Hop til indhold
  • 0

Hvor mange HW 7 controllere er døde


Allan Nissen
 Share

Har du oplevet en HW 7 controller dø?  

32 stemmer

  1. 1. Har du oplevet en HW 7 controller dø?

    • Ja, med firmware 03.03.23
      6
    • Ja, med firmware 03.03.21
      1
    • Ja, med firmware 03.03.18
      0
    • Ja, med firmware 03.03.14
      0
    • Ja, med firmware 03.03.09
      1
    • Ja, med firmware 03.03.07
      2
    • Ja, men ved ikke hvilken firmware den kørte med
      13
    • Jeg har en HW 7 controller, men har ikke oplevet at den døde
      10


Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
57 minutter siden, BrianPedersen skrev:

Har overvejet at opgraderer min gamle 6.1 med en ny, men det skal man måske lade være med? 

Så længe der ikke er 100% vished om kvaliteten ville jeg nok holde hesten lidt. Årsagen til crashet er der kun gisninger om endnu, og LK har mig bekendt ikke været fremme med en melding.

Hvis en kontroller skal byttes pga. en genstart eller en FW opgradering taget fra deres egen hjemmeside, er det ikke ordentligt testet før frigivelsen til salg. Blot min mening.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg var egentlig af den overbevisning, at når der i forskellige tråde, både her og på FaceBook, er blevet diskuteret Visual3 / HW 7x controllere der dør / går i bootloop, så har det været forbundet med FW update forsøg. Sker det erfaringsvis også "ud af det blå"?

De flere dårlige erfaringer brugere har haft med FW updates, har ind til videre fraholdt mig for at opdatere min HW 7.1 fra 2018/06 FW 3.3.18 til nyeste.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Ole skrev:

Jeg var egentlig af den overbevisning, at når der i forskellige tråde, både her og på FaceBook, er blevet diskuteret Visual3 / HW 7x controllere der dør / går i bootloop, så har det været forbundet med FW update forsøg. Sker det erfaringsvis også "ud af det blå"?

De flere dårlige erfaringer brugere har haft med FW updates, har ind til videre fraholdt mig for at opdatere min HW 7.1 fra 2018/06 FW 3.3.18 til nyeste.

 

Min døde under genstart efter at have trykket på reset knappen. Andre har nævnt at deres døde efter upload af program. Og igen andre at deres døde ved fw opdatering. Efter min mening er fællesnævneren genstarten.

Om en fw skulle være bedre end en anden er lidt svær at svare på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 9/15/2019 at 10:41 PM, Allan Nissen said:

Min døde under genstart efter at have trykket på reset knappen. Andre har nævnt at deres døde efter upload af program. Og igen andre at deres døde ved fw opdatering. Efter min mening er fællesnævneren genstarten.

Om en fw skulle være bedre end en anden er lidt svær at svare på.

Min døde ikke permanent, men gik ind i koma. Jeg fandt til sidst ud af at jeg kunne uploade et tomt program og så redde den på den måde.

Problemet med HW7 controllerne er grundlæggende at kvaliteten af softwaren er for lav. Men der er også en designmæssig fejl: De fleste devices med firmware der kan opdateres har en bootloader som ikke kan opdateres (eller kun opdateres i specielle tilfælder). Bootloaderen tillader at man kan uploade ny firmware selv hvis resten ikke virker.

Ved siden af har mange devices også plads til to images af firmware: et aktivt image og et backup image. Såfremt det aktive image ikke kan boote, så kan man boote fra backup image (som typisk er foregående version). Ideen er så at når man lægger ny firmware på så opdater man backup image. Når den nye firmware er uploaded og signatur verificeret så flipper man et bit der gør backup image til aktivt.

Jeg har svært ved at forstå at det ikke skulle være muligt for LK at lave noget lignende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Astronaut skrev:

Min døde ikke permanent, men gik ind i koma. Jeg fandt til sidst ud af at jeg kunne uploade et tomt program og så redde den på den måde.

Problemet med HW7 controllerne er grundlæggende at kvaliteten af softwaren er for lav. Men der er også en designmæssig fejl: De fleste devices med firmware der kan opdateres har en bootloader som ikke kan opdateres (eller kun opdateres i specielle tilfælder). Bootloaderen tillader at man kan uploade ny firmware selv hvis resten ikke virker.

Ved siden af har mange devices også plads til to images af firmware: et aktivt image og et backup image. Såfremt det aktive image ikke kan boote, så kan man boote fra backup image (som typisk er foregående version). Ideen er så at når man lægger ny firmware på så opdater man backup image. Når den nye firmware er uploaded og signatur verificeret så flipper man et bit der gør backup image til aktivt.

Jeg har svært ved at forstå at det ikke skulle være muligt for LK at lave noget lignende.

Hvis du med bootloader tænker på at starte firmwareloader ligeså snart controlleren er startet op, virker det desværre ikke altid... Ved min gamle enhed forsøgte Schneiders teknikere også at få liv i den, uden held...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Astronaut skrev:

bootloader som ikke kan opdateres (eller kun opdateres i specielle tilfælder).

Jeg er på ingen måde ekspert, men så vidt jeg har forstået, så er idéen med bootloaderen at indrette den sådan, at hvis noget går galt når brugeren indlæser ny firmware, i det her tilfælde ved hjælp af LK firmwareloader programmet, så burde man med genstart af enheden igen kunne komme i en tilstand, hvor man kan gøre et nyt indlæsningsforsøg. Nu er det formentlig ikke sådan Visual 3 kontrollerens HW er indrettet, som @Astronaut også antyder, for så må man formode at ombytning af kontroller ikke ville være eneste udvej, som det jo ellers tyder på.

I det der (i hvert fald mig bekendt) ikke er nogen officiel melding fra LK om problemstillingen, er det jo mere eller mindre kvalificeret gætteri på hvad i fejlen består, og hvordan designet kunne have været anderledes for at undgå det.

Jeg håber der på et tidspunkt kommer en officiel melding om hvad problemet er, og hvordan man undgår det opstår, eller fejlretter så det ikke kan opstå. :unsure: 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil også gerne melde mig i den kedelige klub.

En mindre ændring resulterede i reboot loop. Kort blink alle -> Konstant OK -> Hurtig blink -> Sluk -> Normal 1Hz -> Sluk og forfra. Hele løkken tager omkring ét minut.

Jeg kan firmware opdatere, hvilket jeg har gjort til den nyeste. Controller kan pinges, men ikke forbindes til. 
Købs dato er 30/8-17, så super uheldig timing, men vi må se hvad grossisten siger.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skrev til LK i sidste uge for at dele denne stemmeoptælling med dem og prøve at få lidt mere info ud af dem.

Jeg stillede 3 spørgsmål:

1. - Er LK bekendt med de to fejl scenarier? Ja, LK er bekendt med begge scenarier, som sker under en genstart af controlleren

2. - Er det FW relateret, program relateret, netværks relateret, eller noget 4.? Dette har LK ikke svaret direkte på

3. - Hvad kan vi som brugere gøre for at undgå disse fejl? Her er svaret at FW .23 er frigivet for netop at hindre disse scenarier, hvorfor LK på det kraftigste anbefaler at opdatere controllerne til version .23. De har ikke selv oplevet at nyeste firmware version har givet disse fejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Allan Nissen skrev:

3. - Hvad kan vi som brugere gøre for at undgå disse fejl? Her er svaret at FW .23 er frigivet for netop at hindre disse scenarier, hvorfor LK på det kraftigste anbefaler at opdatere controllerne til version .23. De har ikke selv oplevet at nyeste firmware version har givet disse fejl.

"på det kraftigeste...." er en finurlig måde at udtrykke det på. Ser man på LK´s hjemmeside, så står der:
 

IHC Controller FW (CTR.R.03.03.23)
Kritisk opdatering
Øger system stabiliteten

Bevars, der står kritisk opdatering. Men at ligefrem kalde det for "på det kraftigste" uden yderligere forklaring, det er sgu for tyndt!
Det jo lidt et paradox. Brugerne oplever at deres controller "dør" ved opdatering af firmware. Men det anbefales på det kraftigste at opdatere firmwaren. Det burde resultere i en noget tydeligere forklaring. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, ahave skrev:

Havde problemet for 2 måneder siden, løste det her ved flash af nyt SD kort med backup fra det originale. Idag kom problemet igen, efter en ændring i Visual og genstart. Kan ikke få liv i controller igen. Mit liv bliver koldt og mørkt de næste dage....

Ikke godt.

Allan

Hvilken fw?

Bootloop eller konstant lysende grøn diode?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Træls oplevelse at gå weekenden i møde med. :-(

Hvad FW kører du med?

I følge svaret @Allan Nissen har modtaget fra LK af, skulle problemstillingen jo være løst med FW .23?

Jeg tog mod til at opdatere fra FW .18 til FW .23 forleden, det gik godt, og håber udmeldingen fra LK er retvisende, så jeg skulle være forskånet for en tilsvarende situation.

Alt muligt held med at få det op at køre igen.

/Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Konstant lysende grøn diode begge gange, sidste gang var også efter en simpel ændring i Visual. (Sommer/vinter lys på en trådløs afbryder, med deraf følgende genstart af controller i v3)
Sidste gang troede jeg at originalt SD kort nok var en dårlig produktion og blevet "træt" og at gendannelse af backup på nyt var løsningen(baseret på tidligere tråd på ihc-user). Det er dog intet som tyder på denne gang, har forsøgt alle de tricks jeg kender - inklusive tjek af SD kort, gennemlæsning af filer på både originalt kort, backup kort og det nye jeg forsøgte.

Kan af gode grunde ikke finde firmware versionen, men opgraderede tidligere på året. Så sikkert 03.03.21.

Har nu genopsat min gamle controller v.6.2, ingen tryk fungerer(det bliver i morgen), men efter en gendannelse af en gammel backup Windows 7 med v2.8 fungerer både varme og lys med LK's iPhone app, så jeg kan slukke og tænde lys igen og varme/ventilation virker som det gjorde i 2018.

Er ellers stor fan af LK/Schneider meget konservative tilgang til opgraderinger/opdateringer, men her gik det galt for mig.

Allan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Ole skrev:

Træls oplevelse at gå weekenden i møde med. :-(

Hvad FW kører du med?

I følge svaret @Allan Nissen har modtaget fra LK af, skulle problemstillingen jo være løst med FW .23?

Jeg tog mod til at opdatere fra FW .18 til FW .23 forleden, det gik godt, og håber udmeldingen fra LK er retvisende, så jeg skulle være forskånet for en tilsvarende situation.

Alt muligt held med at få det op at køre igen.

/Ole

Tak, det går nok. Om ikke andet, kan jeg håndtere lyskilder og har hentet el-radiatorer hos bekendte. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok