Hop til indhold

El Prebci´s tavle alter


Prebci
 Share

Recommended Posts

hej alle sammen, her er mit alter, håber det kan give lidt ideer til nolge der ude.

Der er lidt inspiration fra andre her på sidden og så erfaring fra tidligere projektor på jobbet.

grunden til jeg har sat mine lampeudtag ved tavlen er, fordi jeg gerne vil have lk´s ø84 lampeudtag ude i installationen og fordi alle mine spot også bliver styret at wireless lampeudtag.

grunden til jeg har brugt de orange pl dåser, er fordi jeg synes de er meget mere anvendelige end de hvide underlag til lampeudtag. der er simpelhen ikke plads til særlig meget andet end wireless lampeudtagene synes jeg. så det bliver hurtigt meget besværligt at få plads til ledningerne inde bagved.

jeg har stort set kun brugt 7x1,5 til stikkontakter og lys installation, da man kan have lidt flere "tændinger" med rundt i samme kabel. det skal så også siges at jeg har brugt dybe indmurings dåser over alt, så der er rigeligt med plads, også selvom man f.eks skal have et usb udtag ind i dåsen.

alle kabler i installationen har jeg afsluttet i klemmer i tavlen, da det er MEGET nemmere at lave om på bagefter hvis man vil ændre noget. f.eks hvis man vil luse rundt i tavlen til de forskellige 230v output moduler eller hvis man skal have en stikkontakt styret af et wireless lampeudtag. jeg har også trukket en 7x1,5 fra klemmerne i tavlen og op til hver række af de orange pl dåser. det gør at jeg kan skifter rundt uden at afmontere wireless lampeudtagene hvis man en dag for brug for det. jeg synes det er noget nemmere at rode i tavlen istedet for at skulle rode rundt i lampeudtagene!

 

jeg er egentlig meget godt tilfreds med resultatet. men hvis jeg skal sige noget negativt om tavlen. så er det at jeg valgte lk´s tavle og så de klemmer jeg har brugt.

det var egentligt meningen at jeg ville have en hager FWB tavle, da der er MEGET mere plads inde i dem og man nemt kan komme fra tavle til tavle og at man kan få dem med 7 rækker. men der var for meget leverings tid til at jeg kunne vente på det, desværre!

klemmerne var et levn fra tidligere projekter. den måde man opmærker dem på er ikke særlig optimal! mærkningen sidder i toppen af klemmen der hvor kablerne går hen over og så er det svært at lave en lus, da kablerne også går hen over. det er småting, men noget der er vær at undersøge inden man køber dem.

 

jeg håber det kan hjælpe nogle der ude som skal til at lave deres egen tavle, det var ihverflad meningen med dette opslag.

jeg ved hvor meget det betyder når i andre har hjulpet mig med programmeringen!

PEACE...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ser godt ud, synes jeg.
Nogle ting jeg godt kunne tænke mig, det er fx at man beskriver  hvilke komponenter man har brugt, som ikke umiddelbart er lige indlysende.

Fx klemmer typerne, som flere gange har været efterspurgt. 
De tre sorte bokse under installationen kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad er? 
Lampeudtagene, er det bare de almindelig PL dåser du har skruet op og sat sammen? Faktisk en ret genial løsning i stedet for de underlag der findes. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Fornemt arbejde, det ser hamrende godt ud.

vedr. De røde rør i toppen - hvis de ender oppe på loftet, så bør du lukke dem, da der ellers vil trække varm og fugtig luft op på trækonstruktionen.

PS. Kvaliteten af billederne er fin. 

 

hej henning, mange tak :wub:

ang. trækrør, så har jeg lukket dem af med noget isolering. rørene går faktisk derfra og så op på loftet og ned et andet sted i min lejlighed. jeg havde ikke mulighed for at ligge dem under isoleringen da jeg trak dem , da det er et lukket loft. det gør at om vinteren dannes der kondens inde i rørene hvis den varme luft får lov til at passere igennem, og så kommer der vand ud af rørene! det var jeg godt klar over da jeg har stødt på det før når jeg har været på job. men vores tag skal skiftes inden for nogle år, og så smutter jeg op og får lagt dem ordenligt :D

Link til kommentar
Del på andre sites

42 minutter siden, Kandersen skrev:

Ser godt ud, synes jeg.  hvilke komponenter man har brugt, som ikke umiddelbart er lige indlysende.

Fx klemmer typerne, som flere gange har været efterspurgt. 
De tre sorte bokse under installationen kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad er? 
Lampeudtagene, er det bare de almindelig PL dåser du har skruet op og sat sammen? Faktisk en ret genial løsning i stedet for de underlag der findes. 
 

hej kandersen mange tak, har også nørdet lidt længe med det :P

klemmerne er af mærket wieland og de hedder etageklemmer med fjedertilslutning isteder for man skruer ledningerne fast. jeg har brugt 2 forskellige etageklemmer. jeg mener at dem jeg har brugt flest af hedder wieland etageklemme wtp 1,5e vare nr 56.202.7055.0 men er ikke helt sikker da det var et levn fra tidligere projekter. de andre klemmer er også fra wieland de heeder bare wkfn 2,5 e1/2/35 og de har ialt 6 tilslutninger fordelt på 2 "skinner"... ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det men ligger et billede op af dem begge.

men klemmerne vil jeg ikke anbefale da jeg synes placeringen af opmærkningen og lus tilslutningerne er placeret dårligt. hvis man er ligeglad med det så er de helt fine.

de sorte bokse er de nye sonos amp som jeg har brug til mine bowers & wilkins indbygnings højttalere.

ja de orange pl dåser er helt almindelige. man kan få dem i 2 dybter hvor jeg har valgt den dybeste, da der ingen grund var til at spare på pladsen. ja de der underlag er nærmest ubrugelig til wireless lampeudtag. jeg lavede det for nogle år sidden i et hus på 600m2... jeg var ved at gå op i limningen da vi skulle montere alle de wireless lampeudtag :angry: alle lampeudtag sad også ude ved tavlen da de ønskede at storset alle lampeudtag i hytten skulle være 50x50 lampeudtag..

indtil videre er pl dåser den eneste løsning der fungere synes jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ganske pænt og godt håndværk. Det ser man ikke så tit, med mindre det er en der selv går op i det.

 

mht til din varmefordelings manifold, så skal den og rørene faktisk være isoleret iht. dagens normer (love/bekendtgørelser). Men om man isolere rørene individuelt, eller hele "kassen" hvor rørene ligger som i dit tilfælde er i princippet et fedt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Ganske pænt og godt håndværk. Det ser man ikke så tit, med mindre det er en der selv går op i det.

 

mht til din varmefordelings manifold, så skal den og rørene faktisk være isoleret iht. dagens normer (love/bekendtgørelser). Men om man isolere rørene individuelt, eller hele "kassen" hvor rørene ligger som i dit tilfælde er i princippet et fedt. 

Det var jeg ikke klar over. Jeg tror aldrig jeg har set (i de 20 år jeg har været i håndværkerbrancen) at gulvvarme installationen er isoleret. Kun frem og retur plejer at være isoleret. 

Men hele kassen bliver også isoleret når min vvs kammerat har sat de sorte rør fra håndklædetøren til. Da jeg ikke er interesseret i at al varmen stiger lige op i el installationen ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok