Hop til indhold
  • 0

Termostater


Jakob Hauerslev
 Share

Spørgsmål

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg ikke kan få Google til at se min termostat?

Jeg har forsøgt at følge kandersen's eksempler, blandet med lidt forsøg og openhabs dokumentation - det skal siges at jeg leger med at kode, men at jeg er på absolut begynderniveau.

Jeg kan dog sagtens få lamper til at virke med Google, så der er fint hul igennem.

Koden jeg har lavet ser sådan her ud, og det bliver opdateret korrekt på openhab-siden.

Google Home kan se termostaten, men kan ikke få forbindelse?

 

Group g_Badtermostat "Lille bad Thermostat" [ "Thermostat" ]
Number Lille_bad_Mode         "Lille bad Heating/Cooling Mode"   (g_Badtermostat)      [ "homekit:HeatingCoolingMode" ]         {channel="ihc:controller:f4ae3673:LB_HKM"}
Number Lille_bad_Temp         "Lille bad Temperature"                     (g_Badtermostat)      [ "CurrentTemperature" ]                           {channel="ihc:controller:f4ae3673:temperature136212"}
Number Lille_bad_Setpoint     "Lille bad Setpoint"                            (g_Badtermostat)      [ "TargetTemperature" ]                             {channel="ihc:controller:f4ae3673:Setpoint_fb"}

 

image.png.50a0f1fab670606b20ad47f328e7f1bb.png

 

Nogen der kan komme med et bud - jeg er ved at opgive projektet.....

 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Jakob Hauerslev skrev:

Det er så lige to aftener i mit liv som jeg ikke får tilbage, for at slette en linie kode :-D

Se det fra den lyse side - Nu ved du hvordan man ikke skal gøre :D

 

1 time siden, Jakob Hauerslev skrev:

Og træls med hub, men underligt, for den virker hverken med eller uden mode defineret.

Det er hammerende irriterende, specielt at ingen kan svare på hvorfor. Der burde ikke være forskel, men Google laver det åbenbart ikke ens.
Det skal nok lykkes på et tidspunkt, når ham der laver Google integrationen kommer i gang igen. Så håber jeg at jeg i det mindste kan få at vide, hvorfor og hvor problemet ligger og evt løses.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, fjern Lille_bad_mode. Det fungere ikke med den type thermostater vi bruger. 

Her er opsætningen som jeg bruger. Den virker i Google Home appén. Den virker med Google Assistant (dvs du kan spørge Google om temperaturen, og via stemme indstille setpunkt).
Men den virker IKKE med Google Nest Hub (Home hub - den med skærmen). Og pt kan ingen fortælle mig hvorfor eller hvor problemet ligger. 
 

Group     g_Stortbad_TSTAT           "Stort Bad Thermostat"                                                                                             [ "Thermostat" ]
Number    stort_bad_Temperature      "Stort Bad Temperatur [%.1f °C]"                <cu_heating> 	(g_Stortbad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp) 	[ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperatur_fb" }
Number    stort_bad_Tempsetpunkt     "Stort Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"      <temperature>	(g_Stortbad_TSTAT)                              [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat1_stort_bad        "Stort Bad Telestat [%s]"                       <cu_switch> 	(g_Stortbad_TSTAT,gTelestat)                                                        { channel="ihc:controller:elko:stortbad_telestat" }
Number    stort_bad_fugt             "Stort Bad Fugtighed [%.0f %%]"                 <Humidity>         (g_Stortbad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom) 	[ "CurrentHumidity" ]      { channel="ihc:controller:elko:stortbad_fugtighed" }

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Kandersen skrev:

Ja, fjern Lille_bad_mode. Det fungere ikke med den type thermostater vi bruger. 

Her er opsætningen som jeg bruger. Den virker i Google Home appén. Den virker med Google Assistant (dvs du kan spørge Google om temperaturen, og via stemme indstille setpunkt).
Men den virker IKKE med Google Nest Hub (Home hub - den med skærmen). Og pt kan ingen fortælle mig hvorfor eller hvor problemet ligger. 
 


Group     g_Stortbad_TSTAT           "Stort Bad Thermostat"                                                                                             [ "Thermostat" ]
Number    stort_bad_Temperature      "Stort Bad Temperatur [%.1f °C]"                <cu_heating> 	(g_Stortbad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp) 	[ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperatur_fb" }
Number    stort_bad_Tempsetpunkt     "Stort Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"      <temperature>	(g_Stortbad_TSTAT)                              [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat1_stort_bad        "Stort Bad Telestat [%s]"                       <cu_switch> 	(g_Stortbad_TSTAT,gTelestat)                                                        { channel="ihc:controller:elko:stortbad_telestat" }
Number    stort_bad_fugt             "Stort Bad Fugtighed [%.0f %%]"                 <Humidity>         (g_Stortbad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom) 	[ "CurrentHumidity" ]      { channel="ihc:controller:elko:stortbad_fugtighed" }

 

Mange tak. 

Det er så lige to aftener i mit liv som jeg ikke får tilbage, for at slette en linie kode :-D

Og træls med hub, men underligt, for den virker hverken med eller uden mode defineret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er hammerende irriterende, specielt at ingen kan svare på hvorfor. Der burde ikke være forskel, men Google laver det åbenbart ikke ens.

Det skal nok lykkes på et tidspunkt, når ham der laver Google integrationen kommer i gang igen. Så håber jeg at jeg i det mindste kan få at vide, hvorfor og hvor problemet ligger og evt løses.

Assistant på hub kan godt ændre temperaturen hos mig, men bare ikke vise det rent grafisk. 

Så det virker uden helt at spille 100% - i hvert fald hos mig.

Jeg skriver lige til dig næste gang jeg er ved at bruge en weekend på noget håbløst :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg prøver lige at genoplive en gammel tråd her, da vi er i samme boldgade.

Jeg har via hjælp til selvhjæp i forum her, fået ret godt styr på OpenHab og Google Assistant. Dvs alle lys, dæmpere, osv fungerer som det skal. Jeg har rodet et stykke tid med Termostarerne - men der er et eller andet der ikke hænger sammen.

 Jeg kan få termostat frem i google home. Jeg kan få assistant til at fortælle mig rumteperatur, og jeg kan også få den til at ændre setpunkt. Men... Ligemeget hvor højt jeg sætter setpunkt via Google Home/assistant, så har det ikke nogen indvirkning på varmeproduktion on/off (se screenshop nedenfor hvor setpunkt er sat over rumtemperatur, men varmeproduktion er off). Dvs at selve telestaten ikke reagerer på ændringer vir Google Home.

 

image.png.e0693d251179003504471e324b3e7fa2.png 

 

Hvis jeg derimod ændrer setpunkt via min LK remote app fra telefon eller ipad, så slår varmen til så snart setpunkt går over rumtemperaturen. 

 

Items filen ser således ud for eksemplet:

 

//Varme bad
Group g_bad_TSTAT "Bad" ["Thermostat"]
Number IHCELKOController_VarmestyringBadTemperaturSensorRumtemperatur "[%.1f C]" (g_bad_TSTAT) ["CurrentTemperature"] {Channel="ihc:controller:8e72535a:temperature5319956"}
Number IHCELKOController_Setpunktbad "[%.1f C]" (g_bad_TSTAT) ["TargetTemperature"] {Channel="ihc:controller:8e72535a:temperature6192148"}
Switch IHCELKOController_VarmestyringBadTelestatUdgang "Bad Telestat [%s]" (g_bad_TSTAT) {channel="ihc:controller:8e72535a:output5753179"}
 

 

Er det et eller andet jeg overser?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det må der være, for jeg kan fint få det til at virke, hvad enten jeg beder Google Home om at ændre temperaturen til xx grader, eller jeg bruger Google Home appén. Setpunkt bliver ændret, og er den over aktuelle temperatur, så tændes telestaten:
 

2019-11-12 00:27:42.071 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'kontor_Tempsetpunkt' received command 25
2019-11-12 00:27:43.282 [INFO ] [eclipse.smarthome.model.script.debug] - En telestat er åbnet

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-11-12 00:27:43.290 [vent.ItemStateChangedEvent] - telestat5_kontor changed from OFF to ON

Her er mine items fra mit kontor: (eksemplet herover)
 

Group     g_kontor_TSTAT             "Kontor Thermostat"                                                                                                                         [ "Thermostat" ]
Number    kontor_Temperature         "Kontor Temperatur[%.1f °C]"                                              <cu_heating>    (g_kontor_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)      [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:kontor_temperatur_fb" }
Number    kontor_Tempsetpunkt        "Kontor Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                                  <temperature>   (g_kontor_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:kontor_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat5_kontor           "Kontor Telestat [%s]"                                                    <cu_switch>     (g_kontor_TSTAT,gTelestat)                                                  { channel="ihc:controller:elko:kontor_telestat" }

Er du sikker på du har ramt den korrekte resourceID til dit setpunkt? ? Det vil du aldrig opdage i LK IHCremote app eller på Ipad´en. Det skal være resourceID fra funktionsblokken. 
Dit setpunkt må heller ikke være readonly i things settings. Den skal være readWrite.

Lav et sitemap hvor du kan teste det i BasicUI.. Det er betydelig nemmere at teste tingene sådan. Så kan du samtidig følge med i tailog.  
Her er mit sitemap (igen fra kontor).
 

	Frame label="Varme" {

		Text item=kontor_Temperature
		Setpoint item=kontor_Tempsetpunkt minValue=18 maxValue=25 step=0.5 
		Text item=telestat5_kontor

	}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for inspirationen. Det fik mig frem til en løsning der virker :)

Jeg havde linket resourceID til "nuværende setpunkt" under output i funtionsblokken. Prøvede så at ændre den til resourceID for "beboet temperatur" under indstillinger, og det gjorde udslaget. Så nu tænder/slukker telestaten når der ændres på temperatur via Google eller OpenHab.

Det er måske lidt en nødløsning, da det kræver at hvert enkelt rum skal være i beboet tilstand - men det er de under alle omstændigheder også altid når jeg ikke er væk hjemmefra over længere tid.

 

image.png.3ec2233d8dfe2543570223813ffee336.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er sgu lidt underligt, at "Nuværende setpunkt Rum" ikke virker i alle tilstande. Jeg bruger den avanceret varmestyringsblok 5.2.05.c. Der er en udgang der hedder "Rummets aktuelle setpunkt". Den virker i alle tilstande. Det er den jeg bruger. "Nuværende setpunkt Rum" i den funktionsblok du bruger, den burde gøre præcis det samme.  
Prøv med den avanceret. Det virker som sagt for mig, og setpunkt følger med, når man skifter tilstand, (beboet/ubeboet, dag/nat osv). 

 
varmesetpunkt.thumb.png.38eb998d81747f30e1ae6fda43e0ddaa.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det har også undret mig en del at det ikke virkede med "nuværende setpunkt". Men jeg kan se at min LK app også ændrer setpunkt under "beboet temperatur". 

Det må blive mit næste projekt at skifte til den avancede funktion for varmestyring. Indtil da så virker det, og det er til at leve med... Skifter ikke så meget mellem de forskellige tilsatnde - kun til ubeboet når vi er væk på længere ferier...

Tak for input.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvorfor undre det jer at I ikke kan INDSTILLE en værdi under OUTPUT, men skal ned under INDSTILLINGER for at gøre det?

UDGANGEN "aktuel setpunkt" viser jo netop det AKTUELLE SETPUNKT, og det setpunkt ændre sig jo når I skifter til nat eller ude.

At Kandersen kan indsille på en udgang tænker jeg ikke er tilsigtet fra LK side. Der er for øvrigt stor forskel på de 2 funktionsblokke, så "bare" fordi men kan på ene, er der igen logik i at forvente at man også kan på den anden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Hvorfor undre det jer at I ikke kan INDSTILLE en værdi under OUTPUT, men skal ned under INDSTILLINGER for at gøre det?

Fordi neden under ikke giver mulighed for at ændre setpunkt uden at du skifter tilstand. Og hvis man ikke bruger tilstand, så er det ikke hensigtsmæssigt. (jeg bruger ikke tilstand, da det ikke giver meget mening i den daglige drift med tung gulvvarme).  Men man kan sagtens have behov for at ændre setpunkt alligevel, skulle jeg mene. 

Jeg har dog ikke prøvet om "Normal" virker under indstillinger. Hvis det virker, så har du ret i, at det nok ville være mest korrekt at ændre setpunkt der. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, Jakob Hauerslev skrev:

Er jeg den eneste som nu har ikke-fungerende termostater i min google home app?

Den skriver tilstand: ukendt (nede i heating/cooling-mode) og så er slideren bare grå? Jeg mener ikke at have ændret noget - er det kun mig der har det problem?

Det er nok gået galt inden for de sidste par uger...

Det er så fordi at man nu SKAL bruge en heating/cooling-mode, og at den skal være en værdi der er =1 (da den i funktionsblokken kun har en mode når den er aktiv, som så gør at man ikke kan justere setpunkt når den er 0).

Så nu har jeg linket den til mit backupmodul 24V, der altid er on.

Til inspiration:

Group g_Badtermostat "Gulvvarme lille bad" [ "Thermostat" ]
Number Lille_bad_Temp "Lille bad temperatur" (g_Badtermostat) [ "CurrentTemperature" ] {channel="ihc:controller:1:temperature136212"}
Number Lille_bad_Setpoint "Lille bad setpoint" (g_Badtermostat) [ "homekit:TargetTemperature" ] {channel="ihc:controller:1:lb_setpoint"}
Number Lille_bad_Mode  "Lille bad Heating/Cooling Mode"   (g_Badtermostat)  [ "homekit:HeatingCoolingMode" ]  {channel="ihc:controller:1:input114778"}

Og da jeg læste op på det, blev jeg opmærksom på at TargetTemperature nu har skiftet navn til homekit:TargetTemperature...

Og Kandersen - nu virker det med Nest Hub ! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja beklager at jeg ikke fik skrevet her, at det er blevet opdateret og skal ændres for at virke. Det var ellers min plan, men jeg fik travlt med andet.. Jeg har selv døjet med det siden sidste weekend hvor google integrationen blev opdateret til V2.0.. 
Jeg kan ikke ligefrem sige jeg er pænt tilfreds med resultatet af den nye opdatering, fordi den har ødelagt en del af det gamle setup.. Bla virker dimmere nu ikke længere som dimmere i iPhones Google Home app.. De virker som on/off :wacko:

15 timer siden, Jakob Hauerslev skrev:

Det er så fordi at man nu SKAL bruge en heating/cooling-mode, og at den skal være en værdi der er =1 (da den i funktionsblokken kun har en mode når den er aktiv, som så gør at man ikke kan justere setpunkt når den er 0).

Så nu har jeg linket den til mit backupmodul 24V, der altid er on.

Hvor har du det fra, at værdien skal være =1 (spørger fordi jeg forsøger hjælpe Michel krug med at fejlrette dette). Jeg mener nemlig det er helt forkert den måde de nu har lavet det på.. 
Og hvor præcis er det så du har linket til, backup modul 24V er lidt som en nål i en høstak :)

 

Edit - Jeg har løst problemet her, ved at bruge String to qHeatingCoolingMode.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et follow up på termostat her, så har jeg netop stillet spørgsmålstegn ved, om den måde det er lavet på i openhab integration 2.0, om det ikke er principielt forkert, eller rettere, at der mangler en "Switch" type option.. 
Jeg mener, at "HeatingCoolingMode" principielt burde kunne sættes ud fra hvad telestatens status. (det kunne også være et varmelegme, gasflamme eller lign).  Men fordi telestaten er en Switch type, så mangler der simpelthen den mulighed i GA integrationen.  
Det ville ihvertfald løse vores problemer, for os der bruger gulvvarme systemer.

Se mere her:
https://community.openhab.org/t/openhab-google-assistant-integration-v2-0/85573/69


EDIT:
Ovenstående indlæg fra openhab community har jeg netop opdateret, da jeg testede det princip som jeg stillede spørgsmålstegn ved hjælp af en rule. Og det virker helt som forventede, og som det skal..

Ved at bruge String for HeatingCoolingMode, så kan man ved hjælp af en rule skifte Mode, ud fra om telestaten er tændt (ON) eller slukket (OFF). 
Og jeg mener helt principielt at det er sådan det også skal være, hvorfor jeg fastholder, at vi mangler en Switch type. Med den Switch type, så behøver man nemlig slet ikke at bruge en rule for at få Google Home app til at reagere/vise korrekt.

Er nogen i tvivl, så er her et eksempel på, hvordan jeg har lavet det:
items
  

Group     g_Stortbad_TSTAT           "Stort Bad Thermostat"                                                                                          [ "Thermostat" ]
Number    stort_bad_Temperature      "Stort Bad Temperatur [%.1f °C]"             <cu_heating> 	(g_Stortbad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp) 	[ "CurrentTemperature" ]                { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperatur_fb" }
Number    stort_bad_Tempsetpunkt     "Stort Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"   <temperature>	(g_Stortbad_TSTAT)                              [ "homekit:TargetTemperature" ]	        { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Number    stort_bad_fugt             "Stort Bad Fugtighed [%.0f %%]"              <Humidity>    (g_Stortbad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom) 	[ "CurrentHumidity" ]                   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_fugtighed" }
String    stort_bad_Mode             "Stort Bad Mode [%s]"                                      (g_Stortbad_TSTAT)                              [ "homekit:TargetHeatingCoolingMode" ]
Switch    telestat1_stort_bad        "Stort Bad Telestat [%s]"                    <cu_switch> 	(g_Stortbad_TSTAT,gTelestat)                                               { channel="ihc:controller:elko:stortbad_telestat" }

Og her er rules
 

rule "heatingmode"
when
     Item telestat1_stort_bad changed
then
     if (telestat1_stort_bad.state.toString == "ON" ) {
        stort_bad_Mode.postUpdate("heat") } 
     else {
         stort_bad_Mode.postUpdate("cool") }
end

Når/hvis vi får en Switch type til HeatingCoolingMode, så behøver man ikke hverken den String eller en rules mere, da telestaten direkte kan aggere targetHeatingCoolingMode.
Jeg satser stærkt på, at Michael kan se det fornuftige i dette, og vi inden længe får en Switch type til [ "homekit:targetHeatingCoolingMode" ]

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den med =1 var et forsøg der åbenbart gik galt. 

Lavede ændringen, og så virkede det - det var så fordi telestaten kaldte på varme, og intet andet...

Jeg hopper på rule-vognen indtil den switchtype kommer - for det ser da ud til at han er med på din plan :-)

... Og tak for arbejdet med den rule - jeg har for nyligt fået mine chromecast audio til at tænde og slukke mine forstærkere når de henholdsvis er i play og pause, bl.a. ud fra nogle af de eksempler du har lavet her, og så selvfølgelig ud fra dokumentationen - det der openhab er nu ok når man lærer at tænke openhab'sk ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok