Hop til indhold
  • 0

SD Kort


Astronaut
 Share

Spørgsmål

Er der nogen specielle forholdsregler jeg skal tage hvis jeg vil lave et image af mit SD kort?

Hvad ligger der på kortet?

Kan controlleren starte uden SD kort?

Hvordan sletter man logfiler på SD kortet?

Kan man sætte et større SD kort i? 

Hvor meget skriver controlleren på kortet? Kan det betale sig at købe et "high endurance" eller "industrial" kort?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
7 hours ago, Lars1 said:

Prøv at søge her på boardet. Der findes flere tråde om emnet og nogle af dine spørgsmål er besvaret i LK's manual, som følger med Visual 3 softwaren.

Jeg har såmænd gjort begge dele. Jeg har enten ikke fundet svar eller potentielt modstridende svar. Fx. skriver LK at SD kortet indeholder en backup af programmet og logbeskeder. Men samtidigt er der folk som siger at et beskadiget kort forhindrer controlleren i at virke. Det synes ikke at hænge sammen - manglende backup burde ikke stoppe controlleren. Derfor spørgsmålene ...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du læser villedningen, vil du se at du kan uploade et nyt program til controlleren, ved at lægge det på SD kortet på din PC og boote controlleren efter du har sat kortet i controlleren. Med andre ord. Controllerne læser programmet som ligger på SD kortet når den booter, og derfor kan den ikke boote med defekt SD kort. Dette har tidligere været diskuteret i en af trådene om SD kortet her på boardet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg ikke en V3 controller.. Men jeg synes faktisk han (Astronaut) har lidt ret i den han siger.. Det er indforstået det som du referere til, Lars. Og derfor kan jeg godt forstå, at man som bruger kan være i tvivl. 
Samtidig er det mig komplet ubegribeligt, at man har valgt en Controller, som er afhængig af et SD kort. Jeg ved ikke hvilken planet det er LK er dumpet ned fra, men praktisk talt alle på jorden, der ved bare en smule om SD kort ved, at SD kort er bare et spørgsmål om tid, så fejler de, specielt hvis man skriver meget på dem, (hint - data log). Og med tanke på, hvor mange som allerede har haft opstarts problemer, så fatter man det slet ikke. Hvis SD kort havde været så fantastiske, så havde de været en del af langt mere udstyr! Men ikke engang TV bokse osv bruger dem. Og det er trods alt en genstand man kunne leve med fejler. En IHC controller er straks værre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Nu har jeg ikke en V3 controller.. Men jeg synes faktisk han (Astronaut) har lidt ret i den han siger.. Det er indforstået det som du referere til, Lars. Og derfor kan jeg godt forstå, at man som bruger kan være i tvivl. 
Samtidig er det mig komplet ubegribeligt, at man har valgt en Controller, som er afhængig af et SD kort. Jeg ved ikke hvilken planet det er LK er dumpet ned fra, men praktisk talt alle på jorden, der ved bare en smule om SD kort ved, at SD kort er bare et spørgsmål om tid, så fejler de, specielt hvis man skriver meget på dem, (hint - data log). Og med tanke på, hvor mange som allerede har haft opstarts problemer, så fatter man det slet ikke. Hvis SD kort havde været så fantastiske, så havde de været en del af langt mere udstyr! Men ikke engang TV bokse osv bruger dem. Og det er trods alt en genstand man kunne leve med fejler. En IHC controller er straks værre. 

Jeg kender mange devices som ikke kan starte hvis SD kortet er defekt. Mine Raspberryes f.eks. Kunne LK have kodet sig uden om dette problem. Sikkert, men de har valgt at prioriter anderledes, uden at kende deres udviklings budget og mængden af udviklings opgaver vil jeg ikke græde snot over at de prioriter anderledes end hvad jeg set udefra synes vil være den rigtige prioritering.

At SD kort ikke bruges de stedder du nævner, skyldes mere at der ikke er nogen added value ved at bruge SD kort, ikke at SD kort er et dårligt produkt. Data log på et SD kort er normalt ikke et problem. Slet ikke hvis det er traditionel data log, hvor man skriver sekventielt i en fil. Der hvor SD kort har problemer er når du har en database som ligger på SD kortet. Det kan de ikke holde til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil personligt ALDRIG bruge et SD kort til at lagre data - at jeg tillader det i IHC Captain er kun af nød - det er squ noget skrammel men for at svare på nogle af de spørgsmål der reelt er stillet.

På 11.6.2019 at 11:00 , Astronaut skrev:

Er der nogen specielle forholdsregler jeg skal tage hvis jeg vil lave et image af mit SD kort?

Hvad ligger der på kortet?

Kan controlleren starte uden SD kort?

Hvordan sletter man logfiler på SD kortet?

Kan man sætte et større SD kort i? 

Hvor meget skriver controlleren på kortet? Kan det betale sig at købe et "high endurance" eller "industrial" kort?

 

Jeg vil lave en backup af kortet med: https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/ - det er ret nemt og lige til - og laver et råt dumpt

På selve kortet ligger der faktisk ikke ret meget - der ligger nogle filer som indeholder dine wirless mapping og en kopi af project filen hvis jeg ikke husker forkert.

Min controller kan fint starte uden SD kortet

Du kan mountet kortet og slette filerne på kortet hvis du vil - men jeg ville nok ikke gøre det

Du kan formatere et kort i det relevante format ved hjælp af forskellige filværktøjet - men har du brug for mere diskplads.

Jeg vil altid købe gode kvalitetskort - men om det kan betale sig at køre de industri kort ved jeg ikke - jeg har IHC Captain installationer hvor der sidder virkelig dyre "industri" kort i som er døde. Og andre hvor der sidder "kingston kopi" kort i som virker - det afhænger som du selv inde på af mængde af skriveri og formen.

Med chance for at "sælge" IHC Captain så ville jeg nok anbefale at bruge det og logge til en MySQL server i en "skyen" - så mister du ikke noget med mindre "skyen" dør :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Jeg kender mange devices som ikke kan starte hvis SD kortet er defekt.

Og det er efter min mening fatalt, hvis det er devices som er så nødvendige som fx en IHC controller. 
Husk på, en IHC controller er ikke bare en ligegyldig tingest. Virker den ikke, så virker lys, varme ja måske endda alarm ikke. Det er ikke et produkt man kan undvære i ret lang tid. Men med valg af SD kort, og såfremt det er nødvendigt, så mener jeg at man ligesom har gjort sit til, at gøre det så problematisk for sig selv som overhovedet muligt. 
Skulle LK endelig have bare en smule tanke om behov for at gemme data, så kunne det gøres langt mere effektivt, inkl backup af programmet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Mikkel Skovgaard said:

Jeg vil lave en backup af kortet med: https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/ - det er ret nemt og lige til - og laver et råt dumpt

Ok. Tusind tak. Jeg går ud fra at man skal slukke controlleren når man tager det ud?

Anyway, det lyder som det vil være en god ide at lave et image af SD kortet ... blot til hvis kortet dør. Og som du selv skriver er der også den udvej at formatere et nyt kort i ext3 format og så håbe at controlleren selv opretter den rigtige filstruktur når den mangler.

 

1 hour ago, Mikkel Skovgaard said:

Min controller kan fint starte uden SD kortet

Hvilken controller har du?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Og det er efter min mening fatalt, hvis det er devices som er så nødvendige som fx en IHC controller. 
Husk på, en IHC controller er ikke bare en ligegyldig tingest. Virker den ikke, så virker lys, varme ja måske endda alarm ikke. Det er ikke et produkt man kan undvære i ret lang tid. Men med valg af SD kort, og såfremt det er nødvendigt, så mener jeg at man ligesom har gjort sit til, at gøre det så problematisk for sig selv som overhovedet muligt. 
Skulle LK endelig have bare en smule tanke om behov for at gemme data, så kunne det gøres langt mere effektivt, inkl backup af programmet. 

Dit had til LK er efterhånden godt kendt. Kan du ikke prøve at klage din nød direkte til LK isteddet for her på boardet hvor de alligevel ikke læser med. Det er ret trættende at se den samme plade spille igen og igen og igen og igen og igen.

LK er et kommercielt firma. Hvis de så en kommerciel fordel i at handle anderledes, så gjorde de det. Hvorvidt du er enig i deres analyze er sådan set ligegyldigt. Det er deres produkt. De bestemmer hvordan det skal se ud. Er du utilfreds kan du brokke dig direkte til dem, eller lade være med at købe det. At brokke sig her igen og igen og igen og igen gør ikke produktet bedre og hjælpe ikke nogen med at læse deres problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Lars1 skrev:

Det er ret trættende at se den samme plade spille igen og igen og igen og igen og igen.

Det er jo så åbenbart ikke mere trættende end, at du konstant læser og kommentere det alligevel. 
 

17 timer siden, Lars1 skrev:

At brokke sig her igen og igen og igen og igen gør ikke produktet bedre og hjælpe ikke nogen med at læse deres problemer.

Jeg kan af gode grunde ikke løse et problem som er skabt pga designet. Jeg kan kun henstille til, at man forsøger at få ændret designet, eller i værste fald, forsøger at undgå produktet. Der findes ikke rigtig så mange andre gode løsninger, medmindre man er ude i at skulle bede hr og fru danmark om noget, som langt de fleste slet ikke er gearet til, (tage en image kopi af kortet), uanset hvor nemt det er for os/nogle andre. Jeg forventer ikke du er i stand til at sætte dig ind i dette.

Hvis det forholder sig som Mikkel er inde på, at controlleren slet ikke behøver kortet, så har jeg skam ingen problemer med valget af SD kort designet. Så er det bare en valgmulighed, som man kan vælge at bruge, med de risici der nu engang må være.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg kan af gode grunde ikke løse et problem som er skabt pga designet. Jeg kan kun henstille til, at man forsøger at få ændret designet.

Og den henstilling bør du sende til LK. Der er ingen som læser med her, som kan gøre hverken til eller fra på det område.

4 timer siden, Kandersen skrev:

Der findes ikke rigtig så mange andre gode løsninger, medmindre man er ude i at skulle bede hr og fru danmark om noget, som langt de fleste slet ikke er gearet til, (tage en image kopi af kortet), uanset hvor nemt det er for os/nogle andre. Jeg forventer ikke du er i stand til at sætte dig ind i dette.

Jeg kan sådan set godt sætte mig ind i det, men du er igen ude i at bruge produktet på en anden måde en tiltænkt fra LK. LK IHC er ikke designet til at hr. og fru danmark skal firmware opdater det eller programmer det. LK's model er at det er elektriker som har været på kursus som skal gøre dette. Du kan være uenig i dette, men det må du tage op med LK. At lufte din fustration her på boardet er bare nytteløs brok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Lars1 skrev:

Og den henstilling bør du sende til LK. Der er ingen som læser med her, som kan gøre hverken til eller fra på det område.

Jo, det gør andre brugere og interesseret i IHC. Og de kan gøre noget.

15 timer siden, Lars1 skrev:

LK IHC er ikke designet til at hr. og fru danmark skal firmware opdater det eller programmer det. LK's model er at det er elektriker som har været på kursus som skal gøre dette. Du kan være uenig i dette, men det må du tage op med LK.

Hvilket helt klart er en information, der er værd at fortælle andre IHC interesserede og brugere, specielt dem som evt påtænker at købe V3 controlleren, eller måske dem som påtænker i det hele taget at få IHC. De har krav på at vide, hvilke problemer de kan ryge ind i, og hvilket vanvittige forventninger der er, (åbenbart også fra dig), hvis de påtænker at investere i IHC eller en V3 controller. 
At jeg er uenig, er vi to til gengæld helt enig om. Med din tilbagelænet og ligegyldige indstilling, så har jeg det faktisk ret godt med denne uenighed. Modsat dig, så skal det dælmene ikke afholde mig fra at sige min mening, bare fordi du finder det trættende, eller fordi du finder det nytteløst. Lad være med at læse det. Og bedre, lad være med at kommentere det, hvis du mener det er så slemt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
54 minutter siden, Kandersen skrev:

At jeg er uenig, er vi to til gengæld helt enig om. Med din tilbagelænet og ligegyldige indstilling, så har jeg det faktisk ret godt med denne uenighed. Modsat dig, så skal det dælmene ikke afholde mig fra at sige min mening, bare fordi du finder det trættende, eller fordi du finder det nytteløst. Lad være med at læse det. Og bedre, lad være med at kommentere det, hvis du mener det er så slemt.

Jeg forstår bare ikke hvorfor du bliver ved med at brokke dig her. Dit brok bør rettes mod LK, men de læser ikke med her, så der er ikke nogen relevant modtager for dit brok på dette site.

Jeg betragter mig ikke som tilbagelænet eller at indtage en ligegyldig holdning. Men jeg gider ikke spille tid på at brokke mig over ting når der ikke er nogen relevant modtager tilstedde. Ret nu dit brok mod dem som kan ændre på problemet, isteddet for at forpeste dette board med din negativitet. Det ender bare med at os som rent faktisk fra tid til anden hjælper nogen med at løse et aktuelt problem dropper dette board.

Og vedr. mit brok over dit brok, så er der den forskel at du kan stoppe med dit brok her på boardet. Så jeg har en modtager til mit brok. Det har du ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok