Hop til indhold
  • 0

Varmestyring


Rmp
 Share

Spørgsmål

Hej er ny herinde så håber det er et okay spørgsmål ellers må det gerne slettes. Da vi lige har købt hus og skal i gang med noget renovering er vi kommet til at kigge på gulvvarme, de fleste systemer vi har kigget på ligger på 12-15000kr (uden slanger) for det vi skal bruge plus montering. Vi er så faldet for ihc varmestyring da vi synes det ser godt ud med de indbyggede sensorer  som matcher den restende el installation. I første omgang er det 3 værelser, 1gang , stue og køkken alrum. Nogen der har en ide om det kan laves for de ca 15000kr som et andet system ville koste. Ved godt at ihc måske er lidt overkill i forhold til varmestying men vil gerne have alarm på vinduerne når de skal skiftes og skifte til wireless hen af vejen. Det bliver selvfølgelig ikke udnyttet maksimalt men som jeg har forstået det, kan man ikke “bare” trække ihc kabel til nuværende kontakter og stik og så koble det på så det bliver nok wireless. Håber spørgsmålet giver mening.

God dag

Hilsen 

René

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Rmp

Velkommen til IHC-user.dk

Spørgsmålet er klart relevant.

Jeg tænker at de 12-15000 ikke kun er for STYRING af varmen - som udelukkende er den del IHC arbejder med. Der er sikkert en blandekreds, pumpe mm med i prisen.

Men, hvis I alligevel påtænker at øge komforten af lyset, alarmen, gardiner, porte mm. så giver det god mening også at styre varmen med IHC anlægget, især hvis I agter at lave et hurtigt gulvvarmeanlæg.

Hvis vi antager at I under alle omstændigheder skal have IHC i huset, så er prisen for STYRING af varmen ca. 5.500,- i stumper + kabler og dåser til sensorerne.

Hvis I allerede nu ved at huset, med tiden skal have et velfungerende IHC anlæg, som på sigt skal give jer høj komfort, sikkerhed og en masse muligheder for selv at tilpasse anlægget efter behov osv. så bør I IKKE "bare" lave det som knopskydning, men få det planlagt fra starten. Selv om det er planlagt, kan det sagtens laves efterhånden som I kommer igennem huset.

Hvis du vil, kan du finde inspiration til mange af de smarte funktioner på min hjemmeside: www.i-bi-dk

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for svar. Du har selvfølgelig ret det er et komplet sæt med pumpe og fordeler jeg sammenligner med. Men hvis du mener der er for ca 5500 plus kabler Og så ca det samme for controlleren  så er der jo stadig  4000kr før det går i nul at finde pumpe og det for. Og så har jeg jo controlleren. Men i forhold til stikkontakter og tænd/sluk så er det vel desværre ikke så simpelt bare at trække tomrør ud til de eksisterende og så trække et ekstra kabel for at få det med, skal alligevel skifte loft og rille ud til antenne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er ikke enig i at man skal planlægge alt fra starten. Med projekter hvor man tager lidt af gangen ændres forudsætningerne undervejs og der kommer nye produkter med tiden. I steddet bør man fokuser på at det man laver, kan laves om relativt nemt senere. Det betyder bl.a. Alt skal lægges i rør og alle rør skal gå direkte til el tavlen, så man let kan erstatte f.eks. et antenne stik med et netværks stik. Og sørg for at lægges rigeligt med tomme rør i lofter og vægge. F.eks. hvis du sætter en stikkontakt op et sted, så sæt en tom dåse ved siden af med rør direkte til el tavlen. Gerne dobbelt rør så du kan lave et dobbelt netværks stik hvis det bliver nødvendigt.

Vedr. el tavlen skal man sørge for at der er god plads til udvidelse. En IHC installation som bliver bygget op over tid kan nemt vokse 1000% fra dag 1 til endelig version.

Vedr. wireless. Jeg vil ikke anbefale wireless til IHC. Du kan max have 64 enheder, og der er mange rapporter om ustabil IHC wireless. Jeg bruger kun wireless til dimmer samt der hvor jeg har glemt at trække rør direkte eller glemt at trække rør i det hele taget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg er ikke enig i at man skal planlægge alt fra starten. Med projekter hvor man tager lidt af gangen ændres forudsætningerne undervejs og der kommer nye produkter med tiden. I steddet bør man fokuser på at det man laver, kan laves om relativt nemt senere

Jeg læser Henning´s forslag om at planlægge alt fra start, at man netop også tager forbehold for evt kommende ændringer i denne planlægning. Og er denne planlægning så omfattende som muligt, så vil evt ændringer i fremtiden sikkert være begrænset. 
Dine forslag er i øvrig gode. Men...
Mht til netværks kabler, så kan man sagtens få flere (3 cat 5e) kabler i samme rør.. Har man behov for kraftigere strukture, så kan 2 stk cat 6a også gøre det i ganske almindelige rør (5/8" mener jeg det hedder).
Det med at klistre hele huset til med tomrør skal gøres med vis omtanke, da det kan have indflydelse på klimaskærmen.

En grundlæggende ting jeg mener man helt klart til overveje, når/hvis man bygger nyt/renovere i dag,  det er at kigge på alternativer til LK/Schneider produkter. Specielt når det kommer til kabler og indmuringsdåser. Vælger man at fokusere udelukkende på Fuga/Opus produktet, så har man besværliggjort sine muligheder for skifte/udvide med andre produkter i fremtiden. Der er ikke rigtig tiltag til, at LK/Schneider agter at følge med tiden end ikke fleksible løsninger. Så det er et rigtigt skidt sted at låse sig fast. "Slutdåsen" er, for at sige det direkte, en monopol grænseflade. Så forbrugermæssig set er det ret alvorligt. Kablet kan i mange tilfælde skiftes nemmere end at udskifte indmuringsdåser.  

Specielt mht varmestyring, som emnet her omhandler, der skal man virkelig tænke sig godt om, og gøre sig klart, hvad det er man vil.
Der findes fx mig bekendt ingen rumtermostater med display til IHC. Så hvis man ønsker dette, så er det andre produkter (rumtermostater) man skal se på. Disse andre produkter vil i mange tilfælde være rumtermostater m. displays som godt kan bruges med IHC, (forudsat de har termostatstyring og udgange til fx et relæ), men til gengæld skal de fleste fødes med 230volt, og passer ikke i Fuga dåser, (og sandsynligvis heller ikke i Opus). Så det kan have stor betydning for både valg af kabel samt dåser. 

Et valg kunne være at gøre brug af Euro dåser. Dilemmaet er, at det vist ikke er til at få fuga/opus svagstrøms tryk til dem, (jeg har ikke undersøgt den del til bunds, da jeg står/stod i modsatte dilemma, med produkter der ikke passe til kabler/dåser). Så hvis det er det man ønsker, ja så er man altså i et dilemma, hvor man måske i virkeligheden kan ende ud med at skulle se på, om IHC (LK/ Schneider) overhovedet er det rette produkt. 

Livet er smæk fyldt med valg og kompromisser. Men engang imellem må man også stoppe op og se på, om det er kompromisser man overhovedet vil acceptere skal være kompromisser. 
Det skal ikke lyde som, at jeg synes man skal fravælge IHC. Men jeg synes man skal gøre sig helt klart på, hvilke udfordringer (begrænsninger) man kan risikere at komme i, når man vælger IHC. Og så forsøge bekæmpe disse begrænsninger fra start, så man stadigvæk kan vælge IHC, med en installation, der ikke låser forbrugeren fast. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mht varmestyring ville jeg nok heller ikke vælge IHC hvis der skulle startes påny. Er der IHC i forvejen i boligen så er en omlægning OK. Men fra 0/ingenting, ville jeg nok vælge en løsning ala Wavin, Danfos eller en af de andre typiske gulvvarme producenter som så godt nok er en “standalone” løsning men idag er der interface på flere af modellerne så de kan tilgåes via 3. Part som openhab og lign. og dermed nemt integreres med IHC hvis man en dag skulle få de lyster. Hvis ikke man har andet at bruge IHC til end varmestyring er det nok lidt “overkill” i mine øjne. Også selvom man måske i fremtiden vil udbygge med noget trådløst el. 

Er planen at man “vil”  have IHC og bare tager udbygningen i etaper (over flere år)  ja så kan vurderingen/disponeringen være OK.

Men som Kandersen skriver så er der mange til/fra valg samt kompromiser. Hvilke man ligger vægt på og er et must have må man så finde ud af. Og så betale prisen og være glad. Man kan ikke (sjældent) få alt, og slet ikke hvis pris parameteren kommer ind i billedet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok