Hop til indhold
  • 0

Ventilator styring


Prebci
 Share

Spørgsmål

Er der nogle her inde der kan forklare mig på almindelig dansk, om hvordan fb 1.3.08 fungere?! 

Det jeg søger er at kunne styre min ventilator når jeg går i bad. 

Jeg har en IHC fugt/temp føler som skal tænde en ventilator og også styre min gulvvarme. 

Gulvvarmen har jeg styr på og kan også styre min ventilator manuelt på et wireless tryk. 

Men jeg kan simpelhen ikke finde ud af hvad indstillerne  for duk og offset for dugpunkt betyder?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Ja det har jeg men der stå ikke noget jeg forstår. 

Normalt når jeg montere en ventilator med fugt på jobbet, så står det i % hvor meget luftfugtighed der skal være før den starter. 

Jeg tænker den skal gå igang når fugtigheden stiger eller varmen pludselig stiger når man går i bad. 

Men den forklaring kan jeg ikke forstå. 

For den er sat til 15grader dugpunkt +- 2 grader :blink:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Prebci skrev:

Ja det har jeg men der stå ikke noget jeg forstår. 

Normalt når jeg montere en ventilator med fugt på jobbet, så står det i % hvor meget luftfugtighed der skal være før den starter. 

Jeg tænker den skal gå igang når fugtigheden stiger eller varmen pludselig stiger når man går i bad. 

Men den forklaring kan jeg ikke forstå. 

For den er sat til 15grader dugpunkt +- 2 grader :blink:

Dug punktet er den temperatur hvor fugtighed begynder at kondencer på vægge etc. dug punktet ændre sig efter fugtighed, temperatur etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du bruger 1.3.07 så skal din ventilator selvfølgelig tilsluttes output og din fugtighedsensor skal tilsluttes til fugtighed.. 
Den burde starte automatisk når fugtigheden er over 50% med en hysterese på 2% (dvs 48 - 52%).
Ventilatoren slukker igen under 50%T fugtighed.  

Det er sådan jeg forstår den Fb. 
Der er ingen dugpunkt styring i 1.3.07 Fb.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

På et badeværelse, hvor fugtigheden hurtigt ændres, bør du bruge 1.3.07. Som jeg læser 1.3.08 er den primært til sikkerhedsudluftning af bygninger.

Hvis du ikke har en temp/fugt sensor i et vandmæssigt neutralt rum, som kan bruges som fugtigheds reference, bør du indstille "Fugtighed max difference" til ca. 90%. og hysteresen til 5%.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hmm.. men fb ser lidt anderledes ud. men den burde også virker.

jeg har sat min fugtighed til 40% da den hurtig falder til lige under 40% hvis jeg åbner døren til gangen når jeg har været i bad. det fungere meget godt tror jeg. har kun afprøvet det en gang.

Men jeg har et problem når jeg gerne vll bruge mit tryk til at tænde ventilatoren med timer! feks. hvis man skal ud og lave en prut :ph34r:

ventilatoren går godt nok igang men slukker efter kort tid og ikke som de 8 min jeg har indstillet den til i fb1.3.07.

er der noget jeg gør forkert?

det skal lige siges at det virker fint inde i vieweren men ikke i praksis.

hvis jeg laver en almindelig timer uden fugtstyring, så virker det godt nok med tryk på timer.

 

 

 

image.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3.5.2019 at 08:09 , Henning Pedersen skrev:

På et badeværelse, hvor fugtigheden hurtigt ændres, bør du bruge 1.3.07. Som jeg læser 1.3.08 er den primært til sikkerhedsudluftning af bygninger.

Hvis du ikke har en temp/fugt sensor i et vandmæssigt neutralt rum, som kan bruges som fugtigheds reference, bør du indstille "Fugtighed max difference" til ca. 90%. og hysteresen til 5%.

 

 

det er rigtig jeg skal bruge 1.3.07. men hvorfor skal den være indstillet til en så høj fugtighed? 

eller er det bare et spørgsmål om hvordan ens badeværelse ser ud og hvor langt væk ens føler sidder fra brusenichen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Prebci skrev:

ventilatoren går godt nok igang men slukker efter kort tid og ikke som de 8 min jeg har indstillet den til i fb1.3.07.

er der noget jeg gør forkert? 

Hvis du har ændret tiden i Visual og derefter overført projektet oven i det gamle, så bliver de nye værdier overskrevet med de gamle. Løsning: Du bør altid sende et helt tomt projekt over, inden du lægger det nye projekt på controlleren.

6 timer siden, Prebci skrev:

hvorfor skal den være indstillet til en så høj fugtighed? 

Det skal/bør den af flere årsager. Den relative luftfugtighed, Rh%, er et udtryk for den mængde vand som luften kan indeholde ved den aktuelle temperatur, og i Danmark er Rh% ofte over 80-85% om sommeren. Om vinteren, hvor vi trækker vandfattigt koldt luft ind i boligen og varmer den op, ryger Rh% nemt ned under 30-40%, hvilket kan give gener som tørre slimhinder mm. Så hvis du indstiller den til 50% så vil den køre hele sommeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det nemmeste er at aflæse, hvor meget fugtigheden stiger, når i går i bad og sæt det i forhold til hvad fugtigheden er, når i ikke har været i bad. 
Som Henning er inde på, så svinger det ret meget fra vinter til sommer. Så det er værd at holde øje med over disse årstider, og så se om du kan finde det punkt, hvor den klart adskiller ikke-bad og bad.

Hos os tænder ventilationen på 100% styrke ved 60% fugtighed, hvis ikke vi selv har startet den manuelt. (Det er dog styret af openhab og ikke en FB i Visual). 60% er dog lige i underkanten når vi når sommeren, for jeg har flere gange registreret at den startede, selvom vi ikke havde været i bad. Reelt set gør det ikke så mege, for 60% er stadigvæk høj fugtighed. Problemet med det er bare, at man kan risikere at ventilationen står og køre på fuld drøn hele tiden, hvilket ikke er specielt økonomisk. 
90% som Henning nævner, det synes jeg dog lyder lige i overkanten. Det er nok mere et sted imellem 60% og 80%.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Prebci skrev:

Men jeg har et problem når jeg gerne vll bruge mit tryk til at tænde ventilatoren med timer! feks. hvis man skal ud og lave en prut :ph34r:

ventilatoren går godt nok igang men slukker efter kort tid og ikke som de 8 min jeg har indstillet den til i fb1.3.07.

er der noget jeg gør forkert?

Jeg kan heller ikke se du gør noget forkert i dit program. Ved manual tænd, så burde din ventilator køre 8 minutter, som den er indstillet til. Måske er der en fejl i Fbén ?? (Det må en klogere kunne finde ud af). Jeg bruger den ikke selv hos os. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg prøver at leje lidt med det hen over sommeren så.

jeg tjekkede inden jeg gik i bad og der stod luftfugtigenden på 26% og steg inden for 3 min til 97%

jeg tænker at jeg prøver at gå med 40% indtil videre.

mht min manuel styring af ventilator. så må der være et eller andet galt helt galt.

til at starte med havde jeg kun 1.3.01c for at tænde ventilator. og der virkede manuel betjening fint. 

da jeg så lavede en fugtstyring med 1.3.07 oven i, 1.3.01c så lavdede den kluder i det!

det er ligesom den slukker efter et lille stykke tid første gang man tænder manuelt for ventilatoren og hvis jeg så tænder manuelt for den igen så stopper den inden for ca 3 sek. :wacko:

 

prøv og se hvad den også gjorde... på billedet... der er 94% luftfugtighed og jeg har sat den til 40% men udgangen er ikke ON!

jeg har prøvet at ligge et tomt program ind og lagt den gamle ind igen. men igen forskel gjorde det.

 

jeg kan kun få fugt styring til at virke og ikke manuel betjening med timer også... :blink:

 

 

 

 

 

 

 

 

image.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har lige kigget nærmere på 1.3.07 og det viser sig at der var en fejl i funktionsblokken.

Jeg har vedhæftet et projekt med den rettede FB.

Prebci.vis 21 KB · 0 downloads

jeg har lige fået det til at virke med 1.3.07 som fugt styring og så med 1.3.01c som tryk med timer.. ved ikke hvad jeg har gjort men det virker!

hvad er det du har sendt? ved ikke hvad jeg skal gøre med den fil?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er altid meget at lære når man skal lære nyt. Med IHC er én af tingene, er at man KUN og KUN har én funktionsblok som styrer en given udgang. Ved brug af flere funktionsblokke som styrer samme udgang går der kuk i logikken og tingene begynder at virker mærkeligt. 

Du skal åbne den vedhæftede fil, højreklikke på funktionsblokken og vælge gem som, vælg f.eks. folder 07. egne. Derefter skal du genstarte Visual. Nu kan du bruge den nye funktionsblok som alle andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Der er altid meget at lære når man skal lære nyt. Med IHC er én af tingene, er at man KUN og KUN har én funktionsblok som styrer en given udgang. Ved brug af flere funktionsblokke som styrer samme udgang går der kuk i logikken og tingene begynder at virker mærkeligt. 

Du skal åbne den vedhæftede fil, højreklikke på funktionsblokken og vælge gem som, vælg f.eks. folder 07. egne. Derefter skal du genstarte Visual. Nu kan du bruge den nye funktionsblok som alle andre.

er der mulighed for du kan skære det ud i pap?! jeg er åbenbart for fadsvag til at forstå det!

højreklikke på FB.. hvor henne?

 

 

image.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok