Hop til indhold
  • 0

Alarm med kodetastatur og SMS


micmouritzen
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg sidder og nørder lidt med min tyverialarm og har et højt ønske om, at få en sms med information om, hvilken brugerkode der henholdsvis tilkobler og frakobler min tyverialarm. Jeg har indtil videre fået mange af mine andre notifikations-SMS'er til at virke, men dette driller mig en hel del! F.eks. har jeg oprettet et virtuelt 2-tast tryk i en lokation, som jeg kalder APP. Når der så kommer en puls fra venstre tryk når alarmen er frakoblet så tilkobler alarmen og jeg får en SMS med information om, at alarmen er tilkoblet fra APP. Og omvendt, når der kommer puls fra højre tryk når alarmen er tilkoblet så frakobler alarmen og jeg får en SMS med information om, at alarmen er frakoblet fra APP. Derfor tænkte jeg, at det samme måtte kunne gøre sig gældende ved brug af 6.1.04.b., hvor jeg bruger puls udgangen fra de forskellige brugerkoder til at tilkoble alarmen. Det virker også fint, men når jeg så laver en "betinget følg" blok, hvor betingelsen er, at alarmen er enten on eller off når der kommer en puls fra en brugerkode og opsætter SMS på udgangens status så får jeg 2 beskeder samtidig; én med besked om at brugerkode 1 har tilkoblet og én med besked om, at brugerkode 1 har frakoblet. Jeg kan simpelthen ikke se hvad forskellen på mit virtuelle tryk og pulsen fra tastaturet er! Er der én, som har en godt forslag til hvad der kan være galt?

Mvh. Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ja det troede jeg også, så derfor prøvede jeg at lave en forsinket udkobling på signalet fra alarmen, men det var med samme udfald så det fjernede jeg igen. Måske har jeg ikke gjort det rigtigt!

Jeg har vedlagt hele mit projekt da jeg ikke lige gider at dele det op. Du skal kigge under TYVERIALARM og SMS.

Kløvervej 8.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En hurtig simulering af brugerkode 1 i Visual viser at det virker, omend modsat. Du får en sms om tilkobling når alarmen frakobles og modsat. Du retter det nemmest ved at flytte signalet til tyverialarmen på "Udgang for puls brugerkode 1" fra øverst til nederst. OBS før den op på den over først og dernæst tilbage igen. Du bør selvfølgelig gøre det samme med de øvrige.

Der kan dog godt være forskel på visualisering på PC og drift i controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er modtaget! Tak fordi du gider!!!

Jeg skal også spørge dig om noget andet - du er stor fortaler for, med god grund, at man kun bruger én funktionsblok til at styre hver udgang, men da jeg styrer alt mit lys med scenarier er det ikke det store problem!? Men hvad gør jeg med mine lydgivere, som jeg, lige nu, aktiverer fra forskellige FB da jeg ønsker forskellige lydbilleder afhængig af hvilken alarm der er tale om!?

Der er lydgivere i Bryggers, Gang og Carport!

Redigeret af micmouritzen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, micmouritzen skrev:

Men hvad gør jeg med mine lydgivere, som jeg, lige nu, aktiverer fra forskellige FB da jeg ønsker forskellige lydbilleder afhængig af hvilken alarm der er tale om!? 

Du kører dem bare igennem en ELLER fb.

 

8 timer siden, micmouritzen skrev:

Nu har jeg byttet rundt på permitsignalerne og så virker det! Også i praksis,

Super. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, micmouritzen skrev:

Hvad bestemmer så hvilket lydbillede det afspilles?

Det gør den fb du bruger i dag. En ELLER fb sætter udgangen = ON hvis én ELLER flere indgange er ON.

5 minutter siden, micmouritzen skrev:

Kan jeg alligevel lokke dig til at vise mig det du mente? Bare så jeg kan blive klogere!:)

Et IHC program bliver afviklet i den rækkefølge det er programmeret, så når du først har signal til tyverialarmen, så bliver ALT hvad der ligger af program i tyveriblokken afviklet FØR controlleren går videre til næste linje, dermed vil status på alarmen være ændret når der skal sendes SMS. Ved at flytte signalet til tyverialarmen nederst så vil dine SMS beskeder afspejle det der kommer til at ske.

430151377_Fr.PNG.217f6e6d2b9f480b0b3ead7d9cae1b0a.PNG

Efter.PNG.7db1fef8d064b9f1fd7dae195d3da619.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det gør den fb du bruger i dag. En ELLER fb sætter udgangen = ON hvis én ELLER flere indgange er ON.

Jeg bruger forskellige FB da jeg bruger forskellige lydbilleder til forskellige slags alarmer. Kan jeg bare tage alle udgangene fra disse FB ig sætte ind i en OR blok?

 

38 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Et IHC program bliver afviklet i den rækkefølge det er programmeret, så når du først har signal til tyverialarmen, så bliver ALT hvad der ligger af program i tyveriblokken afviklet FØR controlleren går videre til næste linje, dermed vil status på alarmen være ændret når der skal sendes SMS. Ved at flytte signalet til tyverialarmen nederst så vil dine SMS beskeder afspejle det der kommer til at ske.

430151377_Fr.PNG.217f6e6d2b9f480b0b3ead7d9cae1b0a.PNG

Efter.PNG.7db1fef8d064b9f1fd7dae195d3da619.PNG

Ah, det giver mening. Dog løser det åbenbart ikke problemet i dette tilfælde. Der er løsningen åbenbart at sætte "alarm tilkoblet" som betingelse for at tilkoble alarmen med f.eks. brugerkode 1! Det giver ikke mening, men det virker!

Bortset fra dét, så er det da værd at tænke over prioriteringerne af signaler, hvis der er flere, som herover!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, micmouritzen skrev:

Jeg bruger forskellige FB da jeg bruger forskellige lydbilleder til forskellige slags alarmer. Kan jeg bare tage alle udgangene fra disse FB ig sætte ind i en OR blok?

Yes - men husk at alle signaler skal på HVER SIN INDGANG, ikke noget med to på den samme. Er der ikke nok indgange i fb skal de sættes i serie, hvor du fører udgangen fra den 1. til en indgang på den næste.

4 minutter siden, micmouritzen skrev:

Bortset fra dét, så er det da værd at tænke over prioriteringerne af signaler, hvis der er flere, som herover!

I den grad, det er faktisk årsagen til flere af LKs problemer med deres Bolig programmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok