Hop til indhold
  • 0

Hastighed på data mellem controller og moduler


Janv
 Share

Spørgsmål

Jeg har en IHC styring i mit sommerhus og påtænker at koble den tilhørende garage på i forbindelse med at jeg renovere den, men garagen og huset er ikke koblet sammen rent jordmæssigt, dvs at de kører på samme elmåler, men der er to jordspyd (en til sommerhuset og en til garagen) og deres jord er ikke forbundet med hinanden.

Jeg påtænker at installere et enkelt 230V output modul og et enkelt 24V input modul i garagen sammen med en ny lille 24V strømforsyning i en tavle og så trække et 50 m kable fra controlleren i sommerhuset til garagen til disse to moduler (kun til bus kommunikationen). Alle installationer i garagen vil så blive forsynet fra tavlen i garagen rent 230V mæssigt.

Da de to huse ikke har fælles jord frygter jeg at der kan komme en potentialeforskel, som kan ødelægge controlleren eller I/O modulerne, hvis jeg ikke gør noget.

Hvad vil være det rigtige?

1. Trække et 2,5 mm2 jordkable mellem de to huse og fjerne den ene af de nuværende jordforbindelser?

2. Lave en galvanisk adskillelse (optokoblere eller trafo) på hver af de 2 kommunikationslinier? Og hvis ja er der nogen som ved, hvilken hastighed data har på forbindelsen mellem I/O modulerne og controlleren?

 

Mvh

Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Eftersom IHC ikke er jordet, bør de forskellige jord potentialer ikke give problemer, sålænge du husker at forbinde 0V på 24V siden af de 2 strømforsyninger, så de har samme 0V potentiale. Men bortset fra det, så ville jeg lave udlignings forbindelse mellem de 2 bygninger hvis du alligevel skal til at trække kabler mellem dem. Det er ikke noget i vejen for at bi beholde begge jordspyd. De skal bare være forbundet med hinanden. Det er faktisk den måde man laver jording i data center. Der er flere jordspyd hele vejen rund om bygningen, og de er alle forbundet med hinanden. Det er forbindelsen fra 0 til jord som der kun må være 1 af, men den må du slet ikke lave i privat boliger.

Bemærk venligst at 2,5mm2 er for lidt til udlingsforbindelser og hvis man laver en jordforbindelse mellem 2 bygninger, så er det at betragte som en udlignings forbindelse.

Jeg vil imidlertid droppe 24V strømforsyningen og placer 24V input modulet i IHC hoved tavlen, og i steddet trække 3 IHC link 10 kabler til en fordeler dåse eller klemmer i tavle i garagen. De 2 kabler bruger du til de 16 input der er på 24V input modulet. Det trejde kable bruger du til 230V output modulet. Teoretisk kan du nøjes med 2 kabler da du kun skal bruge 16 input og 1 0V til input modulet, samt data, 0V og 24V til 230V output modulet. I alt 20 leder, men personligt vil jeg heller offer det ekstra kable så du har udvidelses muligheder hvis det bliver nødvendigt.

Jeg har selv et udhus med en undertavle. Der sidder et 230V output modul i tavlen til lys og relæ styring. Derudover har jeg sat en UG 12 op med LSA klemmer til fordeling af 24V input og output. Jeg kunne have nøjes med end UG6, men jeg har valgt at gå all in så hvert tryk, røgsensor etc. har et direkte 10 leder kable, hvor alle 10 leder er termineret i LSA rækkerne. Og så har jeg 4 kabler som går fra LSA rækkerne og til I/O modulerne i min IHC tavle i hoved huset.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

En udligningsforbindelse skal mig bekendt være minimum 6 mm2 og må slet ikke udføres med 2,5 mm2.

Jeg kan ikke huske om 6mm2 er minimum for en udlignings forbindelse, men det er korrekt at jeg missed at nævne at 2,5mm2 ikke er nok til en udlignings forbindelse. Det vil jeg straks rette.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu læste jeg heller ikke spørgsmålet helt korrekt for hvis han vil fjerne jordforbindelsen i garagen og lade hele installationen kører forsynet igennem samme 2,5 mm2 kabel ink. jord så er det faktisk OK.

Det er selve forbindelsen til jord og udligninger der skal være udført med min 6 mm2.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Nu læste jeg heller ikke spørgsmålet helt korrekt for hvis han vil fjerne jordforbindelsen i garagen og lade hele installationen kører forsynet igennem samme 2,5 mm2 kabel ink. jord så er det faktisk OK.

Det er selve forbindelsen til jord og udligninger der skal være udført med min 6 mm2.

Det er forlænge siden jeg sidst arbejdede som elektriker, så jeg må blankt erkende at jeg kan ikke huske reglerne. Jeg er derfor ikke 100% sikker men jeg mener der er noget om at når der er tale om 2 forskellige bygninger, så skal man enten have lokal jord hvis man har en undertavle, eller jordledningen mellem de 2 tavler vil blive betragtet som en udlignings forbindelse. Dog er jeg 100% sikker på at jordledningen mellem de 2 tavler skal have mindst samme kvardrat som forsyningen til undertavlen.

Men eftersom IHC ikke er jordet, er denne diskution ikke relevant for det som trådstarter vil lave. Her er det bare vigtigt at 0V potentialet på 24V siden at alle strømforsyningerne er det samme, hvilket man opnår ved at for forbinde 0V på alle strømforsyningerne med hinanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for feedbacken. Det er rigtigt værdifuldt :-)

Så hvis jeg læser det korrekt så er det helt ok at trække et LK-datakabler fra hus til garage og også at have  både 230V output og 24V input modul der.

Det er anbefalet at forsyne modulerne i garagen fra huset og skal jeg "bare" glemme alt om at trække en udligningjord.

Hvis jeg bruger et LK 10-leder IHC datakabel så kan jeg vil bruge de 5 par på følgende måde: et par til data til 230V output modulet, et par til 24V input modulet og så 2 par til hhv 0 og 24V og stadigvæk have et par i overskud.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Janv skrev:

Så hvis jeg læser det korrekt så er det helt ok at trække et LK-datakabler fra hus til garage og også at have  både 230V output og 24V input modul der.

Det er anbefalet at forsyne modulerne i garagen fra huset og skal jeg "bare" glemme alt om at trække en udligningjord.

Hvis jeg bruger et LK 10-leder IHC datakabel så kan jeg vil bruge de 5 par på følgende måde: et par til data til 230V output modulet, et par til 24V input modulet og så 2 par til hhv 0 og 24V og stadigvæk have et par i overskud.

Ja til det hele, med den kommentar at du kun skal bruge 1 leder til 24V, ikke 2 par til 0V og 24V. 0V er den ene leder i data parret til I/O modulerne. Disse SKAL være parsnoet, og der er ingen grund til at bruge 2 leder til 24V, men der er heller ikke noget i vejen for at gøre det. Så du vil have 2 par eller 2,5 par i overskud alt efter om du køre med seperat eller fælles 24V.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har også en undertavle i min garage med et par inputmoduler og 3 stk output moduler og en wireless dimmer til udv lys.

Jeg har kørt et IHC Link-10 kabel fra hovedtavlen i huset til undertavlen i garagen og der har jeg også ført 24V ud til i det kabel.

Det vil jeg klart anbefale at du også gør, da din IHC installation har samme potentiale (okay de 2 strømforsyninger skal alligevel have koblet 0V sammen) men så sparer du også en strømforsyning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok