Hop til indhold
  • 0

Google Assistant


Nicholai85
 Share

Spørgsmål

Jeg har som forsøg installeret openhab på min computer og opsat lidt test for at se om jeg kan få det til at virke med google assistant.

Er nået så langt at jeg kan få mine tryk osv. til at virke i openhab, men når jeg i google assistant forsøger at tilføje openhab, tilføjer den det uden problemer, men mine lys bliver ikke synlige i app´en.

Er der nogle der kan hjælpe mig med det?

(er helt grøn i openhab btw ;-))

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
11 timer siden, Nicholai85 skrev:

Er nået så langt at jeg kan få mine tryk osv. til at virke i openhab, men når jeg i google assistant forsøger at tilføje openhab, tilføjer den det uden problemer, men mine lys bliver ikke synlige i app´en.

Er der nogle der kan hjælpe mig med det?

(er helt grøn i openhab btw ;-))

Har du sat de korrekte TAG´s på de items du vil have med i Google home/Assistenten ?
Har du herefter sagt til google "hey google, synkronisere mine enheder" ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Nicholai85 skrev:

Jeg har som forsøg installeret openhab på min computer og opsat lidt test for at se om jeg kan få det til at virke med google assistant.

Er nået så langt at jeg kan få mine tryk osv. til at virke i openhab, men når jeg i google assistant forsøger at tilføje openhab, tilføjer den det uden problemer, men mine lys bliver ikke synlige i app´en.

Er der nogle der kan hjælpe mig med det?

(er helt grøn i openhab btw ;-))

Jeg er på ingen måde expert ,men jeg havde lign issue ,da jeg ikke kunne se mine enheder i Openhab appen og google assistant virkede ikke.

Du skal sikre dig at din openhab kan kommunikere med din app.

du kan evt læse mere her.https://www.openhab.org/docs/installation/security.html#myopenhab-cloud-service

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Jamen kan sagtens se og styre mine enheder i openhab, men kan bare ikke få det over i google :)

Hvad svare Google tilbage, når du beder den "synkronisere mine enheder" ??

Du burde få retur "okay, synkronisere enheder til openhab". Det betyder at forbindelsen mellem din openhab og openhabcloud ihvertfald fungere. 

Kan du evt poste en af dine items som du vil have over i Google?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Nicholai85 skrev:

den siger at jeg ikke har nogle enheder som understøtter synkronisering...

Ja men de er ikke lavet manuelt som dine, så er ikke helt klar over hvad fil de ligger i.

Så er det derfor. 
Du kan ikke "TAG" dine items i paperUI. Det er simpelthen ikke muligt. (Og møg irriterende i netop det her tilfælde). 
Hvis du skal undgå at lave dem manuelt i en tekstfil, så skal du bruge REST DOC til at sætte TAG i dine items. 
Uden Tag, så vil Google Assistant ikke virke. Faktisk burde den have brokket sig over, at den ikke kan synkronisere til openhab.. Men måske er det blevet ændret fornyligt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Har forsøgt med restdoc, men jeg må lige prøve at slette dem alle og starte forfra for at se om jeg kan få det til at virke så...

Jeg har ikke selv forsøgt med rest docs.. Jeg bruger jo manuelle items filer. Men andre siger det er den måde det skal gøres på, når man ikke bruger manuelle filer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Nicholai85 skrev:

Syntes det virker besværligt med manuelle filer

Jeg synes omvendt man klikker meget med musen bare for at skulle lave noget som simpelt som at linke en item til en channel i PaperUI, (hvori man i øvrig skal skrive meget af det samme). Oven i det føler jeg at jeg har langt mere kontrol over det hele på een gang i de manuelle filer. Det bliver mere overskueligt når man har rigtig mange items, fordi man kan inddele dem i forskellige filer. I PaperUI ligger de bare i MEGET lange liste, og man skal søge/filtre eller scrolle som en sindsyg, hvis man som jeg har 200-300 items (eller noget i den stil vil jeg tro).. 
Men ja, det kan virke noget mere omstændigt at lave det manuelt, fordi man lige skal lære de forskellige ting. Det er en vanesag :)

Det her er fx min items fil til IHC items.. Så kan du selv vurdere hvor meget det er værd at lave dem manuelt.. Bemærk jeg har kategoriseret dem med "// værelse", så jeg lyn hurtigt kan overskue det.
 

//Stort Bad
Group     g_Stortbad_TSTAT           "Stort Bad Thermostat"                                                                                                                     [ "Thermostat" ]
Number    stort_bad_Temperature      "Stort Bad Temperatur [%.1f °C]"                                          <cu_heating> 	(g_Stortbad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp) 	[ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperatur_fb" }
Number    stort_bad_Tempsetpunkt     "Stort Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                <temperature>	(g_Stortbad_TSTAT)                              [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat1_stort_bad        "Stort Bad Telestat [%s]"                                                 <cu_switch> 	(g_Stortbad_TSTAT,gTelestat)                                               { channel="ihc:controller:elko:stortbad_telestat" }
DateTime  telestat1_stort_badStamp   "StortBad Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>           (gTelestatStamp)
Number    stort_bad_fugt             "Stort Bad Fugtighed [%.0f %%]"                                           <Humidity>       (g_Stortbad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom) 	[ "CurrentHumidity" ]      { channel="ihc:controller:elko:stortbad_fugtighed" }

// Switch    stort_bad_Mode             "Stort Bad Heating/Cooling Mode"                                                           (g_Stortbad_TSTAT)                       [ "homekit:HeatingCoolingMode" ]  { channel="ihc:controller:elko:stortbad_telestat" }   

Number    stortBadSensorFejl         "Stort Bad Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                        <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:stortbad_sensorfejl" }
Number    stortBadVentilMotion       "Stort Bad Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                 <cu_switch>      (gVentilMotion)	                                                           { channel="ihc:controller:elko:stortbad_ventilmotion" }
DateTime  stortBadVentilMotionStamp  "Stort Bad Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"      <time>           (gMotionStamp)
DateTime  stortBadSensorFejlStamp    "Stort Bad Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <error>          (gSensorfejlStamp)
Switch    stort_badDimmerLys         "Halogenlys i StortBad [%s]"                                              <cu_spot>        (vLys)                                          [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_state", autoupdate="false" }
Switch    stort_bad_NV               "Nilan Brugerfunktion [%s]"                                               <light>                                                          [ "Switchable" ]           { channel="ihc:controller:elko:nilan_brugerfunktion", autoupdate="false" }

//Sove vaerelse
Group     g_sove_TSTAT               "Soveværelse Thermostat"                                                                                                                   [ "Thermostat" ]
Number    sove_Temperature           "Soveværelse Temperatur [%.1f °C]"                                        <cu_heating>     (g_sove_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:sove_temperatur_fb" }
Number    sove_Tempsetpunkt          "Soveværelse Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                             <temperature>    (g_sove_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:sove_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat2_sove             "Soveværelse Telestat [%s]"                                               <cu_switch>      (g_sove_TSTAT,gTelestat)                                                   { channel="ihc:controller:elko:sove_telestat" }
DateTime  telestat2_soveStamp        "Sovevær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"               <time>           (gTelestatStamp)
Number    soveSensorFejl             "Soveværelse Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:sove_sensorfejl" }
Number    soveVentilMotion           "Soveværelse Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"               <cu_switch>      (gVentilMotion)	                                                           { channel="ihc:controller:elko:sove_ventilmotion" }
DateTime  soveVentilMotionStamp      "Soveværelse Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"    <time>           (gMotionStamp)
DateTime  soveSensorFejlStamp        "Soveværelse Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <error>          (gSensorfejlStamp)
Dimmer    sove_halogenlys_niv        "Spotlys i soveværelset [%.0f %%]"                                        <cu_spot>        (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:sove_dimmer", autoupdate="false" }
Switch    sove_lampeudtaglys         "Lampeudtag i soveværelset [%s]"                                          <light>          (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:sove_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:sove_80mm_state", autoupdate="false" }

//Stuen
Group     g_stue_TSTAT               "Stue Thermostat"                                                                                                                          [ "Thermostat" ]
Number    stue_Temperature           "Stue Temperatur [%.1f °C]"                                               <cu_heating>     (g_stue_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:stuen_temperatur_fb" }
Number    stue_Tempsetpunkt          "Stue Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                                    <temperature>    (g_stue_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]    { channel="ihc:controller:elko:stuen_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat3_stue             "Stue Telestat [%s]"                                                      <cu_switch>      (g_stue_TSTAT,gTelestat)                                                   { channel="ihc:controller:elko:stuen_telestat" }
DateTime  telestat3_stueStamp        "Stue Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                  <time>           (gTelestatStamp)

Number    stueSensorFejl             "Stue Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                             <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:stuen_sensorfejl" }
Number    stueVentilMotion           "Stue Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <cu_switch>      (gVentilMotion)                                                            { channel="ihc:controller:elko:stuen_ventilmotion" }
DateTime  stueVentilMotionStamp      "Stue Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <time>           (gMotionStamp)
DateTime  stueSensorFejlStamp        "Stue Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                  <error>          (gSensorfejlStamp)
Switch    stue_sov_OEV               "Stue M1 [%s]"                                                            <light>          (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:stuen_m1", channel="ihc:controller:elko:stuen_m1_state", autoupdate="false" }
Switch    stue_sov_OEH               "Stue M2 [%s]"                                                            <light>          (vLys)                                          ["Lighting"]               { channel="ihc:controller:elko:stuen_m2", channel="ihc:controller:elko:stuen_m2_state", autoupdate="false" }

//Køkken
Group     g_koekken_TSTAT            "Køkken Thermostat"                                                                                                                        [ "Thermostat" ]
Number    koekken_Temperature        "Køkken Temperatur [%.1f °C]"                                             <cu_heating>     (g_koekken_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)   [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:koekken_temperatur_fb" }
Number    koekken_Tempsetpunkt       "Køkken Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                   <temperature>    (g_koekken_TSTAT)                               [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:koekken_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat4a_koekken         "Køkken Telestat [%s]"                                                    <cu_switch>      (g_koekken_TSTAT,gTelestat)                                                { channel="ihc:controller:elko:koekken_telestat" }
DateTime  telestat4a_koekkenStamp    "Køkken A Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>           (gTelestatStamp)
Number    koekkenSensorFejl          "Køkken Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                           <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:koekken_sensorfejl" }
Number    koekkenVentilMotion        "Køkken Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                    <cu_switch>      (gVentilMotion)                                                            { channel="ihc:controller:elko:koekken_ventilmotion" }
DateTime  koekkenVentilMotionStamp   "Køkken Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"         <time>           (gMotionStamp)
DateTime  koekkenSensorFejlStamp     "Køkken Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                <error>          (gSensorfejlStamp)
Dimmer    koekken_vasklys_niv        "Lyset ved køkkenvask [%.0f %%]"                                          <light>          (vLys)                                          [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:koekkenvask_dimmer", autoupdate="false" }
Dimmer    koekken_underskablys_niv   "Lyset under køkkenskabe [%.0f %%]"                                       <light>          (vLys)                                          [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:koekkenunderskab_dimmer", autoupdate="false" }

//spisestuen
Group     g_spisestue_TSTAT          "Spiseplads Thermostat"                                                                                                                    [ "Thermostat" ]
Number    spisestue_Temperature      "Spiseplads Temperatur [%.1f °C]"                                         <cu_heating>     (g_spisestue_TSTAT,Temperatur,gTvaer)           [ "CurrentTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:spise_temperatur_fb" }
Number    spisestue_Tempsetpunkt     "Spiseplads Temperature setpunkt [%.1f °C]"                               <temperature>    (g_spisestue_TSTAT)                             [ "TargetTemperature" ]	   { channel="ihc:controller:elko:spise_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat4b_koekken         "Spiseplads Telestat [%s]"                                                <cu_switch>      (g_spisestue_TSTAT,gTelestat)                                              { channel="ihc:controller:elko:spise_telestat" }
DateTime  telestat4b_koekkenStamp    "Køkken B Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>           (gTelestatStamp)

Number    spisestueSensorFejl        "Spiseplads Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                       <error>          (gSensorfejl)                                                              { channel="ihc:controller:elko:spise_sensorfejl" }
Number    spisestueVentilMotion      "Spiseplads Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                <cu_switch>      (gVentilMotion)                                                            { channel="ihc:controller:elko:spise_ventilmotion" }
DateTime  spisestueVentilMotionStamp "Spiseplads Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"     <time>           (gMotionStamp)
DateTime  spisestueSensorFejlStamp   "Spiseplads Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"            <error>          (gSensorfejlStamp)
Dimmer    spise_halo_styrke          "Spotlys ved spiseplads [%s %%]"                                          <cu_spot>        (vLys)                                           ["Lighting"]              { channel="ihc:controller:elko:spisespot_dimmer", autoupdate="false" }
Dimmer    spise_bord_niv             "Lyset over spisebord [%s %%]"                                            <light>          (vLys)                                           ["Lighting"]              { channel="ihc:controller:elko:spisebord_dimmer", autoupdate="false" }

Switch    spise_ter_NV               "Vindue automatik slået fra [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                   <cu_switch>                                                       [ "Switchable" ]          { channel="ihc:controller:elko:vindue_automatik_trigger", channel="ihc:controller:elko:vindue_automatik_state", autoupdate="false" }
Switch    auto_vindue                "Automatisk vinduestyring slået fra"                                                                                                                                  { channel="ihc:controller:elko:vindue_automatik_state" }

//kontor
Group     g_kontor_TSTAT             "Kontor Thermostat"                                                                                                                         [ "Thermostat" ]
Number    kontor_Temperature         "Kontor Temperatur[%.1f °C]"                                              <cu_heating>    (g_kontor_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)      [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:kontor_temperatur_fb" }
Number    kontor_Tempsetpunkt        "Kontor Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                                  <temperature>   (g_kontor_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:kontor_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat5_kontor           "Kontor Telestat [%s]"                                                    <cu_switch>     (g_kontor_TSTAT,gTelestat)                                                  { channel="ihc:controller:elko:kontor_telestat" }
DateTime  telestat5_kontorStamp      "Kontor Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                <time>          (gTelestatStamp)

Number    kontorSensorFejl           "Kontor Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                           <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:kontor_sensorfejl" }
Number    kontorVentilMotion         "Kontor Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                    <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:kontor_ventilmotion" }
DateTime  kontorVentilMotionStamp    "Kontor Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"         <time>          (gMotionStamp)
DateTime  kontorSensorFejlStamp      "Kontor Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"	               <error>         (gSensorfejlStamp)
Switch    kontor                     "Loftlys i kontoret [%s]"                                                 <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:kontor_80mm", channel="ihc:controller:elko:kontor_80mm_state", autoupdate="false" }


//Bryggers
Group     g_bryggers_TSTAT           "Bryggers Thermostat"                                                                                                                       [ "Thermostat" ]
Number    bryggers_Temperature       "Bryggers Temperatur [%.1f °C]"                                           <cu_heating>    (g_bryggers_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)    [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:bryggers_temperatur_fb" }
Number    bryggers_Tempsetpunkt      "Bryggers Temperature setpunkt  [%.1f °C]"                                <temperature>   (g_bryggers_TSTAT)                                [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:bryggers_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat9_bryggers         "Bryggers Telestat [%s]"                                                  <cu_switch>     (g_bryggers_TSTAT,gTelestat)                                                { channel="ihc:controller:elko:bryggers_telestat9" }
Switch    telestat10_entre           "Bryggers Telestat Entre [%s]"                                            <cu_switch>     (gTelestat)                                                                 { channel="ihc:controller:elko:bryggers_telestat10" }
DateTime  telestat9_bryggersStamp    "Bryggers Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <time>          (gTelestatStamp)
DateTime  telestat10_entreStamp      "Entre Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                 <time>          (gTelestatStamp)

Number    bryggersSensorFejl         "Bryggers Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                         <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:bryggers_sensorfejl" }
Number    bryggersVentilMotion       "Bryggers Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                  <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:bryggers_ventilmotion" }
DateTime  bryggersVentilMotionStamp  "Bryggers Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"       <time>          (gMotionStamp)
DateTime  bryggersSensorFejlStamp    "Bryggers Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"              <error>         (gSensorfejlStamp)

Switch    bryggers_DimmerLys         "Bryggers Halogenlys [%s]"                                                <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_dimmer_state", autoupdate="false" }
Switch    bryggers_Skablys           "Bryggers Skablys [%s]"                                                   <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_state", autoupdate="false" }
		
//Lille bad
Group     g_lille_bad_TSTAT          "Lille Bad Thermostat"                                                                                                                      [ "Thermostat" ]
Number    lille_bad_Temperature      "Lille Bad Temperatur [%.1f °C]"                                          <cu_heating>    (g_lille_bad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)   [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:lillebad_temperatur_fb" }
Number    lille_bad_Tempsetpunkt     "Lille Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                <temperature>   (g_lille_bad_TSTAT)                               [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:lillebad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Number    lille_bad_fugt             "Lille Bad Fugtighed [%.0f %%]"                                           <Humidity>      (g_lille_bad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom)   [ "CurrentHumidity" ]     { channel="ihc:controller:elko:lillebad_fugtighed" }
Switch    telestat11_lil_bad         "Lille Bad Telestat [%s]"                                                 <cu_switch>     (g_lille_bad_TSTAT,gTelestat)                                               { channel="ihc:controller:elko:lillebad_telestat" }
DateTime  telestat11_lil_badStamp    "Lille Bad Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <time>          (gTelestatStamp)

Number    lilleBadSensorFejl         "Lille Bad Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                        <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:lillebad_sensorfejl" }
Number    lilleBadVentilMotion       "Lille Bad Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                 <cu_switch>     (gVentilMotion)	                                                           { channel="ihc:controller:elko:lillebad_ventilmotion" }
DateTime  lilleBadVentilMotionStamp  "Lille Bad Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"      <time>          (gMotionStamp)
DateTime  lilleBadSensorFejlStamp    "Lille Bad Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <error>         (gSensorfejlStamp)

Switch    lille_bad_OEV              "Lille Bad Lys [%s]"                                                      <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:lillebad_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:lillebad_dimmer_state", autoupdate="false" }

//Casper vaerelse
Group     g_casper_TSTAT             "Caspers Thermostat"                                                                                                                        [ "Thermostat" ]
Number    casper_Temperature         "Caspers vær Temperatur [%.1f °C]"                                        <cu_heating>    (g_casper_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:casper_temperatur_fb" }
Number    casper_Tempsetpunkt        "Caspers vær Temperature setpunkt [%.1f °C]"                              <temperature>   (g_casper_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:casper_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat12_gaest           "Caspers vær Telestat  [%s]"                                              <cu_switch>     (g_casper_TSTAT,gTelestat)                                                  { channel="ihc:controller:elko:casper_telestat" }
DateTime  telestat12_gaestStamp      "Caspers vær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <time>          (gTelestatStamp)
Number    casperSensorFejl           "Caspers vær Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <error>	       (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:casper_sensorfejl" }
Number    casperVentilMotion         "Caspers vær Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"               <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:casper_ventilmotion" }
DateTime  casperVentilMotionStamp    "Caspers vær Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"    <time>          (gMotionStamp)
DateTime  casperSensorFejlStamp      "Caspers vær Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <error>         (gSensorfejlStamp)

Dimmer    casper_halo_styrke         "Loftlys i Caspers værelse [%s %%]"                                       <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:casper_dimmer", autoupdate="false" }

//     Switch    casperDimmerLys            "Loftlys i Caspers værelse [%s]"                                          <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:casper_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:casper_dimmer_state", autoupdate="false" }



//Amanda vaerelse
Group     g_amanda_TSTAT             "Amandas Thermostat"                                                                                                                        [ "Thermostat" ]
Number    amanda_Temperature         "Amandas vær Temperatur [%.1f °C]"                                        <cu_heating>    (g_amanda_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:amanda_temperatur_fb" }
Number    amanda_Tempsetpunkt        "Amandas vær Temperature setpunkt [%.1f °C]"                              <temperature>   (g_amanda_TSTAT)                                  [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:amanda_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat8_amanda           "Amandas vær Telestat [%s]"                                               <cu_switch>     (g_amanda_TSTAT,gTelestat)                                                  { channel="ihc:controller:elko:amanda_telestat" }
DateTime  telestat8_amandaStamp      "Amanda vær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"            <time>          (gTelestatStamp)
Number    amandaSensorFejl           "Amandas vær Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                      <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:amanda_sensorfejl" }
Number    amandaVentilMotion         "Amandas vær Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"               <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:amanda_ventilmotion" }
DateTime  amandaVentilMotionStamp    "Amandas vær Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"    <time>          (gMotionStamp)
DateTime  amandaSensorFejlStamp      "Amandas vær Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"           <error>         (gSensorfejlStamp)
// Switch    amanda_OEH                 "Spotlys i Amandas værelse [%s]"                                          <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:amanda_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:amanda_dimmer_state", autoupdate="false" }
Dimmer    amanda_halo_styrke         "Spotlys i Amandas [%s %%]"                                               <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:amanda_dimmer", autoupdate="false" }
Switch    amanda_OEV                 "Lampeudtag i Amandas værelse [%s]"                                       <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:amanda_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:amanda_80mm_state", autoupdate="false" }

//Marc vaerelse
Group     g_marc_TSTAT               "Marc Thermostat"                                                                                                                           [ "Thermostat" ]
Number    marc_Temperature           "Marcs vær Temperatur [%.1f °C]"                                          <cu_heating>    (g_marc_TSTAT,Temperatur,gTvaer)                  [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:marc_temperatur_fb" }
Number    marc_Tempsetpunkt          "Marcs vær Temperature setpunkt [%.1f °C]"                                <temperature>   (g_marc_TSTAT)                                    [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:marc_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat7_marc             "Marcs vær Telestat [%s]"                                                 <cu_switch>     (g_marc_TSTAT,gTelestat)                                                    { channel="ihc:controller:elko:marc_telestat" }
DateTime  telestat7_marcStamp        "Marcs vær Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <time>          (gTelestatStamp)
Number    marcSensorFejl             "Marcs vær Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                        <error>         (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:marc_sensorfejl" }
Number    marcVentilMotion           "Marcs vær Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                 <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:marc_ventilmotion" }
DateTime  marcVentilMotionStamp      "Marcs vær Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"      <time>          (gMotionStamp)
DateTime  marcSensorFejlStamp        "Marcs vær Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <error>         (gSensorfejlStamp)

Dimmer    marc_halo_styrke           "Spotlys i Marcs værelse [%s %%]"                                         <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:marc_dimmer", autoupdate="false" }

//       Switch    marc_OEH                   "Spotlys i Marcs værelse [%s]"                                            <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:marc_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:marc_dimmer_state", autoupdate="false" }
Switch    marc_OEV                   "Lampeudtag i Marcs værelse [%s]"                                         <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:marc_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:marc_80mm_state", autoupdate="false" }

//Aktivits rum
Group     g_aktivitet_TSTAT          "Aktivitet Thermostat"                                                                                                                      [ "Thermostat" ]
Number    aktivitet_Temperature      "Aktivitetsrum Temperatur [%.1f °C]"                                      <cu_heating>    (g_aktivitet_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)   [ "CurrentTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_temperatur_fb" }
Number    aktivitet_Tempsetpunkt     "Aktivitetsrum Temperature setpunkt [%.1f °C]"                            <temperature>   (g_aktivitet_TSTAT)                               [ "TargetTemperature" ]   { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Switch    telestat6_aktivitet        "Aktivitetsrum Telestat [%s]"                                             <cu_switch>     (g_aktivitet_TSTAT,gTelestat)                                               { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_telestat" }
DateTime  telestat6_aktivitetStamp   "Aktivitet Telestat ON [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"             <time>          (gTelestatStamp)
Number    aktivitetSensorFejl        "Aktivitetsrum Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                    <error>	       (gSensorfejl)                                                               { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_sensorfejl" }
Number    aktivitetVentilMotion      "Aktivitetsrum Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"             <cu_switch>     (gVentilMotion)                                                             { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_ventilmotion" }
DateTime  aktivitetVentilMotionStamp "Aktivitetsrum Ventil motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"  <time>          (gMotionStamp)
DateTime  aktivitetSensorFejlStamp   "Aktivitetsrum Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"         <error>         (gSensorfejlStamp)

Dimmer    aktivitet_halo_styrke      "Spotlys i aktivitetrum [%s %%]"                                          <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_dimmer", autoupdate="false" }
Switch    aktivitetLysKonstant       "Konstantlys i aktivitetrum [%s]"                                         <light>                                                           [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_dimmer_konst", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_konst_state", autoupdate="false" }

Switch    aktivitet_80mm             "Lampeudtag i aktivitetsrum [%s]"                                         <light>         (vLys)                                                                      { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_80mm_fb", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_80mm_state", autoupdate="false" }
Switch    aktivitetBeboet            "Beboet tilstand [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                              <cu_switch>                                                       [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_beboet", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_beboet_state", autoupdate="false" }
Switch    aktivitetUBeboet           "Ubeboet tilstand [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                             <cu_switch>                                                       [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_ubeboet", channel="ihc:controller:elko:aktivitet_ubeboet_state", autoupdate="false" }
Number    aktivitetFrostLys          "Frostsikring tilstand [MAP(nilan_on_off.map):%s]"	                       <cu_switch>                                                                                 { channel="ihc:controller:elko:aktivitet_frost_state" }

// Garage
Switch    garage_ydoer               "Garage lys konstant [%s]"                                                <light>                                                           [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:garagelys_konst", channel="ihc:controller:elko:garagelys_konst_state", autoupdate="false" }
Switch    garage_lys                 "Garage Loftlys [%s]"                                                     <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:garagelys" }
Switch    garage_bryggers_NV         "Garageporten [%s]"                                                       <light>                                                           [ "Switchable" ]          { channel="ihc:controller:elko:garageport", channel="ihc:controller:elko:garageport_state", autoupdate="false" }

//Udvendig lys
Switch    skumringsensor1            "Udvendig lys Skumringsensor ved indgang"                                 <light>                                                                                     { channel="ihc:controller:elko:skumringsensor" }
Dimmer    lys_indgang                "Udvendiglys Indgangsparti lysstyrke [%s %%]"                             <light>         (vLys)                                                                      { channel="ihc:controller:elko:indgangsparti_dimmer" } 
Switch    lys_indgangspotKonstant    "Udvendiglys Indgangsparti på konstant [%s]"                              <light>                                                                                     { channel="ihc:controller:elko:indgangsparti_konst", channel="ihc:controller:elko:indgangsparti_konst_state", autoupdate="false" }

Dimmer    lys_haven_styrke           "Lyset i haven [%s %%]"                                                   <cu_spot>       (vLys)                                            [ "Lighting" ]	           { channel="ihc:controller:elko:have_dimmer", autoupdate="false" }

//    Switch    lys_haven                  "Lyset i haven [%s]"                                                      <light>         (vLys)                                            [ "Lighting" ]            { channel="ihc:controller:elko:have_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:have_dimmer_state", autoupdate="false" }

// IHC Alarm status
Switch    alarm_sabotagekreds        "IHC Sabotagekreds [%s]"                                                  <light>         (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_sabotagekreds" }
Switch    alarm_status               "IHC Alarm status (Grøn=klar. Rød=ikke klar.) [%s]"                       <switch>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_status" }
Switch    alarm_totalalarm           "IHC Total Alarm tilkoblet [%s]"                                          <switch>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_total" } 

// Div items
String    test_stringKl15            "Signal styrke dimmer soveværelse [%s]"                                   <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640816240287-signalStrength" }
String    test_stringKl19            "Signal styrke dimmer Køkkenvask [%s]"                                    <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640816240122-signalStrength" }
String    test_stringKl17            "Signal styrke dimmer Køkken underskabe [%s]"                             <qualityofservice>	                                                                   { channel="ihc:controller:elko:640a07237810-signalStrength" }

String    test_stringKl23            "Signal styrke dimmmer Spisebord [%s]"                                    <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640816240124-signalStrength" }
String    test_stringKl22            "Signal styrke dimmer LED spiseplads [%s]"                                <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640a07237823-signalStrength" }
String    test_stringKl21            "Signal styrke dimmer Aktivitetsrum [%s]"                                 <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640a07237892-signalStrength" }
String    test_stringKl05            "Signal styrke dimmer Uni250 indgangsparti [%s]"                          <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640a07237960-signalStrength" }

String    test_string2tast1          "Signal styrke 2-tast tryk Kontor  [%s]"                                  <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640e15123673-signalStrength" }
String    test_string2tast2          "Signal styrke 2-tast tryk Lille Bad [%s]"                                <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640e15123789-signalStrength" }
String    test_string2tast3          "Signal styrke 2-tast tryk Casper  [%s]"                                  <qualityofservice>                                                                          { channel="ihc:controller:elko:640e15123809-signalStrength" }

Number    test_temperatur            "Test temperatur fra zwave temp [%.1f °C] "    <cu_heating>    (Temperatur)      { channel="netatmo:NAModule1:75e7162d:0200002741f4:Temperature", channel="ihc:controller:elko:zwave_temp" [profile="follow"] }

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Nicholai85 skrev:

Jamen kan sagtens se og styre mine enheder i openhab, men kan bare ikke få det over i google :)

ok men du skrev sådan her : men mine lys bliver ikke synlige i app´en

 

 

Men iøvrigt enig med Kandersen.Du mangler TAGS. 

Det er en pain in the ass at lave dem manuelt.

MEN i sidste ende er det den hurtigte og smarteste måde.

fx hvis du havde lavet dem ,men manglede tags , ville det tage 5-10 minutter at tilføje .

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Har din openhab forbindelse til openhab cloud? (altså myopenhab.org) ?
Kan du evt vise et screendump af en item du har fået TAGét ?

Ja jeg kan da logge ind og få fat i den fra mobilen af gennem Google, kan bare ikke se de items inde i myopenhab, kan lige smide et billede i aften fra et item i rest doc hvis det er fint nok...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Ja jeg kan da logge ind og få fat i den fra mobilen af gennem Google, kan bare ikke se de items inde i myopenhab, kan lige smide et billede i aften fra et item i rest doc hvis det er fint nok...

Ja jeg kan da logge ind og få fat i den fra mobilen af gennem Google.

 

Hvad mener du ,med gennem google ?

kan du gennem https komme på din openhab enhed udefra (Fra WAN siden ) ,ikke myopenhab  ?

Nu er det muligt at jeg skyder helt forbi ,men here goes.

Myopenhab er en cloud service som som navnet siger er i clouden og ikke på din raspberry derhjemme eller hvad du bruger.

Når du logger på Myopenhab ,vil den i altid være online ,det er jo en cloud service. Så den viser OK.

Google skal jo connecte til din raspberry gennem Myopenhab for at du får en mere sikker forbindelse ,og det gør den sikkert også, (Det kan du tjekke på myopenhab.)

Men hvis du ikke har portforwardet (ikke at anbefale ) eller lavet en reverse proxy ,så vil din firewall forhåbentlig stoppe trafikken mellem Myopenhab og din fysiske computer derhjemme.

Og så virker det ikke.

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
47 minutter siden, bozidar skrev:

Myopenhab er en cloud service som som navnet siger er i clouden og ikke på din raspberry derhjemme eller hvad du bruger.

Når du logger på Myopenhab ,vil den i altid være online ,det er jo en cloud service. Så den viser OK.

Google skal jo connecte til din raspberry gennem Myopenhab for at du får en mere sikker forbindelse ,og det gør den sikkert også, (Det kan du tjekke på myopenhab.)

Men hvis du ikke har portforwardet (ikke at anbefale ) eller lavet en reverse proxy ,så vil din firewall forhåbentlig stoppe trafikken mellem Myopenhab og din fysiske computer derhjemme.

Og så virker det ikke.

Det er lidt skudt forbi :)
Eller hvis vi skal være præcis:
myopenhab (openhab cloudservice) behøver IKKE portward medmindre http er blokeret. Den skaber "en slags" VPN tunnel selv.
Dvs. når man har registreret sig på myopenhab.org med brugernavn/pw og IDérne (openhab UUID og openhab Secret som findes i to filer på sin openhab server), så vil den automatisk skabe adgang til openhab serveren, (openhab cloud bindingen skal selvfølgelig være installeret i openhab). 

Når man logger ind på myopenhab.org, så vil jeg også kunne se, om openhab cloud har fået fat i ens openhab server fordi den viser "Online". Det ser således ud:
596237858_myopenhabstatus.thumb.png.f16417d33a84129ba2045a215f3fc367.png

Hvis den IKKE viser online, (men derimod offline), så kan det skyldes:
1. Openhab cloudserveren er nede. 
2. Der er problemer med forbindelsen mellem openhabcloudserveren og brugerens openhab server. 
3. I sjældne tilfælde kan det være ens lokalnet/router eller andet. Men jeg er ikke bekendt med, at nogen skal lave portforward for at få det til at virke, medmindre de har et atypisk net.  
I tilfælde af Offline, så bør openhab loggen også viser dette med jævnemellemrum. Hold derfor evt øje med loggen. Tjek at cloud forbindelsen vitterlig fik forbindelse. 
 
Hvis den, som i mit viste tilfælde, viser Online. Så bør der ikke være noget til hindre for, at Google Assistenten virker, fordi Google Assistenten kører igennem Openhab cloud serveren. Det er dette trin som Nicolai lige skal tjekke er på plads. 
Hvis det som forventet er på plads, så kan det nærmest kun være TAG som der er problemer med. Desværre vil loggen IKKE vise noget omkring dette. 

Men Nicolai - Start med forudsætningerne for at det overhovedet kan virke. Sikre dig at myopenhab.org kan se din openhab server. Det nytter ikke noget du roder med TAG´s, hvis myopenhab ikke kan se din server.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, bozidar skrev:

Ja jeg kan da logge ind og få fat i den fra mobilen af gennem Google.

 

Hvad mener du ,med gennem google ?

kan du gennem https komme på din openhab enhed udefra (Fra WAN siden ) ,ikke myopenhab  ?

Nu er det muligt at jeg skyder helt forbi ,men here goes.

Myopenhab er en cloud service som som navnet siger er i clouden og ikke på din raspberry derhjemme eller hvad du bruger.

Når du logger på Myopenhab ,vil den i altid være online ,det er jo en cloud service. Så den viser OK.

Google skal jo connecte til din raspberry gennem Myopenhab for at du får en mere sikker forbindelse ,og det gør den sikkert også, (Det kan du tjekke på myopenhab.)

Men hvis du ikke har portforwardet (ikke at anbefale ) eller lavet en reverse proxy ,så vil din firewall forhåbentlig stoppe trafikken mellem Myopenhab og din fysiske computer derhjemme.

Og så virker det ikke.

 

 

 

 

 

Gennem Google var noget vrøvl at skrive, var fordi jeg loggede ind gennem min Google konto for at linke den sammen med myopenhab...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
42 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Ja billedet du linker der, viser min også er online, såfremt jeg selvfølgelig har startet openhab på min PC ;)

Fino.. 

Så er jeg spændt på at se din item :)

Mht til at se dine items i myopenhab. Så skal du klikke de items af du vil de, i PaperUI - Services - IO - Openhab cloud. Tryk på configure, og klik derefter på feltet "Search". Så kommer der en liste med items. 
Sådan her:

1873041421_myopenhabitems.thumb.png.4d035599958c6908cba5224408481606.png


Bemærk - Disse er IKKE nødvendige af markere, for at få det til at virke i Google Assistant. Det er udelukkende så du kan se status fra dem i myopenhab.org. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok