Hop til indhold
  • 0

Lys i hideaway skab


kumse2
 Share

Spørgsmål

Hej derude

Jeg er ved at planlægge en komplet installation til mit nye hus. I den forbindelse har jeg planer om at have 2 tændinger i køkken alrum. En med hver deres Wireless dimmer. Jeg får et såkaldt hidaway skab, hvor der er 2 indbyggede møbelspots. Dem kunne jeg godt tænke mig fulgte med den ene tænding, men kun når skabet er åbent.

Hvordan ville i løse det? Gode ideer modtages gerne :)

Som jeg ser det, er der et par muligheder:

1. Møbelspots kobles på udgangen af dimmeren, men får indskudt en eller anden form for kontakt der brydes når lågerne lukkes

2. Jeg sætter en wireless seperat wireless dimmer til møbelspots, men hvordan kan man overvåge om lågerne er lukket eller ej

3. ... ?

 

-Thomas

Bungalow5-Kitchen-Trends-2014-Svane-1.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

I både 1. og 2. skal der vel bruges en kontakt.. Det gælder vel også alle andre muligheder. Du kan ikke overvåge en låge/port/dør/vindue uden een eller anden form for kontakt på. 

Så en kontakt skal der til. Det burde være muligt at finde en låge/skab kontakt der virker til sådan noget. 
Fx sådan en her:
https://www.wattoo.dk/elartikler/diverse/skabsafbrydere

Mht om lyset skal tænde sammen med andet lys, på en dimmer, så er det selvfølgelig muligt. Men medmindre det er dæmpbar lys i skabet, så mener jeg bare du skal køre det på en alm 230v udgang. Derfra kan du under alle omstændigheder kode dig frem til, om det skal tænde sammen med andet eller ikke.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du bør afgjort vælge forslag 2, da det giver dig flest muligheder fremover.

De møbel spots - hvor er de placeret? på billedet ligner det at der er spots på øverste og nederste hylde, vil det ikke efterlade midterhylden mørk? Jeg ville nok overveje at montere LED strips langs forkanten som lyser IND på hylden, frem for spots som lyser NED på hylden.

Desuden vil jeg mene at 2 tændinger til både køkken og alrum er for lidt. Til inspiration så anvender jeg ofte 3 alene i køkkenet, én til generel rumbelysning, én over koge/vaskeØ og én over køkkenbordet - alle dæmpet. I alrum ønsker mange 2 loftstændinger og mange ønsker avanceret styring af deres stikkontakter til hyggelamperne direkte fra trykkene ved dørene, også med mulighed for dæmpning.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Henning, hvorfor skal det være en wireless dimmer (løsning 2) ? Det giver da absolut ingen mening i et "møbel" som det der vises, medmindre man er ovre i noget natsænkning.
En UNI400 dæmper / anden type DIN dæmper der bare skal have en puls og som kan indstilles til 2 niveauer styret af ur, vil da være langt mere korrekt, så længe man forholder sig til minimum niveauet for dæmperen. 
 
Jeg er enig i at LED stripes i siderne (som lyser ind i skabet) er klart at foretrække fremfor lys der lyser ovenfra og ned på en hylde, (som i øvrig vil skygge for resten af skabet). Men så skal man tænke sig ret godt om hvis man vælger dæmper løsningen, også med en wireless ø80 dæmper. LED med dæmper er ikke nemt. LED stripes med dæmper er endnu værre. Måske man i stedet skal tænke i noget 1-10volt styring så. Det er en noget dyrere løsning, men skulle efter sigende virke langt mere effektivt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Henning, hvorfor skal det være en wireless dimmer (løsning 2) ? Det giver da absolut ingen mening i et "møbel" som det der vises, medmindre man er ovre i noget natsænkning.

Jeg forholdt mig faktisk ikke til wireless dæmperen, selv om det selvfølgelig fremgår af Thomas´s indlæg, men blot til det faktum at 2 tændinger på samme udgang (Løsning 1) giver langt færre muligheder i fremtiden.

8 minutter siden, Kandersen skrev:

En UNI400 dæmper / anden type DIN dæmper der bare skal have en puls og som kan indstilles til 2 niveauer styret af ur, vil da være langt mere korrekt, så længe man forholder sig til minimum niveauet for dæmperen. 

I min verden findes der kun én lysdæmper,  og den er pt wireless. Når den nye DIN-skinne monterede LED dimmer kommer, bliver det den. Alt andet giver ikke mening i et nybyggeri.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for gode svar begge to.

Gode pointer. Det vil jeg lige tænke over.

Helt generelt bliver IHC installationen lavet med alle input til lavvoltstryk, og alle udgange til Ø80 wireless dimmere. Det vælger jeg at tro på giver den mest fleksible løsning fremover, samtidig med wireless dimmerne spiller bedst sammen med OpenHab og lignende

Hilsen Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Når den nye DIN-skinne monterede LED dimmer kommer, bliver det den. Alt andet giver ikke mening i et nybyggeri.

Ja, når/hvis den kommer.
Men det ændre jo ikke på udfordringerne med LED og specielt stribes. 

 

7 minutter siden, kumse2 skrev:

og alle udgange til Ø80 wireless dimmere. Det vælger jeg at tro på giver den mest fleksible løsning fremover, samtidig med wireless dimmerne spiller bedst sammen med OpenHab og lignende

Det er unægtelig bedre. Men det er ikke sådan så træerne vokser ind i himlen med ø80 dimmerne. Der er stadigvæk problemer med visse LED kilder. Og specielt lav volt, så er man rigtig udfordret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok