Hop til indhold
  • 0

Sol op- og nedgang tid - datafeed via internettet?


Lars Flaskager
 Share

Spørgsmål

Halløj, jeg har søgt efter styring af ude lys, men pt. har jeg ikke fundet det som jeg søger. 

Jeg har et hus med valmet gavle, og med udendørsspot i udhæng hele vejen rundt om huset... Dvs. jeg har ikke et sted hvor jeg kan hænge en PIR (lysføler) uden at den bliver ramt af mine udendørs spots... 

Problemet er jo at når min Pir syntes der er ved at være mørkt så tænder den mine spots, og så bum så ser min PIR jo at hey nu er der lyst så nu slukker jeg da udendørs spot éne.. og så fremdeles..

Hm... hvad gør en klog mand så ?? 

Nu lever vi jo i en moderne tidsalder med IoT (internet of Things) som jo betyder at alt jo efterhånden kan kobles til internettet.. 

Så jeg tænkte om ikke der mon kunne findes en service på internettet som man kunne koble sig op på via en Funktionsblok, så man kunne få den "lokale" (sydsjælland, nordsjælland, vestjylland, etc..) solopgangs og solnedgangs tid som datafeed som man så kunne bruge til at styre sit udendørslys??? 

Jeg mener come on, hele IHC boxen er jo på nettet, hvor svært kan det være at lave?? 

er der nogen som har kendskab til noget lign..? 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har lavet noget og jeg mener også jeg efterspurgt om folk havde interesse i en sådan service. Det er nemt at lave, min interne kan pt. sætte: vejret (temperatur, fugtighed etc), sol op/ned, ja faktisk alt.

Planen bliver nok at lave en service i IHC captain som med jævne mellemrum henter en værdi ind i IHC installationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg har lavet noget og jeg mener også jeg efterspurgt om folk havde interesse i en sådan service. Det er nemt at lave, min interne kan pt. sætte: vejret (temperatur, fugtighed etc), sol op/ned, ja faktisk alt.

Planen bliver nok at lave en service i IHC captain som med jævne mellemrum henter en værdi ind i IHC installationen.

Det lyder utrolig spændende. IHC Captain er i forvejen et kanon produkt, og med den funktion kan man endnu mere. Helt sikkert ønskeligt.

Regn i ens geografiske område kunne også komme med....

Ulrich

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Lars Flaskager skrev:

Hej Hennnig Pedersen, tak for beskeden om den FB under download... jeg kan se at den kun har de 4 første datoer med i hver måned... hvordan hænger det sammen? 

De 4 variabler måned(1..4) skal ikke ses som månedens første 4 datoer med som 4 jævnt fordelte datoer i den pågældende måned.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå har jeg ikke haft fb åben i lang tid men mener at den altid regulerer pr. d. 1. og d. 15. i hver måned. Altså 2 gange og så er der en variabel for sol op og en for sol ned = 4 variabler.

Regulering/tilpasning 2 gange om måneden er i de fleste tilfælde rigeligt til at følge skumringen hen over året. Og så er der jo muligheden for lokalt offset alt efter om man befinder sig på Bornholm, i Skagen, eller Blåvand.

@ Lars Flaskager: Bare fordi controlleren kan forbindes og styres via Internettet er det ikke ensbetydende med at LK kan finde ud af at lave en service ala dette som virker. Bare se hvor meget bøvl de har med tidsservere og den nye helligdagskalender i Ver. 3 controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej, Nu har jeg leget lidt med den Funktions blok som ligger under download... 

Og jeg har fået lagt den ind i mit program. Men akkk.... 

Mit lampeudtag (ud for stort køkken vindue) lyser ikke når jeg bruger FB: "Sol op og nedgang" selvom den siger GRØN under simulering.

Men mit lampeudtag (Carport lys) som kører på mit "gamle" manuelt-indstillet-ur kører fint. 

Begge udgange står til GRØN, men kun den ene lyser.... Det giver da ikke mening?? er der nogen som kan svare på hvad jeg gør forkert? :-) 

image.png.49d54ab02534d51d8ad65b8046fc676d.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

For det første. Simulering er offline. Lamper m.m. tænder ikke når du køre simulering.

Prøv at checke uret i din IHC controller via adminview. Hvis det går forkert, vil det virtuelle skumrings ikke virke korrekt.

Check derudover via serviceview hvad der sker i controlleren når du mener lyset skal være tændt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 31.5.2019 at 11:05 , Lars Jacobsen skrev:

Nå har jeg ikke haft fb åben i lang tid men mener at den altid regulerer pr. d. 1. og d. 15. i hver måned. Altså 2 gange og så er der en variabel for sol op og en for sol ned = 4 variabler.

Bare til orientering så skifter den den 1., 8., 15. og den 22./23. i hver måned. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok