Hop til indhold
  • 0

Styring af Somfy Gardin


Mischa Melin de Vries
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Endnu et spørgsmål fra en nybegynder.

Jeg har et Somfy 24 V gardin med to ledninger. Når der går en strøm den ene vej går gardinet ned, når polariteten vender går det op.

Det har jeg koblet op med en IHC Output 230 v, det vil sige at når jeg aktiverer output 04+06 går gardinet op, når jeg aktiverer output 03+05 går gardinet ned. Jeg mangler en FB til at styre det med. Jeg vil gerne bare have at den bruger et enkelt tryk på en LK FUGA kontakt. Så når der trykkes kort på kontakten når gardinet er oppe kører det ned. Hvis der trykkes kort på kontakten når gardinet er oppe kører den ned. Når der trykkes lang tid på kontakten kører gardinet modsat retning af hvad den gjorde sidst, indtil man giver slip.

 

Kan det lade sig gøre?

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Hej Mischa.

Det kan det sikkert. Du skriver det er 24V og at du har koblet det til 230V output modul. Det stemmer ikke helt, med mindre du har relæer imellem og forsyningsspænding.

Men et kort tryk når det er oppe, så aktiveres 3+5, OK i hvor lang tid ? For det skal vel køre til endestop ? Gardinet kan det “tåle” at stå med spænding på når det er rullet helt op/ned ?

Næste gang der så trykkes kort tryk så aktives det modsatte 4+6 i lige så lang tid som sidst. Hvad med stop på midten ?

Den mest naturlige 1 kamps betjening er i mine øjne at kort trykt skifter retning.(kører f.eks 0,5 sek så man kan se retningen)  Langt tryk kører x sekunder til endestop (oppe eller nede) og evt. Ekstra langt tryk = stop

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars, tak for hurtigt svar :) 

Det er et IHC output forsynet med 24v, beklager det var ikke klart.

 

Som det er nu kan jeg aktivere 3+5 og så vil gardinet køre til den bund der er indstillet i internt gardinet, det tager ca 12 sekunder fra top til bund. Hvis jeg modsat aktiverer 4+6 vil gardinet køre til den top der er indstillet internt i gardinet (tager samme tid).

Tidligere har det været sat sådan op, at et tryk på kontakten ville få gardinet til at køre enten til toppen eller til bunden, hvis man trykkede midtvejs skiftede det retning og kørte den anden vej, men den styring er jeg desværre kommet til at slette. Der opererede gardinet kun med yderpunkter og kunne altså ikke stoppes midtvejs. Derfor kunne jeg godt tænke mig at man kunne enten:

Trykke 1 gang, kort: Gardinet bevæger sig fra top mod bund

Trykke 2. gang, kort: Gardinet stopper hvor det er nået til

Trykke 3. gang, kort: Gardinet kører fra position mod top

Og så starte ved Tryk 1 igen.

 

Eller som forsøgt beskrevet ovenfor:

Et kort tryk: Sætter gardinet til at køre i 15 sekunder, altså til det rammer en af enderne. Den modsatte retning af hvad gardinet sidst bevægede sig.

Et langt tryk: Gardinet bevæget sig i modsat retning af sidste bevægelse, lige så længe som trykket holdes inde. 

 

Redigeret af Mischa Melin de Vries
Havde ikke skrevet færdig
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige tjekket den FB du har lavet der og den ser umiddelbart fin ud i forhold til at få det til at køre op og ned på hver sin knap, hvis jeg bare tilføjer én ekstra udgang.

Men det ser stadig ud til at der er ret langt til den funktionalitet jeg ønsker mig, og kan ikke lige se hvordan jeg kommer derhen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok