Hop til indhold
  • 0

OpenHAB 2 habpanel ringetryk/momentary.


Morten H
 Share

Spørgsmål

Jeg har lige fået OpenHAB2 til at virke på en RPi, i dag. Jeg har binded næsten alle udgange, og fået dem tildelt kontakter i Habpanel. Konen forstår at bruge det. Det fungere bare. Når jeg er kommet igennem alle baby steps, skal jeg have leget med Google Assistant.

Men i første omgang, så fungere 2 af mine lysdæmpere og min garageport jo som "ringetryk". Så hvis jeg tildeler dem en kontakt går de bare i on, og lysdæmperen fiser bare op og ned. Jeg fandt en momentary switch ved at google lidt ( https://community.openhab.org/t/momentary-switch-habpanel/26672 ) og det virker fortræffeligt på PC'en, men straks over på en telefon eller tablet og så fungere det der mouseup altså bare ikke. Det virker i ny og næ, men det er som om habpanel's mousedown og mouseup ikke helt kan lide touch.

Hvad har i andre gjort med jeres ringetryk funktioner?

Næste problem er password beskyttelse af habpanel såfremt man laver port forwarding? Det virker en smule tosset at det bare er en http(uden s) og uden password. Så åbner man bare op for gud og hver mand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
18 timer siden, Morten H skrev:

Men i første omgang, så fungere 2 af mine lysdæmpere og min garageport jo som "ringetryk". Så hvis jeg tildeler dem en kontakt går de bare i on, og lysdæmperen fiser bare op og ned. Jeg fandt en momentary switch ved at google lidt ( https://community.openhab.org/t/momentary-switch-habpanel/26672 ) og det virker fortræffeligt på PC'en, men straks over på en telefon eller tablet og så fungere det der mouseup altså bare ikke. Det virker i ny og næ, men det er som om habpanel's mousedown og mouseup ikke helt kan lide touch.

Hvad har i andre gjort med jeres ringetryk funktioner?

Så skal vi lige blive enig om, hvad du mener med "ringetryk funktioner". Er det almindelige IHC tryk du mener?
Hvis ja, så kommer det an på, hvordan dine items er lavet. 

Dernæst så er du nødt til at nævne, hvad det er for dæmpere du bruger. Er det UNI400/350 eller lign.. Så skal du linke din items til trykket eller direkte på FBén. 
Er det wireless dæmpere, så styres de via % (slider) og ikke på tryk. (du kan godt med tryk, men det er efter min mening noget knald i openhab, da du pine død er nød til at bruge to tryk et til at skrue op og et til at skrue ned). 

Sidst men ikke mindst.. hvilken IHC binding version bruger du i openhab?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Morten H skrev:

Næste problem er password beskyttelse af habpanel såfremt man laver port forwarding? Det virker en smule tosset at det bare er en http(uden s) og uden password. Så åbner man bare op for gud og hver mand.

Det er mig bekendt ikke muligt. Men du kan bruges openhab app via cloud funktionen (som er en VPN). Det fungerer rimelig sikkert. Jeg mener at i den nyeste version af openhab app, der er habpanel også kommet med på en måde. Men jeg aner ikke helt hvordan, da jeg ikke selv bruger habpanel rigtigt (endnu). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med ringetryk mener jeg de 3 eneste outputs jeg bliver nødt til at styre ved at binde til et tryk. Så ja 3 almindelige ihc tryk. HABpanel trykker jo trykket ind og så bliver det inde indtil man trykker det off igen, hvilket er ret irriterende. 

Jeg bruger Niko Servodan 330-00700 fordi den er billig og har sluk alt. Det er en kipbetjent dæmper som styres af et ihc output 230v.

Da min openhab er sprit ny bruger jeg nyeste binding downloadet herinde og uploadet til addons som du så venligt har forklaret herinde et sted :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Morten H skrev:

Med ringetryk mener jeg de 3 eneste outputs jeg bliver nødt til at styre ved at binde til et tryk. Så ja 3 almindelige ihc tryk. HABpanel trykker jo trykket ind og så bliver det inde indtil man trykker det off igen, hvilket er ret irriterende. 

Jeg bruger Niko Servodan 330-00700 fordi den er billig og har sluk alt. Det er en kipbetjent dæmper som styres af et ihc output 230v.

Yep det er møg irriterende.. 
Der er flere måder du kan løse det på. Men den nemmeste og mest oplagte er at lave din channel manuelt, hvilket du desværre er nødt til, fordi du skal bruge pulseWidth commandoen, for at få openhab til at slippe trykket igen efter fx 300ms. På den måde kan du tænde/slukke via openhab. Men du kan ikke regulere dæmperen.. Det er det jeg mente med at det er noget knald at lavet i openhab, og endnu mere for en ikke wireless dæmper som fx din Niko eller en LK UNI400 dæmper.. 

Anyway, du skal lave din channel manuelt.. Herunder er et channel eksempel taget fra en UNI400 dæmper.  

Type switch   :stortbad_dimmer_fb           "Stortbad dimmer Trigger"              [ resourceId=5537553, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]

Denne channel vil aktivere din dæmper (resourceID) i 200ms så slipper den trykket igen. 200ms er oftest nok til at bare tænde/slukke den, uden at den ændre sig i regulering, da det i LK´s Fbére sker efter 400ms.

Hvis du samtidig har en tilbagemelding fra dæmperen (eller fra FBén), så kan den se sådan her ud:

Type switch   :stortbad_dimmer_state        "Stortbad dimmer state"                [ resourceId=5540626, direction="ReadOnly" ]

Og selve items hvor du både har trykket og tilbagemeldingen kunne se sådan her ud:

Switch stort_badDimmerLys    "Halogenlys i StortBad [%s]"    <cu_spot>    (vLys)    [ "Lighting" ] { channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_state", autoupdate="false" }


Hvis du ikke har tilbagemelding, (det burde ligge i FBén) så skal du bare fjerne den sidste del:

Switch stort_badDimmerLys    "Halogenlys i StortBad [%s]"    <cu_spot>    (vLys)    [ "Lighting" ] { channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_fb", autoupdate="false" }


 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis jeg går ind i Things -> Channels -> Entré Lampeudtag Udgang og trykker på blyanten, så kommer jeg ind og kan stille en Pulse Width. Det gjorde jeg så, og nu virker ingenting?

Jeg ved ikke om det er et tilfælde? Har prøvet at stille det tilbage uden held.

Får bare "OFFLINE - COMMUNICATION_ERROR org.apache.http.conn.ConnectTimeoutException: Connect to 192.168.1.151:443 [/192.168.1.151] failed: Read timed out"

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Morten H skrev:

Hvis jeg går ind i Things -> Channels -> Entré Lampeudtag Udgang og trykker på blyanten, så kommer jeg ind og kan stille en Pulse Width. Det gjorde jeg så, og nu virker ingenting?

Jeg ved ikke om det er et tilfælde? Har prøvet at stille det tilbage uden held.

Får bare "OFFLINE - COMMUNICATION_ERROR org.apache.http.conn.ConnectTimeoutException: Connect to 192.168.1.151:443 [/192.168.1.151] failed: Read timed out"

Hmm det burde ikke hænge sammen med den ændring du har lavet. Tjek lige at du har hul igennem til controlleren uden for openhab. Det virker som om at det er openhab som godtnok finder controlleren, men kommer ikke igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Genstartede min IHC og mens den gjorde det, så slettede jeg bindingen og det samme controllere i Things, og lagde den nyeste binding in fra et af de allersidste dropbox links. Ligger den ind igen i Things. Bum. Online.

Ruller ned til lampeudtaget i Entre'en, og trykker på blyanten og sætter pulsewidth til 200. Bum, offline med samme fejl.

Det har jeg så gjort det par gange nu, og det er altid dér den dør. Hvorfor mon.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hov nu opfører den sig fint og alle mine tryk i habpanel virker igen (efter at jeg har lavet dem allesammen igen). Men selv med pulsewidth på trykket, så begynder dæmperen bare at fise op hvis jeg vil tænde lyset i entréen. Jeg skal stadig dobbeltklikke for at få den effekt jeg ønsker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er i hvert fald en fejl der kommer af at redigere channels i paperui. Fordi hvis jeg vælger enten read eller write så går den direkte til

Status: OFFLINE - COMMUNICATION_ERROR org.apache.http.conn.ConnectTimeoutException: Connect to 192.168.1.151:443 [/192.168.1.151] failed: Read timed out

i en længere periode, og når jeg så sletter trykket i items eller laver en anden vilkårlig handling, så vågner den op igen, og de settings jeg lige har sat i den channel er pist væk men controlleren er online igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg forstår ikke helt hvad du laver. Jeg troede/mente slet ikke man kunne sætte pulsewidth på en item i PaperUI. Det skal jo sættes på en channel, og ikke en item. 

Jeg bruger .things fil og items fil (tekst filer) til at lave det hele i. Det synes jeg er betydelig nemmere, specielt fordi PaperUI items har det med at fucke op i alting.
Du fik mit eksempel tidligere, men hvis du ikke bruger .things og items filer, så hjælper de eksempler dig ikke ret meget. Een ting er dog sikkert, PulseWidth skal sættes på channel niveau, ikke item niveau.  Det samme gælder read/write osv.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er skam også channels jeg redigere i. Dog de automatisk genererede channels under things. Things -> Channels -> Entré - Lys loft - Ringetryk - Indgang og så blyanten. Så kan jeg stille read/write og pulsewidth, men jeg får den fejl hver gang jeg stiller pulsewidth.

 

Hvor finder jeg mine channels henne på sftp'en? Synes at have læst man ikke kan redigere i de automatisk genererede channels?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Morten H skrev:

Hvor finder jeg mine channels henne på sftp'en? Synes at have læst man ikke kan redigere i de automatisk genererede channels?

Det er netop det jeg heller ikke mener du kan. 

Stien til things folderen er /etc/openhab2/things
Item folderen ligger i /etc/openhab2/items

osv..

Men hvis du laver en things fil, så husk du skal have controlleren med der også. Dvs du skal fjerne den du har nu i PaperUI og lave den i things, fx sådan her:
(det er hele min things fil).
 

ihc:controller:elko [ hostname="IP:PORT", username="username", password="password", timeout=8000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] {
    Channels:

// Stort bad	
       Type number   :stortbad_temperatur_fb       "Stortbad Temperatur"                  [ resourceId=7986196, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :stortbad_temperaturSet_fb    "Stortbad Temperatur setpunkt"         [ resourceId=7989780 ]
	   Type number   :stortbad_fugtighed           "Stortbad Fugtighed"                   [ resourceId=13699623, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :stortbad_sensorfejl          "Stortbad sensorfejl"                  [ resourceId=7989522, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :stortbad_ventilmotion        "Stortbad ventilmotionering"           [ resourceId=7996682, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :stortbad_telestat            "Stortbad Telestat"                    [ resourceId=6144859, direction="ReadOnly" ]
   	   Type switch   :stortbad_dimmer_fb           "Stortbad dimmer Trigger"              [ resourceId=5537553, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
	   Type switch   :stortbad_dimmer_state        "Stortbad dimmer state"                [ resourceId=5540626, direction="ReadOnly" ]

   // Soveværelse
	   Type number   :sove_temperatur_fb           "Soveværelse Temperatur"               [ resourceId=8227092, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :sove_temperaturSet_fb        "Soveværelse Temperatur setpunkt"      [ resourceId=8230676 ]
   	   Type number   :sove_sensorfejl              "Soveværelse sensorfejl"               [ resourceId=8230418, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :sove_ventilmotion            "Soveværelse ventilmotionering"        [ resourceId=8237578, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :sove_telestat                "Soveværelse Telestat"                 [ resourceId=6147419, direction="ReadOnly" ]
           Type dimmer   :sove_dimmer                  "Soveværelse Dæmper"                   [ resourceId=13710941, onLevel=35 ]
	   Type switch   :sove_80mm_fb                 "Soveværelse 80mm Trigger"             [ resourceId=17073937, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]   
  	   Type switch   :sove_80mm_state              "Soveværelse 80mm lampeudtag"          [ resourceId=26459, direction="ReadOnly" ]	   
   	   Type switch   :sove_PIR                     "PIR i soveværelse"                    [ resourceId=16710162, direction="ReadOnly" ]

   // Stuen
	   Type number   :stuen_temperatur_fb          "Stuen Temperatur"                     [ resourceId=8467988, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :stuen_temperaturSet_fb       "Stuen Temperatur setpunkt"            [ resourceId=8471572 ]
   	   Type number   :stuen_sensorfejl             "Stuen sensorfejl"                     [ resourceId=8471314, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :stuen_ventilmotion           "Stuen ventilmotionering"              [ resourceId=8478474, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :stuen_telestat               "Stuen Telestat"                       [ resourceId=6511707, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :stuen_m1                     "Stuen M1 trigger"                     [ resourceId=181009, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
 	   Type switch   :stuen_m1_state               "Stuen M1 lys"                         [ resourceId=27227, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :stuen_m2                     "Stuen M2 trigger"                     [ resourceId=213009, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
	   Type switch   :stuen_m2_state               "Stuen M2 lys"                         [ resourceId=27995, direction="ReadOnly" ]
   	   Type switch   :stuen_PIR                    "PIR i stuen"                          [ resourceId=16723730, direction="ReadOnly" ]
	   
	   
   // Køkken
	   Type number   :koekken_temperatur_fb        "Køkken Temperatur"                    [ resourceId=11515924, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :koekken_temperaturSet_fb     "Køkken Temperatur setpunkt"           [ resourceId=11519508 ]
   	   Type number   :koekken_sensorfejl           "Køkken sensorfejl"                    [ resourceId=11519250, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :koekken_ventilmotion         "Køkken ventilmotionering"             [ resourceId=11526410, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :koekken_telestat             "Køkken Telestat"                      [ resourceId=6512219, direction="ReadOnly" ]
	   Type dimmer   :koekkenvask_dimmer           "Køkkenvask Dæmper"                    [ resourceId=13957725, onLevel=30 ]
	   Type dimmer   :koekkenunderskab_dimmer      "Køkken Underskab Dæmper"              [ resourceId=4358493, onLevel=35 ]
	
   // Spiseplads
	   Type number   :spise_temperatur_fb           "Spiseplads Temperatur"               [ resourceId=8708884, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :spise_temperaturSet_fb        "Spiseplads Temperatur setpunkt"      [ resourceId=8712468 ]
   	   Type number   :spise_sensorfejl              "Spiseplads sensorfejl"               [ resourceId=8712210, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :spise_ventilmotion            "Spiseplads ventilmotionering"        [ resourceId=8719370, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :spise_telestat                "Spiseplads Telestat"                 [ resourceId=6512731, direction="ReadOnly" ]
           Type dimmer   :spisebord_dimmer              "Spisebord"                           [ resourceId=15583325, onLevel=30 ]
	   Type dimmer   :spisespot_dimmer              "Spiseplads spot lys"                 [ resourceId=4365149, onLevel=25  ]   
	   Type switch   :vindue_automatik_trigger      "Vindue automatisk"                   [ resourceId=17013265, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
   	   Type switch   :vindue_automatik_state        "Vindue automatisk lys"               [ resourceId=16825179, direction="ReadOnly" ]
  	   Type switch   :spise_PIR                     "PIR i spisestuen"                    [ resourceId=16695570, direction="ReadOnly" ]
			   
   // Kontor   
	   Type number   :kontor_temperatur_fb           "Kontor Temperatur"                  [ resourceId=8950292, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :kontor_temperaturSet_fb        "Kontor Temperatur setpunkt"         [ resourceId=8953876 ]
   	   Type number   :kontor_sensorfejl              "Kontor sensorfejl"                  [ resourceId=8953618, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :kontor_ventilmotion            "Kontor ventilmotionering"           [ resourceId=8960778, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :kontor_telestat                "Kontor Telestat"                    [ resourceId=6513243, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :kontor_80mm                     "Kontor loftlys trigger"            [ resourceId=400145, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
	   Type switch   :kontor_80mm_state               "Kontor loftlys"                    [ resourceId=41563, direction="ReadOnly" ]
	   
   // Bryggers
	   Type number   :bryggers_temperatur_fb         "Bryggers Temperatur"                [ resourceId=11271956, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :bryggers_temperaturSet_fb      "Bryggers Temperatur setpunkt"       [ resourceId=11275540 ]
   	   Type number   :bryggers_sensorfejl            "Bryggers sensorfejl"                [ resourceId=11275282, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :bryggers_ventilmotion          "Bryggers ventilmotionering"         [ resourceId=11282442, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :bryggers_telestat9             "Bryggers Telestat 9"                [ resourceId=6515291, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :bryggers_telestat10             "Bryggers Telestat 10"              [ resourceId=6515803, direction="ReadOnly" ]
           Type switch   :bryggers_dimmer_fb             "Bryggers dimmer Trigger"            [ resourceId=12059409, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
	   Type switch   :bryggers_dimmer_state          "Bryggers dimmer state"              [ resourceId=12062482, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :bryggers_skabslys_fb           "Bryggers skabslys Trigger"          [ resourceId=1317905, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
	   Type switch   :bryggers_skabslys_state        "Bryggers skabslys"                  [ resourceId=1360731, direction="ReadOnly" ]	   

   // Lille Bad	
	   Type number   :lillebad_temperatur_fb         "Lille Bad Temperatur"               [ resourceId=9191188, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :lillebad_temperaturSet_fb      "Lille Bad Temperatur setpunkt"      [ resourceId=9194772 ]
	   Type number   :lillebad_fugtighed             "Lille Bad Fugtighed"                [ resourceId=13702695, direction="ReadOnly" ]	   
   	   Type number   :lillebad_sensorfejl            "Lille Bad sensorfejl"               [ resourceId=9194514, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :lillebad_ventilmotion          "Lille Bad ventilmotionering"        [ resourceId=9201674, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :lillebad_telestat              "Lille Bad Telestat"                 [ resourceId=6516315, direction="ReadOnly" ]
           Type switch   :lillebad_dimmer_fb             "Lille Bad dimmer Trigger"           [ resourceId=12208913, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
           Type switch   :lillebad_dimmer_state          "Lille Bad dimmer state"             [ resourceId=12211986, direction="ReadOnly" ]
	   
   // Casper
 	   Type number   :casper_temperatur_fb           "Casper Temperatur"                  [ resourceId=16519700, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :casper_temperaturSet_fb        "Casper Temperatur setpunkt"         [ resourceId=9435668 ]
   	   Type number   :casper_sensorfejl              "Casper sensorfejl"                  [ resourceId=9435410, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :casper_ventilmotion            "Casper ventilmotionering"           [ resourceId=9442570, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :casper_telestat                "Casper Telestat 9"                  [ resourceId=6516827, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :casper_dimmer_fb               "Casper dimmer Trigger"              [ resourceId=12815889, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
	   Type switch   :casper_dimmer_state            "Casper dimmer state"                [ resourceId=12818962, direction="ReadOnly" ]
  	   Type switch   :casper_PIR                     "PIR i caspers vær"                  [ resourceId=16736786, direction="ReadOnly" ]		   
	   
   // Amanda
 	   Type number   :amanda_temperatur_fb           "Amanda Temperatur"                  [ resourceId=16506644, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :amanda_temperaturSet_fb        "Amanda Temperatur setpunkt"         [ resourceId=9676564 ]
   	   Type number   :amanda_sensorfejl              "Amanda sensorfejl"                  [ resourceId=9676306, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :amanda_ventilmotion            "Amanda ventilmotionering"           [ resourceId=9683466, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :amanda_telestat                "Amanda Telestat"                    [ resourceId=6514779, direction="ReadOnly" ]
           Type switch   :amanda_dimmer_fb               "Amanda dimmer Trigger"              [ resourceId=12358417, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
	   Type switch   :amanda_dimmer_state            "Amanda dimmer state"                [ resourceId=12361490, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :amanda_80mm_fb                 "Amanda 80mm Trigger"                [ resourceId=580113, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
  	   Type switch   :amanda_80mm_state              "Amanda 80mm lampeudtag"             [ resourceId=59227, direction="ReadOnly" ]
   	   Type switch   :amanda_PIR                     "PIR i amandas vær"                  [ resourceId=16751378, direction="ReadOnly" ]	
	      
   // Marc
	   Type number   :marc_temperatur_fb             "Marc Temperatur"                    [ resourceId=16532756, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :marc_temperaturSet_fb          "Marc Temperatur setpunkt"           [ resourceId=9917460 ]
   	   Type number   :marc_sensorfejl                "Marc sensorfejl"                    [ resourceId=9917202, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :marc_ventilmotion              "Marc ventilmotionering"             [ resourceId=9924362, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :marc_telestat                  "Marc Telestat"                      [ resourceId=6514267, direction="ReadOnly" ]
           Type switch   :marc_dimmer_fb                 "Marc dimmer Trigger"                [ resourceId=12507921, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
	   Type switch   :marc_dimmer_state              "Marc dimmer state"                  [ resourceId=12510994, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :marc_80mm_fb                   "Marc 80mm Trigger"                  [ resourceId=650769, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
  	   Type switch   :marc_80mm_state                "Marc 80mm lampeudtag"               [ resourceId=62555, direction="ReadOnly" ]
   	   Type switch   :marc_PIR                       "PIR i marcs vær"                    [ resourceId=16764946, direction="ReadOnly" ]	
	         
   // Hyggestuen/Aktivitetsrum
	   Type number   :aktivitet_temperatur_fb        "Aktivitet Temperatur"               [ resourceId=16651796, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :aktivitet_temperaturSet_fb     "Aktivitet Temperatur setpunkt"      [ resourceId=10158356 ]
   	   Type number   :aktivitet_sensorfejl           "Aktivitet sensorfejl"               [ resourceId=10158098, direction="ReadOnly" ]
	   Type number   :aktivitet_ventilmotion         "Aktivitet ventilmotionering"        [ resourceId=10165258, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :aktivitet_telestat             "Aktivitet Telestat"                 [ resourceId=6513755, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :aktivitet_dimmer_konst         "Aktivitet dimmer konstant"          [ resourceId=15737873, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
	   Type switch   :aktivitet_konst_state          "Aktivitet konstant lys"             [ resourceId=15740178, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :aktivitet_dimmer               "Aktivitet Dæmper"                   [ resourceId=15586653, onLevel=35 ]
	   Type switch   :aktivitet_80mm_fb              "Aktivitet 80mm Trigger"             [ resourceId=765457, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
  	   Type switch   :aktivitet_80mm_state           "Aktivitet 80mm lampeudtag"          [ resourceId=65883, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :aktivitet_beboet               "Aktivitet beboet"                   [ resourceId=6139482, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
	   Type switch   :aktivitet_beboet_state         "Aktivitet beboet lys"               [ resourceId=6140507, direction="ReadOnly" ]	   
       Type switch   :aktivitet_ubeboet              "Aktivitet ubeboet"                  [ resourceId=6139994, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
	   Type switch   :aktivitet_ubeboet_state        "Aktivitet ubeboet lys"              [ resourceId=6140763, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :aktivitet_frost_state          "Aktivitet frostsik lys"             [ resourceId=6152466, direction="ReadOnly" ]
   	   Type switch   :aktivitet_PIR                  "PIR i aktivitetrum"                 [ resourceId=16778514, direction="ReadOnly" ]	   
	      
   // Garage
       Type switch   :garagelys_konst                "Garagelys konstant"                 [ resourceId=13667857, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
	   Type switch   :garagelys_konst_state          "Garagelys konstant lys"             [ resourceId=14496347, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :garagelys                      "Garagelyslys"                       [ resourceId=52571, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :garageport                     "Garageporten"                       [ resourceId=16666897, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
	   Type switch   :garageport_state               "Garageporten state"                 [ resourceId=16679515, direction="ReadOnly" ]
   	   Type switch   :garage_PIR                     "PIR i garagen"                      [ resourceId=13667345, direction="ReadOnly" ]
	   
	   
   // Udendørs
	   Type switch   :skumringsensor                 "skumringsensor"                     [ resourceId=72282, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :indgangsparti_dimmer           "Indgangsparti Dæmper"               [ resourceId=3916893, onLevel=35 ]
       Type switch   :indgangsparti_konst            "Indgangsparti konstatnt"            [ resourceId=14710801, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
	   Type switch   :indgangsparti_konst_state      "Indgangsparti konstatnt lys"        [ resourceId=14496603, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :have_dimmer_fb                 "Have dimmer Trigger"                [ resourceId=5984785, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
	   Type switch   :have_dimmer_state              "Have dimmer state"                  [ resourceId=5987858, direction="ReadOnly" ]
   	   Type switch   :udvendig_PIR                   "PIR udvendig indgang"               [ resourceId=72026, direction="ReadOnly" ]
   
   // Alarm
	   Type switch   :alarm_sabotagekreds            "Alarm sabotagekreds"                [ resourceId=3139345, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :alarm_status                   "Alarm status"                       [ resourceId=3142418, direction="ReadOnly" ]
	   Type switch   :alarm_total                    "Alarm tilkoblet"                    [ resourceId=3144722, direction="ReadOnly" ]	   
   
   // Div IHC funktioner
       Type switch   :nilan_brugerfunktion         "Aktiver Nilan brugerfunktion"         [ resourceId=14474513, pulseWidth=300 ]
	   Type number   :zwave_temp                   "Temperatur fra zwave sensor"          [ resourceId=17082132, direction="WriteOnly" ]
}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hold kæft hvor er det tungt...... Jeg har læst både binding manualen igen og igen og openhab manualen.

Nu har jeg smidt bindingen ind i addons på ny.

Smidt en controller.things op.. Jeg har bare stjålet direkte fra bindings readme, og så bare ændret resource id

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.151", username="openhab", password="x**x*x*x*x*", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=189531, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
}

og en controller.items

Switch test_switch  "Test Switch"    { channel="ihc:controller:elko:my_test_switch" }

men får  bare UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Morten H skrev:

Hold kæft hvor er det tungt...... Jeg har læst både binding manualen igen og igen og openhab manualen.

Nu har jeg smidt bindingen ind i addons på ny.

Smidt en controller.things op.. Jeg har bare stjålet direkte fra bindings readme, og så bare ændret resource id


ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.151", username="openhab", password="x**x*x*x*x*", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=189531, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
}

og en controller.items


Switch test_switch  "Test Switch"    { channel="ihc:controller:elko:my_test_switch" }

men får  bare UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING

Min umiddelbare ide..  Prøv at skriv porten ind i hostname.. Altså: [ hostname="192.168.1.151:port"   .... ]
Jeg har lidt en mistanke om, at det kan være årsagen.. 
Og tjek for en sikkerhedskyld, at det er den rigtige port du bruger. Det skal være SSL porten (standard 443 mener jeg). 
Tjek også at openhab er en bruger der virker på din controller inkl password.. Fejlen burde godtnok være anderledes hvis det er det, men tjek det alligevel. 
Hvis du har installeret bindingen manuelt i addons folderen, så husk at fjerne den fra PaperUI 

Sidste mulighed.
Start en terminal session til din openhab. (brugernavn/pw er det samme som SSH).
Stop openhab : sudo systemctl stop openhab2.service
Tøm cache og tmp folderne. Hvis du bruger en Rpi og openhabian, så er det folderne /var/lib/openhab2/cache og /var/lib/openhab2/tmp
Genstart din Rpi med: sudo shutdown -r now
Hold øje med loggen (taillog). 

Hvis ikke det virker, så må der være noget i din controller der blokere. Din .things fil fejler ikke umiddelbart noget. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ifht. til ssl port beskriver Pauli faktisk selv at hvis man benytter standard, behøver man ikke angive den. Men jeg har selvfølgelig prøvet med og uden colon port. Jeg har for sjov også prøvet med 442. Der fik jeg dog som du skriver en hel række andre fejl ;-)

Jeg har lavet en openhab specifik bruger på min IHC controller, og den har jeg selvfølgelig også kryds kontrolleret virker som den skal. Desuden virker det hele jo fint når jeg jeg ligger bindingen ind i things fra Paperui.

Jeg har alle gangene installeret bindingen via add-on foldere grundet den i paperui er version 1.x. Jeg har forsøgt at flashe et sprit nyt openhabian flash kort, og så lavet min .things manuelt efter at have smidt bindingen ind i addons. Men jeg får samme fejl. " UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING "

Nu er jeg blevet tilpas træt af det, og jeg har midlertidigt lavet det hele via paperui, og lever med at jeg skal dobbeltklikke på de 3 items som styre hhv. 2 lysdæmpere og garageporten.

Jeg har også fejlmeldt den error loop som ændring af pulsewidth i paperui giver i Pauli's egen tråd. Jeg har forsøgt med mange tilgangsvinkler og det er så absolut ændringen/indtastning af pulsewidth via paperui der crasher hans binding.

Når jeg lige får taget et par dybe indåndinger prøver jeg din sidste mulighed, og begynder på en frisk.... igen.. :-)

Men bortset fra det driller lidt, så fungere det faktisk rigtig godt i HABpanel. Man kan tilgå sit HABpanel fra OpenHAB app'en, også udefra :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Morten H skrev:

Desuden virker det hele jo fint når jeg jeg ligger bindingen ind i things fra Paperui.

Det er det der foruroliger mig lidt, for der er principielt ingen forskel. 
Men du kan ikke have controlleren konfigureret to gange. Dvs ikke via PaperUI og .things samtidig. Det er jeg ret overbevist om vil gå galt. Så du skal fjerne controlleren i PaperUI. 
 

2 timer siden, Morten H skrev:

Jeg har alle gangene installeret bindingen via add-on foldere grundet den i paperui er version 1.x. Jeg har forsøgt at flashe et sprit nyt openhabian flash kort, og så lavet min .things manuelt efter at have smidt bindingen ind i addons. Men jeg får samme fejl. " UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING "

Der må simpelthen være noget galt med din .things fil. Det bør dog give udslag i loggen, hvis det er tilfældet. 
Evt aktiver DEBUG log for IHC bindingen, så er det muligt du tydeligere kan se, hvad det er der præcist går galt. Den nemmeste måde at gøre det på, det er ved at bruge Karaf consollen. 
I den skriver du: log:set debug org.openhab.binding.ihc
Så skulle der gerne komme en hel del mere i loggen.
Sig lige til hvis du er usikker på hvad Karaf er. 

2 timer siden, Morten H skrev:

Men bortset fra det driller lidt, så fungere det faktisk rigtig godt i HABpanel. Man kan tilgå sit HABpanel fra OpenHAB app'en, også udefra :-)

Yep, jeg bruger dog BasicUI, da jeg primært bruger det til test.Jeg er ikke så meget for den standard Habpanel,  Når jeg engang får mere tid, så skal jeg dog også bruge Habpanel, men det bliver med et helt andet "look" som laves via SVG filer, og det bliver primært som en monitor over alt i og omkring huset. Ideen er på tegnebrættet, jeg har bare ikke haft tiden til at lave det :( 
Udover det, så bruger jeg Google Assistant/home (stemmestyring) til at styre nærmest alt med efterhånden i kombination med IHC tryk osv.. Det betyder at jeg reelt slet ikke rigtig har brugt for Habpanel/BasicUI/Bruger interface.. Men jeg har det til når jeg tester. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige lavet et frisk SD kort.

Så fulgte jeg download og installation til punkt og prikke på den her guide. (Ja undtaget configuration delen fordi det gør vi jo i .things filen)

https://knab183.wordpress.com/2018/11/03/installing-and-using-ihc-bindings-on-openhab2/

Så smed jeg min controller.things op i things mappen. og så fik jeg det her i loggen. Nu rører jeg intet før jeg finder ud af hvad der er galt, fordi jeg gider simpelthen ikke lave friske openhab2 sd kort mere.

2019-04-27 22:38:34.942 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Loading model 'controller.things'

2019-04-27 22:38:35.068 [ERROR] [.thing.internal.GenericThingProvider] - Channel type ihc:switch could not be resolved.

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-04-27 22:38:35.167 [hingStatusInfoChangedEvent] - 'ihc:controller:elko' changed from UNINITIALIZED to UNINITIALIZED (HANDLER_CONFIGURATION_PENDING)

==> /var/log/openhab2/openhab.log <==

2019-04-27 22:38:36.257 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Refreshing model 'controller.things'

2019-04-27 22:38:36.285 [ERROR] [.thing.internal.GenericThingProvider] - Channel type ihc:switch could not be resolved.

Her er controller.things

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.151", username="openhab", password="password", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=189531 ]

}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, Morten H skrev:

Jeg har lige lavet et frisk SD kort.

Så fulgte jeg download og installation til punkt og prikke på den her guide. (Ja undtaget configuration delen fordi det gør vi jo i .things filen)

https://knab183.wordpress.com/2018/11/03/installing-and-using-ihc-bindings-on-openhab2/

Så smed jeg min controller.things op i things mappen. og så fik jeg det her i loggen. Nu rører jeg intet før jeg finder ud af hvad der er galt, fordi jeg gider simpelthen ikke lave friske openhab2 sd kort mere.


2019-04-27 22:38:34.942 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Loading model 'controller.things'

2019-04-27 22:38:35.068 [ERROR] [.thing.internal.GenericThingProvider] - Channel type ihc:switch could not be resolved.

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-04-27 22:38:35.167 [hingStatusInfoChangedEvent] - 'ihc:controller:elko' changed from UNINITIALIZED to UNINITIALIZED (HANDLER_CONFIGURATION_PENDING)

==> /var/log/openhab2/openhab.log <==

2019-04-27 22:38:36.257 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Refreshing model 'controller.things'

2019-04-27 22:38:36.285 [ERROR] [.thing.internal.GenericThingProvider] - Channel type ihc:switch could not be resolved.

Her er controller.things


ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.151", username="openhab", password="password", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=189531 ]

}

 

Prøv at fjern switchen helt fra din .things fil. Du behøver den ikke i første omgang. Din things fil skal bare se sådan her ud:

 

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.151", username="openhab", password="password", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:

}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, Morten H skrev:

Her er controller.things


ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.151", username="openhab", password="password", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:
        Type switch                : my_test_switch  "My Test Switch"          [ resourceId=189531 ]

}

 

Det er måske lidt langt ude, men jeg bemærker, at du har et mellemrum mellem : og my_test_switch
Det har jeg ikke på mine. Måske kan det være en fejl i bindingen, at den ikke bryder sig om mellemrummet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er måske lidt langt ude, men jeg bemærker, at du har et mellemrum mellem : og my_test_switch
Det har jeg ikke på mine. Måske kan det være en fejl i bindingen, at den ikke bryder sig om mellemrummet. 

Det er ellers direkte kopieret fra Pauli's readme.

Jeg prøvede lige at smide den things ind du anbefalede oven over. Fik en missing fejl. sudo shutdown -r now og efter boot "UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING"

Det er fanme mærkeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Smed den her things op

ihc:controller:elko [ ip="192.168.1.151:443", username="openhab", password="*", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    Channels:

// Entre
   	   Type switch   :entre_dimmer           "Entre Dimmer"              [ resourceId=189531, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]

}

 

og fik det her.... Men nu er den i det mindste online.

2019-04-28 00:28:31.164 [INFO ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Refreshing model 'controller.things'

2019-04-28 00:28:31.206 [ERROR] [.thing.internal.GenericThingProvider] - Channel type ihc:switch could not be resolved.

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2019-04-28 00:28:31.853 [me.event.ThingUpdatedEvent] - Thing 'ihc:controller:elko' has been updated.

2019-04-28 00:28:36.437 [hingStatusInfoChangedEvent] - 'ihc:controller:elko' changed from ONLINE to OFFLINE (BRIDGE_OFFLINE): Initializing communication to the IHC / ELKO controller

2019-04-28 00:28:36.963 [hingStatusInfoChangedEvent] - 'ihc:controller:elko' changed from OFFLINE (BRIDGE_OFFLINE): Initializing communication to the IHC / ELKO controller to ONLINE

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok