Hop til indhold
  • 0

Styring af opladning af bil


lh03
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Jeg har en elbil, som lader hver aften/nat. Jeg har indstillet således, at den ikke lader i kogetoppen fra kl. 17.30 til 21 af klimahensyn - og tænd- og sluktidspunktet ændrer jeg via IHC-Tablet på iPad'en. Imidlertid kunne jeg godt tænke mig, at jeg kunne ændre tænd- og sluktidspunktet, og så ville den efter 18 timer hoppe tilbage til udgangspunktet kl. 17.30 til 21. Især når det er koldt, så er det nemlig smart at lade lige op til, at man skal køre, da batteriet så er varmt og holder væsentlig bedre på strømmen.

Jeg har forsøgt at koble en masse FB-sammen - men det blev lidt noget rod, da jeg bl.a. i forvejen overstyrer tænd og sluk af kontakten, når jeg f.eks. ikke er hjemme til at være fra. Det kræver således nok en særlig tilpasset FB... Ved ikke der evt. var en flink person som ville se på det? :-)

Pft.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

For det første. Hvis du bor i Radius leverance området, så bør du undgå at lade mellem 17-20 i vinter halvåret, da de køre med en absurd høj el-pris i denne periode (såvidt jeg husker)

 

Vedr. din udfordring. Du kunne lave det ved at have et alternativt start og evt. slut tidspunkt, samt et flag som skal være ON for at de overruller de generelle tidspunkter. Når en lade cyklus er færdig eller de 18 timer udløber eller hvad du nu finder på af betingelse, sættes flaget OFF, således at det er de generelle tidspunkter som gælder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars. Jeg bliver ikke timeafregnet, da mit netselskab ikke kan håndtere dette endnu med solceller. Derfor betaler jeg en gennemsnitlig pris. Men uanset hvad, er det godt at begrænse strømbrug mellem 18 og 21, da elprisen, som du nævner, typisk er højst - og klimamæssigt er det bedst at lade om natten, da der generelt er en stor andel vindmøllestrøm i kontakterne.

Men tilbage til spørgsmålet - jeg forstår godt, hvad du skriver, men ikke hvordan jeg skal gøre i Visual. Men måske jeg ikke bruger de rette FB - jeg synes, det blev ret kompliceret med "2.1.01.a. 7 dages ur, med 1 tænd tidspunkt" og "4.1.01. AND (“Og”- blok)".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mig bekendt er der ikke nogen standard FB som kan løse dig problem, heller ikke selv om du kobler nogle blokke sammen. Du er nød til enten at tilpasse en FB, eller lave din egen fra grunden.

Vedr. time afregning. At et net eller el selskab ikke er klar til at håndter time afregning afholder dem ikke fra at gøre det alligevel. Jeg har afvist alle mine el regninger siden Ørsted satte mig på time afregning, og pt. har ørsted sat alle mine regninger på hold. Årsagen er at de el-regninger som ørsted udsender ikke lever op til kravene for timeafregnet el-regninger. Slet ikke når man som jeg har el-varme og dermed reduceret el-afgift for forbrug over 4.000KWh timer.

Sidst men ikke mindst. Du hjælper ikke klimaet meget ved ikke at bruge strøm i spids belastnings perioden. Du hjælper klimaet ved at flytte forbrug til de tidspunkter af døgnet hvor der er en overproduktion af strøm, hvilket typisk er om natten hvor der fortsat skal bruges varme, men er et begrænset størmforbrug. Klima mæssigt er det ligegyldigt om du flytter forbruget fra kl. 12-15 eller 17-20. Bare du flytter forbruget fra et tidspunkt hvor det ikke er varme produktionen, som er årsagen til at kraftvarme værkerne køre.

Grunden til at el selskaberne gerne vil have dig til at flytte forbruget væk fra 17-20, er at de så kan udskyde en udvidelse af el-nettet i bolig områderne. Det har intet med klimasind at gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Vedr. time afregning. At et net eller el selskab ikke er klar til at håndter time afregning afholder dem ikke fra at gøre det alligevel. Jeg har afvist alle mine el regninger siden Ørsted satte mig på time afregning, og pt. har ørsted sat alle mine regninger på hold. Årsagen er at de el-regninger som ørsted udsender ikke lever op til kravene for timeafregnet el-regninger. Slet ikke når man som jeg har el-varme og dermed reduceret el-afgift for forbrug over 4.000KWh timer..

Med fare for at hijacke tråden, kunne du så uddybe dette lidt ?

Havd er problemet, hvilke krav mener du Ørsted ikke overholder, både generelt og ifht. reduktion ifbm elvarme ?

Og ”alle regninger”. Hvor mange har du da fået ? Mig bekendt er det først lige her fra d.01.01.2019 at man blev “tilbudt” at komme på Flexafregning, og dermed er der i praksis nok ikke rigtig nogen der endnu har fået en egentlig regning. Aconto opkrævning ja ja, men der kunne de ligesågodt opkræve kr. 0 som kr. 100.000. Det gør dem ikke “forkerte”.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@ih03

Du skriver du gerne vil undgå at lade i tidsrummet 1730-21 og at du vil kunne ændre start stop tidspunkterne, OK. Men du skriver også at den efter 18 timer skal hoppe tilbage til 1730-21. Det forstår jeg ikke.

Kan du beskrive hvilke ind/udgange og set(start/stop) tidspunkter du ønsker FB’n skal indeholde ? 

For umiddelbart lyder det da til at være en meget simpel opgave (læs bare et avanceret tænd/sluk ur med pause funktion i et bestemt interval - kogespidsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Med fare for at hijacke tråden, kunne du så uddybe dette lidt ?

Havd er problemet, hvilke krav mener du Ørsted ikke overholder, både generelt og ifht. reduktion ifbm elvarme ?

Og ”alle regninger”. Hvor mange har du da fået ? Mig bekendt er det først lige her fra d.01.01.2019 at man blev “tilbudt” at komme på Flexafregning, og dermed er der i praksis nok ikke rigtig nogen der endnu har fået en egentlig regning. Aconto opkrævning ja ja, men der kunne de ligesågodt opkræve kr. 0 som kr. 100.000. Det gør dem ikke “forkerte”.

Ørsted har kørt med time afregning siden omkring juni sidste år såvidt jeg husker. Jeg tror jeg kom på time afregning omkring august sidste år, og afviste min første regning i oktober.

Vedr. problemerne med regningerne. Hvor skal jeg starter og hvor skal jeg slutte. ;)

  1. Det fremgår ikke af regningerne hvilken dato som er skærings datoen for den ændrede afregnings metode, så den første regning er en blanding af årsafregning og time afregning og den er opstillet på en måde som gør den komplet umulig at overskue.
  2. Skærings datoen for reduceret el-afgift er også et problem. De gamle års afregninger gik fra 1/2 til 31/1 året efter, men reduceret el-afgift skal udregnes på baggrund af perioden 1/1 - 31/1. Faktisk er der en lov ændring i 2018 som gør at afgiften for el over 4000 KWH blev sænket kraftigt pr. 1/4 2018. ørsted har indtil nu ikke kunnet fortælle mig hvordan de håndter den ændring samt den ændrede afregnings periode. Faktisk kan jeg ikke på de nye regninger gennemskue hvordan de når frem til hvor meget el som er på reduceret afgift og hvor meget der ikke er. Se mere om det længere nede.
  3. PSO afgifterne ændres hvert kvartal. På den gamle afregnings model blev der brugt et vægtet gennemsnit, hvilket var ok da ørsted jo ikke havde kvartalsvise aflæsningner, men nu hvor ørsted har time aflæsning er dette ikke længere en korrekt metode. Specielt ikke når man har el-varme, hvor 90% af et års forbrug ligger i vinter halvåret.
  4. El prisen som varier fra time til time er opgjort som en vægtet time pris, men de kan ikke producer en time for time oversigt, som dokumenter hvordan de er nået frem til den vægtede pris. Jeg har fortsat en private mobil tlf. hvor jeg betaler efter forbrug. Når jeg får en regning for den, så følger der et billag med hvoraf længde og prisen for hver samtale er listet for sig. Sådan en oversigt kan ørsted ikke producer for det time afregnet el forbrug
  5. Net tariffen til radius er opgjort på samme måde som el prisen. Igen mangler der dokumentation.
  6. Det værste af alt er dog den reducerede el afgift. Jvf. https://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-beloebsgraenser/elafgiftsloven er el afgiften i 2018 91,4 øre pr. KWH. For den reducerede el-afgift er el afgiften i 2018 efter 1/4 25,7 øre pr. KWH for alt el over 4.000 KWH. På min el-regning fra december 2018 fremgår følgende 3 tal. Hvis nogen her kan få dem til at give mening høre jeg gerne hvordan. Det samlede el-forbrug på den regning var 2195KWh
    El afgift 986 KWH a 92.05 øre = 907,61 kr.
    Negativ reduceret el afgift 986 KWH a -25.83 øre = -254,68 kr.
    Reduceret el afgift 2195 KWH a 25,83 øre = 566,97 kr.

Jeg vil ikke afvise at slut reslutatet bliver det samme eller at jeg kommer til at betale mere, men jeg nægter konsekvent at betale regninger som jeg ikke kan gennemskue, og som et firma's kundeservice ikke kan forklare. Hvis ørsted vil have jeg skal betale el efter time pris, så må de medlevere den fornødne dokumentation. Aconto afregningerne er opgjort på samme måde, og her har jeg samme princip. Hvis jeg ikke kan gennemskue en acconto afregning, så bliver den afvist. Jeg tror jeg har afvist 7 regninger indtil videre. Der er dog genganger imellem hvor ørsted bare har fremsendt den samme regning igen, så reelt er det nok 3 kvartals regninger jeg har afvist til dato.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK tak for uddybning. Jeg undlader at kommentere her i tråden, og skal blot informere om at Ørsted får et nyt afregningssystem til nogle af deres kundesegmenter (måske dit) hvor der så forhåbentlig kommer mere styr på sagerne ;-)

En enkelt lille bemærkning, dog, det er kun selve strømprisen der afregnes time for time. Alle afgifter mm. opgøres fortsat pr. kvartal/år.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

OK tak for uddybning. Jeg undlader at kommentere her i tråden, og skal blot informere om at Ørsted får et nyt afregningssystem til nogle af deres kundesegmenter (måske dit) hvor der så forhåbentlig kommer mere styr på sagerne ;-)

En enkelt lille bemærkning, dog, det er kun selve strømprisen der afregnes time for time. Alle afgifter mm. opgøres fortsat pr. kvartal/år.

Jeg arbejder med udvikling af IT systemer til daglig, og jeg må desværre sige at jeg har ikke megen til tro til ørsteds nye afregnings system. Fokus synes pt. at være på at gøre noget digitalt og tilgængelig i en app. frem for at gøre det bruger venligt. Dette er et generelt billed af de projekter jeg er involveret i, og ørsted er ikke blandt mine kunder. Jeg er kun kunde hos ørsted. Jeg har ingen andre grænseflader med dem.

Ja det er korrekt at strøm prisen er den eneste som afregnes time for time, men transmissions afgiften til Radius har jo en høj og en lav pris periode hvert døgn i vinter halvåret. Dertil kommer de afgifter som ændres hvert kvartalt. Ingen af disse formår ørsted pt. at liste særskilt. De lister bare de samlede forbrug med en udokumenteret vægtet pris.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

@ih03

Du skriver du gerne vil undgå at lade i tidsrummet 1730-21 og at du vil kunne ændre start stop tidspunkterne, OK. Men du skriver også at den efter 18 timer skal hoppe tilbage til 1730-21. Det forstår jeg ikke.

Kan du beskrive hvilke ind/udgange og set(start/stop) tidspunkter du ønsker FB’n skal indeholde ? 

For umiddelbart lyder det da til at være en meget simpel opgave (læs bare et avanceret tænd/sluk ur med pause funktion i et bestemt interval - kogespidsen.

Hej Lars

Det er nok simpelt. FB'en skal indeholde 2 stk. ure og en timer - et normalt ur og et "override ur" med en "timer" man aktiverer for en periode på eks. 18 timer. Det normale ur slukker f.eks. mellem 18-21 og hvis jeg indstiller manuelt override til ON, så kan den sættes override ur til 02.00 til 07.00 og så overstyrer den det normale ur i 18 timer indtil den går OFF. Den kan også bare gå OFF når override ur er udløbet...

Jeg skal dog have bilen sat over på 16A ladning på et tidspunkt - og ved faktisk ikke om der findes IHC Control output der kan tage over 10A...?

mvh Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, lh03 skrev:

Jeg skal dog have bilen sat over på 16A ladning på et tidspunkt - og ved faktisk ikke om der findes IHC Control output der kan tage over 10A...?

Det behøver du vel reelt heller ikke. Du skal bare have et hjælpe relæ på, som aktivere dit 16A relæ. 

Et spørgsmål ang dette. Skyldes skift til 16A, at du så kan lade hurtigere? Hvor mange kWt lader du med? Umiddelbart forstår jeg ikke dit behov for 18 timer. Men det er måske for at være så tæt på næste døgns "opladnings" tidspunkt som muligt? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Kandersen skrev:

Et spørgsmål ang dette. Skyldes skift til 16A, at du så kan lade hurtigere? Hvor mange kWt lader du med? Umiddelbart forstår jeg ikke dit behov for 18 timer. Men det er måske for at være så tæt på næste døgns "opladnings" tidspunkt som muligt? 

Det med de 18 timer og timeren betyder bare, at den skal gå tilbage til det normale ur igen på et tidspunkt - indtil jeg aktiverer "override-uret" f.eks. 3 dages senere. 

Men ja - jeg skal kunne lade hurtigere og mere sikkert. Pt. bruger jeg mormorlader - og det er uholdbart.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, lh03 skrev:

Det med de 18 timer og timeren betyder bare, at den skal gå tilbage til det normale ur igen på et tidspunkt - indtil jeg aktiverer "override-uret" f.eks. 3 dages senere. 

Der er noget jeg ikke helt forstår.
Du lader din bil hver aften/nat- Men du lader den ikke imellem 17:30-21:00, korrekt?
Hvor længe lader du din bil? (eller rettere, hvor længe er den om at lade op?). 
Hvad er den helt konkrete årsag til at du vil have mulighed for at overrule noget i 18 timer?

El-biler generelt. 
Når jeg skal have en el bil, så forventer jeg, at den er smart (eller tilpasset til smart styring), så jeg kan få adgang til oplysninger om, hvor meget strøm der er tilbage på batteriet. Og ydermere hvor længe den skal oplade, for at nå 100%. Med disse informationer kan man tilpasse det en struktureret hverdag, så bilen er ladt 100% op hver morgen på et bestemt tidspunkt. Du plugger den bare i stikket når du kommer hjem. Og så finder den selv ud af, hvornår den skal starte opladningen, ud fra et fast tidspunkt du har sat, at den skal være 100% opladt. 

Det er/var min opfattelse, at de fleste elbiler er udstyret med noget smart styring, eller ihvertfald mulighed for det. Men det er måske mig der forventer for meget af elbilerne?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 18.2.2019 at 16:05 , Lars Jacobsen skrev:

Det er lidt svært at følge din logik, men prøv at se om vedhæftede kangøre det du ønsker.

 

ih03 billadeprogram.vis

Det ser rigtigt fint ud i vieweren. Dog vil jeg gerne undvære "no-charge" start og slut-funktionen. Dvs. jeg behøver kun normal (hvor jeg indstiller no charge-perioden) og override. Pft.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok