Hop til indhold
  • 0

Alarm 6.2.01.h og alm. PIR 24V


Hornung123
 Share

Spørgsmål

Hej, har opgraderet min gamle IHC controller til Visual 3.0, den gamle var med alarm programmeret til almindelige Pir sensorer, hvor jeg godt nok måtte programmere at der skulle 2 pulser til at aktivere alarmen for at undgå fejlalarmer, efter en del fejl alarmer efter skift til Visual 3.0 og FB 6.2.01.h har jeg så skiftet alle min 8 GAMLE PIR sensorer til nye 24V Pir sensorer, som jeg så her efterfølgende læser mig til IKKE kan bruges til alarm (igen var jeg lidt for hurtig der) MEN kan man virkelig ikke programmere (som i den gamle version) at der skal 2 pulser indenfor en en tidsangivet periode til at aktivere alarmen ? Er der ikke flere som mig der har der har opgraderet og derfor har de "gamle" Pir sensorer siddende flere steder i huset. Kunne jeg være heldig at nogen havde lavet en FB til det ?

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Grunden til at en alm. PIR ikke kan bruges som alarm PIR er at en alarm PIR har udgange ON når den ikke er påvirket, mens en alm. PIR har udgangen OFF når den ikke er påvirket. At udgangen er ON i upåvirket tilstand for en alarm PIR skyldes at alarmen så også vil gå hvis nogen klipper kablet til alarm PIR'en eller forsøger at saboter den ved at fjerne strømmen til den.

Mange alm. PIR har også en vis forsinkelse fra ON til OFF, ligesom følsomheden i en alarm PIR ofte er højre end en alm. PIR, men dette kan dog ofte justeres i de moderne udgave af begge.

Sålænge du tager højde for at puls signalet er inverteret på en alarm PIR så bør der ikke være nogen forskel i resten af programmet ved et skifte fra alarm PIR til alm. pir.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

Tak for hurtigt svar, altså det virker faktisk også fint, både med 6.2.01h og Pir 24V, MEN jeg får alt for ofte fejl alarmer, også fra flere forskellige PIR i huset, på trods af at de alle er sat til laveste følsomhed.

Skal dog lige siges at jeg ikke "har taget højde for at signalet er inverteret" i programmeringen, men som nævnt virker det også fint nok (næsten), jeg får fejl alarm i 30-40 % af gangene den er tilsluttes, det er naturligvis ikke ret godt. Men kan jo ikke gøre følsomheden lavere end nu (så vidt jeg ved). Men siger du at jeg evt. skal ændre noget i 6.2.01h pga. af jeg IKKE bruger rigtige alarm PIR ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Eftersom det virker bortset fra de periodiske fejl alarmer, så er det ikke inverteringen som er problemet, men nærmer følsomheden. Det er ikke ualmindeligt at der er forskel på følsomhed på PIR af forskellig fabrikater. Hvis du ikke kan sænke følsomheden mere på dine PIR's kan du prøve at øge antallet af pulser før alarmen går, men som Lars Jacobsen skriver, sørg for at gøre det over tid således at 4 pulser over 1 time ikke ender med at trigge alarmen. Alt efter puls tiden på din PIR skal det være 4 pulser inden for 10 sek. eller noget i den stil.

En anden metode kan være at starte (med initial værdi) en nedtællings timer når PIR'en bliver aktiveret, og stoppe når PIR'en ikke længere er påvirket. Når timeren at løbe ud skal alarmen aktiveres.

Hvilken metode der er bedst afhænger af puls tid/mønster etc. på din PIR.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars Jacobsen

Lyder som løsningen på mit problem, må dog indrømme fra at være en "ret habil" IHC Term programmør, så er jeg nu total amatør Visual 3 programmør, har endnu ikke fundet ud af at ændre på standard FB blokke. Jeg kan tilsyneladende ikke få logikken i dens opbygning ind i min hjerne, MEN har dog fået en superløsning med alle mine forskellige ting, DOG har jeg lige det alarm problem, som du lyder til at have løst. MEN jeg formoder ikke du har en FB jeg bare lige kan bruge i mit system eller ??

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars 1

Du svarede så lige midt i mellem. Lige netop det jeg ønsker, altså at f.eks. 2-3 pulser inden for 10 sek. aktiverer alarmen,  eller den anden løsning med en timer vil jo også gøre det, det ville jeg kunne lave i IHC Term på få minutter, MEN er totalt lost i Visual 3 programmeringen. Står nemlig og skal på ferie her nu, så ville jo gerne have en nogenlunde fungerende alarm, MEN kan det forklares/laves nogenlunde nemt/simpelt ? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

For at programmer Visual 3 skal de glemme alt om hvordan IHC term programmeres. Det er 2 vidt forskellige metoder. Visual 3 programmering ligner mere alm. programmering end det ligner IHC term programmering. Når det er sagt, så vil jeg personligt ikke kaste mig ud i at lave mit første visual program lige inden en ferie. Dertil er der for mange faldgrupper i Visual, og en justering af antal pulser eller timer kræver nogle uger med trial and error. Det skulle jo nødig være sådan at tyven kan bryde ind og løbe med dine ting før alarmen går i gang.

Den simpleste metode (IMHO) er at lave en forsinkelse FB for hver PIR hvor indgangen starter og stopper nedtællingen som beskrevet før. Hvis timeren går i 0 skal alarm udgangen på FB'en aktiveres. Denne forbindes så til PIR indgangen på alarm FB'en. Dette kan laves på et par min. når man kender Visual. Desværre har jeg pt. ikke adgang til Visual, så jeg kan ikke lave det for dig, og jeg kan ikke checke om ovenstående ikke allerede findes i en standard forsinket ON FB.

Du må ikke forbinde flere PIR til den samme forsinkelse FB. Dette skyldes at LK IHC er event styret, så hvis 2 PIR går ON og 1 sek. senere går den ene OFF, så vil indgangen på FB'en være OFF selvom den ene PIR er ON og den anden OFF. Det er med andre ord, den sidste ændring som bestemmer status på indgangen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6.7.2019 at 12:00 , Lars1 skrev:

Grunden til at en alm. PIR ikke kan bruges som alarm PIR er at en alarm PIR har udgange ON når den ikke er påvirket, mens en alm. PIR har udgangen OFF når den ikke er påvirket.

Det er derfor man i blokken kan fortælle, om man bruger den ene eller den anden type PIR. For jeg mener det er det som blokken "vender". 

 

På 6.7.2019 at 12:38 , Hornung123 skrev:

MEN kan det forklares/laves nogenlunde nemt/simpelt ? 

Jeg tror jeg først og fremmest vil bruge Vieweren til at finde ud af, hvad det er der tricker dine PIRs. Du kan bruge loggen i Vieweren til dette. 
Medmindre det er rigtig elendige PIR´s du bruger, så har jeg svært ved at forestille mig, at forskellige PIR´s skulle være SÅ følsomme, uden at du kan justere dig ud af det på selve PIRéne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok