Hop til indhold
  • 0

Hjælp med opgradering til ny controller


Claus Nielsen
 Share

Spørgsmål

Jeg vil gerne opdatere min Visual 1 controller til en Visual 3 eller 2 - HW 6.2 controller. Men jeg har brug for hjælp til gennemførelsen af denne opgradering. Den gamle controller er begyndt at opføre sig mærkeligt. Jeg har ikke ændret i programmet i flere år. Men nu er den begyndt at tænde/slutte lyset, som den selv har lyst til. Men jævne mellemrum (alle tider på døgnet) tænder den alt lys i huset og den interne lydgiver begynder at hyle. Så skal jeg tage strømmen til controlleren og tænde igen for at komme videre. Nogle nætter har jeg slukket for det hele, bare for at familien kan sove.

Jeg har læst mange af indlæggene her på siden og er godt klar over der skal et nyt program til den nye controller. Men jeg har intet begreb om hvor omfattende det er. Kan det klares på et par timer eller flere dage? Er det det samme program man kan bruge til Visual 3 og 2 - HW 6.2?

Jeg har en blå mappe fra LK med nogle tegninger og noter, som elektrikeren har skrevet. Men flere skriver de skal bruge ledningsfarver osv. til at lave det nye program. Vi har ikke noget Wireless og jeg tro ikke der er noget specielt ved min IHC installation. Jeg syntes bare ikke det program jeg køre med nu er til at finde rundt i, så tør jeg slet ikke tænke på hvordan det nye er.

Jeg vil gerne denne opgradering, så tingene virker igen. Men også for at genskabe kontakten til huset via telefonen igen. Vi har tidligere kørt med fastlinje telefon og SMS modem. Men det virker heller ikke mere.

Jeg kunne selvfølgelig bare kontakte en elektriker og bede om at få opgaven løst, men jeg har ingen ide om hvad det ville komme til at koste.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette eller kan anbefale nogen, der kan hjælpe mig? Om ikke andet med programmet og så kunne jeg få resten løst på anden måde.

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg flyttede fra en lejlighed til en anden for nyligt. I den gamle sad en Visual 1 controller. I den nye har vi en Visual 3 controller. Min oplevelse er at kvaliteten af Visual 3 controlleren er meget ringere rent software mæssigt end Visual 1 controlleren. Min gamle controller kørte i 15 år uden nogen problemer overhovedet. Jeg har ingen forventning til at den nye kan noget lignende.

Så med mindre du rent faktisk ønsker at udnytte Visual 2/3 features så vil jeg anbefale dig at finde en Visual 1 controller. Men først var det nok en god ide at finde ud af hvad der er galt. Programmet ændrer sig ikke bare. Det er nok en god ide at finde ud af om problemet ligger i dine IHC kabler, dine I/O moduler, din controller eller dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Inden du udskifter controlleren vil jeg anbefale at du får checket at det ikke er strømforsyningen som er ved at dø. At alt lys bliver tændt lyder mærkeligt, men er ikke utænkeligt hvis der er meget støj på den strøm som strømforsyningen leverer. Bortset fra det vil jeg altid skifte strømforsyningen sammen med controlleren hvis den er over 10 år gammel.

Du kan altid bede om et tilbud fra en elektriker på at udskifte controlleren og programer den nye med option på de ændringer du gerne vil have lavet. Det burde de kunne give en relativ præcis pris på.

Programmet er jeg sikker på Henning kan lave for dig. Specielt hvis du køber nogle af hans lækre feature som jeg ikke har set hos andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du har røgsensorer tilsluttet IHC, kan det være den/dem der driller. Prøv evt. at blæse "kammeret" fri for skidt.

Med de ønsker/krav du beskriver så skal du, som du korrekt skriver, opgradere til V3. Du kunne evt. "nøjes" med en 6.2, men så vil der hurtigt komme begrænsninger i dine muligheder fremover.

Programmet til 6.1, 6.2 og 7.1(3eren) er principielt ens, det er dog forskellige maskiner som ikke afvikler lige hurtigt, hvilket programmet skal tilpasses til.

Hvis du selv har mod på den fysiske udskiftning, så vil jeg gerne lave programmet til dig, evt. med én eller flere opgraderinger. Prisen kommer an på programmet og den dokumentation du kan sende til mig.

Med en opgradering kan en iPad løsning f.eks. se sådan ud: https://drive.google.com/open?id=1y9R4ppxXDVzN8sSjDNu-TNnC3g54tP2e

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Astronaut skrev:

Jeg flyttede fra en lejlighed til en anden for nyligt. I den gamle sad en Visual 1 controller. I den nye har vi en Visual 3 controller. Min oplevelse er at kvaliteten af Visual 3 controlleren er meget ringere rent software mæssigt end Visual 1 controlleren. Min gamle controller kørte i 15 år uden nogen problemer overhovedet. Jeg har ingen forventning til at den nye kan noget lignende.

Så med mindre du rent faktisk ønsker at udnytte Visual 2/3 features så vil jeg anbefale dig at finde en Visual 1 controller. Men først var det nok en god ide at finde ud af hvad der er galt. Programmet ændrer sig ikke bare. Det er nok en god ide at finde ud af om problemet ligger i dine IHC kabler, dine I/O moduler, din controller eller dit program.

Hej Astronaut

Tak for dit svar. Den nemme løsning ville være at udskifte den til en tilsvarende. Men når jeg nu skal i gang, vil jeg gerne skifte til det nyeste. Det skal også være muligt at genetablere kontakten til huset via telefonen. Især pga. tyverialarmen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Lars1 skrev:

Inden du udskifter controlleren vil jeg anbefale at du får checket at det ikke er strømforsyningen som er ved at dø. At alt lys bliver tændt lyder mærkeligt, men er ikke utænkeligt hvis der er meget støj på den strøm som strømforsyningen leverer. Bortset fra det vil jeg altid skifte strømforsyningen sammen med controlleren hvis den er over 10 år gammel.

Du kan altid bede om et tilbud fra en elektriker på at udskifte controlleren og programer den nye med option på de ændringer du gerne vil have lavet. Det burde de kunne give en relativ præcis pris på.

Programmet er jeg sikker på Henning kan lave for dig. Specielt hvis du køber nogle af hans lækre feature som jeg ikke har set hos andre.

 

10 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du har røgsensorer tilsluttet IHC, kan det være den/dem der driller. Prøv evt. at blæse "kammeret" fri for skidt.

Med de ønsker/krav du beskriver så skal du, som du korrekt skriver, opgradere til V3. Du kunne evt. "nøjes" med en 6.2, men så vil der hurtigt komme begrænsninger i dine muligheder fremover.

Programmet til 6.1, 6.2 og 7.1(3eren) er principielt ens, det er dog forskellige maskiner som ikke afvikler lige hurtigt, hvilket programmet skal tilpasses til.

Hvis du selv har mod på den fysiske udskiftning, så vil jeg gerne lave programmet til dig, evt. med én eller flere opgraderinger. Prisen kommer an på programmet og den dokumentation du kan sende til mig.

Med en opgradering kan en iPad løsning f.eks. se sådan ud: https://drive.google.com/open?id=1y9R4ppxXDVzN8sSjDNu-TNnC3g54tP2e

 

Hej Lars1 og Henning

Tak for jeres svar. Jeg kæmpede lidt med installationen igen i går. 4 gang begyndte den at hyle og tænte alt lys i huset. 3 gange kunne jeg "nulstille" den på mit statustryk, den sidste gang måtte jeg tage strømmen til controlleren. Derefter var der ingen problemer. Jeg noterede tidspunkterne på hændelserne og der var præcis 15 min. imellem. Hvilket siger mig at det må være enten programmet eller controlleren, den er galt med. Eller er jeg helt gal på den? Jeg har 2 røgsensorer tilsluttet og jeg har blæst den igennem for skidt. Når udfaldene sker, lyser den nemlig nogen gange rød på statustrykket (Røg). Jeg tror vil skal gå efter den løsning at jeg udskifter controlleren og Henning laver et program til mig. Men jeg tror det bare skal være en standard løsning, med kontakt til telefonen. Når jeg nu skal ud og kigge efter en ny controller, skal jeg så også skifte strømforsyningen?

Hvordan kommer vi videre her fra?

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det første der skal ske er en 100% kortlægning af alle ind- og output, start med at sende al din dokumentation, gene inkl. Visual 1 programmet til mig. 

Dernæst skal problemet med utidig aktivering af røgalarmen lokaliseres. Her vil jeg anbefale at du lægger en stump ledning fra 0v til indgangen fra begge røgsensorer. Hvis lyset bliver stabilt så er det een af dine røgsensorer der er defekt, jeg ville skifte begge. 

Hvordan programmet skal skrues sammen finder vi ud af i fællesskab. Du kan evt. finde inspiration på min hjemmeside www.i-bi.dk. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok