Hop til indhold
  • 0

Fejl i fb 6.2.01.h. Tyverialarm ???


micmouritzen
 Share

Spørgsmål

Hej. 

Er der nogle, som bruger 6.2.01.h som tyverialarm, som kan bekræfte, at når skalsikring er aktiv så afgiver fb ikke alarm når magnetkontakt i forbikoblerzone bliver afbrudt?

Jeg testede alarmen på kryds og tværs i går da jeg lige er blevet færdig med at montere de sidste magnetkontakter og herved opdagede fejlen!

Mvh. Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Nu bruger jeg kun mine egne funktionsblokke, og har derfor ikke erfaring med 6.2.01. Men alarmen skal vel først udløses efter tid når magnet eller PIR i forbikoblingszone aktiveres. Meningen med forbikoblingszonen er jo at personen skal have lov til at gå ind og frakoble alarmen. Alarmen bliver jo heller ikke udløst når alarmen tilkobles og du går ud af døren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når skalsikring er tilkoblet så udløses alarmen fint af alle øvrige magnetkontakter, men ikke den der sidder i forbikoblingszonen. Jeg kan se at udgangstiden tæller ned, men derefter sker der ikke noget. Udgangen for udgangstid bliver heller ikke aktiv! Jeg tænker at det er en forholdsvis alvorlig fejl i funktionsblokken!?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nu fundet ud af, at når skalsikring er tilkoblet og jeg åbner yderdøren i forbikoblerzonen første gang så sker der intet ud over at "Timer for udgangstid tæller ned! Næste gang døren åbnes så starter "Timer for indgangstid" samtidig med at udgangen "Indgangstid aktiv" tænder. Når timeren er udløbet udløses alarmen!

Det vil sige, at første gang forbikoblerzonens magnetkontakt brydes sker der ikke noget!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, det er det selvfølgelig. Jeg kiggede nærmere på det i aftes og kan godt se, at det virker som det skal alligevel! Jeg har bare nået at bryde magnetkontakten inden udgangstid var færdig med at tælle! Vi vil gerne bruge skalsikring om natten, hvor vi kan tilkoble skalsikring fra soveværelset. Derfor havde jeg ikke lige tænkt at udgangstid ville tælle når vi nu er inde i huset når vi gør det!

Ingen problemer, det virker alligevel som det skal!:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, micmouritzen skrev:

Jeg har nu fundet ud af, at når skalsikring er tilkoblet og jeg åbner yderdøren i forbikoblerzonen første gang så sker der intet ud over at "Timer for udgangstid tæller ned! Næste gang døren åbnes så starter "Timer for indgangstid" samtidig med at udgangen "Indgangstid aktiv" tænder. Når timeren er udløbet udløses alarmen!

Det vil sige, at første gang forbikoblerzonens magnetkontakt brydes sker der ikke noget!

 

16 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Det er vel også sådan det bør være.

Du tilkobler alarmen og har nu 30 sekunder til at komme ud. = 1. gang.

Når du kommer hjem og åbner døren har du 20 sekunder til at frakoble alarmen = 2. gang.

Det er vel ikke helt sådan det skal være, som micmoritzen beskriver. (han mangler dog at skrive, om han lukkede døren igen, inden tiden udløb). 

Som jeg forstår den Fb:
Hvis man tilkobler alarmen, så starter tiden i forbikoblerzonen. 
Uanset hvad man gør herfra, så bør alarmen starte, når tiden er udløbet, hvis kriterierne for dette er opfyldt. Dvs åbne magnetkontakter, PIR´s osv.
 
Det som jeg læser Micmoritzen skriver er, at han åbnede døren (dvs magnetkontakten brød) inden tiden er udløbet. Dette er helt normalt forløb. 
Hvis han når at lukke døren inden tiden er udløbet, så sker der intet når tiden er udløbet. Alarmen er tilkoblet helt normalt og aktiv.
Men hvis ikke han når at lukke døren igen, inden tiden er udløbet. Så burde alarmen da netop starte, eller? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay, det har du faktisk ret i, Kandersen! Hvis jeg tilkobler skalsikringen så starter udgangstiden. Hvis jeg i den periode, hvor udgangstiden tæller ned, åbner døren i forbikoblerzonen så udløses alarmen ikke! Jeg kan også tilkoble skalsikringen imens døren i forbikoblerzonen er åben og det udløser ikke alarm når tiden er udløbet! Det vil sige, at jeg kan tilkoble skalsikring med åben dør i forbikoblerzonen uden at det får konsekvenser! Det er da ikke helt smart!?

Hvis jeg åbner enhver anden dør eller vindue i "udgangstiden" så udløses alarmen øjeblikkeligt!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 minutter siden, micmouritzen skrev:

Hvis jeg tilkobler skalsikringen så starter udgangstiden. Hvis jeg i den periode, hvor udgangstiden tæller ned, åbner døren i forbikoblerzonen så udløses alarmen ikke!

Nej, det skal den heller ikke.
Men jeg mener den skal/burde starte alarmen, hvis døren også er åben, når tiden er udløbet. Ellers giver det jo ikke meget mening med en "forbikobler tid". 

Men den blok er lidt tricky med skalsikring og sabotage kreds, (som efter min mening burde være det samme). For der er noget med, at du kan indstille forskellige typer alarmer alt efter om det er sabotagekreds eller skalsikring eller..hmm "total alarm".
Det var derfor jeg søgte efter svar på, om din alarm går i gang, hvis døren er åben, når tiden udløber? 

Samtidig skal du huske, at du kan ikke tilkoble totalalarmen, hvis sabotagekredsen ikke er intakt (dvs ON). Det er så her det bliver tricky, for du kan vist godt koble den til, selvom skalsikringen ikke er ON.. 
Det var noget af det jeg selv ville have leget med, men fordi jeg endnu ikke har besluttet mig for, hvordan skalsikringen skal laves, så har jeg ikke fået rodet så meget ved det. Jeg mindes bare, at det er en enorm forvirrende beskrivelse mht skalsikring og sabotagekreds, og hvad der virker hvornår og på hvad måde. 
Måske jeg skulle se at få gjort noget seriøst ved det. Jeg har en stak trådløse dør/vindue-kontakter som jeg skal have testet.

EDIT - Kan du tilkoble alarmen hvis din dør er åben? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan man selvfølgelig godt argumenterer for.

   - man kan også sige at hvis du tilkobler alarmen og går hjemmefra uden at lukke døren, så er du ikke voksen nok til selv at forlade hjemmet.

   - man kan også sige at det er en ekstra service at du får lov til at holde døren åben længer end udgangstiden, hvilket kan give børnefamilier mindre stress når hjemmet forlades. Alarmen bliver jo udløst hvis døren åbnes og koden ikke indtastes.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Henning Pedersen skrev:

- man kan også sige at hvis du tilkobler alarmen og går hjemmefra uden at lukke døren, så er du ikke voksen nok til selv at forlade hjemmet.

   - man kan også sige at det er en ekstra service at du får lov til at holde døren åben længer end udgangstiden, hvilket kan give børnefamilier mindre stress når hjemmet forlades. Alarmen bliver jo udløst hvis døren åbnes og koden ikke indtastes.

Din sidste sætning er jo netop den jeg mener gør, at alarmen også (skal/burde) udløses, hvis tiden udløber inden man får lukket døren igen. Der er jo principielt ingen forskel. 
Hvis man får stress af det, så kan man jo vælge at sætte forbikobler tiden op. 

Et andet alternativ er, at slet ikke have tastaturet et sted, hvor der er brug for forbikoblerzone. (fx udendørs). 
Et tredje alternativ er, at slet ikke bruge forbikobler tiden, men i stedet koble alarmen til via mobil app, når man har forladt huset. Det er der selvfølgelig en rimelig chance for at man glemmer. Men så er det jo godt at IHC er så smart, så den kan sende en besked om, at alle har forladt huset, men alarmen er ikke tilkoblet.. (Ironisk :)).  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Men den blok er lidt tricky med skalsikring og sabotage kreds, (som efter min mening burde være det samme)

Det er 2 meget forskellige ting, skalalarmen er til overvågning af døre/vinduer/låse/glas osv. Sabotagekredsen er - som navnet også siger - til overvågning af sabotage på alarmkomponenter.

Du skal hvis hjem og arbejde lidt med den blok.:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det er 2 meget forskellige ting, skalalarmen er til overvågning af døre/vinduer/låse/glas osv. Sabotagekredsen er - som navnet også siger - til overvågning af sabotage på alarmkomponenter.

Du skal hvis hjem og arbejde lidt med den blok.:)

Det skal jeg uden tvivl :) Men jeg forstår nu godt forskellen. Det er det principielle i det, som det kniber med, plus noget rent praktisk. Det er jo også sabotage (i ordets aller bedste betydning), at bryde et vindue eller dør op. Og et kontaktsæt er nu engang et kontaktsæt, uanset om det sidder det ene eller det andet sted. 

Hele problematikken er, at sabotagekreds er en kreds. Dvs den sidde i en ring. Hvis een komponent fejler, så brydes kredsen. Og så er det ikke muligt at tilkoble totalalarmen. Den oplevelse må ikke være sjov at stå og finde ud af, ligesom man skal ud af døren på vej på ferie og skal nå et fly! Fordi...
... At finde den komponent som har brudt, det kan være en udfordring, da de jo ligesom ikke hejser flaget når/hvis kontaktsættet er brudt. 
Alternativ er at have et input til hver komponents kontaktsæt. Men det koster virkelig enormt i antallet af input i en stor bolig. Jeg talte lige hurtigt op i vores hus.. Med 12 PIR og 24 vinduer/døre/garageport, der koster det mindst 72 inputs at bruge både alarm kontaktsæt og sabotagekreds kontaktsæt, hvis de alle skal have hver deres input.
Bla derfor har jeg det lidt underligt med sabotagekredsen, fordi den, i tilfælde af fejl, blokere for at kunne tilkoble totalalarmen, men er konstrueret på en sådan måde, at det er en udfordring at finde fejl på. 

Jeg kan ikke huske præcis hvad skalsikringen gør, hvis den er brudt. Den burde gøre det samme, fordi ellers kan man fx forlade huset med et vindue eller dør stående åben, og alarmen tilkoblet.. Dette gør dog ikke så meget, hvis man samtidig har PIR´s i sin bolig. Men hvis man ikke har begge dele, så er man lige vidt. Jeg mener netop bare ikke, at skalsikringen forhindre man kan tilkoble alarmen. Og hvis den gør, ja så er det også en udfordring med at finde evt fejl der, selvom det er hurtigere at konstatere om et vindue/dør er åben eller ej.
Så vidt jeg husker, så skal skalsikringen også kobles sammen i en kreds.   

Sidst men ikke mindst - Jeg mangler en seriøs overvågning af hver komponent i et alarm setup, for at få skalsikring og sabotagekreds til at gå op i en højere enhed.
Her er trådløse komponenter betydelige nemmere at bruge, (hvis det er seriøse/ordentlige trådløse komponenter), da de oftest har tilbagemelding om status, inkl sabotage. Og så koster de ikke så mange IHC inputs :) Omvendt er trådløse mere usikre. Trådløs kan "jammes", så de ikke reagere, (dette er desværre ved at være et udbredt "værktøj" bla tyve). Trådløse skal oftest have skiftet batteri.. Og nåja, trådløs findes ikke til IHC.
Med en tilpas ordentlig tilbagemelding fra en komponent, så kunne alarm-verdenen (IHC) være betydelig mindre bekymrende. Derfor tester jeg bla forskellige trådløse PIR´s og dør/vindue kontakter til openhab, som skal sendes videre til IHC installationen, når jeg altså engang har besluttet mig for, hvad jeg præcis vil, bortset fra at bygge Fort Knox! :rolleyes:  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

6 timer siden, Kandersen skrev:

Det som jeg læser Micmoritzen skriver er, at han åbnede døren (dvs magnetkontakten brød) inden tiden er udløbet. Dette er helt normalt forløb. 

Hvis han når at lukke døren inden tiden er udløbet, så sker der intet når tiden er udløbet. Alarmen er tilkoblet helt normalt og aktiv.
Men hvis ikke han når at lukke døren igen, inden tiden er udløbet. Så burde alarmen da netop starte, eller? 

Det er lige præcis det jeg oplever! Og jeg mener stadig at det er en fejl!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Hele problematikken er, at sabotagekreds er en kreds. Dvs den sidde i en ring. Hvis een komponent fejler, så brydes kredsen. Og så er det ikke muligt at tilkoble totalalarmen. Den oplevelse må ikke være sjov at stå og finde ud af, ligesom man skal ud af døren på vej på ferie og skal nå et fly! Fordi...
... At finde den komponent som har brudt, det kan være en udfordring, da de jo ligesom ikke hejser flaget når/hvis kontaktsættet er brudt. 
Alternativ er at have et input til hver komponents kontaktsæt. Men det koster virkelig enormt i antallet af input i en stor bolig. Jeg talte lige hurtigt op i vores hus.. Med 12 PIR og 24 vinduer/døre/garageport, der koster det mindst 72 inputs at bruge både alarm kontaktsæt og sabotagekreds kontaktsæt, hvis de alle skal have hver deres input.
Bla derfor har jeg det lidt underligt med sabotagekredsen, fordi den, i tilfælde af fejl, blokere for at kunne tilkoble totalalarmen, men er konstrueret på en sådan måde, at det er en udfordring at finde fejl på. 

Jeg kan ikke huske præcis hvad skalsikringen gør, hvis den er brudt. Den burde gøre det samme, fordi ellers kan man fx forlade huset med et vindue eller dør stående åben, og alarmen tilkoblet.. Dette gør dog ikke så meget, hvis man samtidig har PIR´s i sin bolig. Men hvis man ikke har begge dele, så er man lige vidt. Jeg mener netop bare ikke, at skalsikringen forhindre man kan tilkoble alarmen. Og hvis den gør, ja så er det også en udfordring med at finde evt fejl der, selvom det er hurtigere at konstatere om et vindue/dør er åben eller ej.
Så vidt jeg husker, så skal skalsikringen også kobles sammen i en kreds.

Jeg har lavet en fb, som gør det muligt for mig, via IHC remote, at "bypasse" sabotagekreds, lige præcis for at undgå at stå i den situation, hvor alarmen ikke kan tilkobles!

Jeg har faktisk lavet samme "trick" med magnetkontaktkredsen, så vil jeg nemlig kunne tilkoble alarmen selvom en dør eller et vindue står åbent. Hvis man nu havde glemt at tilkoble alarmen inden man tog hjemmefra!

Derudover har jeg trukket signal for skalsikring eller totalalarm op på Sabotagekreds aktiv således der kun gives alarm ved sabotage når alarmen er tilkoblet. Jeg får sms på alle "sabotage-hændelser" udenom alarmen!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, micmouritzen skrev:

Jeg kan selvfølgelig tilkoble totalalarm imens døren er åben

Okay, så er den er det enten forbi den er en del af forbikoblerzonen, eller så har den ikke samme betydning som sabotagekredsen. For der vil man ikke kunne indkoble alarmen, hvis sabotagekredsen er brudt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Kandersen skrev:

Okay, så er den er det enten forbi den er en del af forbikoblerzonen, eller så har den ikke samme betydning som sabotagekredsen. For der vil man ikke kunne indkoble alarmen, hvis sabotagekredsen er brudt. 

Ja, det er fordi den er i forbikoblerzonen! Sabotagekredsen er jo en kreds der "sikrer", at der ikke er brud på kabler eller alarmkomponenter!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, micmouritzen skrev:

Sabotagekredsen er jo en kreds der "sikrer", at der ikke er brud på kabler eller alarmkomponenter!

Jeg er med på hvad du mener. Som jeg også skrev til Henning, så ved jeg godt hvad sabotagekredsen er tiltænkt. 
Men forklar mig lige forskellen på en vindue-kontakt der er åben, eller et kabel der er brudt, en PIR der er defekt osv? :) 

Det er derfor jeg ikke helt forstår, at man, i følge vejledningen godt kan tilkoble en alarm med "brudt" skalsikring. Men ikke med brudt sabotagekreds. 

Her er forøvrig vejledningen til blokken:
 

6.2.01.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, micmouritzen skrev:

Du kan ikke tilkoble alarmen med brudt skalsikring eller sabotagekreds!

Det er det der er lidt forvirrende, for det står der ikke direkte. Det står kun omkring sabotagekredsen, at hvis den er brudt kan man ikke tilkoble alarmen. Men skalsikringen står det ikke præcist ved. 
Der står heller ikke specielt tydeligt, hvad der sker, hvis en skalsikring og/eller sabotagekreds er/bliver brudt inden forbikobler tiden udløber og forbliver brudt. Der står kun hvad der sker, NÅR totaltalarmen er aktiveret. Altså når tiden er udløbet. 

Det var det jeg tidligere mente med, at det er tricky og forvirrende. Og man finder nok kun ud af det ved at prøve sig frem, ligesom du så har gjort. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det står faktisk i det første afsnit: :):D

Beskrivelse af funktionsblok: Når programeringen skal foretages er det en stor hjælp hvis noter til ind- og udgangene læses inden disse forbindes. Alarmovervågning startes og stoppes via en indgang sat af et LK kodetastatur via de tre indgange eller ved en puls f.eks fra et statustryk. Alarmovervågningen kan ikke tilkobles med åben magnetkontaktkreds. Hvis man forsøger sættes udgangen " Advarsel for åben magnetkontaktsløjfe ved alarmtilkobling" on. Desuden kan man inden alarmtilkobling checke om udgangen " Tilkobling af alarm ok" er on. Når alarmen er tilkoblet kan alarm igangsættes ved brudte magnetkontaktkredse eller ved detektering fra PIR. Desuden kan overfaldstryk og Sabotagekreds aktivere alarm uanset om alarmen er tilkoblet eller ej. Hvis der er monteret magnetkontakter på døre og vinduer, så er det muligt at tilkoble alarmen således at man har en skalsikring, mens man er hjemme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok