Hop til indhold
  • 0

google assistent


HFW
 Share

Spørgsmål

HJÆLP!!!!!!

 

jeg er ved at kaste min openhab ud gennem vinduet :-D

Er der ikke en venlig sjæl, som vil hjælpe med lidt billeder, how to do. På hvordan de har fået google assistent til at tænde og slukke lys, der hvor det er betjent med kip tryk over IHC'en.

med venlig hilsen en frustreret elektriker

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
5 minutter siden, HFW skrev:

men jeg kan bare ikke få det til at virke med manuel items + things. hvor skal jeg kunne se dem henne hvis de virker. håber virkelig du vil hjælpe. laver du dem i notepad dine items og things filer HJÆLP!!!!!!!!

Hvis jeg skal hjælpe dig med manuelle konfigurations filer. Så er du nødt til at fortælle mig, hvilken type maskine du kører openhab på.. Er det windows, En Raspberry Pi eller andet?
(faktisk er det OS jeg skal vide, men det kan virke lidt teknisk at spørge om det).

Hvis det er en Rpi. Så skal du oprette forbindelse til din openhab server via SSH.
Alternativ skal du lave en SAMBA mapping på den, men det er langt mere besværligt. 

Jeg anbefaler man bruger WinScp til SSH til en openhab server. Den kan hentes her:
https://winscp.net/eng/download.php

Når den er installere og startet, så kan du starte med at SSH til din openhab server. Du skrive simpelthen bare IP nummeret til din openhab server, og logger ind med brugernavn/pw (default er openhabian/openhabian). Så burde du kunne se en windows stifinder som er inddelt i en højre og venstre side. Højre side er openhab serveren. Den vil muligvis starte i /home/ folderen. 
Du skal vælge den folder der hedder /root/etc/openhab2/ - I denne vil du finde alle underfolderne som er relevante for openhab. Bla vil du se en /items/ folder. Det er i den items filerne skal ligge. Og de SKAL ende på .items. 
Du vil også kunne se en /things/ folder - Denne ligger du .things filer i. 

Her kan du se hvordan det ser ud hos mig. På billedet befinder jeg mig i /items/ folderen:
72533494_openhabwinscp.thumb.png.bd486ac82859f77b9756fbf4e9e6ed7a.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Hvis jeg skal hjælpe dig med manuelle konfigurations filer. Så er du nødt til at fortælle mig, hvilken type maskine du kører openhab på.. Er det windows, En Raspberry Pi eller andet?
(faktisk er det OS jeg skal vide, men det kan virke lidt teknisk at spørge om det).

Hvis det er en Rpi. Så skal du oprette forbindelse til din openhab server via SSH.
Alternativ skal du lave en SAMBA mapping på den, men det er langt mere besværligt. 

Jeg anbefaler man bruger WinScp til SSH til en openhab server. Den kan hentes her:
https://winscp.net/eng/download.php

Når den er installere og startet, så kan du starte med at SSH til din openhab server. Du skrive simpelthen bare IP nummeret til din openhab server, og logger ind med brugernavn/pw (default er openhabian/openhabian). Så burde du kunne se en windows stifinder som er inddelt i en højre og venstre side. Højre side er openhab serveren. Den vil muligvis starte i /home/ folderen. 
Du skal vælge den folder der hedder /root/etc/openhab2/ - I denne vil du finde alle underfolderne som er relevante for openhab. Bla vil du se en /items/ folder. Det er i den items filerne skal ligge. Og de SKAL ende på .items. 
Du vil også kunne se en /things/ folder - Denne ligger du .things filer i. 

Her kan du se hvordan det ser ud hos mig. På billedet befinder jeg mig i /items/ folderen:
72533494_openhabwinscp.thumb.png.bd486ac82859f77b9756fbf4e9e6ed7a.png

det er en  Raspberry Pi og det program bruger jeg, og er rimelig fortrolig med at bruge, men alle de billeder og hjælp du kan give mig, ville bare være lækkert.

kan jeg se mine manuel items og things i paper ul eller, hvor vil de komme frem så jeg kan betjene dem?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, HFW skrev:

men alle de billeder og hjælp du kan give mig, ville bare være lækkert.

Det er svært at lave billeder af tekst filer, og giver ikke ret meget mening fremfor at bare skrive teksten :)

Min opfattelse er, at hvis man tager det et skridt ad gangen, så hænger det hurtigt fast. Og når man så har styr på det første skridt, så er de næste skridt nærmest gabende kedelige (nemme), og resultatet er omvendt imponerende. 
 

2 timer siden, HFW skrev:

kan jeg se mine manuel items og things i paper ul eller, hvor vil de komme frem så jeg kan betjene dem?

Når du har lavet din første things, så vil den være synlig i PaperUI - Configuration - Things. 
Når du har lavet din første items, så vil den være synlig i PaperUI - Configuration - Items.

Når både things og items er lavet, så vil du kunne se det i PaperUI - Control. Herfra kan du godt styre/betjene det, men det er anbefales ikke. Det er mere ment som et administrator overblik over, hvilke things (med items) som er installeret. I stedet skal du overveje hvor du evt vil hen med de things/items du laver. 

Personligt laver jeg sitemaps til alle funktioner (items), fordi det er nemmere at overskue i sitemap fremfor i PaperUI - Control. Men det betyder så også, at man liiige skal forholde sig til endnu en tekst fil (.sitemap).
Jeg bruger kun BasicUI som overblik. (Jeg kan godt bejtene derfra, men bruger det yderst sjældent).

Min plan som jeg arbejder ud fra er, at ALT skal over på en rigtig grafisk brugerflade, hvor jeg kan monitorer hele huset. Min plan er IKKE, at man skal kunne tænde/slukke/betjene noget fra denne brugerflade. Min ideelle plan er, at alt som evt kan/skal kunne betjenes, det foregår via IHC trykkene (som normalt) OG som stemmestyring. Det er det mål jeg har med det openhab/smarthome system.

Fx har jeg de sidste par dage brugt lidt tid på at få mine solcelle inverterer over i openhab (via modbus). 
I basicUI ser det foreløbig sådan her ud:

598843321_SMABasicUI.thumb.png.6507b6fa2691df4b0e1f5304ef2250b1.png

Dette er bare et hurtigt setup i en sitemap fil. Og på den måde kan jeg lyn hurtigt se de forskellige funktioner (items) at de virker som de skal, eller hvis de ikke gør. 

På et tidspunkt flyttes det så over i en "endelig" grafiske brugerflade, som opbygges i en grafisk .SVG (vektor) fil, som foreløbig ser således ud (meget rå, men giver en ide om, hvilken retning jeg har valgt). 

682273084_floorplan19_09_2019.png.cc74527f7de6f18a2720467fb5f04cbb.png


De to grønne "knapper" nederst til venstre aktiver/dekativere forskellige informationer på skærmen. (PIR og Klima foreløbig). Det er den ENESTE form for aktivitet der kommer til at være med brugerfladen, (der kommer selvfølgelig flere muligheder). Og de vil kunne aktiveres/deaktiveres med stemmen. Så hvis jeg fx siger, "hey Google, sluk PIR", så fjernes de fra skærmen, og knappen skifter til rød.
Det der underlige grafiske nede i venstre halvdel, det er de foreløbige forsøg på et integrere mit Nilan anlæg grafisk.. Det er ikke helt heldigt endnu. Men ventilatorene er animeret og drejer rundt. Det er meget sjovt at se på, synes jeg. 
Alle de der PIR sensorer (personen i en grå cirkel) de skifter til rød når der er bevægelse. 
Alle døre/vinduer/garage port med "grønne bjælker" skifter til rød, når de åbnes/er åbne, (der mangler dog en del sensorer endnu, men de kommer). 
De orange "kasser" er mine ovenlys vinduer, der viser hvor mange procent de er åbne. 
Alle lys/lamper er påført, og tænder (skifter til gul), når lyset tænder.

Det er den foreløbige rå plan/oversigt med mit mål.
Meningen er at denne "skærm" skal være monitor og være placeret et centralt sted i huset, så man hele tiden kan få et overblik over, hvordan husets tilstand er. Der er langt endnu, men det går støt og roligt fremad. Så måske en dag når jeg skal på pension, så kan jeg sidde og nyde det færdige resultatet.. (Det kommer ikke til at ske, fordi hele det her smart home halløj, det ændre sig konstant. Men så har jeg også lidt at pille med til den tid :)).

PS. Forvent ikke alt for gode svar fra min side på, hvordan det her SVG (grafisk skærm) laves.. Lige så sikker jeg føler jeg er på at opsætte openhab, lige så usikker er jeg på det her. Og rent grafisk er jeg bare en kæmpe kegle.. Så jeg kæmper mig frem ved brug af InkScape, som jeg med jævne mellemrum sidder og bander og svovler over, og tit er tæt på at opgive.. Men jeg giver mig ikke uden kamp :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er svært at lave billeder af tekst filer, og giver ikke ret meget mening fremfor at bare skrive teksten :)

Min opfattelse er, at hvis man tager det et skridt ad gangen, så hænger det hurtigt fast. Og når man så har styr på det første skridt, så er de næste skridt nærmest gabende kedelige (nemme), og resultatet er omvendt imponerende. 
 

Når du har lavet din første things, så vil den være synlig i PaperUI - Configuration - Things. 
Når du har lavet din første items, så vil den være synlig i PaperUI - Configuration - Items.

Når både things og items er lavet, så vil du kunne se det i PaperUI - Control. Herfra kan du godt styre/betjene det, men det er anbefales ikke. Det er mere ment som et administrator overblik over, hvilke things (med items) som er installeret. I stedet skal du overveje hvor du evt vil hen med de things/items du laver. 

Personligt laver jeg sitemaps til alle funktioner (items), fordi det er nemmere at overskue i sitemap fremfor i PaperUI - Control. Men det betyder så også, at man liiige skal forholde sig til endnu en tekst fil (.sitemap).
Jeg bruger kun BasicUI som overblik. (Jeg kan godt bejtene derfra, men bruger det yderst sjældent).

Min plan som jeg arbejder ud fra er, at ALT skal over på en rigtig grafisk brugerflade, hvor jeg kan monitorer hele huset. Min plan er IKKE, at man skal kunne tænde/slukke/betjene noget fra denne brugerflade. Min ideelle plan er, at alt som evt kan/skal kunne betjenes, det foregår via IHC trykkene (som normalt) OG som stemmestyring. Det er det mål jeg har med det openhab/smarthome system.

Fx har jeg de sidste par dage brugt lidt tid på at få mine solcelle inverterer over i openhab (via modbus). 
I basicUI ser det foreløbig sådan her ud:

598843321_SMABasicUI.thumb.png.6507b6fa2691df4b0e1f5304ef2250b1.png

Dette er bare et hurtigt setup i en sitemap fil. Og på den måde kan jeg lyn hurtigt se de forskellige funktioner (items) at de virker som de skal, eller hvis de ikke gør. 

På et tidspunkt flyttes det så over i en "endelig" grafiske brugerflade, som opbygges i en grafisk .SVG (vektor) fil, som foreløbig ser således ud (meget rå, men giver en ide om, hvilken retning jeg har valgt). 

682273084_floorplan19_09_2019.png.cc74527f7de6f18a2720467fb5f04cbb.png


De to grønne "knapper" nederst til venstre aktiver/dekativere forskellige informationer på skærmen. (PIR og Klima foreløbig). Det er den ENESTE form for aktivitet der kommer til at være med brugerfladen, (der kommer selvfølgelig flere muligheder). Og de vil kunne aktiveres/deaktiveres med stemmen. Så hvis jeg fx siger, "hey Google, sluk PIR", så fjernes de fra skærmen, og knappen skifter til rød.
Det der underlige grafiske nede i venstre halvdel, det er de foreløbige forsøg på et integrere mit Nilan anlæg grafisk.. Det er ikke helt heldigt endnu. Men ventilatorene er animeret og drejer rundt. Det er meget sjovt at se på, synes jeg. 
Alle de der PIR sensorer (personen i en grå cirkel) de skifter til rød når der er bevægelse. 
Alle døre/vinduer/garage port med "grønne bjælker" skifter til rød, når de åbnes/er åbne, (der mangler dog en del sensorer endnu, men de kommer). 
De orange "kasser" er mine ovenlys vinduer, der viser hvor mange procent de er åbne. 
Alle lys/lamper er påført, og tænder (skifter til gul), når lyset tænder.

Det er den foreløbige rå plan/oversigt med mit mål.
Meningen er at denne "skærm" skal være monitor og være placeret et centralt sted i huset, så man hele tiden kan få et overblik over, hvordan husets tilstand er. Der er langt endnu, men det går støt og roligt fremad. Så måske en dag når jeg skal på pension, så kan jeg sidde og nyde det færdige resultatet.. (Det kommer ikke til at ske, fordi hele det her smart home halløj, det ændre sig konstant. Men så har jeg også lidt at pille med til den tid :)).

PS. Forvent ikke alt for gode svar fra min side på, hvordan det her SVG (grafisk skærm) laves.. Lige så sikker jeg føler jeg er på at opsætte openhab, lige så usikker er jeg på det her. Og rent grafisk er jeg bare en kæmpe kegle.. Så jeg kæmper mig frem ved brug af InkScape, som jeg med jævne mellemrum sidder og bander og svovler over, og tit er tæt på at opgive.. Men jeg giver mig ikke uden kamp :D

Det er ikke sådan du kan lave en forklaring på hvorfor items fil og things filer, skal være opsat på denne måde og hvordan opsætningen skal se ud. For at få det til at virke. det er åbenbart der jeg har store problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, HFW skrev:

Det er ikke sådan du kan lave en forklaring på hvorfor items fil og things filer, skal være opsat på denne måde og hvordan opsætningen skal se ud. For at få det til at virke. det er åbenbart der jeg har store problemer.

Jeg har faktisk vist det en del gange efterhånden, (måske har det være i en anden tråd). Og der findes også en rimelig god vejledning fra Pauli her: https://www.openhab.org/addons/bindings/ihc/

Men vi kan godt prøve at tage det lidt mere slavisk (og på dansk): 
Det første du skal, det er at forstå filerne og meningen med filerne. Dvs hvad er things og hvad er items.  Der er en nogenlunde brugbar forklaring (grafisk vist) her:
https://www.openhab.org/docs/concepts/

En thing kan så bestå af flere channels (det er her hvor jeg mener ovenstående er alt for overfladisk i sin forklaring). 
En channel i IHC er fx en ResourceID. Denne er unik, ligesom den også er i Visual. Via IHC bindingen, kan openhab så "snakke" sammen med IHC controlleren om, hvordan status/værdi på en Channel er. Hvis det fx er en temperatur føler. Så kan IHC bindingen få oplysninger fra IHC controlleren om, hvad status er på temperatur føleren. Med en temperatur føler, så er det en "ReadOnly" channel, da det ikke giver meget mening at "Write" en værdi til IHC controlleren for en temperatur føler. 

Dvs først og fremmest, så skal vi skabe forbindelsen mellem openhab og IHC controlleren. Det er en absolut forudsætning for, at der overhovedet kan kommunikeres. Den vender jeg lige tilbage til, før vi skal lige have en yderst vigtig detalje på plads først, når vi snakker om at arbejde med tekst baseret konfigurationsfiler.
Filerne SKAL hedde noget helt bestemt til ´efternavn´. Og de SKAL placeres i deres respektive foldere. (fornavn bestemmer du selv) fx:
ihc.things SKAL hedde .things til efternavn. Og den SKAL placeres i things folderen. 
ihc.items SKAL hedde .items til efternavn. Og den SKAL placeres i items folderen.  

Der er desværre mange som laver den klassiske fejl, at deres filer kommer til at hedde ihc.things.txt eller ihc.items.txt - Det virker ikke!

Tilbage til forbindelsen.
Forbindelsen skabes som det første i .things filen, fx som ved denne linie:

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.2", username="openhab", password="secret", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ]

ihc:controller:elko er "navnet" på controlleren. Jeg anbefaler du beholder ihc:controller:(selv valg, i dette tilfælde elko. Du kunne også kalde den for :mincontroller). Men hvis vi holder os til eksemplet, så er controlleren benævnt:
ihc:controller:elko
Det næste er så parametrene til forbindelsen. hostname er obligatorisk og den skal henvise til IP nummeret for din controller. Derfor står der ="192.168.1.2". Hvis din controller har et andet IP nummer på dit netværk, så skal du selvfølgelig skrive det. 
Derefter kommer username og password. Det er brugernavn og adgangskode til din IHC controller. Og ligesom med hostname skal du skifte det der står i " ", så det passer til din controller. 
Så er der timeout. Den giver sig selv. Det er den tid som controller og openhab forventer at få svar på forespørgelse ved kommunikationen. I det konkrete tilfælde står den til 5000ms. Det er muligt du skal sætte den op til fx 80000. Ellers kan du opleve du ind imellem får fejl i kommunikationen. 
loadProjectFile fortæller om IHC bindingen skal loade Visual programmet. Egentlig forstår jeg ikke meningen med det, for hvorfor skulle man ikke.. Men lad den stå til true. 
createChannelsAutomatically er også selvsigende. Hvis den står til true, så betyder det at bindningen vil læse ALLE produkterne i Visual programmet fra IHC controlleren, og automatisk laves channels ud fra dem. Her er det vigtigt at vide, at hvis man vil bruge de automatiske channels, så vil der være nogle ting man ikke kan. Fx kan man ikke bruge pulseWidth, hvilket er en forudsætning for, at en KIP funktion i IHC kommer til at virke korrekt. Men omvendt kan man bruge de automatiske channels til at se resourceID på de channels man selv vil lave. 
Så derfor anbefaler jeg, at man sætter createChannelsAutomatically=true.
Alle parametrene pakkes ind i [  ] som vist i eksemplet. Og filen skal, (fordi den også skal være klar til channels), "lukkes af" med {Channels: }

Dvs en things fil med forbindelse og UDEN manuelle channels ser således ud:
 

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.2", username="openhab", password="secret", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
}

Det er det der skal til for at skabe forbindelsen mellem openhab og IHC controlleren. Hvis IHC bindingen er installeret i openhab. Så vil du i PaperUI - Configuration - Things kunne se, at der ligger en IHC Elko thing.  Hvis du klikker på den, så vil du også kunne se alle de automatiske channels.
Herfra kan du så vælge om du vil gå videre med de automatisk channels, eller om du vil lave dem manuelt. (HUSK hvad jeg skrev omkring pulseWidth. Du kan ikke rette i en automatisk channel og indsætte pulseWidth i parameter, da den ikke bliver gemt i en automatisk channel).  Du kan vælge at laves manuelle channels ved at klikke på +. Eller du kan vælge at lave channels i din .things fil. Jeg anbefaler .things filen.

Så tilbage i din ihc.things fil:
Som skrevet tidligere, så er en channel i iHC det samme som ResourceID. Dvs når du skal lave en channel, så skal den henvise til resourceID fra Visual funktion. Det kan være et tryk, en fb eller hvad du nu end vælger det skal være. Her er et eksempel:

Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=3988827 ]

Det første er Type switch. Det fortæller hvad for en slags channel det er tale om. Det er fx et IHC tryk. 
Det næste er yderst vigtigt : my_test_switch er navnet på denne channel, som skal bruges når du linker den til en item senere. Her kan man med fordel bruge noget der giver mening. Forsøg dog at holde det kortfattet. navnet er unikt og kan derfor ikke genbruges i andre channels. 
Bagefter kommer en label "My Test Switch" Denne label er ikke synlig andre steder, og er blot ment som en information til dig om, hvad navnet på channel (my_test_switch) dækker over. 
Til sidst har vi [ resourceId=3988827 ] Dette er selve linket til resourceID i Visual programmet. Det er også her man kan indsætte channel parametrene fx den famøse pulseWidth jeg har nævnt et par gange.

For at forstå denne linje/channel på en nem måde, så læses den baglæns:
IHC ResourceID er nu linket til channel (navnet) my_test_switch som er af typen switch.

I .things filen skal denne manuelle channel så indsættes således:

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.2", username="openhab", password="secret", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=3988827 ]

}

Og så skal det læses som:
ResourceID 3988827 er nu linket til channel-navnet my_test_switch med label "My Test Switch" som er af Type switch til IHC controller på IP 192.168.1.2 som hedder elko

Så simpelt er det faktisk at lave en manuel channel. Og hvis vi tager den famøse pulseWidth med. Så ser det hele sådan her ud:

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.2", username="openhab", password="secret", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch            : my_test_switch     "My Test Switch"               [ resourceId=3988827, pulseWidth=300 ]
        Type number            : my_temp_sensor1    "Min temperatursensor1"        [ resourceId=2898765, direction="ReadOnly" ]

}

Dette er opsætning af forbindelsen til en IHC controller, hvor en manuel channel er linket til ReourceID på et IHC tryk. PulsWidth sørger for at sætte channel i OFF 300ms sekunder efter den har været i ON. Ligesom når du har trykket på trykket og sluppet trykket igen. Det er derfor pulseWidth er en forudsætning for, at en KIP funktion i IHC kan virke fra openhab. Uden pulseWidth, så vil item forblive ON i openhab, og den er derfor ikke i synk med selve trykket mere. 
Bemærk, jeg har lavet 2 manuelle kanaler, jeg har nemlig også lavet en kanal til en temperatur sensor. Bemærk lighed og forskellene. (Type, navn og resourceID)

ITEMS! 

For at bruge en Channel til noget brugbart (aflæse værdierne eller betjene en switch) i openhab, så linker man en item til denne channel. En switch er en ON/OFF, og en  temperatur sensor er et nummer(tal). items skal også bruge en type.. 
Vi starter med at oprette et tomt dokument som vi kalder for ihc.items. Denne skal ligge i items folderen:
Jeg har i ovenstående lavet to manuelle channels, så derfor laver jeg også to manuelle items. De ser således ud:

Switch test_switch  "Test Switch"    { channel="ihc:controller:elko:my_test_switch" }
Number temp_sensor1  "Temperatur sensor 1"    { channel="ihc:controller:elko:my_temp_sensor1" }

Det første er typen Switch. Det fortæller openhab, at denne item er af Switch typen. 
Det næste er en label "Test Switch". Denne vises i sitemap (BasicUI) og er brugbar på mange måder. Det er derfor en label der skal afspejle, hvad er det vi har med at gøre.
Det sidste er her "magien" kommer ind.  { channel="ihc:controller:elko:my_test_switch" } Det er her man skaber selve linket til sin channel. Bemærk sammensætningen i det. Den består netop af IHC controller navnet "ihc:controller:elko" samt navnet på den channel vi netop lavede :my_test_switch 
Igen kan man med fordel læse det bagfra. 
IHC channel my_test_switch er linket til item test_switch af typen Switch som har label "Test Switch".

På samme måde med den temperatursensor jeg sætte ind. 
type er Number itemnavn er temp_sensor1 label er "Temperatur sensor 1" linket er Number test_number "Test Number" altså { channel="ihc:controller:elko:my_test_number" }

Håber det giver lidt mere mening nu. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm.. tænkte jeg lige ville teste hvad du skrev der, om det var så simpelt at lave, men ved at kopier det du har skrevet kun ændret ip samt password og username til henholdsvis min controllers ip, brugernavn samt kode til at logge ind ender jeg med denne status på den thing i paperui  UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING

 

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.2", username="openhab", password="secret", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ]

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok