Hop til indhold
  • 0

Deaktivere IHC i et lampeudtag - Visual 1 / Uni 400 SA


Jazzperson
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har en ældre Visual 1 IHC installation med UNI 400 SA dæmpere. Det vil sige, at det hele er kablet. Vil det være nogen større opgave for en elektriker (eller mig selv), at slå IHC / dæmpning fra i et bestemt lampeudtag, så jeg kan sætte en hue pære op? Jeg har ejet hus / installation i 1.5 år, og aldrig haft min pc koblet til installationen (eller haft behov herfor), men nogen siger mig også, at det mest af alt er en teknisk opgave der skal udføres fysisk?

PS: Jeg ønsker mig visual 3 og en hue integration, men økonomien er ikke dertil pt. Et tillægsspørgsmål kunne være: Er det svært at opgradere fra visual 1 til visual 3 selv? Jeg har programeringskompetencer på en vist niveau, men aldrig beskæftiget mig med IHC.

Håber at nogen kan hjælpe mig videre :)

Venlig hilsen
Jens

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Velkommen til IHC-user.dk

Med en Visual 1 installation, og dermed sandsynligvis en forholdsvis simpel KIP styring med et par fast fortrådede lysdæmper, så burde det være muligt for dig selv at lave et ligene  program til Visual 3.

Gå ind på lk.dk og opret dig som bruger under IHC software, hent og installer programmet til Visual 3. Selv om du ikke har en controller, kan programmet bruges til al programmeringen, inkl. simulering, og dermed forhåndsafprøvning. Derefter er det "bare" at vente til økonomien tillader en opgradering. Alle øvrige komponenter kan genbruges.

Omkoblingen er, som du også selv skriver, en fysisk opgave som kræver viden, jeg anbefaler at du finder en elektriker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Tak for velkomsten.

Vil det sige, at jeg (i princippet) vil kunne programmere mig ud af dæmpningen (altså slå den fra) for det enkelte udtag, og gøre det med Visual 3 softwaren? Kan Visual 3 software snakket sammen med min Visual 1, eller er jeg nødt til at lægge scriptet op via softwaren til Visual 1 eller lignende?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selv tak.

Nej - programmet i Visual 1 er for gammelt til at kunne kommunikerer med Visual 3. Det du kan, er at lave det NYE program i Visual 3 INDEN du bruger 5k på en ny controller. Alle adresser på anvendte ind- og udgange, burde du kunne finde via Visual 1 programmet.

Selve ændringen fra dæmp til fast fase bør som skrevet, udføres af en elektriker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 10/1/2019 at 8:17 PM, Jazzperson said:

Tak for svaret, Henning. Nu er jeg helt sikker på, at have forstået budskabet korrekt. I øvrigt en rigtig god idé at lave programmeringen, inden en evt. controller investering.

 

IHC Visual 1 programmering er nemt at lære (selvom det er meget anderledes end traditionelle programmeringssprog). Visual 3 programmering er i princippet det samme, bortset fra at der er en række nye features som specielt er en fordel for lysdæmpere. Men Visual 1 programmer kan ikke maskinelt flyttes til Visual 3.

Men ... jeg har kørt Visual 1 i 15 år og nu Visual 3 i næsten et går (er flyttet). Visual 3 controlleren er af markant lavere kvalitet end Visual 1 controlleren. Indtil LK er i stand til at producere en controller hvor simple program opdateringer eller firmware opdateringer ikke ødelægger controlleren i en sådan grad at den fysisk skal udskiftes, så vil jeg ikke anbefale nogen at gå til Visual 3. Kvaliteten er simpelthen ringere end noget IT/stærkstrøms-produkt jeg har oplevet nogensinde. Du kan kigge lidt omkring på siden her ... der er flere kommentarer om det samme.

I øvrigt vil en udskiftning af controlleren - enten fordi du ønsker at opgradere eller fordi en visual 3 controller bliver ødelagt - være markant dyrere end at pille en lysdæmper af (også selvom LK giver dig en gratis controller). Specielt i en fortrådet installation er der mange ledninger der skal forbindes rigtigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3/10/2019 at 11:07 , Astronaut skrev:

 

IHC Visual 1 programmering er nemt at lære (selvom det er meget anderledes end traditionelle programmeringssprog). Visual 3 programmering er i princippet det samme, bortset fra at der er en række nye features som specielt er en fordel for lysdæmpere. Men Visual 1 programmer kan ikke maskinelt flyttes til Visual 3.

Men ... jeg har kørt Visual 1 i 15 år og nu Visual 3 i næsten et går (er flyttet). Visual 3 controlleren er af markant lavere kvalitet end Visual 1 controlleren. Indtil LK er i stand til at producere en controller hvor simple program opdateringer eller firmware opdateringer ikke ødelægger controlleren i en sådan grad at den fysisk skal udskiftes, så vil jeg ikke anbefale nogen at gå til Visual 3. Kvaliteten er simpelthen ringere end noget IT/stærkstrøms-produkt jeg har oplevet nogensinde. Du kan kigge lidt omkring på siden her ... der er flere kommentarer om det samme.

I øvrigt vil en udskiftning af controlleren - enten fordi du ønsker at opgradere eller fordi en visual 3 controller bliver ødelagt - være markant dyrere end at pille en lysdæmper af (også selvom LK giver dig en gratis controller). Specielt i en fortrådet installation er der mange ledninger der skal forbindes rigtigt.

Det er noteret. Kan i hvert fald bekræfte, at jeg absolut ingen problemer har haft med vores visual 1 - men har selvfølgelig heller ikke forsøgt noget med den (endnu).

Jeg tænker godt, at jeg kender svaret som følge af den manglende netværksunderstøttelse, men I må gerne bekræfte: Der findes ingen mulighed for IHC Captain eller andet til visual 1, der gør at jeg kan styre hue via IHC - er det ikke korrekt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok