Hop til indhold
  • 0

IHC varmestyring sommer/vinter


Nikolaj_bn
 Share

Spørgsmål

Hej folkens

 

Jeg har IHC varmestyring med vandbåren gulvvarme og følere i både rum og gulv. Jeg bruger den avancerede varmestyring til at styre varmen, men vil gerne have en sommer og en vintertilstand hvor alle setpunkter eksempelvis er 3 grader lavere om sommeren end om vinteren og hvor der kun føles på rumtemperatur om sommeren. Den funktion er ikke i de standard blokke. 

Er jeg nødt til at lave én blok med sommerindstillingerne og én blok med vinterindstillingerne? Og hvordan laver jeg så en funktion der kan skifte mellem de to?

 

Håber det giver mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis ikke du har let gulvvarme og benytter natsænkning kan du måske lave det vha et “sommer/vinter-ur” og så benytte nat setpunktet på en årstid og dag setpunktet på den anden. 

Skift mellem kun rumtermostat og der så ikke benyttes gulvtermostat kan jeg ikke lige se kan klares uden man programmere FB’n om, eller har 2 man skifter imellem. 

En metode til det kunne være at indsætte en eller flere skift FB. Der findes flere der kan det bla. en der heder betinget.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svaret Lars. Jeg benytter ikke natsænkning, så ja det var også en mulighed. 

Jeg tænker umiddelbart det smarteste ville være at skifte mellem de to. I videoen på det her link ser det ud som om der kan skiftes mellem sommer og vinterdrift i bunden af Tablet opsætningen, det må da næsten være gjort på den måde så med at skifte imellem to?

Har du mulighed for at vise i et projekt hvordan de skal linkes op med den skift FB?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sidder ikke lige ved en pc med Visual, men jeg har da modificeret varmstyrings FB ene til at andet større spejderlejr projekt så der er er flere muligheder. Mindes også der var en styringsmulighed for sommer/vinterdrift men det blev så ikke benyttet i projektet. Her var det enten frostsikring (8 gr) , ubeboet (15 gr), og så 3 beboet temperatur setpunkter beboerne kunne vælges imellem via et status tryk med led. f.eks. 19, 21 og 23 gr. 

I øvrigt fra tablet har du jo ofte også mulighed for direkte at kunne ændre setpunkter, og indstillinger. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30.8.2019 at 20:17 , Lars Jacobsen skrev:

Sidder ikke lige ved en pc med Visual, men jeg har da modificeret varmstyrings FB ene til at andet større spejderlejr projekt så der er er flere muligheder. Mindes også der var en styringsmulighed for sommer/vinterdrift men det blev så ikke benyttet i projektet. Her var det enten frostsikring (8 gr) , ubeboet (15 gr), og så 3 beboet temperatur setpunkter beboerne kunne vælges imellem via et status tryk med led. f.eks. 19, 21 og 23 gr. 

I øvrigt fra tablet har du jo ofte også mulighed for direkte at kunne ændre setpunkter, og indstillinger. 

Er det lykkedes dig at finde frem til det Lars?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå har fundet de gamle projekt med varmestyrings FB´n.

Bemærk der er klippet lidt i det da den færdige installation breder sig over 6 controllere. Så jeg har kun sakset 1 rum ud så du kan se meningen.

Der er monteret et tryk i hver rum til valg af setpunkt 1,2 eller 3. Hvilke temperatur det er, sættes under indstillinger. Sommerdrift vil så disable disse "beboet valgt", og sætte rum i "ubeboet = 15 grader.

Så der er ikke fuld "omskiftning" mellem 2 sæt variabler. 

FDF varmestyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok