Hop til indhold
  • 0

IHC kombi og kun 50 % lysstyrke


Nicolas
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har købt en lejlighed, hvor der er installeret en IHC kombi kontakt (505DA101), men hvor lampeudtaget er et standard lampeudtag. På billederne er vist, hvordan kontakten er installeret.

Mit problem er, at når jeg tænder lyset, kommer der kun lys på halv styrke. Knapperne reagere ikke, når jeg forsøger at skrue op og ned for lysstyrken, og derudover så reagerer kontakten ofte ikke, når jeg forsøger at slukke igen. 

Er det kontakten, som er i stykker eller er der noget galt med installationen? (Billederne viser, hvordan kontakten var (og er) installeret, da jeg overtog lejligheden). 

 

 

 

 

IMG_1053.jpg

IMG_1054.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Formoder det er et IHC stand alone anlæg - dvs. uden controller i tavlen.

Med mindre den tidligere ejer har ændret det, så tændes lyset på øverste tryk til venstre, og slukkes på øverste tryk til højre.

At lyset kun tændes på 1/2 styrke KAN skyldes at den anvendte pære er for lille og derfor virker svag.

At den ikke kan dæmpes KAN skyldes at pæren ikke er dæmpbar, hvis du f.eks. har sat en LED pære i.

Selv med en dæmpbar LED pære kan der være problemer. Kombi dæmperen er f.eks. lavet til alm. glødepærer med en minimumsbelastning på 20 W, dæmperen "lever" så at sige af strøm som den trækker igennem pæren. Dette har aldrig været et problem med glødetrådspærer, men er noget skit med LED pærer som er fyldt med elektronik.

Hvis du har mulighed for det, så prøv med en alm. glødetrådspære eller en halogenpære på minimum 20 W. Hvis det virker, så er "fejlen" i pæren eller i en kombination af pære og kombi.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, Henning Pedersen said:

Formoder det er et IHC stand alone anlæg - dvs. uden controller i tavlen.

Med mindre den tidligere ejer har ændret det, så tændes lyset på øverste tryk til venstre, og slukkes på øverste tryk til højre.

At lyset kun tændes på 1/2 styrke KAN skyldes at den anvendte pære er for lille og derfor virker svag.

At den ikke kan dæmpes KAN skyldes at pæren ikke er dæmpbar, hvis du f.eks. har sat en LED pære i.

Selv med en dæmpbar LED pære kan der være problemer. Kombi dæmperen er f.eks. lavet til alm. glødepærer med en minimumsbelastning på 20 W, dæmperen "lever" så at sige af strøm som den trækker igennem pæren. Dette har aldrig været et problem med glødetrådspærer, men er noget skit med LED pærer som er fyldt med elektronik.

Hvis du har mulighed for det, så prøv med en alm. glødetrådspære eller en halogenpære på minimum 20 W. Hvis det virker, så er "fejlen" i pæren eller i en kombination af pære og kombi.

 

 

Tak for inputtet. 

Ja, det er standalone. Jeg har prøvet at nulstille kontakten,og lyser tænder også på 1, men jeg kan ikke slukke det igen. 

 

Jeg har 8 stks LED pære á 5,5 W sat på kontakten? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, Kandersen said:

En halogen kan også gøre det, hvis du har sådan en. Bare husk min 25 watt da det er minmumbelastningen på dæmperen.

OK. Prøver at finde en.

Men hvordan med LED pærerne? Hvis jeg har 8 pære tilsluttet á 5,5w, så er det vel over de 25w? 

Det kan være, at det er et dumt spørgsmål, men har det nogen betydning i den henseende, om lamperne er sat til i serie eller parallelt? Modstanden må vel alt andet lige blive større i serie? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay.. Jeg vil anbefale dig at få fat i en glødepære eller halogen, og så få testet dæmperen på den. Min anelser er desværre nok, at det er LED kilden det er galt med. Jeg bruger selv en del kombitryk i min installation. Jeg bruger dem dog i forbindelse med en IHC controller, og selve trykkene bliver ikke brugt til noget, da jeg udelukkende bruger dem som en UNI dæmper. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok