Hop til indhold
  • 0

Stik kontakt Timer


chamtl
 Share

Spørgsmål

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det lyder som en ret standard funktion. Er du sikker på at der ikke er en standard LK FB, som gør de du beskriver, eller noget tilsvarende, som du kan bruge som inspiration.

Hvis ikke, så er det bare en FB med en tryk indgang, en stikkontakt udgang og en timer, som starter nedtælling når stikkontakten tændes. Der skal være 2 program dele i FB'en. En som afvikles når trykket påvirkes. Den skal kippe stikkontakten, og starte nedtælling på timeren. Den anden del skal afvikles når timeren går i 0. Den skal slukke stikkontakten.

Dette er en meget simpel version. Du kan også lave den mere smart så timeren kun starter når du tænder stikkontakten, samt stopper når du slukker stikkontakten manuelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 3/7/2019 at 7:30 AM, cis2131 said:

Den mangler stadig lidt.. Mest fordi jeg var begyndt at lave support for IKEA Trådfri, og det ligger i den version jeg implementerer på nyeste pi..

Trådfri integrationen havde jeg tænkt skulle komme samtidig med at IKEA frigav de nye elektriske rullegardiner, men det er blevet udsat.
Jeg kan muligvis godt lave en version som indeholder trådfri menuer, men hvor det nok ikke virker helt, som du kan teste hvis du har lyst.

Claus

Jeg har prøvet a lave den sådan her:

 

image.png.3a2012aeedee1109d63da65b3bd8318c.png

 

Men det kan jeg ikke få til a fungere. Jeg vil gerne have a timeren starter når jeg trykker på "On" på stik kontakter. Men den har igen indgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, chamtl skrev:

Jeg har prøvet a lave den sådan her:

 

image.png.3a2012aeedee1109d63da65b3bd8318c.png

 

Men det kan jeg ikke få til a fungere. Jeg vil gerne have a timeren starter når jeg trykker på "On" på stik kontakter. Men den har igen indgang.

Du skriver "trykker på "On" på stikkontakter. Det er kun wireless stikkontakter, som har ON/OFF tryk, men det er ikke en wireless stikkontakt du har i dit program.

Wireless stikkontakter skal programmers lidt anderledes end alm stikkontakter, da du skal bruge udgangen på stikkontakt produktet til at trigge timeren. Udgangen på stikkontakt produktet skal derfor linkes til både indgang og udgang på din FB, men indgangen i FB'en skal kun starte nedtælling på timeren. Den skal ikke kippe stikkontakten.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Lars1 said:

Du skriver "trykker på "On" på stikkontakter. Det er kun wireless stikkontakter, som har ON/OFF tryk, men det er ikke en wireless stikkontakt du har i dit program.

Wireless stikkontakter skal programmers lidt anderledes end alm stikkontakter, da du skal bruge udgangen på stikkontakt produktet til at trigge timeren. Udgangen på stikkontakt produktet skal derfor linkes til både indgang og udgang på din FB, men indgangen i FB'en skal kun starte nedtælling på timeren. Den skal ikke kippe stikkontakten.

Det er en wireless stikontakt.

Er det sådan her det skal se ud?

image.png.4de60148a6d194fe60800aaae191c3f8.png

Synes stadig ikke at jeg kan få startet timreren

/Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, Lars1 said:

"Timertid" skal du ikke bruge til noget. Timer tiden sætter du under egenskaber på "Timer".

For at starte nedtælling trækker du "Timer" over under kommandoer, og vælger "start nedtælling med initial værdi" i den valg menu der kommer op når du dropper "Timer" under kommandoer

Nu er det tæt på :-)

image.png.a4dcfb46bb1f6fdaa942de777fb5f41b.png

Loggen viser dog at den sætter udgangen til off inden timeren er udløbet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu ved jeg ikke lige hvad input referer til, men hvis det er en indgang, så bør der ikke være nogen forskel på om input er initielt on eller off.

På dit første log screen shot, er det tydeligt at timeren køre i 10 sek hvorefter at udgangen bliver sat off. Det samme er tilfældet på dit andet screenshot. Forskellen på de 2 log screenshot er at udgangen på det første log screenshot ikke ændre tilstand på dine stikkontakter. Hvis du har flere FB's til at styre dine stikkontakter kan det skyldes at en af de andre slukkede dine stikkontakter før timeren.

Det er normalt ikke nogen god idee at have flere FB's til at styre et produkt. Grundet LK IHC er event styret kan du komme i den situation at en FB mener stikkontakten er tændt, mens en anden mener den er slukket. Det kan give nogle sjove fejl situationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok