvføleren på 1,5-4 grader C?

Jeg har i øvrigt lidt svært ved at gennemskue ændringer foretaget i hhv. "Installation" og "Funktioner" (altså hhv. venstre og højre side i IHC ServiceView) - jeg synes ikke der er en klart skillelinje mellem de ændringer der kan foretages det ene  og andet sted. Er der nogen der kan forklare metodikken de i mellem på en let forståelig måde?

På forhånd tak for svar- og sig endeligt til såfremt noget er uklart eller kræver uddybende forklaring/dokumentation.

Vh

Christian

Billede 6, LK IHC Control ServiceView varmestyring, kalibrering.PNG

Billede 5, målemetode.jpg

Billede 3, teknikrum telestater.jpg

Billede 4, måleudstyr.jpg

Billede 1, IHC Adminsitrator.PNG

Billede 2, tavle.jpg

Billede 7, registrering af målinger.PNG

Billede 8, zoner.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Christian

Velkommen til IHC-user.dk

Jeg burger ikke LKs funktionsblokke, så er ikke helt skarp på funktionaliteten af den du bruger, men jeg ville helt klart starte med at ændre Reguleringsform fra "Rum og gulv" til "Gulv". Så burde den kun køre på gluvføleren.

Rettet:  - der skulle selvfølgelig have stået "Rum", så den kun kører på rumføleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Tak for svar - og for velkomsten :)

Årsagen til, at den står med "rum og gulv" er som jeg forstår det, at temperaturen justeres efter den koldeste af de to, ex. er rumtemperaturen målt til 22 grader C (og det er mit setpunkt) så vil telestaten om udgangspunkt lukke; dog under forudsætning af, at også gulvtemperaturen er over eller på niveau med mit setpunkt for temperaturen der. Det tænker jeg faktisk kan være praktisk i vinterhalvåret hvor rumtemperaturen jo godt kan være høj i dagtimerne men så snart solen forsvinder så er gulvet for koldt at gå på.

Af ren nysgerrighed hvad bruger du hvis ikke du bruger LKs funktionsblokke - har du selv kodet dine?

Vh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, chrjuel skrev:

Det tænker jeg faktisk kan være praktisk i vinterhalvåret hvor rumtemperaturen jo godt kan være høj i dagtimerne men så snart solen forsvinder så er gulvet for koldt at gå på.

Ja - hvis du har et hurtigt reagerende gulvvarme, ikke i beton.

21 minutter siden, chrjuel skrev:

Af ren nysgerrighed hvad bruger du hvis ikke du bruger LKs funktionsblokke - har du selv kodet dine?

Jeg bruger mine egne, da de giver kunden langt flere muligheder for Smart Home indstillinger. I særdeleshed med et hurtigt gulvvarme anlæg.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ligt teste mine rumsensorer, de viser heller ikke den nye værdi, hvilket jeg er ret sikker på var tilfældet på den "gamle" 6.2ér. Tænker det er en FW fejl.

Hvis du i stedet laver dine rettelser i Visual, hvilket du under alle omstændigheder bør gøre, og lægger programmet op igen, så slår dine rettelser igennem.

Alt elektronik har en vis tolerans, hvilket resulterer i et større eller mindre "normalområde", så forskelle på +- et flere grader er ikke noget særsyn. Jeg vil i øvrigt anbefale dig at måle din temperatur i ca. hovedhøjde der hvor du opholder dig, da det er den temperatur du oplever i hverdagen. Hvad den faktiske temperatur er ved sensoren er i princippet ligegyldigt.

Derudover kan der være problemer med den fysiske udførsel af varmeanlægget. Hvis f.eks. slangerne fra teknikrummet til de enkelte rum løber uisoleret igennem gulvet til køkkenet, så vil de altid afgive varme til køkkenet. Og det kan du ikke ændre på, med mindre du hugger gulvet op og isolerer rørene enkeltvis. Jeg har set eksempler på gang gulve hvor 1/2 af gulvet var meget varmt, og den anden 1/2 var iskold - og den kolde "afdeling" var selvfølgelig ved yderdøren. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et par hints til at opnå en fornuftig oplevelse og regulering med gulvarmen er:

1 indregulering 

dvs kredsene skal være i “hydraulisk balance” - altså hvis du sætter setpunkt tilpas højt så alle kredse er åbne, skal varmen fordelens ens i rumme. Dvs der er ingen rum der er mærkbart varmer eller koldere end de andre. Er de det er gulvarmekredsene ikke indreguleret korrekt. 
Hvordan dette gøres er individuelt fra producent til producent, men en god metode er i ovennævnte situation at “knibe” flow i en kreds til rum med for høj temp, eller åbne lidt hvis rummet er for koldt. Bemærk kun 1/4 - 1/2 omgang ad gangen. Lad gå et par dage og se/mærk  konsekvensen.

2)

det at gulvene bliver meget varme indikere forkert indregulering, eller en FB der ikke virker efter hensigten eller er indstillet forkert - specielt hvis der en valgt regulering efter både gulv og rum. I de gamle FB var der en god forklaring i hjælpeteksten på hvordan de virkede men gulv er altså “komfort” setpunkter der sikre gulvet aldrig bliver for koldt at gå på, og aldrig bliver for varmt ifht en evt. træbelægning. Så der åbnes altså for varme frem indtil rum setpunktet nåes, men altså uden max gulv nåes. Nåes max gulv “pulses” der indtil rumsetpunkt er nået, hvorefter der lukkes.

Så falder rum temperaturen under setpunkt og der åbnes igen. Hvis der er meget solindfald og rumtemperaturen kan opretholdes tilføres i princippet ingen varme. Men dog tændes der alligevel hvis gulv temp. er under setpunkt, for at opretholde en god komfort. (Ingen kolde gulve).

så gulv min er primært komfort ved flisegulve og gulv maks er primært for at skåne trægulve med overtemperatur/udtørring.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har selv rodet rigtig meget med at få de setpunkter til at virke, men syntes virkelig at det er upræcist og svært at få trimmet ind. Systemet er fint nok som jeg ser det med standard FBer, men selve indreguleringen med +/- kalibreringsværdier er tæt på umuligt! Det som passer idag - passer ikke imorgen, det er min erfaring. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er det rum og gulv føler samtidig, så kan jeg godt forstå at det kan være svært. 
Jeg bruger kun rum følere, og her kan kalibrering nærmest ikke gå galt, (forudsat man har mål reference korrekt). 

Dernæst skal man lige huske - Hvis man ændre kalibrering (og/eller setpoint) i ServiceViewer, så gemmes den ikke i programmet. Så hvis man genstarter sin controller, eller uploader et nyt program, så vil disse ændringer være overskrevet. For at lave det og gennem det rigtigt, så skal man ind i Visual og skrive det ind i programmet.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
54 minutter siden, Kandersen skrev:

Dernæst skal man lige huske - Hvis man ændre kalibrering (og/eller setpoint) i ServiceViewer, så gemmes den ikke i programmet. Så hvis man genstarter sin controller, eller uploader et nyt program, så vil disse ændringer være overskrevet. For at lave det og gennem det rigtigt, så skal man ind i Visual og skrive det ind i programmet.  

Kun delvist rigtigt.

Der er problemer med ændring af kalibreringen - den skal laves i Visual for at slå 100% igennem.

Ændring af setpunkter bliver KUN slettet hvis du oploader et TOMT projekt. ikke ved opload af nyt projekt eller genstart.

I trin 2 af opload henter visual de aktuelle kørselsværdier, disse værdier bliver så skrevet tilbage til det nye program efter opload (trin 5). Hvilket både er godt og skidt - godt fordi man under normal drift ikke er tvunget til at indskrive alle parameter i Visual, men kan lave sine rettelser og sende til controlleren uden at overskrive noget. Skidt fordi mange tror at de "bare" kan lægge et nyt program om med rettede parameter og så virker det - DET GØR DET IKKE. Hvis der i visual er tilføjet nye parameter SKAL der først sendes et tomt projekt til controlleren - dette er også gældende ved ændringer af kalibreringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Henning Pedersen skrev:

Skidt fordi mange tror at de "bare" kan lægge et nyt program om med rettede parameter og så virker det - DET GØR DET IKKE. Hvis der i visual er tilføjet nye parameter SKAL der først sendes et tomt projekt til controlleren - dette er også gældende ved ændringer af kalibreringer.

Okay, det er ikke sådan jeg oplever det. Faktisk oplever jeg, at hvergang jeg uploader et nyt program, så er setpunkt og kalibrering ændret til det som er i programmet (også selvom jeg ikke har ændret disse ting i det program).. Hmm forklaret på en anden måde. 
Hvis jeg laver kalibrering og setpunkt på en termostat, og skriver resultat ind i Visual, uploader til controlleren. Så er alt som det skal være. Men hvis jeg efterfølgende ændre setpunkt, fx i serviceview, så næste gang jeg uploader mit program fra Visual, så er setpunkt ændret tilbage til det som er i Visual programmet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

6 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvis jeg laver kalibrering og setpunkt på en termostat, og skriver resultat ind i Visual, uploader til controlleren. Så er alt som det skal være

Nej - de gamle værdier vil blive genindskrevet. Du skal først lægge et tomt projekt op.

 

8 minutter siden, Kandersen skrev:

Men hvis jeg efterfølgende ændre setpunkt, fx i serviceview, så næste gang jeg uploader mit program fra Visual, så er setpunkt ændret tilbage til det som er i Visual programmet. 

Nej - de oprindelige setpunkter bliver genindskrevet efter opload.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok