Hop til indhold
  • 0

Projekt på skole


Jonas Kongsgaard Bæk
 Share

Spørgsmål

Hejsa, 

Jeg står og skal på mit svendeforløb her til midt-august.
Ud fra nedstående forløb skal jeg vælge 3 af disse moduler, hvor det modul med elektrisk støj er obligatorisk at have med. 
Elektrisk støj er helt klart et vigtigt emne når man snakker "Automatiske anlæg på maskiner" (PLC), men hvordan ser det ud ang. IBI-installationer som IHC?
Nu ved jeg at ved en PLC kan transienter og elektrisk støj eks. gå ind og trigge bestemte indgange/udgange - gælder dette også ved IHC installationer?
Er der mulighed for at der er nok kød at snakke om, hvis man blander det sammen med IHC, udover at der selvfølgelig er respektafstande mellem dataforbindelsen og ens stærkstrømslinjer i tavlen? 

Er stærkere i IHC end PLC og netop derfor kunne det være lækkert at lave et svendeforløb ud fra IHC blandet sammen med "Avanceret fejlfinding, elektrisk støj og termografering" & "Design & Styring af Lys"


Har haft følgende moduler/skoleforløb:
Avanceret fejlfinding, elektrisk støj og termografering
Automatiske anlæg på maskiner 
Intelligente bygnings-installationer (centrale) og design af enkle brugerflader
Design og styring af lys 



 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Som udgangs punkt er LK IHC og PLC'er bare computer, så de burde være lige følsomme overfor elektrisk støj, men hvis jeg husker ret, så funger de fleste PLC'er ved at en indgang bliver forbundet til +, mens en LK IHC indgang skal forbindes til 0V for at gå ON. Denne forskel gør at IHC ikke er så følsom overfor elektrisk støj som PLC'er. For udgange er der ikke nogen forskel på LK IHC og PLC'er

Dertil kommer at PLC'er ofte bruges i fabrikker hvor de er langt mere udsatte for elektrisk støj end LK IHC på noget tidspunkt vil blive i en bolig.

De eneste stedder hvor LK IHC er støj følsom er på wireless og temp. sensor og I/O moduler, som kommuniker med controlleren via bit strømme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 7/12/2019 at 7:29 AM, Lars1 said:

Som udgangs punkt er LK IHC og PLC'er bare computer, så de burde være lige følsomme overfor elektrisk støj, men hvis jeg husker ret, så funger de fleste PLC'er ved at en indgang bliver forbundet til +, mens en LK IHC indgang skal forbindes til 0V for at gå ON. Denne forskel gør at IHC ikke er så følsom overfor elektrisk støj som PLC'er. For udgange er der ikke nogen forskel på LK IHC og PLC'er

Dertil kommer at PLC'er ofte bruges i fabrikker hvor de er langt mere udsatte for elektrisk støj end LK IHC på noget tidspunkt vil blive i en bolig.

De eneste stedder hvor LK IHC er støj følsom er på wireless og temp. sensor og I/O moduler, som kommuniker med controlleren via bit strømme.

Det er rigtigt nok som du skriver med PLC på + og IHC derimod 0V. 

Det kan godt være at det desværre er mere relevant at kombinere mine moduler med PLC - grundet at der er mere omkring det, som du også nævner - blandt andet det med at de bruges i fabrikker. 

Det var en skam, er ellers mere skarp i IHC end PLC, men så er det jo bare at læse op på det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok