Hop til indhold
  • 0

IHC CONTROLLER VÆK?


martinliin
 Share

Spørgsmål

Hej Alle 

Jeg aner ikke noget om IHC men vores elektriker har lavet installationen da vi byggede huset . Vi har en ny IHC controller for ca 4 år gammel og med IPAD tilgang. Nu har vi fået ny router fra aura (men uden at netværket er blevet ændre - alle vores ipad, mobil m.m kører stadig på det netværket uden vi skulle sætte den op igen. ). 

Vores ihc controller kan ikke tilgås fra ipad mere og prøver du at finde den inde i borwserne ved at skrive  http://192.168.1.3, virker ikke.  Vores elektriker  har været forbi og har checket kablet ind til den nye router og det fejer intet. han mener vi skal ringe til aura. 

Skal man ændre noget i den nye router (selvom aura godt nok sagde at den nye router ikke påvirkede mit netværk eller noget ) 

 

På forhånd tak for hjælpen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der er 2 måder at løse problemet. Du bør have adgang til at ændre begge dele selv og det bør ikke tage mere end 5 min. at ændre

  1. På routeren ændre det dynamiske IP ranget til 192.168.1.x
  2. Gå på IHC controlleren via USB og ændre IP addressen til 192.168.0.x

I begge tilfælde. Sørg for at IHC controllerens IP ikke ligger i det dynamisk tildelte IP range.

Man betaler ikke for statiske IP's. Man betaler kun for offentlige IP's. Alle IP's er statisk tildelt medmindre man har en DHCP server som kan tildele IP's dynamisk. DHCP er idag altid en del af en internet router, men virker kun for et specifikt IP range som man normalt selv kan konfigurer

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dine Ipads, mobil tlf. etc. bruger dynamisk tildelt IP adr. IHC controlleren bruger statisk tildelt. Den nye router kan meget nemt tildele IP's i et andet IP range end den gamle, og så vil du ikke længere kunne få forbindelse til IHC controlleren. Prøv at checke om IP på din Ipad, mobil etc. er i ranget 192.168.1.x Hvis ikke er dette årsagen.

Et andet problem kan være at 192.168.1.3 er i det dynamisk tildelte range. Afhængig af routeren kan det give problemer at have en statisk IP it et dynamisk range.

Et trejde problem kan være hvis din nye router kun understøtter 1Gbit på netværks interfacet. IHC controlleren understøtter kun 100Mbit på netværks interfacet. Hvis det er lys i IHC interface lampen på både routeren og IHC controlleren bør det ikke være dette som er problement.

Elektrikeren som har sat IHC controlleren op, bør også kunne fejlsøge på netværks forbindelsen eller ringe til nogen som kan.

Somme tider løser netværks problemer sig hvis man fjerne net forbindelsen i 10 sek. ved at tage kablet ud i enten routeren eller IHC controlleren alt efter hvilken det er nemmest at komme til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Martin,

Min internet udbyder opkræver også et gebyr for at have statisk tildelt WAN IP. Men der må være andre årsager til at du har valgt det, hvis jeg forstår dig ret. Jeg er enig med Lars i, at det ikke har nogen betydning for din problemstilling, og at det kan løses på måden han forklarer.

Hvis du har haft WAN adgang til din IHC installation, kan der måske vise sig nogle problemer med NAT / IP forward opsætning.

Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Ole skrev:

Min internet udbyder opkræver også et gebyr for at have statisk tildelt WAN IP. Men der må være andre årsager til at du har valgt det, hvis jeg forstår dig ret. Jeg er enig med Lars i, at det ikke har nogen betydning for din problemstilling, og at det kan løses på måden han forklarer.

Hvis du har haft WAN adgang til din IHC installation, kan der måske vise sig nogle problemer med NAT / IP forward opsætning.

192.168.x.x er ikke WAN IP. Det er privat IP's som ikke kan routes på internettet, så ingen ISP kan kræve betaling for IP's i dette range hvad enten de er statisk eller dynamisk tildelt

Såvidt jeg forstår Martin's post, så kan han ikke engang nå controlleren via LAN IP'en, hvilket er meget naturligt hvis hans ipad's mobil's etc. er på et subnet og IHC controlleren på et andet.

LAN IP ranget er sandsynligvis blevet ændret i forbindelse med router skiftet. Det sker ganske ofte desværre. Hvis LAN IP ranget bliver ændret, skal man selvfølgelig også ændre LAN IP på IHC controlleren da den ellers ikke kan kommuniker med routeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27.7.2019 at 08:39 , martinliin skrev:

Vores ihc controller kan ikke tilgås fra ipad mere og prøver du at finde den inde i borwserne ved at skrive  http://192.168.1.3, virker ikke.  Vores elektriker  har været forbi og har checket kablet ind til den nye router og det fejer intet. han mener vi skal ringe til aura. 

At jeres trådløse enheder virker. Det kan kun skyldes, at det er samme SSID og password den nye router er sat op med og at de er sat op til DHCP. Derved vil de enheder aldrig opdage, hvis routeren har ændret netværk - Hvilket er hvad jeg er ret sikker på der er sket, og derfor i ikke kan få fat i controlleren på den lokale side (LAN). 

Hvis dine enheder ligger i net 192.168.0.x, så skal du tjekke at IHC controlleren også ligger i det net. Subnet er sandsynligvis det samme (255.255.255.0). IHC controlleren tjekker du vha USB tilslutning til den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Citat
På ‎27‎-‎07‎-‎2019 at 11:24 , Lars1 skrev:

Der er 2 måder at løse problemet. Du bør have adgang til at ændre begge dele selv og det bør ikke tage mere end 5 min. at ændre

  1. På routeren ændre det dynamiske IP ranget til 192.168.1.x
  2. Gå på IHC controlleren via USB og ændre IP addressen til 192.168.0.x

I begge tilfælde. Sørg for at IHC controllerens IP ikke ligger i det dynamisk tildelte IP range.

Man betaler ikke for statiske IP's. Man betaler kun for offentlige IP's. Alle IP's er statisk tildelt medmindre man har en DHCP server som kan tildele IP's dynamisk. DHCP er idag altid en del af en internet router, men virker kun for et specifikt IP range som man normalt selv kan konfigurer

Så fik jeg det endelig til at lykkes :-)..  

Fik en kammerat til at kigget på dette opslag og han fik ændret det i IHC controlleren. :-) 

 

Tusind tak for hjælpen alle der har svaret på mit spørgsmål :-).  dejlig at kunne komme på og bla. ændre varmen igen :-).. 

Mvh Martin 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok