Hop til indhold
  • 0

Vindsensor signal.


Ulle
 Share

Spørgsmål

Hej

Nogen der kan knække denne programeringsblok?

Har en vind sensor med 3 kopper.

1 omgang er 1m/s og en puls på en indgang, hvordan laver jeg en blok der viser vind hastigheden?

Eller noget i den stil. Kan også godt være fx 10 impulser på xx minutter er xx m/s.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Lars og Henning.

Jeg har set på Koch hjemmeside, og snaget lidt rundt, der er mange fine ting.

Det jeg eftersøger er hjælp til programmering af en blok. Er ok til at programmere, men kan ikke lige få tiden ind i mit projekt.

Noget med: Indgang aktiveres, starter timer og der i timertiden tælles op, når timer udløber aflæses antal impulser som så giver vind resultat ca. ikke nøjagtigt, men det er heller ikke nødvendigt med 100% nøjagtighed.

Nogen ideer til en blok?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er det lavet så den opdaterer hver sekund. Det er bare ikke særlig anvendeligt i mine øjne, i forhold til at bruge middelværdi. Du vil se at vindstyrke i mange tilfælde ændrer sig meget op og ned. Men når nu man ikke kan dividere så er det eneste mulighed jeg lige kan komme på.

I forhold til kun at aflæse vindstyrken hvert 5 minutter eller mere,´synes jeg bliver endnu værre, da aflæsningen kan vise et vindstød og så står man der i 5 minutter og tænker hold da op det blæser helt vildt.

image.thumb.png.603a2bf2a04cb7975f9dd1ffcabb61bd.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jvf. DMI så defineres middelvindhastigheden som et gennemsnit af de sidste 10 minutter.

I vedhæftede funktionsblok tælles antal pulser for hver minut, disse sammenlægges og omregnes til et gennemsnitligt hel- og et decimaltal.

Jeg har ikke brugt det nye kommaformat, så blokken vil forhåbentlig kunne køre på en 6.2ér, selv om FW i den har lidt afrundingsproblemer.

Vindmåler.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Det ser rigtig godt ud, dog kan jeg ikke med min version få den til at dividere.
Spørgsmålet er om det er min version af IHC software, men er i tvivl om jeg må køre med nyere version da min controller ikke er nyeste version.
Her er lidt data:
 

Controller:
Produktionsdato: 16-06-2007
Software version: 2.8.4
Hardware version: 6.1
IO version: 0.0.20
RF version: 1.00.j

IHC Software: Version 2.8.6

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Har haft programmet ændret til at arbejde med temperaturer, og forsøgt at lægge det i min 6.2ér med FW 2.8.4. Den fejler hver gang, så vi må nok indse at du ikke får din vindmåler lagt ind som ønsket. :(

Det er helt ok, havde det på fornemmelsen at det ikke virkede.
Du skal have mange tak for forsøget, og det du har lavet er der noget af det der kan bruges, tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 24.5.2019 at 06:32 , Allan Nissen skrev:

Her er det lavet så den opdaterer hver sekund. Det er bare ikke særlig anvendeligt i mine øjne, i forhold til at bruge middelværdi. Du vil se at vindstyrke i mange tilfælde ændrer sig meget op og ned. Men når nu man ikke kan dividere så er det eneste mulighed jeg lige kan komme på.

I forhold til kun at aflæse vindstyrken hvert 5 minutter eller mere,´synes jeg bliver endnu værre, da aflæsningen kan vise et vindstød og så står man der i 5 minutter og tænker hold da op det blæser helt vildt.

image.thumb.png.603a2bf2a04cb7975f9dd1ffcabb61bd.png

Det virker som det skal, mange tak for hjælpen og program.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok