Hop til indhold
  • 0

Kan ikke komme i forbindelse med min Controller


Jacob Buus
 Share

Spørgsmål

Hej folkens, 

Jeg står i en utroligt irriterende situation. Jeg er flyttet i et nyt hus hvor der er installeret IHC, hvilket jo er super. Jeg har for et par uger siden haft en elektriker ude for at hjælpe mig med adgangen til controlleren. Alt var super - jeg fik den koblet op på mit trådløse netværk OG jeg kunne tilgå den via USB. 

Nu har Eniig så besluttet sig for pludselig at skulle installere nyt netværksudstyr ude hos os, hvilket så endte med at smadre en del af det setup der var lavet herhjemme. En side effect af dette var tilsyneladende også at jeg pludselig ikke kunne komme på min controller via netværket. Sikkert fordi der er blevet uddelt nye IP'er osv. 

Jeg forsøgte derfor at sætte USB-kabel i - men nu kan jeg pludselig ikke få nogen forbindelse til controlleren i IHC Visual. Jeg kan fint få forbindelse når jeg starter FirmwareLoader, men altså intet held igennem Visual. 

Jeg har forsøgt mig med JavaStarter_1.0.3, men den åbner blot den her Java browser hvor den forsøger at tilgå http://usb - som ikke virker (og som forøvrigt ikke virker direkte i nogen af mine browsere hellere). 

Jeg er helt på herrens mark her. Jeg har virkelig ikke lyst til at skulle have fat i en elektriker igen for noget der HAR virket indtil for ganske nyligt. 

Er der nogen af jer herinde der kan hjælpe mig med en simpel 1-2-3 fejlfindings guide til hvordan jeg kommer videre? 

FirmwareLoader lader mig genstarte controlleren, men jeg er ikke helt sikker på om jeg uden problemer bare kan gøre dette? 

Jeg har en 6.1 controller med 2.7.220 firmware og forsøger adgang fra Windows 10. 

 

På forhånd mange tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Jacob.

Velkommen til.

 

Du skal starte med at fjerne strømmen til controlleren icnl. et evt backupbatteri. Vente 10 sek og tænde igen.

Efter ca 5 minutter sætter du usb kablet i og åbner Javastarter og skriver usb. Måske husker den det selv.

Kan du komme på controllerens hjemmeside nu?

Har det virket på den pc du sidder med? Og brugte du javastarter?

Kan det tænkes at i har ændret port nr til web-porten? Den tager også usb porten med, så husk :port nr evt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne, 
Jeg prøver lige at hive strømmen. Det er min første dans med IHC, men jeg tænker jeg finder det hvis jeg hiver det klassiske relæ-skjold af der sidder omkring controlleren? 

Jeg har være på controlleren med den PC jeg sidder ved. Dog kun via netværk - opsætningen lavede vi via USB på elektrikerens bærbare. Men det undrer mig at min egen PC via FirmwareLoaderen godt kan connecte via USB? 

Vi havde et admininstrationsprogram da vi satte det op. Jeg antager at dette er JavaStarteren - eller? (beklager de dumme spørgsmål)

Vi har ikke ændret porten. Alt kørte på 80 og 437. Men grundet Eniigs snedighed røg hele min netværksopsætning - og det er jo så derfor jeg ikke kan komme i forbindelse med den via netværket mere (antager jeg). 

Mange tak for forslaget. Jeg prøver lige at se om jeg kan hive strømmen til at starte med :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kun hvis Eniig har ændret subnettet for dit lokal net, er dette årsagen til at du ikke kan komme på. Hvis din PC og IHC controller har IP addresser i samme subnet, så er det næppe netværks ændringen som er årsagen til at du ikke længere kan komme på din controller.

Admin programmet er et Java program som ligger i controlleren. Man bruger Java starteren til at starte det, for at komme ud over alle de problemer der er med at LK ikke har opdateret java programmet til at overholde gældende sikkerheds standarder.

Hvad sker der hvis du skriver http://<controler IP> i en browser? Bemærk det skal være http: ikke https:

Når du er forbundet via USB skal du bruge http://usb

Prøv også ping usb fra en command line. Det skulle gerne give dig en IP, som du kan prøve med http://<USB IP>

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars, 

Så står min browser og tænker lidt og ender så med en 404 (siden ikke fundet). 

Jeg ved hvad IP'en for controlleren blev sat til FØR der blev rodet rundt med netværket - men så spørger jeg måske dumt: er controlleren med fast IP eller kan den tildeles en adresse via DHCP? Når jeg connecter til min router og ser alle connectede devices, så kan jeg nemlig ikke finde controlleren blandt dem (hverken hvis jeg prøver i en browser eller hvis jeg prøver via Visual programmet. 

Så jeg sidder mere og overvejer om det er fordi den er hoppet af netværket? Men så er jeg så tilbage til at jeg ikke kan connecte til den via USB (udover igennem FirmwareLoaderen). 

Jeg går ud og forsøger at hive strømmen til controlleren nu - og så ser jeg om ikke det hjælper på mine forbindelsesmuligheder. 

Jeg giver en update :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg haft hevet strømmen fra controlleren, ventet 5 minutter og så forsøgt at connecte via USB igen. Stadig intet held som billedet viser. 

Herefter har jeg forsøge at pinge USB - heller intet held. Hosten kan ikke findes - se billede 2. 

Nu er jeg lidt på herrens mark igen. Jeg er fysisk connected til controlleren, men jeg kan ikke komme i forbindelse med den via det virtuelle LAN-setup der er lavet med driveren. Jeg har tjekket at USB-driveren er installeret - det er den. Endvidere kan jeg se at jeg får en IP på den forbindelse (billede 3). 

Hvad gør jeg lige herfra? Kan det være noget sikkerhedsmæssigt der gør at jeg ikke kommer igennem måske? Det undrer mig bare at elektrikeren gjorde præcis det samme og hoppede lige på.  

Jeg er noget kun forvirret må jeg indrømme. 

image.png

image.png

image.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jacob Buus skrev:

Hej Lars, 

Så står min browser og tænker lidt og ender så med en 404 (siden ikke fundet). 

Jeg ved hvad IP'en for controlleren blev sat til FØR der blev rodet rundt med netværket - men så spørger jeg måske dumt: er controlleren med fast IP eller kan den tildeles en adresse via DHCP? Når jeg connecter til min router og ser alle connectede devices, så kan jeg nemlig ikke finde controlleren blandt dem (hverken hvis jeg prøver i en browser eller hvis jeg prøver via Visual programmet.

IHC controlleren har fast IP. Den understøtter ikke DHCP. Hvis IHC controllerens IP ligger i DHCP scopet for din ny router kan dette give ballade. Du kan nemt rette DHCP scopet i din Eniig router hvis dette er tilfældet.

16 minutter siden, Jacob Buus skrev:

image.png

Hvis ikke IP'en for din IHC controller starter med 192.168.0 er dette årsagen til at du pt. ikke kan komme i kontakt med den via netværket. Hvis dette er problemet kan du løse det nemt ved at ændre subnettet for dit lokal net i din Eniig router.

16 minutter siden, Jacob Buus skrev:

Herefter har jeg forsøge at pinge USB - heller intet held. Hosten kan ikke findes - se billede 2. 

Nu er jeg lidt på herrens mark igen. Jeg er fysisk connected til controlleren, men jeg kan ikke komme i forbindelse med den via det virtuelle LAN-setup der er lavet med driveren. Jeg har tjekket at USB-driveren er installeret - det er den.

image.png

Din ping USB viser at USB ikke resolvet til en IP adr. startende med 10.18.93. Sålænge dette ikke sker, vil du ikke kunne komme i kontakt med IHC controlleren via USB, udover med firmware loaderen. Firmware loaderen virker lidt anderledes. IHC controlleren har en fast IP på USB, som er hardcodet i firmware loaderen. Jeg kan ikke huske hvad den er, men du kan evt. prøve med 10.18.93.2

Prøv at geninstaller USB driveren, og gør det med admin rettigheder. Ping usb skal give en IP address startende med 10.18.93

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars, 

Du ramte lige på. Det slog mig først lige efterfølgende at der naturligvis var et eller andet helt galt i forhold til IP'erne. 

Jeg geninstallerede driveren og nu kan jeg komme på via USB. Så skal jeg lige have kigget på lidt netværksting osv. - men nu kan jeg komme i kotakt med den. 

Jeg kan dog se at 2 minutter senere igen kan jeg ikke pinge USB mere - og hvis jeg åbner Visual igen, så kan jeg heller ikke connecte igen. Mon der er noget der står og piller ved driveren når jeg kører Windows 10? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Jacob Buus skrev:

Hej Lars, 

Du ramte lige på. Det slog mig først lige efterfølgende at der naturligvis var et eller andet helt galt i forhold til IP'erne. 

Jeg geninstallerede driveren og nu kan jeg komme på via USB. Så skal jeg lige have kigget på lidt netværksting osv. - men nu kan jeg komme i kotakt med den. 

Jeg kan dog se at 2 minutter senere igen kan jeg ikke pinge USB mere - og hvis jeg åbner Visual igen, så kan jeg heller ikke connecte igen. Mon der er noget der står og piller ved driveren når jeg kører Windows 10? 

windos er generelt noget rod. Min arbejds pc skal bootes mindst 1 gang om dagen for at virke, og den kan ikke lide hvis man skifter wireless netwærk for ofte, hvilket jo er herligt når man har over 100 rejser om året. :-(

Hvis du noterede dig USB IP'en kan du bare bruge den isteddet for USB i browser/java starter og Visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, Lars Jacobsen said:

Har du tjekket LK’s IHC hjemmeside. Der står lidt om USB driver og workaround.

 

Hej Lars, 
Denne har jeg prøvet, men min driver står godt nok til den rigtige når jeg installerer den. Jeg kan åbenbart bare kun connecte via USB 1 gang per installation :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Jacob Buus skrev:

Hej Lars, 
Det lyder godt nok lidt spøjst. 
Jeg prøver lige med IP'en for USB'en. Det lyder godt nok som om man skal anskaffe sig en gammel Windows XP maskine til at håndtere det her med :/

Den IP jeg mente var IHC controllerens USB IP. Eftersom du kan connected med firmwareloaderen selvom du ikke kan resolve usb til en IP, er der forbindelse. Når du har IHC controllerens USB IP, kan du bare bruge den til at connecte via USB isteddet for hostnavnet usb.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvad sker der nu hvis du skriver usb i din browser? Du skal have adgang til controllerens administrator via USB før vi kan se på controllerens netværksindstillinger. Virker java starter nu?

Efter du har geninstalleret usb driveren er der en chance for det.

Ellers findes der en firmware der nulstiller netværksindstillinger, den ligger under download her på siden.

Husk at have en backup i nærheden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvad sker der nu hvis du skriver usb i din browser? Du skal have adgang til controllerens administrator via USB før vi kan se på controllerens netværksindstillinger. Virker java starter nu?

Efter du har geninstalleret usb driveren er der en chance for det.

Ellers findes der en firmware der nulstiller netværksindstillinger, den ligger under download her på siden.

Husk at have en backup i nærheden.

Hvis du læser hele tråden vil du se at vi allerede er nået frem til at der er forbindelse på USB, men hans PC ikke resolver USB til en IP, og dermed er det kun firmware loaderen som virker. Vi er også nået frem til at Eniig har ændret subnettet på hans lokal net, og derfor kan han ikke nå controlleren via netværket. ;)

Jeg tror Jacob har styr på hvad der skal gøres for at løse netværks problemet. USB problemet derimod er lidt mere langhåret da en reinstallering af USB driveren kun løste problemet kortvarigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis du læser hele tråden vil du se at vi allerede er nået frem til at der er forbindelse på USB, men hans PC ikke resolver USB til en IP, og dermed er det kun firmware loaderen som virker. Vi er også nået frem til at Eniig har ændret subnettet på hans lokal net, og derfor kan han ikke nå controlleren via netværket. ;)

Jeg tror Jacob har styr på hvad der skal gøres for at løse netværks problemet. USB problemet derimod er lidt mere langhåret da en reinstallering af USB driveren kun løste problemet kortvarigt.

Jeg havde måske ikke læst det grundigt nok, men havde da forsøgt ;)

Men den nulstil netværk-firmware ville jeg give et skud. 

Eller som du siger, stille IP scopet ind på det som det var før og forsøge adgang den vej, men noget tyder på at controllerens ip-config er stukket helt af...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg havde måske ikke læst det grundigt nok, men havde da forsøgt ;)

Men den nulstil netværk-firmware ville jeg give et skud. 

Eller som du siger, stille IP scopet ind på det som det var før og forsøge adgang den vej, men noget tyder på at controllerens ip-config er stukket helt af...

Der er ingen grund til at bruge netværks reset firmware. Problemet er at efter Eniig's netværks ændring, er IHC controlleren på et andet IP netværk end hans PC og router. Når Jacob får rettet enten IHC controllerens IP adr. eller subnettet på routeren, så vil han igen kunne nå IHC controlleren via LAN.

USB problemet er en helt anden sag. Her er det PC'en som ikke vil resolve hostenavnet "USB" til en IP adr. Der er fin forbindelse på IP via USB (firmware loaderen kan forbinde via USB). Det er derfor et windos 10 problem, som dog kan omgåes ved at man bruger IHC controllerens 10.18.93.x IP i steddet for at skive USB i sin browser/java starter eller vælge USB i Visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Den nemmeste løsning må da være, at skifte IP på PCén til samme net/subnet som IHC controllere. Og så gå på den vej, skifte IP/subnet på controlleren til noget der passer til routeren.. Og så sætte PCén tilbage igen til "normal". 

Personligt ville jeg bare ændre subnettet på routeren og genstarten den. Så er alt tilbage som det var før Eniig ødelagde opsætningen. Men jeg er ret sikker på at Jacob har styr på det nu hvor problemet er identificeret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej alle, 

Der kommer en masse gode bud ind - hvor er det lækkert at der findes et sted, hvor der er så meget viden samlet omkring netop dette emne :)

Jeg laver lige et forsøg i eftermiddag med at få ændret IP'en. Derefter burde USB-forbindelsen være overflødig. 

Jeg sørger lige for at lave en opdatering på sagen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Lars1 skrev:

Så er alt tilbage som det var før Eniig ødelagde opsætningen.

Altså. 
Normalvis så ødelægger en udbyder ikke et lokalt net. At de opsætter nyt udstyr og intet virker bagefter skyldes oftest, at brugeren bruger udbyderens router, og brugeren´s lokalnet kører på et andet IP segment end det som den nye router er sat op til. Brugerens udstyr som er opsat til DHCP har oftest ikke noget problem. De forbinder blot til den nye DHCP server, som oftest er aktiveret fra udbyderens side. Men alt udstyr med statisk IP vil have problemer, fx IHC controlleren. (og i øvrig vil port forwards osv ikke virke, hvis man bruger det).  

Den rigtige løsning er, at logge ind i routeren og skifte IP segmentet på LAN siden, til det som man brugte før. Derved vil alt vende tilbage som det var før, inkl det udstyr som har statisk IP.
Men, hvis det kun er IHC controlleren som ikke virker, og man ellers ikke har nogen grund til at rode i den, og i øvrig ikke føler sig hjemme i opsætning af lokal netværk. Så ville jeg lade routeren være som den er, og opsætte en maskine med samme IP segment som controlleren har. Og derefter ændre controlleren´s IP segment. Det tager godt og vel 30 sekunder, så er den ged barberet. Det forudsætter at man ved hvordan man skifter til statisk IP på sin PC. Det er et relativt simpelt kendskab, hvor imod opsætning af router til lokal net, det kan for mange føles som, at det kræver et mere avanceret kendskab.  

Den fremtids"sikre" løsning er at droppe udbyderens router helt (dvs den router som følger med fra udbyderen skal dermed sættes i bridge mode. Og så købe og tilslutte sin egen router.
Derved undgår man alle problemerne, hvis udbyderen i fremtiden finder på at skifte udstyr, eller hvis man skifter til en anden udbyder.
Personligt har jeg ikke brugt en udbyders router i snart 20 år eller mere. Men jeg har skiftet router mange gange og sågar skiftet udbyder flere gange. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Kandersen skrev:

Normalvis så ødelægger en udbyder ikke et lokalt net. At de opsætter nyt udstyr og intet virker bagefter skyldes oftest, at brugeren bruger udbyderens router, og brugeren´s lokalnet kører på et andet IP segment end det som den nye router er sat op til.

Eniig øndelægger netværks opsætningen = Eniig ændre subnettet på lokal nettet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok