Hop til indhold
  • 0

Hvilket PIR til udvendig brug


Dami
 Share

Spørgsmål

Hej, 

Jeg skal til at have monteret spots i udhænget, og i den forbindelse skal jeg både bruge en dimmer og en PIR sensor. 
Til dæmpning af spotsne påregner jeg at bruge Ø80 Wireless dimmer, da denne er mig bekendt den eneste dimmer med 2-vejs kommunikation. 

Mine ønsker til projektet:
Spots i udhæng tænder på 30% lysstyrke ""når det er mørkt nok" - hertil har jeg behov for Ø80 Wireless dimmer + virtuelt skumringsrelæ.
Når PIR registrere bevægelse så skrues lysstyrken op til 100% i x-antal minutter - PIR + Ø80 Wireless dimmer
Mulighed for at overstyre PIR (tænde og slukke) via trykknap ved terrassedør - Trykknap. 

 

Men hvilken PIR sensor vil i anbefalde til udendørs brug?
Jeg ved nogle sværver til LK OPUS 74, mens andre anbefalder servodan (hvilken model?)


//Dami

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Alle LK's wireless dimmer har samme tilbagemelding, men Ø80 dimmeren er den eneste som findes i en udgave som ikke har noget minimums forbrug og dermed den eneste som du har en chance for at få til at virke med LED's.

Som PIR bruger jeg selv denne. https://www.elvvs.dk/p/opus-74-ihc-pir-control-24v-180-udendoers-komplet-med-underlag-erstatter-opus73-1601585/ og er ganske godt tilfreds med den. Den har masser af muligheder for at begrænse sensor feltet som er meget vigtigt hos mig. Den som jeg linker til er reelt en pakke bestående af en indendørs fuga sensor og en udendørs OPUS74 adaptor som gøre at indendørs sensoren kan bruges udendørs.

Den funktions blok du skal bruge tror jeg du kan finde her i download sektionen eller i en anden tråd. Du er ikke den første som spørger efter den funktionalitet og det er samme funktionalitet som jeg har lavet hos mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super! 
Ø80 dimmeren er låst fast, den kommer til at drive 5 spots á 3w stykket.

Jeg kan se at LK også anbefaler nøjagtig samme PIR, som den du linker til. Men er det virkelig den eneste udvendig PIR som fungere med IHC? 
Vil evt. denne PIR kunne benyttes (synes simpelhen ikke at OPUS 74 er videre køn :lol: )?

https://www.wattoo.dk/pir-sensor-90g-15m-m-relae-24v-3467001018

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Om du bruger LKs indendørs PIR i Opus 74 kasse, Servodans 41-279 med hætte eller vælger en 230v PIR med overdragelsesrelæ er principielt ligegyldigt. Hvis det er vigtigt at den er "køn" så vælg den kønneste du kan finde med de funktioner du ønsker, og tilpas signalet til IHC hvis nødvendigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Dami skrev:

Super! 
Ø80 dimmeren er låst fast, den kommer til at drive 5 spots á 3w stykket.

Jeg kan se at LK også anbefaler nøjagtig samme PIR, som den du linker til. Men er det virkelig den eneste udvendig PIR som fungere med IHC? 
Vil evt. denne PIR kunne benyttes (synes simpelhen ikke at OPUS 74 er videre køn :lol: )?

https://www.wattoo.dk/pir-sensor-90g-15m-m-relae-24v-3467001018

Hvilken PIR der er "køn" kan diskuteres til uendelighed. Jeg har indtil videre ikke fundet en PIR, som jeg personligt finder smuk. At have en PIR siddende og flagre på muren er en øjenbæ IMHO.

LK anbefaler den PIR jeg linker til fordi det er den eneste de har i deres program og som kan bruges udendørs. Som Henning skriver kan du bruge en hvilken som helst PIR sålænge den kan levere en ON/OFF signal når den bliver påvirket. Jeg valgte LK's PIR fordi jeg kan få den billigt, fordi man kan begrænse sensor feltet i den og fordi den kan forsænkes i muren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 13/8/2019 at 11:43 , Lars1 skrev:

Hvilken PIR der er "køn" kan diskuteres til uendelighed. Jeg har indtil videre ikke fundet en PIR, som jeg personligt finder smuk. At have en PIR siddende og flagre på muren er en øjenbæ IMHO.

LK anbefaler den PIR jeg linker til fordi det er den eneste de har i deres program og som kan bruges udendørs. Som Henning skriver kan du bruge en hvilken som helst PIR sålænge den kan levere en ON/OFF signal når den bliver påvirket. Jeg valgte LK's PIR fordi jeg kan få den billigt, fordi man kan begrænse sensor feltet i den og fordi den kan forsænkes i muren.

Hvad giver du ca for Lks pir - vil du oplyse det?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige fået mine Servodan 41-279 sensorer hjem. Nu ser jeg frem til at får dem monteret. 

I mellem tiden er jeg faldet over Servodan 41-440. Vil denne kunne bruges sammen med IHC? 
https://www.billigvvs.dk/El-artikler-Sensorer--Servodan-Bevaegelsessensor-41-440-24V-Oe90-mm-360-Hvid-389767.html

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Den fungerer superfint med IHC, men kun indendøre, ikke ude.

Super, tak! :)
Vil den ikke kunne klare at blive monteret i et udhæng ved indgangsparti?
Udhænget er ved 1,5m dybt, så den vil hverkan få direkte vand eller sol.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok