Hop til indhold
  • 0

Dokumentation til programmering af scenarier


nkhv
 Share

Spørgsmål

Hej derinde

Jeg skal til at lave nogle helt simple scenarier. Ingen wireless, ingen fjernbetjening, ingen dæmpning kort sagt helt simple scenarier.

Jeg har ledt alle vegne og må (igen) konstatere, at IHC er forbeholdt mennesker med det vi inden for læregerningen kalder "født viden"

Kan man et eller andet sted finde noget dokumentation over hvordan scenarier virker?

Jeg kan se, at Lars J har lagt en video ud, som fint fint viser hvordan man gør, men findes der også en dokumentaiton over hvad det så er der rent faktisk sker?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Har du prøvet at læse den villedning som findes under hjælp i Visual. Scenarier er godt beskrevet her i såvidt jeg husker.

Den største forskel på Scenarier og andre styrings metoder er at du kan bruge scenarier til at styre flere ting på samme tid uden at skulle have flere udgange i din FB. Du kan f.eks. både linke en dimmer og en alm. on/off udgang til det samme scenarie. Det kan du ikke med en alm. udgang. Derudover kan du også linke f.eks. en stikkontakt til at gå ON når scenariet fremkaldes og en anden til at gå OFF når samme scenarie fremkaldes. Det kan du heller ikke med en alm. udgang.

Du kan også gemme et scenarie, og fremkalde det igen senere. At fremkalde et gemt scenarie, betyder at du vender tilbage til en tidligere gemt status for alle linkede enheder. Jeg bruger det f.eks. til min brand alarm. Når alamen går gemmer jeg et scenarie før jeg tænder alt lys. Når brand alarmen bliver afstillet, fremkalder jeg scenariet igen og alle linkede lamper går tilbage til den status de havde før alarmen gik. Skulle jeg gøre det samme med alm. udgange, vil jeg skulle have en udgang for hver lampe i min brand FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak

Ja manualen er det første sted man kigger, men med så meget andet med Schneider er det mere -som du selv siger- vildledning end vejledning. Der er kun et eksempel i hjælpemenuen og det vedrører wireless i et eksempel med dæmpning.

Det gør det heller ikke bedre af, at det lader til at Schneider har sat den medarbejder i firmaet, som er dårligst til at formulere sig på skrift, til at varetage funktionen med at skrive dokumentationen. SUK.

Som sagt skal jeg bare have heeeeeelt simple scenarier til at fungere, og det som du beskriver -brandalarmer og dimmere- er ikke relevant for min installation. 

Jeg skal bare lave nogle rutelys med lampeudtag, som skal kunne blive slukket individuelt eller med en eller anden form for "sluk-alt" funktion (scenarie?). 

Der er nogle tråde herinde, som nævner noget om "tilbagemelding". Hvad er det? 

Som sagt kunne det være rigtigt rigtigt fint at få en helt overordnet beskrivelse af hvordan scenarier virker.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror du blander en række begreber sammen, og det kan man ikke løse med dokumentation.

Tilbagemelding bruges kun på wireless enheder, og er tilbagemelding fra enhederne om status efter en ændring. F.eks. dimmer melder aktuel lys styrke tilbage hvilket er meget praktisk på kombi dimmer som også kan styres via tryk på dimmeren.

Som jeg skrev, så virker scenarier ikke meget anderledes end alm. udgange. Forskellen er primært hvad du kan linke til et scenarie. Rute lys kan programmers via scenarier ved at du linker alle de lamper på ruten til samme senarie. Når du vil fremkalde rutelyset starter du med at gemme rutelys status scenariet, præcist som i mit brand alarm eksemple. Herefter fremkalder du et scenarie, som tænder alle lamperne på ruten, og til sidst når du vil slukke rutelyset, fremkalder du det gemte scenarie eller et scenarie, som slukker alle lamperne.

De samme lamper som er linket til scenariet, kan også linkes til andre funktioner, herunder sluk alt og dermed også styres individuelt. Anbefalingen er dog at man ikke styre udgange fra flere FB's, da man nemt taber overblikket over status på udgangen grundet den manglende tilbagemelding på alm. udgange. Normalt vil en scenarie ændring af en udgang også kunne ses i andre FB's som er linket til den samme udgang, men der er også tilfælde hvor dette ikke virker. Med andre ord. Dit rutelys børe programmers ved at du har en rutelys indgang i FB'er som styre lamperne som findes på ruten.

Sidst men ikke mindst. Den bedste måde at lære noget er ved at prøve sig frem og se hvad der sker når forsøger at linke forskellige ting til f.eks. et scenarie og så lege med fremkaldelse og gem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Takker, men

Det er jo netop for at sikre, at man ikke blander begreber sammen, at man bruger dokumentation...... Men når ikke engang dokumentationen kender forskel på et scenarie og en scene, er man ikke så godt hjulpet.

Havde der været et sted, hvor scenarier blev forklaret - ligesom du gør det herover- havde det været et godt skridt på vejen.

Nå men, du skriver, at jeg skal genfremkalde scenariet, når jeg skal slukke. Hvad mener du med det? Hvordan gøres det?

Jeg er kommet dertil i mit forsøg - (ja, jeg har sådan set brugt 2 dage på at gennemskue det, mens familien nød vejret i haven) hvor jeg har indsat scenarie FB' en og tilkoblet nogle lampeudtag, og tilkoblet et input fra et indgangstryk.

Når jeg aktiverer indgangstrykket går udgangene godt nok på ON, men det fungerer kun første gang. Skal jeg lave et tilsvarende scenarie, hvor jeg slukker de samme udgange igen for at få det til at fungere? 

Hvis jeg forstår dig ret er scenarie funktionen ret begrænset i  sin funktion, idet det kun er de samme udgange som kan aktiveres/deaktiveres i et scenarie. Det, jeg ville lave var følgende:

Til min kælder vil jeg have 3 scenarier: Vaskerum, Fyrrum og Værksted. I alle tre scenarier indgår trappelyset og lyset i kældergangen. Hvis jeg forstår det ret, kan jeg ikke slukke værkstedet for sig selv, hvis det er fremkaldt via scenariet så kun lyset i gang og trappe er tændt? Hvis jeg vil have dem tændt alene, så skal jeg først slukke scenariet og bagefter tænde trappe og gang alene?

Jeg forstår det ikke.....

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Folk læser dokumentation forskelligt, og nogle ting er svære at beskrive end andre. Udfra overenstående virker det ikke til at du har forstået det grundlæggende princip i scenarier eller LK IHC i det hele taget.

Der findes 5 operationer med scenarier.

  • Fremkald Scenarie - Sætter de linkede udgange/dimmer til den værdi, som du angav da du linkede dem til scenarierne. Hvis du linker f.eks. et lampeudtag med værdien ON, så bliver lyset tændt, når du fremkalder det pågældende scenarie
  • Gem Scenarie - Overskriver den værdi du angav da du linkede lampeudtaget eller dimmeren til dit Scenarie. Hvis lampeudtaget blev linket til at tænde når scenariet bliver fremkaldt, men er slukket når du gemmer Scenariet, så vil lyset fremover blive slukket når du fremkalder det pågældende Scenarie.
  • Reguler Scenarie op - Bruges kun på wireless dimmer. Lys styrken bliver reguleret op fra du kalder Reguler Scenarie Op og indtil du enten kalder Reguler Scenarie ned, eller stop regulering af Scenarie.
  • Reguler Scenarie ned - Bruges kun på wireless dimmer. Lys styrken bliver reguleret ned fra du kalder Reguler Scenarie ned og indtil du enten kalder Reguler Scenarie op, eller stop regulering af Scenarie.
  • Stop regulering af Scenarie - Beskrevet oven over.

Med andre ord. Hvis du vil bruge Scenarier til at tænde og slukke lyset, så skal hver FB have 2 Scenarier. Et hvor du linker lampeudtagene med status ON og et hvor du linker dem med status OFF. Når du vil tænde lyset fremkalder du scenariet hvor lampeudtagne er linket med status ON, og når du vil slukke fremkalder du scenariet hvor lampeudtagne er linket med status OFF.

Der er ikke noget i vejen for at linke lyset i dit vaskerum, fyrrum og værksted til flere forskellige scenarier, og selvom du tænder lyset i alle 3 rum via et scenarie, kan du sagtens slukke det i et af rummene med et andet scenarie. Da LK IHC er event baseret, kan dette også lade sig gøre med alm. udgange. Men pas på. Hvis din funktions blok til lysstyring har et internt flag som holder øje med om der skal tændes eller slukkes for lyset når du næste gang trykker på kontakten, så kan dette flag meget nemt komme ud af sync med den reelle status på lyset, og så vil du skulle trykke 2 gange for at enten tænde eller slukke lyset for at komme tilbage i sync.

Forskellen på et scenarie og en alm. udgang er at med en alm udgang i en funktions blok, så bliver lyset sat til det som du angiver i din funktions blok, mens det ved fremkaldelse af scenarier er afhængig af den status du linkede lampeudtaget med, eller den status lampeudtaget havde da du sidst gemte scenariet. Et lampeudtag kan sagtens linkes til flere udgange og scenarier på flere funktions blokke på samme tid, men det anbefales ikke at gøre det da man nemt mister overblikket over hvorvidt lyset er tændt eller slukket i programmet.

Dit ønske til lysstyring i vaskerum, fyrrum og værksted kan laves både med og uden Scenarier. Umiddelbart kan jeg ikke se at Scenarier vil gøre hverken til eller fra. Brug FB 1.1.01.d avanceret kip (Visual 2.8.6) i hvert rum, og link så dine tryk som du gerne vil have at de skal tænde og slukke lyset. F.eks. NV på tryk i gang. linkes til en indgang i FB'erne som tænder lyset, mens NØ linkes til en indgang som slukker lyset. ØH og ØV i hvert rum linkes til en indgang på den lokale FB, som kipper lyset i rummene. Om du bruger udgange eller scenarier til at linke lampeudtagne til funktions blokkene gør ingen forskel, men lampeudtaget i hvert rum skal kun linkes til lysstyrings FB'en i det pågældende rum.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok