Hop til indhold
  • 0

flyback diode nødvendig? ved 24v output->relæ


Leon
 Share

Spørgsmål

Hej 

Jeg har et ihc 24 Outputmodul. 

Jeg har koblet udgang herfra til et potentialefrit relæ, for at styre en elektrisk havelåge. 

Jeg aktiverer udgangen og den aktiverer så relæet som igen aktiverer havelågen. (1 sek. tryk) og så klarer havelågens automatik resten. 

relæet er et finder: 38.51.7.024.0050  EAN:8012823122991

https://gfinder.findernet.com/public/attachments/38/EN/S38EN.pdf

Jeg er nu i tvivl om jeg skal montere en flyback diode hen over spolen, for at sikre mod høje spændings pikes når relæet afbrydes. 

Eller om relæet har et sådan indbygget eller om IHCmodulet har... 

På forhånd tak. 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
7 timer siden, Leon skrev:

Hej 

Jeg har et ihc 24 Outputmodul. 

Jeg har koblet udgang herfra til et potentialefrit relæ, for at styre en elektrisk havelåge. 

Jeg aktiverer udgangen og den aktiverer så relæet som igen aktiverer havelågen. (1 sek. tryk) og så klarer havelågens automatik resten. 

relæet er et finder: 38.51.7.024.0050  EAN:8012823122991

https://gfinder.findernet.com/public/attachments/38/EN/S38EN.pdf

Jeg er nu i tvivl om jeg skal montere en flyback diode hen over spolen, for at sikre mod høje spændings pikes når relæet afbrydes. 

Eller om relæet har et sådan indbygget eller om IHCmodulet har... 

På forhånd tak. 

Der er ikke indbygget diode i relæet ej heller i soklen ifølge databladet.

Til Schrackrelæer plejer jeg at bruge et lille modul med LED og diode i, det kan lige clipse i soklen, så er der også en indikering af on spolen får spænding.

Der er heller ikke indbygget diode på udgangen af Output24. For at den skal hjælpe skal den også sidde direkte i klemmerne til spolen.

Men køb sådan en her og sæt katoden, den ende med den sorte streg på 24V klemmen og den anoden på 0V så er du sikret mod backfire i din transistorudgang. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne. 

Tak for hurtigt og fyldestgørende svar.

- Det modul du henviser til: LED og diode - Du nævner at "det er lige til at clipse i soklen" - Det lyder interessant, men jeg forstår ikke helt hvad/hvordan du mener med clipse i soklen... og løser det også opgaven med flyback diode? … Kan du uddybe. På forhånd tak. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Argh… Tror jeg lurede hvad du mente med lidt hjælp fra google … (Billede vedlagt) 

Er  det således at med den pågældende sokkel og et tilsvarende relæ som mit, så er det plug-and-play med sikring mod backfire? 

Og at jeg i mit tilfælde med en smal sokkel (bevidst valgt grundet begrænset plads), så er nød til at montere en diode - eksempelvis som den du linkede til. 

 

sokkel.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Leon skrev:

Jeg er nu i tvivl om jeg skal montere en flyback diode hen over spolen, for at sikre mod høje spændings pikes når relæet afbrydes. 

Eller om relæet har et sådan indbygget eller om IHCmodulet har... 

Jeg har også relæer på et af mine output 24 moduler. Jeg bruger ikke dioder.. Faktisk er de relæer jeg bruger, magen til billedet herover fra youtube videoen..
https://www.elsag.dk/relae-24v-dc

Jeg er ikke bekendt med at det skulle være nødvendigt selv når relæet trækker eller falder fra. 

Glemte lige at nævne, at jeg bla bruger det til min garageportåbner, med samme princip som din havelåge. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Leon skrev:

Argh… Tror jeg lurede hvad du mente med lidt hjælp fra google … (Billede vedlagt) 

Er  det således at med den pågældende sokkel og et tilsvarende relæ som mit, så er det plug-and-play med sikring mod backfire? 

Og at jeg i mit tilfælde med en smal sokkel (bevidst valgt grundet begrænset plads), så er nød til at montere en diode - eksempelvis som den du linkede til. 

 

sokkel.png

Ja det var netop denne opstilling jeg tænker på. Dog skal du ikke købe netop denne sokkel da den er for høj til at være under tavleafdækningen.

Men den som kandersen linker til kan være der.

Men ellers køber du bare det relæ du linker til i første indlæg og sætter den diode på jeg har linket til. Det går ud på det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for alle svar og input. 

Det relæ jeg linker til i starten: 

kan heller ikke være under tavleafdækningen... der skal lige skæres 5 mm. af …. til gengæld er de smalle og jeg er presset på plads. 

- jeg kan styre havelågen med signal via 24v-output->relæ (og diode)->have-låge-styrring - alt ok... 

---- Nu kommer så mit næste udfordring: Retur signal for position for lågen

havelågestyringen kan sende signal om lågens position via 24v vekselspænding ~ max 0,5a /max 3w. 

signalet er: 

  • ON: Låge åbner eller er åben
  • BLINKING (on-off-on-off…): låge lukker
  • OFF: låge er lukket. 

 Det signal vil jeg gerne have ind i IHC input-24v. (24/3)

Hvordan gør jeg det? Jeg kan se at der eksisterer 24ac relæer, men hvad så med flybackdiode? det kan man jo ikke... 

tilføjelse: Hvis det har betydning er det et 24/3 input modul der sidder.

Redigeret af Leon
Tilføjelse af inputmodultype
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Leon skrev:

Tak for alle svar og input. 

Det relæ jeg linker til i starten: 

kan heller ikke være under tavleafdækningen... der skal lige skæres 5 mm. af …. til gengæld er de smalle og jeg er presset på plads. 

- jeg kan styre havelågen med signal via 24v-output->relæ (og diode)->have-låge-styrring - alt ok... 

---- Nu kommer så mit næste udfordring: Retur signal for position for lågen

havelågestyringen kan sende signal om lågens position via 24v vekselspænding ~ max 0,5a /max 3w. 

signalet er: 

  • ON: Låge åbner eller er åben
  • BLINKING (on-off-on-off…): låge lukker
  • OFF: låge er lukket. 

 Det signal vil jeg gerne have ind i IHC input-24v. (24/3)

Hvordan gør jeg det? Jeg kan se at der eksisterer 24ac relæer, men hvad så med flybackdiode? det kan man jo ikke... 

tilføjelse: Hvis det har betydning er det et 24/3 input modul der sidder.

Mon ikke din statusudgang et potentialefrit kontaktsæt? Når nu der står Max spænding og Max strøm?

Det er det normalt. 

Commonklemme (C) skal til 0V på dit inputmodul, og så er der nok en Normaly open (No) der skal til indgangen. 

Der er ingen spole så ingen diode. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne. 

Det kunne da være cool om det var, så er det jo mere end simpelt :)

Der er angivet følgende i manualen for udgangen: (copy/paste). - Om 15/16 skal være 2.radio eller gate-open warning styres via config (Den er der styr på). 

Se gerne om du læser noget som alarmerer... - Jeg måler lige om der er spænding på udgangen eller ej når den er aktiv. (Og vender tilbage)

Gate-open warning light: ................................................... 24V 3W max

15-16 Output (N.O. contact (24V /0.5A max)) for gate-open warning
light or, alternatively, 2nd radio channel (see paragraph 6
“configuration”)

 

-------------------------------------

Af generel interesse - hvad nu hvis det var en 24v AC udgang - som man ville koble over et relæ for en potentialefri kontakt - hvad gør man så i forhold til flyback diode / pikes. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Leon skrev:

Hej Bjarne. 

Det kunne da være cool om det var, så er det jo mere end simpelt :)

Der er angivet følgende i manualen for udgangen: (copy/paste). - Om 15/16 skal være 2.radio eller gate-open warning styres via config (Den er der styr på). 

Se gerne om du læser noget som alarmerer... - Jeg måler lige om der er spænding på udgangen eller ej når den er aktiv. (Og vender tilbage)

Gate-open warning light: ................................................... 24V 3W max

15-16 Output (N.O. contact (24V /0.5A max)) for gate-open warning
light or, alternatively, 2nd radio channel (see paragraph 6
“configuration”)

 

-------------------------------------

Af generel interesse - hvad nu hvis det var en 24v AC udgang - som man ville koble over et relæ for en potentialefri kontakt - hvad gør man så i forhold til flyback diode / pikes. 

Ja nu ser det ud til at det er en 24Vac udgang dvs den er tiltænkt at man kan sætte en lampe direkte på. 

Så skal du have et 1-pol relæ 24Vac spole. 

På AC skal der IKKE side en diode over spolen. Det er velselspænding og vil kortslutte udgangen i den ene halvbølge. 

 

Så skal du bruge dette:

https://billigihc.dk/schrack-printrelae-12a-1-polet-24v-ac-rt114524-1-stk

https://billigihc.dk/schrack-relaesokkel-1-polet-til-rt-relae-yrt78624-1-stk

Men er der ikke en tegning / diagram der viser udgangen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bare til orientering.

Kopi fra LK

Outputmodulet for 24 V DC. har 8 transistorudgange. Disse 8 udgange kan kobles til separat spændingsforsyning. Spændingsforsyningen skal være SELV. Modulets udgange er aktive høje (på den eksternt tilsluttede spændingsforsynings niveau). Udgangene er beskyttede med spærredioder i forhold til 0 V DC. Ved tilkobling af kontaktorer behøves ikke anden sikring mod induktionsspændinger ind på modulet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Udgangene er beskyttede med spærredioder i forhold til 0 V DC. Ved tilkobling af kontaktorer behøves ikke anden sikring mod induktionsspændinger ind på modulet.

Genialt, Henning er den eneste der har læst vejledningen, vi andre gætter bare :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Bare til orientering.

Kopi fra LK

Outputmodulet for 24 V DC. har 8 transistorudgange. Disse 8 udgange kan kobles til separat spændingsforsyning. Sndingsforsyningen skal være SELV. Modulets udgange er aktive høje (på den eksternt tilsluttede spændingsforsynings niveau). Udgangene er beskyttede med spærredioder i forhold til 0 V DC. Ved tilkobling af kontaktorer behøves ikke anden sikring mod induktionsspændinger ind på modulet.

Hej. 

Betyder at lettere oversat at jeg ikke behøves flyback-diode? 
Og - At det ikke behøves da den er indbygget i Outputmodulet ? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 9/5/2019 at 09:57 , Leon skrev:

Hej Bjarne. 

Det kunne da være cool om det var, så er det jo mere end simpelt :)

Der er angivet følgende i manualen for udgangen: (copy/paste). - Om 15/16 skal være 2.radio eller gate-open warning styres via config (Den er der styr på). 

Se gerne om du læser noget som alarmerer... - Jeg måler lige om der er spænding på udgangen eller ej når den er aktiv. (Og vender tilbage)

Gate-open warning light: ................................................... 24V 3W max

15-16 Output (N.O. contact (24V /0.5A max)) for gate-open warning
light or, alternatively, 2nd radio channel (see paragraph 6
“configuration”)

 

-------------------------------------

Af generel interesse - hvad nu hvis det var en 24v AC udgang - som man ville koble over et relæ for en potentialefri kontakt - hvad gør man så i forhold til flyback diode / pikes. 

 

 

Jeg har nu målt på udgangen for 'Gate open warning' - og den var spændingsløs. 

jeg har således blot koblet den til indgangsmodulet og alt fungerer fint! 

Jeg har bygget en lille funktion der melder om lågens position. 

  • IHC-Input=slukket => Låge lukket
  • IHC-Input='ON' er positionen 'låge åbner' i 25 sek. hvorefter den bliver 'Åben'. 
  • IHC-Input=skiftevis on/off => 'Låge lukker' (indtil status ikke når at skifte indenfor 2 sekunder). 

Det er så suppleret med en funktion der tager dette Låge-position input samt har indgang for betilling af åben eller luk. 

Har porten ikke den rette position - så kør til korrekt position... :) 

 

Tak for engagement og input. 

Har vedlagt skærmskud fra manualen hvor udgangen er anvist. 

alitar.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Leon skrev:

 

 

Jeg har nu målt på udgangen for 'Gate open warning' - og den var spændingsløs. 

jeg har således blot koblet den til indgangsmodulet og alt fungerer fint! 

Jeg har bygget en lille funktion der melder om lågens position. 

  • IHC-Input=slukket => Låge lukket
  • IHC-Input='ON' er positionen 'låge åbner' i 25 sek. hvorefter den bliver 'Åben'. 
  • IHC-Input=skiftevis on/off => 'Låge lukker' (indtil status ikke når at skifte indenfor 2 sekunder). 

Det er så suppleret med en funktion der tager dette Låge-position input samt har indgang for betilling af åben eller luk. 

Har porten ikke den rette position - så kør til korrekt position... :) 

 

Tak for engagement og input. 

Har vedlagt skærmskud fra manualen hvor udgangen er anvist. 

alitar.png

Perfekt

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok