Hop til indhold

Ny lysdæmper?


Thomas
 Share

Recommended Posts

5 timer siden, Morten H skrev:

De fortalte lige om den nye dæmper på el forum i går. Den kommer IKKE til ay virke på de gamle controllere.

Nej selvfølgelig ikke. Så får de jo ikke solgt den "nye" controller. :wacko:
Men lad os nu se når/hvis den nye dæmper engang kommer.. Den er nok så simpel, så den styres med modbus, (ville være mest logisk med et RS485 interface).. Så behøver vi, der fx køre openhab/home-assistant, slet ikke den nye controller til det :)
 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Morten H skrev:

De har ikke tænkt sig at lave en integration. De fortæller bare en masse om at man sagtens kan få IHC'en til at snakke med andre systemer med en RPi. Prøvede at få forklare at det et private mennesker der sidder og integrere deres produkter ind i eksemplvis OpenHAB, Home Assistant og Captain. Hvis de vil fortælle om det må de satme også komme ind i kampen ;-)

Det er fair nok at de fortæller at IHC controlleren sagtens kan køre sammen med andet, selvom det nok har været en svær kamel at sluge for dem, da de jo har sagt det modsatte i flere år, og faktisk direkte frarådet det :-)
Men jeg tror ikke vi skal forvente at se dem gøre noget for det. De kan jo læne sig tilbage og lade andre gøre det for dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...
21 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Watto

 

1025,00, ikke helt urimeligt sammenlignet med wireless dimmerne

Det er vel en OK og rimelig pris sammenlignet med de øvrige produkter, både fra LK og alternativerne. Det er jo trods alt 2 stk i en.

Personligt farer jeg dog ikke lige ud og køber ind for at skifte fra mine uni400.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Allan Nissen skrev:

Watto

 

1025,00, ikke helt urimeligt sammenlignet med wireless dimmerne

Nej det er faktisk lidt overraskende billigt. 

4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Personligt farer jeg dog ikke lige ud og køber ind for at skifte fra mine uni400.

Heller ikke her. Men det skyldes mest af alt, at der lige skal smides 5K oven i til en ny controller, som så måske går død.. Er ikke sikker på jeg lige har tålmodighed til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

31 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Sig mig styres og kommunikere den ikke via rs485?

Så må man da kunne lave en styring af den via en rpi :D med et rs485 modul ovenpå.

Ja, jeg har tidligere nævnt den mulighed, specielt hvis dimmeren kører modbus over rs485.. Men det kræver jo ligesom LK vil ud med nogle detaljer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Kandersen skrev:

Ja, jeg har tidligere nævnt den mulighed, specielt hvis dimmeren kører modbus over rs485.. Men det kræver jo ligesom LK vil ud med nogle detaljer. 

LK kører helt sikkert deres egen protokol, men det er en smal sag at sniffe trafikken på den. Man sætter bare en USB-RS485 adapter på sin PC og så kigge på Wireshark.

Måske det kunne give nogle flere muligheder hvis man kan interagere den vej med en Rpi...

Og måske man endda kan fikse så vi andre dødelige med en gammel controller kan bruge dimmerne, shit det kunne være sjovt  :D:D:D

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

LK kører helt sikkert deres egen protokol, men det er en smal sag at sniffe trafikken på den. Man sætter bare en USB-RS485 adapter på sin PC og så kigge på Wireshark.

Det ville være komplet idiotisk af dem at lave deres egen protokol.. Med Modbus, så kunne de i realiteten sælge dem til alle mulige andre end IHC Visual HW7 brugere. 

3 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Og måske man endda kan fikse så vi andre dødelige med en gammel controller kan bruge dimmerne, shit det kunne være sjovt  :D:D:D

Det bliver mere tricky, for det kræver jo en ny firmware til controlleren. Men via en Rpi med openhab/HA eller lign, der ville det være en smal sag, også uden ny firmware i controlleren. 

Link til kommentar
Del på andre sites

At sniffe modbus trafikken skulle være meget nemt - også lave en RPI/arduino der kan sende de samme signaler var også nemt - så kunne man lave en "gateway" hvor RPI/arduino lytter på ihc controlleren og sender beskeden videre til den nye dimmer :)

Generelt er der vel ikke nogen god måde at sende Modbus fra en IHC Controller pt. - men det kan HA jo allerede (https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/) - så faktisk burde man bare lige lytte også kan styre den nye dimmer uden at have IHC Controller :)

Link til kommentar
Del på andre sites

38 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

At sniffe modbus trafikken skulle være meget nemt - også lave en RPI/arduino der kan sende de samme signaler var også nemt - så kunne man lave en "gateway" hvor RPI/arduino lytter på ihc controlleren og sender beskeden videre til den nye dimmer :)

Generelt er der vel ikke nogen god måde at sende Modbus fra en IHC Controller pt. - men det kan HA jo allerede (https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/) - så faktisk burde man bare lige lytte også kan styre den nye dimmer uden at have IHC Controller :)

Hvis! dimmerne kører modbus, så behøver man slet ikke en IHC controller. Det er det jeg mener med, at LK havde været smarte, hvis de har brugt modbus, for så kan alle andre (med modbus) også bruge dimmerne uden at have en IHC controller.. Modbus er immervæk en "industri" standard.  
Men som Bjarne er inde på, så er det nok langt fra sikkert.

Jeg har et RS485 interface til Rpi, eller rettere, det er et RS485 <> USB interface, som jeg bruger i forbindelse med Nilan ventilation anlægget og modbus. Dette interface udskifter jeg snart til et ethernet (TCP)<>RS485, som jeg har købt, da USB på en Rpi/Linux simpelthen er ved at drive mig til vanvid! 
Men jeg ved endnu ikke om jeg har mod på at købe en af de nye dimmere for at sniffer den.. Jeg har en mistanke om, at jeg endnu engang bliver kanon skuffet over LK! Og så er det bare endnu et fejlkøb, da jeg ikke har den nye controller, og derfor ikke kan bruge dimmeren. 

Link til kommentar
Del på andre sites

52 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

At sniffe modbus trafikken skulle være meget nemt - også lave en RPI/arduino der kan sende de samme signaler var også nemt - så kunne man lave en "gateway" hvor RPI/arduino lytter på ihc controlleren og sender beskeden videre til den nye dimmer :)

Generelt er der vel ikke nogen god måde at sende Modbus fra en IHC Controller pt. - men det kan HA jo allerede (https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/) - så faktisk burde man bare lige lytte også kan styre den nye dimmer uden at have IHC Controller :)

Ja det kunne være smart med en gateway til nye dimmere på en gammel controller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Kandersen skrev:

Det ville være komplet idiotisk af dem at lave deres egen protokol.. Med Modbus, så kunne de i realiteten sælge dem til alle mulige andre end IHC Visual HW7 brugere. 

Det bliver mere tricky, for det kræver jo en ny firmware til controlleren. Men via en Rpi med openhab/HA eller lign, der ville det være en smal sag, også uden ny firmware i controlleren. 

Denne RS485 snitflade blev brugt til viewer modulet, IHC time, tlf modem og lign i den Aller første term ihc Controller. 

Så det er garanteret noget de har lavet til formålet da ingen andre mig bekendt har lavet noget der integrerer den vej. 

Link til kommentar
Del på andre sites

27 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Denne RS485 snitflade blev brugt til viewer modulet, IHC time, tlf modem og lign i den Aller første term ihc Controller. 

Så det er garanteret noget de har lavet til formålet da ingen andre mig bekendt har lavet noget der integrerer den vej.

Men den snitflade er jo netop ikke det samme i en HW7 controller.. For så burde dimmerne jo virke på de gamle controllere. 

19 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

I drømmer - den kører IKKE modbus. Hvis den gjorde, så var der ingen grund til den dyre PLC for at kommunikerer med Nilan ventilationen.

Men protokollen kan næppe være den samme i den nye HW7 controller som i de gamle, for så ville dimmerne jo virke på de gamle controllere.  (Udover de bevidst kan have valgt at holde produktet ude, i forsøg på fremme salget af HW7 controlleren. Det er bare ufatteligt de dermed ikke forstår, at alle dem med HW6 controllere ikke bare lige smider 6K kroner + evt arbejdsløn, for at få een lysdæmper der virker med LED). 
LK har sikkert opfundet den dybe tallerken, igen, for noget så simpelt som en lysdæmper. 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 minutter siden, Kandersen skrev:

Men den snitflade er jo netop ikke det samme i en HW7 controller.. For så burde dimmerne jo virke på de gamle controllere. 

Men protokollen kan næppe være den samme i den nye HW7 controller som i de gamle, for så ville dimmerne jo virke på de gamle controllere.  (Udover de bevidst kan have valgt at holde produktet ude, i forsøg på fremme salget af HW7 controlleren. Det er bare ufatteligt de dermed ikke forstår, at alle dem med HW6 controllere ikke bare lige smider 6K kroner, for at få een lysdæmper der virker med LED). 
LK har sikkert opfundet den dybe tallerken, igen, for noget så simpelt som en lysdæmper. 

Det er stadig den samme protokol i Visual 3 som i Term IHC, Visual 1 og Visual 2.

Der mangler bare de elementer i firmwaren der gør at Visual kan sende de pakker der styrer den nye led dimmer.

Det er en politisk beslutning at den ikke er bagudkompatibel, hvilket er forståeligt hvis LK skal kunne sælge en ny controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er stadig den samme protokol i Visual 3 som i Term IHC, Visual 1 og Visual 2.

Der mangler bare de elementer i firmwaren der gør at Visual kan sende de pakker der styrer den nye led dimmer.

Det er en politisk beslutning at den ikke er bagudkompatibel, hvilket er forståeligt hvis LK skal kunne sælge en ny controller.

Ahhh så skal jeg bare arbejde videre på at få reversed deres firmware så vi kan få det lagt på de gamle controllere :)

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er en politisk beslutning at den ikke er bagudkompatibel, hvilket er forståeligt hvis LK skal kunne sælge en ny controller.

Folk der allerede har HW6 controller og dæmpere køber ikke en HW7 controller til +5000,-  + ny dæmper til 512,- (pr kanal) + arbejdsløn + lyskilder, bare for at få LED belysning.. 
Det er et regnestykke som selv en 7årig kan gennemskue, ikke hænger sammen.

Ryger HW6 controlleren, så kan man købe HW7, og stadigvæk værende kørende. 
Ryger dæmper, så kan man købe en "gammel" type, (fx Wireless), og stadigvæk være kørende.
Ryger controller og flere/alle dæmpere, (urealistisk tanke) Så giver det mening at skifte. 
Ellers...  
It aint gona happen!! :wacko: 

("Vanvids-personer" som jeg kunne måske finde på det, bare fordi.... Men der er næppe ret mange som mig. Og jeg vil helst ikke ud i regnestykket for mit vedkommende ;)).

Så er der IHC nybyg tilbage.
Her er det helt klart oplagt med både HW7 controlleren og nye dæmpere. Men er der virkelig så meget IHC nybyg, med tanke på hvor svært IHC generelt har det, så det kan svare sig at producere/vedligeholde det, fremfor at også lave HW6 controlleren kompatibel med den nye dæmper?
At gøre HW6 kompatibel med de nye dæmpere hæmmer netop ikke salget af HW7 controlleren, (som netop påvist). I værste fald ændret det intet. I bedste fald ville det muligvis højne salget af de nye dæmpere i stedet. HW6 controllerne dør naturligt ud og der blive udskiftet med HW7. Denne process kan de nye dæmpere ikke fremme. 

Jeg fatter simpelthen ikke den strategi LK har valgt! Den taler imod alle mulige former for logik! 

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er der lidt nyt fra LK ang. den nye tavledimmer til LED. Der står bl.a.: Kablet fra kontroller til dimmer skal være skærmet, hvis det er længere end 10 meter.

Skærmen skal have “ stel” fra strømforsyningens 0 klemme. Alt sammen for at undgå støj. Nogen der har erfaring med modbus, som kan fortælle om det er et must? Cat5e kabler hos mig er uden skærm, og jeg havde planlagt at bruge et frit par til en ny dimmer:(.

Der er lidt mere om ny FW og en how to do med FW opgradering til dimmeren. Dog endnu ikke nogen ny Visual eller FW.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok