Hop til indhold
  • 0

ingen strøm i ihc


micko
 Share

Spørgsmål

20190313_183002.thumb.jpg.ad48e8e41b9089bf1b1464012998006d.jpgVi har lige købt hus som er fra 1998 og det er ihc anlægget også. skulle skifte en lampe tidligere og tror at jeg har sat nogle ledninger forkert sammen. der er nemlig intet lys i den gruppe som lampen tilhører. jeg havde slutte kontakten fra og tilsluttede så lampen. da jeg så ville vippe kontakten op igen for at få strøm på slog den fra på en splint sekund. jeg prøvede så at pille lampen ned igen og lade alle ledninger være fri for at se om der ville komme strøm på nogle af de andre ting. der er ingen strøm selv om kontakten er vippet op. 

kan det være en sikring der er sprunget eller noget helt andet.

 

det er den gruppe der hedder lys 3. der er ingen strøm uanset om kontakten er oppe eller nede.

20190313_183002.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Prøv lige at se om et af dine HPFI-relæer er koblet ud.

Du skal også se på din el-måler om den viser at alle tre faser er tilstede.
Der kan sagtens være sprunget en 25A stikledningssikring i kabelskabet i vejen hvis du har lavet en kortslutning.

De billige Seko automatsikringer er noget skralderværk, som ikke altid kobler ud og kun noget hjemmefuskere bruger.

Dog kan din udgang være brændt af i dit outputmodul=elektrikeropgave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

3 gule sad i jord, 2 sorte 1 blå sad i N, 1 sort 1 blå sad i L. 

 

jeg sætte 1 sort i N og 1 blå i L. resten sætte jeg sammen i samme farver. der lavede jeg fejlen. da jeg så vippede kontakten op slog den ud med et hug og der kom et mindre lysglimt i sikringen 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der mangler et lampeudtag i loftet. Det er også et underligt lille hul hvor ledningerne kommer ud. Den orange PL-dåse der forhåbenligt lidder deroppe skal også være ført helt ned til underkanten af din brændbare loftbeklædning.

Men de blå ledninger er dine nul ledere her skal alle blå samles.

Brun er fase dem skal du ikke tilslutte din lampe til.

Sort tilslutter du din lampes brune ledninger til.

Alle gul/grønne skal samles.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

de er alle sammen i en orange dåse som også går ned til beklædningen. som jeg skrev før så satte jeg 1 blå og 1 sort til lampen og de resten sætte jeg sammen som vist på billedet. og så sprang sikringen. 

 

på den gamle lampen sad de sådan her.

3 gule i jord, 2 sorte 1 blå i N, 1 sort 1blå i L.

 

efter sikringen sprang skilte jeg alle ledninger fra hinanden så ingen rørte hinanden eller noget andet og selv der ville der ikke komme strøm ud til de andre lamper. og sikring slår ikke ud efterfølgende. som om der ingen strøm kommer igennem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, micko skrev:

de er alle sammen i en orange dåse som også går ned til beklædningen

Der skal være forlængerringe på så dåsen går til underkand af loftet og der skal et lampeudtag på. Det må du meddele elektrikeren.

 

2 minutter siden, micko skrev:

efter sikringen sprang skilte jeg alle ledninger fra hinanden så ingen rørte hinanden eller noget andet og selv der ville der ikke komme strøm ud til de andre lamper. og sikring slår ikke ud efterfølgende. som om der ingen strøm kommer igennem. 

De blå og brune ledninger går til videre til andre installationer i huset så derfor vil de ikke virke når du har skilt det ad.

Vis lige et billede af din måler, der kan jo mangle en fase ind i huset nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Der skal være forlængerringe på så dåsen går til underkand af loftet og der skal et lampeudtag på.

 Jeg er på ingen måde nogen ørn til regler mm, men kommer det ikke an på hvornår boligen er bygget. I mine yngre dage (læs forrige årtusinde) lavede vi det da altid sådan.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:
3 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Der skal være forlængerringe på så dåsen går til underkand af loftet og der skal et lampeudtag på.

 Jeg er på ingen måde nogen ørn til regler mm, men kommer det ikke an på hvornår boligen er bygget. I mine yngre dage (læs forrige årtusinde) lavede vi det da altid sådan.

Jeg er af den "gamle skole". Og i min tid, der gjorde vi ikke noget ved en pl dåse, som sidder på den anden side af loftbrædderne. Men der kom altid et lampeudtag på, med længere skruer, så de kunne nå. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et måleinstrument på bunden og derefter toppen af automatsikringen ville være det første sted at starte. Er man ikke fagkynding på området, så få fat i en der er det, og få det målt. Det vil lyn hurtigt afspejle, hvor problemet ligger.
Som billedet viser fra lampen, så er de ledninger ikke årsagen, medmindre de er samlet forkert et andet (ikke synligt) sted, vi ikke kan se.

Btw. Når man tilslutter en lampe og bruger farvekoder, så er normen: BLÅ = 0 og Sort/brun = L (Vær dog opmærksom på den sorte. I gamle bygninger kan sort også være = 0, her vil der ofte være en hvid eller grå, som så vil være L. "Anden farve" = M, (Rød er ofte nuling/Jord, så den skal man passe rigtig meget på)).
Men der bør ikke ske nogen skade ved at bytte rundt på sort/blå, i din situation.  

Til gengæld er jeg ikke helt sikker på, at den sorte er M (Lampe/Mellemledning), fordi der er 3 sorte ledninger i samlemuffen. Det er efter min mening atypisk for en installation, medmindre det er ført videre til to andre lampeudtag/huller i loftet. Ikke dermed sagt, at det ikke kan være M. Det er bare en lidt spøjs måde med 3 lampe/mellemledninger og eet udtag/hul i loftet. 
Hvis SORT er en fase, og du slutter den til din lampe sammen med den BLÅ på den anden klemme, så kan du ikke slukke lampen. Og andet sker der ikke ved det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

fik den gamle til at kigge på det. han pillede lidt med en måler og der kommer strøm ud. har så haft fat i en af mine brors venner som er elektriker han vil lige komme ud og kigge på det. holder jer luge opdatere. 

 

når alle ledninger er samlet i ens farver så blinker alle lamperne i den gruppe. ligesom på disko 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Henning Pedersen skrev:

 Jeg er på ingen måde nogen ørn til regler mm, men kommer det ikke an på hvornår boligen er bygget. I mine yngre dage (læs forrige årtusinde) lavede vi det da altid sådan.

Det har du ret i Henning. Jeg kan ikke huske hvornår den skiller om det er i 94 eller senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, micko skrev:

boligen er fra 1998 

Perfekt, så er der ikke behov for forlængerringe ifølge eftersynshåndbogen:

Fra 1. januar 2003 må brændbart materiel (fx trælofter) ikke indgå mellem dåse og lampeudtag. Elektrisk materiel skal være adskilt fra den brændbare bygningsdel med en afstandsring af isolerende materiel.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Perfekt, så er der ikke behov for forlængerringe ifølge eftersynshåndbogen:

Fra 1. januar 2003 må brændbart materiel (fx trælofter) ikke indgå mellem dåse og lampeudtag. Elektrisk materiel skal være adskilt fra den brændbare bygningsdel med en afstandsring af isolerende materiel.

 

 

Den lov er en del nyere end min tid ;)
Må man så heller ikke lave "gennemføring" i en træplade?
På loftet har jeg tre tavler siddende på en stor krydsfinér-plade. Der har jeg boret huller strategiske steder i tavlerne og trukket ledninger (fase, nul og lampeledninger) igennem og opsat UNI250 1-modul og 80mm lampeudtag dimmere på bagsiden. Principielt er det jo praktisk talt det samme :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Kandersen skrev:

Den lov er en del nyere end min tid ;)
Må man så heller ikke lave "gennemføring" i en træplade?
På loftet har jeg tre tavler siddende på en stor krydsfinér-plade. Der har jeg boret huller strategiske steder i tavlerne og trukket ledninger (fase, nul og lampeledninger) igennem og opsat UNI250 1-modul og 80mm lampeudtag dimmere på bagsiden. Principielt er det jo praktisk talt det samme :huh:

Jo det må du gerne. Ledere der kun har grundisolation må bare ikke være i forbindelse med brændbart materiale. Derfor er der nu også plast bagplade på gruppetavlerne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Der har jeg boret huller strategiske steder i tavlerne og trukket ledninger (fase, nul og lampeledninger) igennem og opsat UNI250 1-modul og 80mm lampeudtag dimmere på bagsiden. Principielt er det jo praktisk talt det samme :huh:

Uhh så har jeg læst det sidste du skrev også. 

Den går ikke, du skal have isolering (en stump Flexrør) omkring lederne igennem hullet i pladen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok