Hop til indhold
  • 0

Udendørs lys med pir, dæmp, virtuel skumring og ur


Dami
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har søgt efter styring af ude lys, men kan simpelhen ikke finde det jeg søger - selvom jeg kan se at mange andre også har samme udfordring. 
 

Sagen er den, at jeg har fået installeret spots i udhæng, med tilhørende Wireless Ø80 dimmer, samt Servodan PIR - jeg har på nuværende tidspunkt ingen skumringsrelæ, men håber at et virtuelt relæ kan bruges.

Der ønskes følgende funktionalitet:

  • Om morgen:
    • Kl. 05.00 - 09.00, Lyset ønskes tændt på 30%, hvis det er mørkt nok (virtuel skumring).
      • Hvis PIR registrere bevægelse inden for dette tidsrum skal lysstyrken øges til 100% i 5 minutter, og efterfølgende dæmpes igen til 30%.
  • Om aften:
    • Kl. 16.00 - 23.00, samme scenarie som ovenfor.
  • Om natten:
    • Kl. 23.01 - 04.59, Lyset er slukket.
      • Hvis PIR registrere bevægelse inden for dette tidsrum skal lyset tænde på 100% i 3 minutter, og efterfølgende slukke igen.

Er det muligt at sammensætte disse ønskede scenarier? 

Jeg har kigget på følgende muligheder, men umiddelbart er det ikke lykkedes mig at gennemskue hvilken en af dem kan bruges.

Hele opsætning skal laves på "Spots have" lokaliteten, som lige pt indeholder en simpel PIR on/off styring (denne kan slettes).

 

Hvis jeg har formuleret mig uklart, så sig endelig til.
Jeg har vedhæftet mit projekt, og ser frem til at modtage jeres hjælp.
På forhånd mange tak for jeres tid!



//Dami

 

Holmstrupvej 13-09-2019 Spots i udhæng.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Udvendig lys 1.0.1.0.0 burde kunne indstilles til dine ønsker. Hvis du har lagt begge filer ind under dine funktionsblokke trykker du bare F1, så får du en PDF med hjælpetekst. 

Det skal måske tilføjes at det er længe side jeg lavede blokke, og at jeg pt. ligger på sofaen i sommerhuset uden adgang til en PC, så jeg har ikke kigget i dit program. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hjælpeteksten i "Udvendig lys v1.0 1.0.0" beskriver mine ønsker stort set spot-on.

Eksempel 2 beskriver meget godt mine ønsker, men jeg har følgende spørgsmål til opsætning.

  1. Hvordan indstiller jeg tidspunktet, hvor lyset tændes/slukkes? (det som i eksempel 2 er angivet 16.00-09.00)
  2. Hvordan implementeres et virtuelt skumrings relæ, da jeg ikke har sådan et fysisk?

 

image.png.23786974e15e07c4225f00c0cfa1d29d.png 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det bliver rene skud fra hoften.

1. Hvis blokken har indgang for ur, så skal du bruge en ur- blok, ellers kan det indstilles under “indstillinger”.

2. Hvis blokken har indgang for Lux, som jeg altid anbefaler da det giver langt flere fordele. Så skal dit signal ændres så det passer, hvilket let kan laves i en FB. F.eks. Indgang = OFF sætter Lux udgang = 300, indgang = on sætter Lux udgang = 20. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg beklager det sene svar, men har haft et par lange arbejdsdage hvor jeg ikke havde muligheden for at lege med det. 

Umiddelbart har jeg forsøgt mig med ur styring, som burde tænde lyset på 30% i tidsrummet 05.00-09.00 og igen 16.00-23.00.
Jeg har dog svært ved at kringle hvordan "sol op/sol ned" virker, således at lyset tændes kun når det er mørkt nok. 
Derudover mangler jeg at finde ud af hvordan man 

 

Jeg har vedhæftet projektet, hvor man kan se hvordan jeg i tidsrummet 23.01-04.59 holders lyset slukket, således at det kun aktiveres på 100% af PIR.

 

unavngivet.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Denne gang fik jeg kigget lidt grundigere på dit program. Min funktionsblok er nok tænkt til mere statusorienterede programmer, som bla. giver et stående signal når boligen forlades og alarmen tilkobles eller familien går i seng. Det er dog ikke noget problem - jeg har indsat yderligere et ur som fint kan simulere dette.

Du har generelt anvendt puls udgange, hvilket ikke er godt, jeg har ændret til stående signaler.

Prøv om vedhæftede virker som ønsket.

Tankerne er som følger.

Lyset skal tænde på 30% når det er mørkt OG klokken er over 16.00 men endnu ikke 09.00, når familien går i seng og sætter boligen i "Nat"-mode slukkes lyset. Når familien står op tændes lyset igen på de 30%. Uanset hvornår PIR sensoren aktiveres i dette tidsrum, øges lyset til 90%.

Jeg har generelt et anstrengt forhold til ure i programmet, primært fordi de er vildt diktatoriske. I vedhæftede vil det udvendige lys f.eks. også blive slukket hvis I har gæster som nok ikke er gået kl. 23.00

OBS. jeg har ikke ændret din PIR tid på 5 sek. som jeg tænker du bruger til afprøvning.

Dami.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvor er det vildt det der, Henning! 
Der er simpelthen brug for flere Henning'er ude bland elektriker. 

Du har helt ret i at PIR tid på 5 sek. var blot for at teste. Jeg har uploadet og testet projektet, og umiddelbart ser det ud til at fungere efter hensigten.

  • Lyset er tændt på 30% - når PIR bliver aktiveret så lysstyrken til 90% - TJEK! 
  • Jeg har ændret tidspunktet for sluk for at teste (fra 23.00 til 20.35) og lyset slukker - TJEK.
  • Når huset er i "nat" tilstand og PIR bliver aktiveret, så tændes lyset på 90% - TJEK!   

Jeg har dog ikke muligheden for at teste hvordan morgenrutinen virker, men det finder jeg ud af imorgen tidligt.

Derudover kan godt se hvad du mener med at uret i programmet kan være diktatorisk, hvis man sidder en aften udenfor med familien. Er der nogle muligheder for at omgå dette, evt. ved at overstyre uret og PIR med et tryk?

Du skal ihvertfald have 100000 gange tak for det gode stykke arbejde! 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen Henning, 

Projektet har nu kørt i flere dage, og jeg kan bekræfte at det virker efter hensigten. 

Men men men, mere vil have mere.
Jeg synes at lyset tænder, når der er lidt for lyst udenfor (Lidt for tidligt på dette årstid).
Derfor vil jeg høre om det er muligt, at ændre programmet, således at skumring først gå ON ved lidt færre lux? 

Jeg kan selvfølgeligt justere det via UR. Men hvis jeg sætter uret til f.eks. kl 19.00, så er det for lyst om sommeren, men for mørkt om vinteren. Så det løser ikke helt mine udfordringer.

Dami 23.09.2019.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Jeg er ret ny i IHC programmering og kunne derfor godt bruge noget hjælp

I mit Walk in kunne jeg godt tænke mig følgende styring

Kl. 06.00 til 08.00 samt kl. 19.00 til 23.00 lyset tænder på pir dæmpet på 50 %

Alle de andre tidspunkter skal lyset styret via pir og tænde på 100 %

Jeg syntes ikke jeg kan finde en blok der dækker mit behov. Håber i kan hjælpe mig

Mvh.

Aspe

'

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej, 
Jeg er på ingen måde ekspert i programmering af IHC. 
Men jeg vil gætte på at funktionsblokken 2.1.02b kan bruges til programering af tidspunkter for 50% (06.00-08.00 og 19.00-23.00). 

image.png.ac034ce4762c347d507a9300e337741e.png

 

Derefter kan du bruge funktionsblok 1.4.06d til at koble PIR styring på. 

image.thumb.png.ac28820ef8e28f2da1198efdadb5a916.png

 

//Dami

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok