Hop til indhold
  • 0

Ny kritisk FW 03.03.23 til HW. 7.1.


Jørgen Møllegaard
 Share

Spørgsmål

Hej. Her I sommervarmen. Ny kritisk opdatering til Visual 3 / HW 7.1.

Det eneste de skriver er: KRITISK OPDATERING. ØGER STABILITETEN. Har lagt den ind via lokal netværk uden problemer.

Samtidig er der en opdatering til java, som jeg ikke har lagt ind, da jeg er i tvivl. Det kan vores expert Lars 1 sikkert undersøge: Er den god nok eller skal vi lade være?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

24 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Min nuværende java version hedder 8 build 211.

Der er en opdatering, der hedder 8 build 221, som jeg er i tvivl om er “ IHC venlig “,da de skriver de vil slette noget.

Når jeg starter IHC Admin skriver den, at certifikatet er udløbet. Derfor spørger jeg dig inden jeg gør noget. Du har styr på det java..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som jeg skrev har jeg ingen Visual 3 controller, så jeg kan ikke teste nogen Java versioner mod den og det er temmeligt svært at forudse hvilke Java problemer man kan løbe ind i med nye Java versioner.

Udløbne certifikater plejre der at være workarounds til. Prøv at se tråden Java problemer igen igen igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det du ser på wireless links er meget normalt når Visual ikke kan få forbindelse til controlleren, hvilket den ikke kan så længe at controlleren er i fejl tilstand. Når du har fået controlleren ud af fejltilstand, bør du kun genskabe wireless links via den rebuild funktion som kom med i Visual 3.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutes ago, Lars1 said:

Det du ser på wireless links er meget normalt når Visual ikke kan få forbindelse til controlleren, hvilket den ikke kan så længe at controlleren er i fejl tilstand. Når du har fået controlleren ud af fejltilstand, bør du kun genskabe wireless links via den rebuild funktion som kom med i Visual 3.

Har du noget forslag til at få den ud af fejltilstand?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fik liv i skidtet. I loggen står der: 

2019.07.28
20:53:13
Fatal DEBUG: VITAL THREAD Rf master Thread DIED: java.lang.NullPointerException

Det undrer mig hvis controlleren kører java, men måske er det bare formatteringen af beskeden der går galt.

Anyway, downgrade af firmware virkede ikke (i sig selv). Reset af controller hjalp ikke. Sluk/tænd af IHC strømforsyning virkede ikke. Her er hvad jeg gjorde:

  1. Downgrade af firmware til 03.03.18 (jeg tror ikke det var nødvendigt)
  2. Upload af tomt projekt til controlleren
  3. Upgrade af firmware til 03.03.21
  4. Upload af orginalt projekt

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Astronaut skrev:

Jeg fik liv i skidtet. I loggen står der: 

2019.07.28
20:53:13
Fatal DEBUG: VITAL THREAD Rf master Thread DIED: java.lang.NullPointerException

Det undrer mig hvis controlleren kører java, men måske er det bare formatteringen af beskeden der går galt.

Anyway, downgrade af firmware virkede ikke (i sig selv). Reset af controller hjalp ikke. Sluk/tænd af IHC strømforsyning virkede ikke. Her er hvad jeg gjorde:

  1. Downgrade af firmware til 03.03.18 (jeg tror ikke det var nødvendigt)
  2. Upload af tomt projekt til controlleren
  3. Upgrade af firmware til 03.03.21
  4. Upload af orginalt projekt

 

 

 

Som jeg ser det er årsagen til crashet java. Min java er opdateret til sidste nye og det er min FW til Visual 3/ HW 7.1 også. Men engang imellem oplever jeg, at ved log on til Admin og Serviceview kommer der en advarsel om, at certifikatet er udløbet og at det er en Security Risk. Kun en gang imellem..... ikke hver gang.

Blot til info-med hensyn til java problemer er jeg for længst stået af og fatter ikke en dyt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Astronaut skrev:

I IHC Service Viewer (og i IHC Captain hvor jeg kunne cut and paste).

Når du ser det i IHC serviceview, kan fejlen både stamme fra serviceview som er en Java applet, men også fra controlleren. Det kan være svært at skelne de 2 logs fra hinanden i LK IHC desværre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars1 skrev:

Når du ser det i IHC serviceview, kan fejlen både stamme fra serviceview som er en Java applet, men også fra controlleren. Det kan være svært at skelne de 2 logs fra hinanden i LK IHC desværre.

Den fra IHC Captain er den rå log filer der læses ud fra Controlleren. Så det er applikationen på controlleren der fejler 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Jørgen Møllegaard skrev:

Som jeg ser det er årsagen til crashet java. Min java er opdateret til sidste nye og det er min FW til Visual 3/ HW 7.1 også. Men engang imellem oplever jeg, at ved log on til Admin og Serviceview kommer der en advarsel om, at certifikatet er udløbet og at det er en Security Risk. Kun en gang imellem..... ikke hver gang.

Blot til info-med hensyn til java problemer er jeg for længst stået af og fatter ikke en dyt.

Den Java du har opdateret er Java på din PC. Du kan ikke opdater Java på controlleren. Det sker i forbindelse med firmware upgrades.

Java er ikke andet end et OS ligesom windos, Linux, apple OS, Android etc. Ligesom ved mange andre OS kommer ikke kritiske sercurity warnings ikke hvergang. Når de har været vist 1 gang, går der nogle dage før de bliver vist igen for ikke at spamme brugeren. Det udløbne certifikat kan kun opdateres af LK, og sker typisk i forbindelse med en firmware update.

At en Java thread crasher er ikke det samme som at Java crasher. Det er bare en besked om at denne program stump ikke kunne afvikles korrekt, hvilket typisk skyldes forkert data input of manglende data validering før afvikling af program stumpen. Java som OS køre fint videre. Eftersom Astronaut kunne få liv i controlleren igen ved at lægge et tomt projekt i den, er årsagen sikkert et korrumpt Visual program = forkert data input til Java programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, Lars1 said:

At en Java thread crasher er ikke det samme som at Java crasher. Det er bare en besked om at denne program stump ikke kunne afvikles korrekt, hvilket typisk skyldes forkert data input of manglende data validering før afvikling af program stumpen. Java som OS køre fint videre. Eftersom Astronaut kunne få liv i controlleren igen ved at lægge et tomt projekt i den, er årsagen sikkert et korrumpt Visual program = forkert data input til Java programmet.

 

Næh. Fejlen ligger helt sikkert et sted i controlleren. For det program jeg uploadede til sidst havde jeg først downloaded fra controlleren. Jeg havde *ingen* backup til at starte med (ja ... jeg en idiot ... nogen gange). Processen var således (firmware upgrade/downgrade sprunget over fordi de sandsynligvis ingen forskel gjorde):

  1. Download program fra controller (samme program havde kørt i månedsvis)
  2. Upload tomt program
  3. Upload program fra trin 1.

 

Dette er blot endnu et eksempel på at IHC visual 2/3 controlleren er problematisk rent software mæssigt. Det samme hvor en opgradering dræber controlleren. Jeg er ikke sikker på at min investering i IHC denne gang var en god ide. Min gamle IHC visual 1 installation var jeg fantastisk glad for. Den nye ...

PS: Som jeg forstår det kører controlleren faktisk Linux som OS ... åbenbart med Java ovenpå.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, Astronaut skrev:

Næh. Fejlen ligger helt sikkert et sted i controlleren. For det program jeg uploadede til sidst havde jeg først downloaded fra controlleren. Jeg havde *ingen* backup til at starte med (ja ... jeg en idiot ... nogen gange). Processen var således (firmware upgrade/downgrade sprunget over fordi de sandsynligvis ingen forskel gjorde):

  1. Download program fra controller (samme program havde kørt i månedsvis)
  2. Upload tomt program
  3. Upload program fra trin 1.

Det at du oploader et tomt program, clear en masse cached data. Man kan så diskuter om fejlen ligger i controlleren eller programmet, men end of the day. Det var data fejl som fik program afviklingen til at fejle.

54 minutter siden, Astronaut skrev:

PS: Som jeg forstår det kører controlleren faktisk Linux som OS ... åbenbart med Java ovenpå.

Det er mange år siden jeg sidst så en fysisk device med Java som rent OS. I dag bliver Java installeret oven på et andet OS, men Jave er designet som et selvstændigt OS. Java bliver fortsat brugt rigtig mange stedder. Rigtig mange af de SOA (Service Oriented Architecture) systemer som bruges i alt fra B-2-B portaler, offentlige systemer som BRS, Skat, motor registeret, tinglysningen etc. har en ESB (Enterprise Service Bus) med en Java engine som ligger oven på Linux server. API'et i LK IHC følger for 90% standarden for ESB kommunikation så det er ikke så underligt at LK har brugt Java. De sidste 10% er en blanding af dårlig implementering og manglende opgradering til nyeste standarder

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28/7/2019 at 21:19 , Astronaut skrev:

Jeg fik liv i skidtet. I loggen står der: 

2019.07.28
20:53:13
Fatal DEBUG: VITAL THREAD Rf master Thread DIED: java.lang.NullPointerException

Det undrer mig hvis controlleren kører java, men måske er det bare formatteringen af beskeden der går galt.

Anyway, downgrade af firmware virkede ikke (i sig selv). Reset af controller hjalp ikke. Sluk/tænd af IHC strømforsyning virkede ikke. Her er hvad jeg gjorde:

  1. Downgrade af firmware til 03.03.18 (jeg tror ikke det var nødvendigt)
  2. Upload af tomt projekt til controlleren
  3. Upgrade af firmware til 03.03.21
  4. Upload af orginalt projekt

 

 

 

Gik det godt med link af dit wireless automatisk som LK skriver i vildledningen, eller måtte du i gang og gøre det manuelt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28/7/2019 at 21:19 , Astronaut skrev:

Jeg fik liv i skidtet. I loggen står der: 

2019.07.28
20:53:13
Fatal DEBUG: VITAL THREAD Rf master Thread DIED: java.lang.NullPointerException

Det undrer mig hvis controlleren kører java, men måske er det bare formatteringen af beskeden der går galt.

Anyway, downgrade af firmware virkede ikke (i sig selv). Reset af controller hjalp ikke. Sluk/tænd af IHC strømforsyning virkede ikke. Her er hvad jeg gjorde:

  1. Downgrade af firmware til 03.03.18 (jeg tror ikke det var nødvendigt)
  2. Upload af tomt projekt til controlleren
  3. Upgrade af firmware til 03.03.21
  4. Upload af orginalt projekt

 

 

 

Så ender du med firmware version 03.03.21 eller 03.03.23?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 7/30/2019 at 9:42 AM, Jørgen Møllegaard said:

Gik det godt med link af dit wireless automatisk som LK skriver i vildledningen, eller måtte du i gang og gøre det manuelt?

Det gik fint. Det ser ud til at links til wireless komponenter er gemt i .vis filen. Dvs. .vis filen er alt man behøver hvis man skal skifte controller.

 

9 hours ago, EjvindHald said:

Så ender du med firmware version 03.03.21 eller 03.03.23?

03.03.23.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Astronaut skrev:

Det gik fint. Det ser ud til at links til wireless komponenter er gemt i .vis filen. Dvs. .vis filen er alt man behøver hvis man skal skifte controller.

Det er de også i Visual 2. Når man linker wireless enheder til en controller, bliver controllerens ID også gemt i de wireless enheder. I Visual 2 kan dette ID ikke ændres, hvilket det kan i Visual 3 og dermed kan man udskifte en Visual 3 controller uden at skulle genlinke manuelt. Det kan man ikke i Visual 2.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok