Hop til indhold
  • 0

Hjælp til gammelt IHC anlæg


Fatherthebrave
 Share

Spørgsmål

Har overtaget et gammel IHC anlæg. Det er mindst 12 år gammel og skulle være første generation. 

Har desværre ingen oplysninger om hvordan det er sat op eller lign. 

Er der ingen muligheder for at få disse oplysninger ud af systemet, således at der kan fejlfindes eller opsættes på en ny måde. Det fortalte elektrikeren. Men kan det virkelig være rigtigt?

 

IMG_1853.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Se evt. tråden her:

Og evt. billeder af hvilken Controller der er tale om her:

 

Og så henter du software mm på LK´s hjemme side der passer til din controller.

 

Og jo naturligvis kan man logge ind og se/ændre i installationen (programmet), men hvor meget dokumentation der er kommer an på hvor meget der er blevet registreret og indtastet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til Lars

Tak for dit hurtige svar. Har forsøgt at følge med i den tråd du henviser til. Jeg bliver klogere.

Så vidt jeg kan se, så har jeg Visual 1. 

Hvis jeg forstår dig ret, så burde det være muligt at hente dokumentation mv over i en ny fil. Er det korrekt?

Og hvis man har dokumentationen, kan man så lave fejlfinding derfra? Eller kræver det noget mere?

Jeg bliver usikker for den ellers gode og dygtig elektriker fra K&L sagde at det ikke var muligt at lave fejlfinding på systemet som de ellers kan på nyere systemer. Det krævede nemlig at han havde adgang til dokumentationen og det havde han ikke. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når du har adgang til controlleren er det selvfølgelig muligt at fejlsøge og ændre programmet, men Visual 1 er en gammel controller og det kan kræve lidt arbejde at få den gamle software til at køre på windos 10. Dertil kommer at du skal bruge et nul modem kabel. Dem fik du smidt i nakken for 10 år siden, men idag kræver det lidt arbejde at finde et, samt en serial til USB adaptor da moderne PC'er sjældent har RS232 porte. Sidst men ikke mindst er der en serie af Visual 1 controller som har en HW fejl som gør at RS232 porten holder op med at virke efter en årrække. Hvis det er tilfældet kan man selvfølgelig ikke komme i kontakt med controlleren, men for mig lyder det som om at din elektriker ikke engang har forsøgt.

For mig lyder det mere som en dårlig undskyldning for at din elektriker ikke har erfaring med de gamle controller og gerne vil sælge dig en ny. Medmindre du har planer om at udvide med varmestyring eller IHC wireless, er der absolut ingen grund til at udskifte controlleren. Der findes flere IHC elektriker rundt om i landet som har erfaring med Visual 1 controller.

Den gode nyhed er dog at hvis du ikke kan får adgang til controlleren, er det kun controlleren som skal skiftes. Alt andet kan genbruges, men det er fortsat en udgift som nemt løber op i 10-20K afhægig af om det er muligt at hente programmet i den gamle controller og kvaliteten af dokumentationen af programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutter siden, Lars1 skrev:

Dertil kommer at du skal bruge et nul modem kabel

Et Null modem kabel kan ikke bruges, da det går fra ben 2 i den ene ende til ben 3 i den anden ende (sender til modtager).

Derimod skal du bruge et kabel der går lige igennem.
Ben 1-1
Ben 2-2
Ben 3-3

Det skal være sub-d 9-pol hun- hun.

Og så den adaptor som er linket til i tidligere tråd, som BURDE virke på win10.

Jeg har selv en gammel bærbar med Win7 og kabler osv til, det bliver kun brugt til det og virker hver gang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 2.4.2019 at 09:32 , Lars1 skrev:

Når du har adgang til controlleren er det selvfølgelig muligt at fejlsøge og ændre programmet, men Visual 1 er en gammel controller og det kan kræve lidt arbejde at få den gamle software til at køre på windos 10. Dertil kommer at du skal bruge et nul modem kabel. Dem fik du smidt i nakken for 10 år siden, men idag kræver det lidt arbejde at finde et, samt en serial til USB adaptor da moderne PC'er sjældent har RS232 porte. Sidst men ikke mindst er der en serie af Visual 1 controller som har en HW fejl som gør at RS232 porten holder op med at virke efter en årrække. Hvis det er tilfældet kan man selvfølgelig ikke komme i kontakt med controlleren, men for mig lyder det som om at din elektriker ikke engang har forsøgt.

For mig lyder det mere som en dårlig undskyldning for at din elektriker ikke har erfaring med de gamle controller og gerne vil sælge dig en ny. Medmindre du har planer om at udvide med varmestyring eller IHC wireless, er der absolut ingen grund til at udskifte controlleren. Der findes flere IHC elektriker rundt om i landet som har erfaring med Visual 1 controller.

Den gode nyhed er dog at hvis du ikke kan får adgang til controlleren, er det kun controlleren som skal skiftes. Alt andet kan genbruges, men det er fortsat en udgift som nemt løber op i 10-20K afhægig af om det er muligt at hente programmet i den gamle controller og kvaliteten af dokumentationen af programmet.

Hej Lars, tillader mig lige at skrive en kommentar her idet jeg forgæves har ledt efter en elektriker der har forstand på denne gamle model. Jeg har selv lidt udfordringer med at få skriftet et gammelt IHC tastatur med den "nye" grå model, idet det tilsyneladende kræver lidt programmering. Har du et firma eller flere du kan anbefale? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Jimmi Johnsen skrev:

Hej Lars, tillader mig lige at skrive en kommentar her idet jeg forgæves har ledt efter en elektriker der har forstand på denne gamle model. Jeg har selv lidt udfordringer med at få skriftet et gammelt IHC tastatur med den "nye" grå model, idet det tilsyneladende kræver lidt programmering. Har du et firma eller flere du kan anbefale? 

PS bor i københavns området

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Jimmi Johnsen skrev:

Hej Lars, tillader mig lige at skrive en kommentar her idet jeg forgæves har ledt efter en elektriker der har forstand på denne gamle model. Jeg har selv lidt udfordringer med at få skriftet et gammelt IHC tastatur med den "nye" grå model, idet det tilsyneladende kræver lidt programmering. Har du et firma eller flere du kan anbefale? 

Det er over 20 år siden jeg forlod branchen, og jeg har ikke selv en Visual 1 controller, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig her. Men mon ikke der er en af de andre her på boardet som kan hjælpe dig. Nogle af dem arbejder fortsat som elektriker. Ellers er der LK's facebook gruppe. Den har jeg dog ikke adgang til eftersom jeg ikke er på facebook.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Jimmi Johnsen skrev:

Hej Lars, tillader mig lige at skrive en kommentar her idet jeg forgæves har ledt efter en elektriker der har forstand på denne gamle model. Jeg har selv lidt udfordringer med at få skriftet et gammelt IHC tastatur med den "nye" grå model, idet det tilsyneladende kræver lidt programmering. Har du et firma eller flere du kan anbefale? 

Hvad er det der skal ændres på for at den kan køre med et andet tastatur? Jeg har en pc med rette software og kabler mv.

Er det en Visual 1 eller term IHC?

Du må gerne komme og låne min pc. Jeg bor i Sorø. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvad er det der skal ændres på for at den kan køre med et andet tastatur? Jeg har en pc med rette software og kabler mv.

Er det en Visual 1 eller term IHC?

Du må gerne komme og låne min pc. Jeg bor i Sorø. 

Hej Bjarne, har haft en elektriker ude der skulle skifte mit gamle sorte IHC tastatur med det nye grå tastatur, og det lykkedes ikke idet der åbenbart ikke findes en direkte konverteringstabel fra det gamle til det nye tastatur. Det nye har lidt flere ledninger kunne jeg forstå. I hvert fald kunne han ikke få det til at fungere, selv med hjælp fra LK support. Det er en Visual 1 jeg har, og jeg har en PC der har adgang til controlleren.

Jeg har ikke selv mod på at løse problemet så derfor jagter jeg en elektriker der kender dette gamle system.

Men ellers tak for tilbuddet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Jimmi Johnsen skrev:

Hej Bjarne, har haft en elektriker ude der skulle skifte mit gamle sorte IHC tastatur med det nye grå tastatur, og det lykkedes ikke idet der åbenbart ikke findes en direkte konverteringstabel fra det gamle til det nye tastatur. Det nye har lidt flere ledninger kunne jeg forstå. I hvert fald kunne han ikke få det til at fungere, selv med hjælp fra LK support. Det er en Visual 1 jeg har, og jeg har en PC der har adgang til controlleren.

Jeg har ikke selv mod på at løse problemet så derfor jagter jeg en elektriker der kender dette gamle system.

Men ellers tak for tilbuddet.

 

Har du noget dokumentation på det gamle tastatur? Eller bare model nr og det samme på det nye så kan vi lige se hvad forskellen er på dem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Jimmi Johnsen skrev:

Hej Bjarne, har haft en elektriker ude der skulle skifte mit gamle sorte IHC tastatur med det nye grå tastatur, og det lykkedes ikke idet der åbenbart ikke findes en direkte konverteringstabel fra det gamle til det nye tastatur. Det nye har lidt flere ledninger kunne jeg forstå. I hvert fald kunne han ikke få det til at fungere, selv med hjælp fra LK support. Det er en Visual 1 jeg har, og jeg har en PC der har adgang til controlleren.

Jeg har ikke selv mod på at løse problemet så derfor jagter jeg en elektriker der kender dette gamle system.

Men ellers tak for tilbuddet.

Det lyder ikke godt at LK support ikke kunne løse problemet. De havde tidligere et remote tool, så de kunne overtage den PC som var tilsluttet IHC controlleren, og den vej rundt lave de program ændringer, som elektrikeren ikke kan finde ud af.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er det nok skift/konvertering af selve tastaturet de ikke kunne hjælpe med. Her hjælper Remote desktop til PC ikke meget.

Med de nye tastaturer kan man koble dem sammen “ryg mod ryg” og få overført masterkode mm. Men det kunne så ikke lade sig gøre af elektrikkeren (og LK support) i dette tilfælde. Hvis vi skal have nogen mulighed for at komme med ideer og forslag så kræver det som Bjarne skriver at vi får oplysninger (nummer) på det gamle tastatur.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 5.6.2019 at 09:58 , Jimmi Johnsen skrev:

Ja det mener jeg tjekker lige senere når jeg er hjemme 

Så fandt jeg endeligt lidt dokumentation. Vedlagt en fil med Installationsvejledning på gl. tastatur model LK nr. 120B1250, samt principskitser og vejledning på det nye tastatur.

020501 IHC alalrm kodetatstatur årgang 2002.pdf 190601 IHC Control Alarm kodetastatur (ny model)- Principdiagram.pdf 190601 IHC Control Alarm kodetastatur (ny model).pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Jimmi Johnsen skrev:

Så fandt jeg endeligt lidt dokumentation. Vedlagt en fil med Installationsvejledning på gl. tastatur model LK nr. 120B1250, samt principskitser og vejledning på det nye tastatur.

020501 IHC alalrm kodetatstatur årgang 2002.pdf 669 KB · 3 downloads 190601 IHC Control Alarm kodetastatur (ny model)- Principdiagram.pdf 224 KB · 2 downloads 190601 IHC Control Alarm kodetastatur (ny model).pdf 219 KB · 2 downloads

Det gamle tastatur har kun én udgang og virker derfor som et dumt tryk.

Det nye tastatur har mange flere muligheder for udgange for forskellige koder osv.

Du skal bruge en af de nye alarm funktionsblokke der understøtter det nye tastatur ud så skal du have de indgange og udgange ledige til at koble det sammen.

Jeg har ikke selv erfaring med tastaturer og IHC-alarm, men jeg ved der er mange herinde der har 100% styr på det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Bjarne - jeg har kun arbejdet med Visual 1 når de skulle skiftes til Visual 2 eller 3, findes der overhovedet en funktionsblok i Visual 1 er kan arbejde med det nye kodetastatur? eller skal Jimmy ud i en opgradering af controlleren for at få det til at virke.

Hej Henning. 

Der har du ret i noget, for det nye tastatur er nyere end Visual 1, så der skal laves en funktionsblok til det. 

Det er også derfor LK anbefaler et udskiftning af controlleren. 

Jeg havde i min sidste post glemt alt om at det var en Visual 1.

Så er det lidt op ad bakke, ellers skal vi lige have én der er stærk i Visual 1 FB på banen, dem nåede jeg ikke selv at lave jeg har kun brugt lk's. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Bjarne - jeg har kun arbejdet med Visual 1 når de skulle skiftes til Visual 2 eller 3, findes der overhovedet en funktionsblok i Visual 1 er kan arbejde med det nye kodetastatur? eller skal Jimmy ud i en opgradering af controlleren for at få det til at virke.

Betyder en opgradering af controlleren en fuldstændig om programmering af alle funktionsblokke og ind/udgange? Lyder som stor opgave - eller kan man copy/paste noget af programmeringen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jimmi Johnsen skrev:

Betyder en opgradering af controlleren en fuldstændig om programmering af alle funktionsblokke og ind/udgange? Lyder som stor opgave - eller kan man copy/paste noget af programmeringen?

=Ny controller og alt programmering er forfra. Men fortvivl ikke, du kan lave det nye projekt uden at tilslutte dig controlleren, så du kan lave det nu hvis det skulle være. 

Fordelen er at du lærer dit nye program godt at kende når du laver det selv. 

I - og outputmodulerne, psu, lysdæmpere kan genbruges, evt voice modem ville jeg skrotte og så sætte sms modul på (OBS må ikke tilsluttes uden simkort!). Eller bruge en Raspberry pi med Ihc-Captain til pushbeskeder ved bla alarmhendelser, det bruger jeg selv. 

Skifter du controlleren kan du også bruge wireless tryk, lysdæmpere og fjernbetjeninger. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 17.6.2019 at 11:53 , Bjarne Sørensen skrev:

Hej Henning. 

Der har du ret i noget, for det nye tastatur er nyere end Visual 1, så der skal laves en funktionsblok til det. 

Det er også derfor LK anbefaler et udskiftning af controlleren. 

Jeg havde i min sidste post glemt alt om at det var en Visual 1.

Så er det lidt op ad bakke, ellers skal vi lige have én der er stærk i Visual 1 FB på banen, dem nåede jeg ikke selv at lave jeg har kun brugt lk's. 

Der er nu færdige funktionsblokke til Visual 1, som er fuldt kompatible med det "nye" tastatur (som efterhånden er gammelt). Tastaturet var også i handlen, før Visual 1 controlleren blev erstattet af Visual 2..

Der kan eksempelvis bruges fb. 1.23, fb. 1.24.a. eller fb.1.25.

Det kræver selvfølgelig stadig, at det nye tastatur forbindes med de ekstra ledninger det har.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok