Hop til indhold
  • 0

Mit "lille" projekt i nybyg


kumse2
 Share

Spørgsmål

Hej derude

Jeg kunne godt tænke mig at dele mit projekt med jer, og samtidig høre, om i har nogle gode forslag og kommentarer til nedenstående:

Jeg er igang med planlægningen af elinstallationen til mit nye hus. Det blev hurtigt klart for mig, at et moderne hus er udstyret med mange forskellige systemer og styringer, der hver især ikke kan snakke sammen. Det virker lidt dumt når kalenderen trods alt siger 2019 :)
Jeg har søgt nettet tyndt for systemer der kan arbejde sammen, uden held, dog lader OpenHab til at kunne flere af de ting jeg godt kunne tænke mig. Jeg har før arbejdet lidt med IHC, og det er vigtigt for mig, at den ekstra funktionalitet på tværs bliver bygget på som "nice-to-have" funktioner, således at hver af de lukkede systemer kan køre uafhængigt, og sørge for at der er lys, varme og vand i huset, selvom systemet pludselig ikke "svarer".

Det vil jeg opnå ved at lade IHC styre lyset, lade Nilan styre recirkulation, Wavin styre gulvvarme osv. Jeg vil bruge OpenHAB som overbygning, og bruge de mest gængse interfaces (LAN, RS485 og hårdt fortrådet) i det omfang det er muligt.

Som grundfunktioner skal huset kunne følgende:

-Rum med lysdæmpning og lys "scenarier"

-Til/frakobling af alarm og lys hænger sammen

-Når emhætte tændes åbnes ovenlys på klem for at skabe cirkulation i et BR18 tæt hus

-Port skal kunne fjernstyres

-Udendørs PIR med dæmpning af udendørslys, så lyset skrues op når der detekteres bevægelse

-Velux vinduer skal kunne styres fra fuga lavvoltstryk

-Mulighed for styring af HUE via fuga tryk

-Driftstatus på Nilan anlæg skal kunne ses mere overskueligt end den medfølgende styring

-Alt skal kunne ses fra HMI på tablet et sted i huset

-Stemmestyring skal tilføjes på sigt

-Og så alt det andet der kommer med tiden ... :)

Jeg har tænkt mig at køre IHC Visual 2 med IHC controller HW6.1 (som jeg har i forvejen), med 24/3 inputmoduler, og 4 tryk lavvoltstryk i hvert rum, Wireless lysdæmper/relæ i lampeudtag i hvert rum. Jeg har prøvet at lave en systemoversigt på det vedhæftede billede.

 

Jeg har lavet en mockup med en RPi med 24V forsyning til DIN montering ved siden af IHC controlleren, med Wireless dæmper samt 4 tryk lavvoltstryk fortrådet til inputmodul, samt styring af en HUE pærer. Det virker ret fornuftigt, det virker stabilt, og er blevet startet op hver dag over de sidste par måneder uden problemer.

 

Lad mig høre hvad i synes

 

-Thomas
 

El funktionsbeskrivelse v2 princip.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Med tanke på den normalt høje holdbarhed for hardware vil jeg umiddelbart mene det er overkill med en overbygning ala BMS system i en almindelig bolig.

Men ellers syntes jeg du har tænkt mange gode tanker.

Foruden det du allerede har på listen ville jeg tilføje intelligent hjemmesimulering, automatisk lukning af vinduer og porten når alarmen tilkobles eller I går i seng og smart styring af gardinerne, så de selv køre op/ned når det bliver lyst/mørkt, i går i seng osv. gardinerne bør selvfølgelig også være en del af den avancerede hjemmesimulering.

Hvis du både vil styre IHC lys, Hue og vinduer samt evt. gardiner fra FUGA tryk, så bør du seriøst overveje 6 tryk, evt. med dioder.

Selv om du har en gammel 6.1 controller, så ville jeg overveje en nyere model, 6.1éren har en væsentlig langsommere processor.

Til inspiration kan en iPad løsning til en avanceret IHC bolig med høj komfort se sådan ud: https://drive.google.com/open?id=1y9R4ppxXDVzN8sSjDNu-TNnC3g54tP2e

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lavet noget lignende det, som du foreslår. Og alt er designet, så det også fungerer stand alone - dvs. integration features er kun add on og må ikke være kritisk. 

Som Henning skriver, er det en god ide med en nyere controller. Skal du have alt det, som du nævner, så vær forberedt på at skulle investere en del tid i projektet.

Vælger du at bruge openHAB, kan jeg anbefale at scripte alt fra starten isf. peg og klik i PaperUI. Kun på den måde kan du udnytte maksimalt alle smarte features i ihc bindingen, ligesom det gør det nemt at reinstallere alt igen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning og Ejvind

Tak for de gode input. Jeg tror umiddelbart 6 tryk med LED bliver overkill, og jeg synes som udgangspunkt 4 trykket er en del pænere.

God pointe mht. scripte. Jeg er allerede startet ud sådan, via VisualStudio Code, og prøver at holde det alt sammen i scripts, selvom jeg ikke er så ferm i Java syntaks, når der skal laves logik. Persistence er også noget jeg ikke er kommet til endnu, men jeg forestiller mig vandforbrug kan logges via Grohe Sense guard. Elmåler og fjernvarmemåler håber jeg på at jeg kan læse blink impulser eller lignende. Men det ligger fjernt ude i fremtiden.

Jeg ser det lidt som et hobbyprojekt, så jeg har advaret mig selv om mængden af timer der kan ligge i det :)

Hvorfor er processorhastigheden på IHC controlleren så kritisk?

Jeg har netop lige erhvervet mig en Velux KLF 200 controller, og håber på at kunne interface med ovenlysvinduerne via den.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du for alvor skal være uafhængig af 3. parts produkter, så skal IHC Remote også virke. Selvom 6.1 kan fungere til dette, så vil dagens krypteringskrav presse den til sit yderste, og en nyere version vil være bedre.

Hvis man ser bort fra ovenstående, så vil 6.1 formentlig være ok. Jeg har selv haft 6.1 med ca. 60 devices tilsluttet openHAB uden problemer.

Velux Klf200 kan fint bruges, og man kan både aktivere Velux scenarier, lave helt trinløs styring af vindue og rulleskodde samt få feedback på positionen. Det sidste er aktuelt, hvis Velux fjernbetjeningen har været brugt eller regnsensoren har lukket vinduet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok