Hop til indhold
  • 0

Lamelgardin styring


Palleholgerjensen
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har fået dette datablad fra Unigardin.

Under IQ motor står der: Den er forsynet med en ”mono-funktion”, så betjeningsudstyr med 2 kontakter kan monteres.

Betyder det at den kan styres af Ihc?

Er ikke helt klar over hvordan denne monofunktion aktiveres og om det betyder den overstyres, således fjernbetjening ikke længere kan bruges?

Læser i tråde at man måske skal bruge Somfy RS485 RTS til at styre det over ihc andre siger 2stk 24V relæer.

Indlæggende er gamle, måske er motorerne til gardiner ændret siden dengang?

Men jeg søger ihvertfald præcist svar på hvordan de kan kan styres og monteres af Ihc.

har læst tråden

 

 

men det er en anelse for komplekst for mig lige at forstå og

Unig_Engine_and_control_Lamel.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tja det datablad siger ikke noget som helst om hvordan det kan styres. Altså hvilke stik der er til hvilke funktion og om benforbindelserne blot skal “kortsluttes” med et relæ eller en kontakt for at aktivere en funktion. Så du må henvende dig til leverandøren igen og få uddybende information.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Palle,

Ud fra det datablad du har modtaget, er mit gæt at Unigardin benytter styringer fra Benthins.

Jeg er bekendt med at man kan styrer lamel gardiner med Benthins styring, via to potentialefri kontakter (230 VAC relæ modul), men kender ikke til hvordan det kan gøres via RTS.

Måske vedhæftede PDF kan være en hjælp.

Hilsner Ole.

 

enelectricalplanningverticalblindsiq2.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen det var jo lige Oles pdf du skulle bruge. S. 18 viser hvilke benfobindelser du skal bruge og koble på et par 24V hjælpe relæer, da IHC jo normalt ikke har potentialer relæ udgange.

Herefter er det bare ar lave en FB der “timer” kørslen så du både kan vinkle persiennerne og trække dem for/fra.

Om det skal skal med 2 tast styring eller via scenarier er så op til dine behov og programeringsevner.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for databladet. Du har ret i det er styringen fra Benthins. Fik det bekræftet af Unigardin.

De kunne ikke sende mig databladet, så det er super godt du fandt det. 

Hvordan ville i lave forsyningen til motor? Jeg er nødt til at have 230V og 24v i samme kabel. Hvordan afsluttes det og forbindes til motor?

Hvad har i gjort?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal bare have et 5 leder (signal) kabel,

bemærk du kan ikke benytte et alm. 5 ledet kabel da gul/grøn ikke må benyttes til andet end jord.

Men du kan/må godt have 230V og styresignaler i samme kabel på den måde.

Så leder 1 og 2 er 230V konstant forsyning til modulet. Ingen grund til at køre dem via en IHC udgang.

Leder 3 er så fælles GND fra modulet (X2 pin 2) som kobles til relæerne som placeres i IHC tavlen.

Leder 4 og 5 er så styresignalerne til modulet (X2 pin 4 og 5) som kobles til relæerne. Styresignalerne til relæspolerne er så alm. 24V IHC udgange. Når de aktiveres trækker de relæet og laver forbindelsen til modulet.

Der er masser af links til små billige tavlemonterede relæer i tidligere tråde, men ellers er det her igen https://www.elsag.dk/relae-24v-dc

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Altså i gardinstyringsenden ?

Der må du splitte kablet op og muffe en “barberledning” på de to 230 ledere og termineret de andre med passende stik i X2.

i den anden ende har du vel hvad der svarer til 1 ledig DIN modul plads i din IHC tavle hvor de 2 små relæer skal monteres. 

Så planmontering ? Af hvad ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja jeg mener hvordan jeg afslutter kablet pænest i gardinmotor. 

Har gibsvæg over vinduerne. Tænker jeg afslutte kablet i en dåse over vinduerne, til det skal der være en plaforsænket dåse eller PL dåse lige over gardin motor. 

Eller anden mulighed ar at afslutte kabel direkte i motor, men så skal de bores ned igennem vinduerne, ikke så fedt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar.

Hvilken type kabel bruger du fra motor til PL dåsen? Er det bare en tilledning?

Jeg er ikke sikker på den løsning duer hos mig. Jeg har ret højt til loftet og fortrækker dåse/samling til motor sidder så tæt på som muligt.

Men jeg er med dig i at kablet fra Ihc tavlen afsluttes i en PL dåse. Måske er løsning en forfradse med blændæksel lige over vinduet i hjørnet. Fra blændæksel monteres en tilledning til motor. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok