Hop til indhold
  • 0

Navngivning og opmærkning af kabler?


ThomasEg1
 Share

Spørgsmål

Hej,

Findes der nogen "standard" for navngivning af ledere/kabler? I simple installationer er det jo nemt blot at skrive "stue" på et kabel, men hvis nu man har 7 kabler til stuen, hvad så? Jeg tænkte at der måske fandtes et standardiseret nummersystem af en slags eller opfinder alle deres eget system til opmærkningen?

Hvis folk har gode erfarringer med et system for navngivningen må i gerne råbe op :-)

/Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der findes en standard, men den er ikke nem at bruge.

Den inddeler rummen efter den aktivitet der skal foregå i rummet

Det kan f.eks. være A?? for rum til menneskelige behov

herunder har man så f.eks. AA? for opholdsrum

og igen AAA for værelse eller AAB for stue.

derefter kommer der et "-" og yderligere en serie bogstaver som refererer til komponenten.

Men det er der ingen der kan læse, og giver ingen mening i en privat bolig.

Da der sjældent er plads til en fyldestgørende beskrivelse er du næsten altid nødt til at bruge en eller anden form for "kode".

Jeg plejer at give dem rummets navn, efterfuldt af et "-" og forkortelser for brugsgenstanden i den anden ende. f.eks. ST for svagstrømstryk eller XL for et lampested. Efter forkortelsen har jeg et løbenummer, 1 for først tryk, 2 for næste osv. Skal kablet videreføres, får de endnu et "-" og et løbenummer startende med 2. 1. er altid kablet fra tavlen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg gik fornylig i gang med navngivning af svagstrøm kablerne, (i en installation som ER monteret). Jeg tog dem "bare" i slavisk rækkefølge ud fra rum i Visual. xx.yy angiver rum:kabeltype/kabelnummer. fx 01.01

Dvs:
Første rum svagstrømskabler:
Kabel: 01.01. (01 = første rum. 01 = første kabel)
Kabel: 01.02. (01 = første rum. 02=andet kabel)

Første rum stærkstrømskabler:
Kabel: 01:31. (01 = første rum. 31=første kabel)
Kabel: 01.32. (01 = første rum. 32=andet kabel)

Tredje rum svag og stærkstrømskabeler:
Kabel: 03.04. (03=tredje rum. 04=fjerde svagstrøms kabel)
Kabel: 03.32. (03=Tredje rum.32=andet stærkstrømskabel kabel)
og så videre..... 

Jeg har ingen kabler hvor der er blandet svagstrøm/stærkstrøm i samme kabel.

Det er en forudsætning at der ikke kommer mere end max 19 svagstrømskabler i hvert rum.
Antallet af stærkstrømskabler pr rum er op til 99 pt, eller mindre ligesom svagstrøm, hvis man finder på noget andet/anden type ved yy.  
Er der mere end 99 rum, (næppe realistisk) så lave man det bare således: xxx.yy. 
Det er ligeledes en forudsætning, at rum rækkefølgen ikke ændre sig i Visual.  

Jeg har ikke gjort noget ud af at nummerer brugsgenstand som Henning beskriver herover, fordi det allerede er angivet i Visual, efter min mening. Men hvis man benytter klemmerækker eller lign, så bør man gøre det som Henning, da det giver et væsentlig hurtigere overblik på klemmerækken.
Det bliver mit næste træk, fordi jeg har opsat klemmerækker til alle ledningerne i stærkstrømskablerne. Og så har jeg tænkt mig at bruge xx.yy-zzz, hvor zzz indikerer klemmerækkenummeret. 

Jeg har også overvejet at lave alle svagstrømkablerne om (igen). Og så starte ud med, på hvilket modul de er monteret. Det er fordi det er lidt nemmere at finde kablet i tavlen sådan, uden at man pinedød skal ind i visual for at se, hvor et kabel er monteret. Men jeg ved endnu ikke om jeg "gider det". Jeg ville allerhelst lave alle svagstrømskablerne om så de ender i LSA klemmer, fremfor i modulerne. Jeg har bare ikke pladsen til det :(. Problemet uden klemmer og bruge modulerne som "rettesnor" opstår, hvis man laver om på noget, (hvilket jeg har gjort i de sidste 2 år). Så jeg er lidt vildrede lige pt. hvad det angår. Nummersystemet xx.yy-zzz fastholder jeg dog.  

Ps. Det er bevidst jeg altid bruger 0 foran ´et tal, for at sikre man ikke bliver i tvivl, når man runder ti. Fx et kabel hvor der står 1:04, er det måske et manglende 0 og derfor første rum? Eller måske et manglende 1´tal og dermed rum 11? Ved at sætte et 0 foran, så er man altid klar over, hvad det rigtige er. Jeg er lidt "arbejds-skadet" hvad dette angår :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kandersen metode/model giver god mening så længe der er tale om stjerne topologi.

I f.eks. et telenetværk eller andre større bygninger med x-felter kan man komme ud i at skule navngive/opmærke kablerne med pos. i begge ender. Altså hvor de kommer fra og hvor de går til. Så man får rigtig lange nummersystemer som Henning også viser. Forestil dig et Universitets campus, hvor alt/hvert kabel gerne skule kunne identificeres med en unik kode, som samtidig beskriver hvor der er/går fra og til, samt anvendelse.

Men det er jo lidt overkill i en IHC husinstallation der sjældet omfatter mere end 1 bygning. Og selvom der kan være flere etager, så er der sjældet tvivl om hvilket rum der er tale om hvis bare man tilføjer en smule prosa som gør det nemt/forståelig, at kender forskel på Gæste toilet, Børne badeværelse, Stort bad, lille bad osv.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Altså hvor de kommer fra og hvor de går til.

Man kan sagtens bruge samme metode til at angive hvor et kabel kommer fra og går til. Men det er efter min mening lidt dobbeltarbejde, for så er man netop ovre i, om man også skal definere hvilken indgang/indgang/komponent osv i kabelnavngivning. Disse informationer er jo allerede en del af Visual, så længe kablet vel at mærke ER monteret/i brug. 
Problemet opstår, når/hvis kablerne ikke er monteret endnu/i brug. Så skal de være identificerbare i sig selv. Og i begge ender, hvis flere kabler ender samme sted, som du er inde på med x-felter. 

Heldigvis er min installation ikke sådan, eller.. Hmm, jo det er det faktisk, fordi jeg har 2 "undertavler". Den ene går der heldigvis kun et kabel til fra hovedtavlerne til undertavle ved manifold/fyr, (til varmestyringen). Det er som udgangspunkt nok i sig selv, selvom en unik identifikation ville være klart bedre, for tænk nu hvis der bliver trukket et kabel mere. 
Den anden undertavle sidder på modsatte side af hovedtavlerne, og der er trukket løse ledningerne i mellem dem. Dem nægter jeg simpelthen at mærke op :D (principielt bør det betragtes som samme tavle, da det er "intern" montage). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 14/3/2019 at 22:03 , Bjarne Sørensen skrev:

Jeg startede med nr 1 for mine stærkstrømskabler og nr 100 for svagstrømskablerne.

Jeg bruger disse tape-numre, de er ret gode Tryk her tak

Og så i Visual bliver det naturligvis indtastet under produktet hvilket kabel nr der er anvendt.

Jeg har en kammerat der også bruger de tapenumre - udfordringen synes bare at være at da det ofte mindre installationer med numre fra fx 01-39, så løber nummer 0, 1, 2, 3 hurtigt op, mens han har store mænger 4-9 tilbage.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har en kammerat der også bruger de tapenumre - udfordringen synes bare at være at da det ofte mindre installationer med numre fra fx 01-39, så løber nummer 0, 1, 2, 3 hurtigt op, mens han har store mænger 4-9 tilbage.

 

Det er det fede ved 3M, rullerne kan købes løst Købes her

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for alle jeres input! Det lyder lidt som om alle har deres egen måde at gøre det på...så der ender jeg nok også....

Jeg har et teknikrum hvor der sidder tavler + rackskab til netværk/servere og så har jeg en garage hvor der også er et par tavler og et lille rackskab til patching...alle tavler monteres med klemmer øverst og alle netværkskabel går til patchpaneler...

Min tanke er lidt at dele navngivningen i to: Den ene del er den "forholdsvis permanente" som er fræst ind i vægge osv, dvs kabler fra forskellige steder i huset og ind til tavler/krydsfelterne. Jeg tænkte derfor at navngive kablerne fra tavlen og ud efter "hvor de går til og fra", f.eks. "A1-01-01"(Fra teknikplacering A tavle/skab nr. 1 og hen til rum nr 01 og position 01) da det sjældent vil ændre sig. Så kan jeg bruge den model til både netværk, svagstrøm, stærkstrøm. Kablerne mærkes på yderkappen hvor de er fikseret i toppen at tavlerne lige inden de går over i klemmerne/patchpanelerne. hvis en position kan have flere udgange/kabler, f.eks. dobbelt PDS-udtag så kan det være "A1-01-01A"+"A1-01-01B" for de to udtag. Der kan også være kabler som (desværre!) dækker flere positioner, så kan de navngives "A1-01-01:03" hvis kablet går fra tavle A1 til positionerne 01, 02 og 03 i rum 01 ... det kræver lidt omhyggelighed med nummerering af positioner for at få den del til at gå op.... 

Inde i tavlerne tænker jeg at blot at nummere klemmerne fra 1 og opad....derudover vil jeg navngive alt fra klemmerne og ned til enhederne fortløbende fra 001 og frem. Mærket i begge ender af hvert kabel. Mest fordi det er svært at finde et system som giver mening og som ikke kræver nye labels selv ved små ændringer. Dette var egentlig også årsagen til mit oprindelige spørgsmål fordi nummereringen inde i tavlerne ikke matcher min OCD ret godt ;-)

Alle numre og navne fremgår (selvfølgelig) af plantegningen samt af diagrammerne...

Bortset fra at det nok er overkill-deluxe, giver det så mening?

On 3/14/2019 at 10:03 PM, Bjarne Sørensen said:

Jeg bruger disse tape-numre, de er ret gode Tryk her tak

Jeg havde tænkt mig at bruge dymo krympeflex på alle kablerne i begge ender... det er "nok" væsentlig dyrer...men i sådan en installation vælter det nok ikke læsset og jeg tror det kommer til at se lækkert ud...selvom jeg godt ved det ikke er alle der køber det argument:-D Derudover har jeg lidt dårlig erfarring med "tape-løsninger" efter et par år...så ruller de sig selv af og ligger i bunden af skabet :-/ Det er muligt jeg har været uheldig, men det var pænt frustrerende og noget jeg ikke gider igen...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok