Hop til indhold
  • 0

Dæmpning 12V LED spot


Vagn Nielsen
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg har fået en opgave hvor der skal skiftes fra 12 halogen spot til 12v led spot.

Spottene skulle gerne kunne dæmpes ved hjælp af eksisterende IHC styring og Dimmer 350CR.

Det er opbygget som nedenstående tegning viser.

Der tilsluttes op til 6 stk. Phillips MASTER LED SPOT VLE D 7-50W MR16 830 36D

I nedenstående løsning er der brugt en Snappy LED driver SP50-12VFT.

 

Dæmpningen fungerer bare ikke efter hensigten. Når man begynder at regulere ned kommer man ikke ret langt ned før så slukker alle lamperne.

Jeg har forsøgt med flere typer LED drivere.

Jeg har også forsøgt med at sætte en 40 W glødepære parallelt over udgangen fra IHC dimmeren. Men det løste ikke problemet.

 

Har i et forslag til hvordan man kan løse opgaven.

 

IHC dimmer 350cr.png

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Velkommen til ihc-user.

12V LED er generelt bare noget skralderværk.

Jeg ville selv kigge en ekstra gang på driveren, og dens egenskaber for at blive dæmpet med en CR dimmer.

Dimmeren mener jeg ikke er problemet, godt nok er den ikke særlig egnet, ej heller anbefalet til LED, men er din belastning over dens minimumskrav skulle den gerne kunne klare belastningen. Også fordi du har haft en 40W alm pære på samtidig med, og dæmper den fint ned, men dine LEDs slukker, så er problemet enten lyskilder eller driveren.

Jeg regner med at det er disse lyskilder? De er dæmpbare kan jeg se.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Dimmeren mener jeg ikke er problemet

Det er ikke helt korrekt antaget. Dæmperen er/kan faktisk være alt afgørende for om det virker eller ej. 
Når man bruger en decideret LED driver, så er man nødt til at vide præcis på hvad måde dæmperen fungere. Snappy LED driveren skulle virke med en CR dæmper, min der er forskel på hvordan dæmperne dæmper og ikke mindst, hvordan driveren fungere. Nogle drivere dæmper på spænding andre på Ma. Nogle driveren har kun DC udgang.
Til sidst er der kilderne. De har samme problem. Nogle dæmper ret godt afhængig af teknologien, andre af røvens til. De bedste kilder pt skulle være Philips Expertcolor. Og de er specielt gode fordi de kan dæmpes på både AC og DC. Jeg har selv nogle stykker af dem på en UNI250 (1-modul) og en ø80 dæmper. Og det er faktisk ret gode.. Det er helt vildt hvad 2 stk 6.5W kan dæmpes ned på et ø80 dæmper med en jernkerne trafo foran. På Uni dæmperen er de også ret gode. Men fordi jeg kun købte 4 til at starte med, så har jeg pt 2 siddende sammen med 2 Osram (dyre men totalt skod) Pharathon kilder.. Faktisk kun 1 Osram kilde, for den sidste er lige røget i sidste uge.. Anyway, UNI250 (1-modul) dæmperen gør det faktisk også godt her med Philips expertcolor kilderne og igen på en jerkerne trafo.

Bedste link (jeg kender) til Philips kilderne:
https://www.lyskilderdirekte.dk/philips-ledspot-expertcolor-gu5-3-mr16-master-daempbar-erstatter-50w

(ps bemærk at linket default linker til erhverv.. Skift til privat for at få private priser)

Personligt ville jeg ikke begive mig ud i at afprøve en UNI350 dæmper med en decideret LED driver. Hvis Vang skifter fra Halogen til LED, så må vi formode at der sidder/sad en trafo i forvejen. Denne ville jeg først og fremmest prøve med. Og så med nogle ordentlige kilder. Philips Master har lidt samme problem som mange andre, hvor netop dæmperen er/kan være problemet.  Og endnu mere, hvis man bruger en decideret LED driver. 
Jeg har testet en meget dyr LED driver på en UNI400, en UNI250 (1-modul) og et ø80 udtag. Det lykkedes mig IKKE at få det til at virke med LedON og Orsam kilder.
Til sidst opgave jeg og driveren røg over i bunken med navnet, "endnu et ligegyldigt indkøb". 

Dette er driveren jeg har prøvet som nu bare ligger og samler støv. Hvis nogen ved hvordan man evt får den til at virke, så vil jeg gerne høre det:
https://detled.dk/led-transformere-og-drivere/2000-ltsys-daempbar-led-driver-12v-1-150w.html

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok