Hop til indhold
  • 0

Valg af Lysdæmper


MoN
 Share

Spørgsmål

Jeg har en IHC installation med LK 300 UNI og LK 400 UNI tavle dæmpere der giver mig problemer med LED pærer til det punkt at jeg er ved at give op.

Så jeg skal have fundet ud af hvad jeg skal have istedet?

 

Jeg har set at den generelle anbefaling er wireless lysdæmpere, men hvad er det helt præcist at jeg får ekstra mht scenarier ved at vælge en wireless lysdæmper?

Jeg har set Eltako EUD12D-UC og EUD12NPN-UC som alternativ til LK's tavle dæmpere.

Når jeg søger kan jeg se at der kan være problemer med EUD12NPN-UC modellen, er der nogen kendte problemer med EUD12D-UC?

Jeg kan nok godt klare mig uden 2 lysniveauer, men jeg gider ikke at kigge på "lysshow" hvor lysdæmperen lever sit eget liv. 

 

Og egentlig vil jeg helst have tavle dæmpere som de eksisterende, men jeg overvejer også et 220V output modul kombineret med Philips Hue, Ikea trådfri eller ... 

Mvh

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
18 timer siden, MoN skrev:

Jeg har set at den generelle anbefaling er wireless lysdæmpere, men hvad er det helt præcist at jeg får ekstra mht scenarier ved at vælge en wireless lysdæmper?

Hej Morten.

Velkommen til IHC-User.dk.

Hold dig til LK Wireless Ø80 HW 2.xx. De er designet til de fleste LED lyskilder, men det kan stadig være svært at fonde de der er bedst egnet, kan dæmpe langt nok ned osv osv.

Du har fuld tilbagemelding fra disse dimmere, du kan se i dine apps om lyset er tændt og på hvilket niveau.

Det er til at lave hjemmesimulering uden at en funktionsblok går ud at synk.

Du kan stille f.eks. natniveau så lyset efter det er mørkt udenfor tænder på en lavere % end om dagen, så får du ikke svejseøjne hvis du skal op og tisse om natten :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for velkomsten (og svaret)

 

Jeg har været passivt medlem i over 10 år :-)

Det var lidt det svar jeg frygtede, jeg er ikke specielt glad for hverken trådløse løsninger eller ideen om rosetter under tavlen.

Dels er jeg nervøs for om jeg pludselig skal hen og "parre" trådløse enheder for at få lyset til at virke, dels tænker jeg hvor god en idé  løsningen er for min installation om 2,3, 5 eller 10 år?

 

Og jeg tænker at Philips Hue eller lignende produkter kunne være et alternativ hvis jeg går trådløst?

Jeg forventer at der indenfor de produkter er firmaer der er langt mere kunde orienteret end LK har været.

 

Jeg er med på fordelen i at kunne programmere løsningen i et system, men vil helst have en ren tavle løsning hvis jeg køre videre med IHC dæmpning.

Er  LK Wireless Ø80 HW 2.xx. bedre end tavle dæmpere til LED?

Hjemme simulering og tilbage melding kan jeg godt leve uden, men natlys vil være meget rart.

 

Mvh

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du ikke bryder dig om trådløse løsninger eller rosetter ved tavlen, så forstår jeg godt at du frygtede at få lige netop det svar. Problemet er bare at det er den eneste rigtige løsning - i hvert fald når man har prøvet den. Men det kan jo være yderst svært at se derfra hvor du står. Om problemet kan anskues som to biler ved jeg ikke - men jeg prøver. Under transport fra A til B kan 2 personer vælge imellem en 2CV eller en audi. De vil begge komme frem til målet, men ikke med samme muligheder eller komfort. a-va den var hvis lidt tynd, men tænker du fanger den.

Hvis du er bekymret for din fremtidige installation, så giver det da ikke mening at kigge på hue, som efter min mening kun er til sjov. Men de skal have ros for deres salgsindsats over for os forbruger, der kunne LK virkelig lære noget.

1 time siden, MoN skrev:

Er  LK Wireless Ø80 HW 2.xx. bedre end tavle dæmpere til LED?

Ja - end LKs. Eltakos kører hvis meget godt.

1 time siden, MoN skrev:

men natlys vil være meget rart.

Hvis du bliver i den fortråede verden så kræver natlys at dine dæmpere kan tændes på 2 niveauer, hvilket så igen kræver flere 24v udgange.

Dermed er vi tilbage ved bilerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, MoN skrev:

Det var lidt det svar jeg frygtede, jeg er ikke specielt glad for hverken trådløse løsninger eller ideen om rosetter under tavlen.

Du kan bare udskifte almindelig lampeudtag med dem. Men det gør det ikke nemmere, hvis de skal parres, (hvilket jeg endnu ikke har oplevet med mine). 

2 timer siden, MoN skrev:

dels tænker jeg hvor god en idé  løsningen er for min installation om 2,3, 5 eller 10 år?

Til den tid er det slet ikke sikkert du tænker IHC mere, ihvertfald ikke med den "fart" LK/Schneider opererer i. Men så længe de danske el installatører "hjælper" dem, så går det da fint, for dem. 
Om 5-10 år så er alt LED, sandsynligvis noget bedre end i dag, men det er LED. Og hvis du skal dæmpe noget, så kræver det nye dæmpere. 
Alternativ er at udskifte dæmperne til z-wave eller zigbee. Det skal nok være her om 10 år også. Og der er langt bedre muligheder med disse. Men så er det som nævnt ikke længere IHC, medmindre du binder det samme med noget imellem. 

2 timer siden, MoN skrev:

Og jeg tænker at Philips Hue eller lignende produkter kunne være et alternativ hvis jeg går trådløst?

Hue pærer er okay, (farverne er bare til sjov), men efter min mening slet ikke integrerbar og fleksibel nok. Hue´s motion sensorer er ikke noget at prale af, efter min mening. Der er en ganske bestemt grund til, at det er en billig løsning. Deres dimmer switch er decideret til grin. Den er grim, passer ikke ind i noget, og så er den noget billigt skrammel.. Jeg har selv det hele, og bruger også pærer/lamper i stuen. Men det er kun fordi jeg havde det i forvejen, inden jeg fik IHC. 

3 timer siden, MoN skrev:

Er  LK Wireless Ø80 HW 2.xx. bedre end tavle dæmpere til LED?

Pt ja, for der findes ingen tavle dæmpere til LED. Du kan godt bruge UNI400 dæmperen, men den har en mindste belastning på 40watt. Og den slags kilder finder du ikke mange af i LED. Skulle du endelig finde nogle, eller du har et større antal på samme dæmper, så er det en kunst at finde nogle kilder som er gode nok til dæmperen. 
Du ville være bedre tjent med et 1-10volt modul og dæmper der kan dæmpes på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du er bekymret for din fremtidige installation, så giver det da ikke mening at kigge på hue, som efter min mening kun er til sjov. Men de skal have ros for deres salgsindsats over for os forbruger, der kunne LK virkelig lære noget.

@Henning Pedersen Hvorfor mener du, at Philips Hue kun er til sjov?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Hvorfor mener du, at Philips Hue kun er til sjov?

Fordi jeg tænker faste installationer med normalt lys, og der forestiller jeg mig ikke at køkkenscenariet f.eks. er 100% klar lys til madlavning, delvis grøn lys under spisning og lilla lys ved hygge. Og hvis det "kun" er for at få fjernbetjent hvidt lys, så er hue vel at gå over åen ..., især når der allerede er installeret IHC - eller hvad.

Kan i øvrigt se Kandersen er på linje.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Hvorfor mener du, at Philips Hue kun er til sjov?

Fordi jeg tænker faste installationer med normalt lys, og der forestiller jeg mig ikke at køkkenscenariet f.eks. er 100% klar lys til madlavning, delvis grøn lys under spisning og lilla lys ved hygge. Og hvis det "kun" er for at få fjernbetjent hvidt lys, så er hue vel at gå over åen ..., især når der allerede er installeret IHC - eller hvad.

Kan i øvrigt se Kandersen er på linje.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
45 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Fordi jeg tænker faste installationer med normalt lys, og der forestiller jeg mig ikke at køkkenscenariet f.eks. er 100% klar lys til madlavning, delvis grøn lys under spisning og lilla lys ved hygge. Og hvis det "kun" er for at få fjernbetjent hvidt lys, så er hue vel at gå over åen ..., især når der allerede er installeret IHC - eller hvad.

Kan i øvrigt se Kandersen er på linje.

Enhver som kan finde på at vælge grønt lys til spisning vil blive slagtet af en kok. Det er utroligt hvor uappetitlig mad kan komme til at se ud hvis man bruger forkerte lys farver til belysning. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Kan i øvrigt se Kandersen er på linje.

Det er jeg, fordi jeg har været i alt det "sjove" med farver osv og har haft Hue siden den spæde start. 

Men, der er altså et alvorligt men i det her.. Økonomisk set, så er Hue og anden lignende belysning faktisk en seriøs alvorlig (konkurrent) set med IHC øjne, selvom at det umiddelbart virker til at være sjov og ballade. 

Hvis man står foran valget mellem at skulle investere i en IHC dæmper + en LED kilde, så er prisen for dette ekstrem højere, end hvis man udskifter til en hue lampe (pære). Du har hurtigt rundet 850,- kroner for IHC dæmper + en god LED kilde. Et Hue startsæt med gateway, 3 stk white pære og en dimmer switch koster ca. 750,- . Løse Hue White pærer koster lige under 100,- stk. Hue White Ambiance koster ca 1/3 mere, (har set 2-pak GU10 til 180,- ). Og så har man fuld kelvin styring fra 2200K til 6500K.

På en IHC/almindelig installation kræver det jo blot, at lampeudtaget/stik/whatever har fast 230volt. Så i tillæg til prisen skal man regne med en udgang på et 230volt output modul, eller flytte fasen, hvis den er der i forvejen. På den måde kan jeg godt forstå, hvis der er folk der overvejer at bruge Hue til det almindelige lys. 

Så er der det med styringen af Hue. Her er IHC som udgangspunkt selvfølgelig langt overlegen. Men det går det rigtig stærkt med smarte 3. part løsninger til Hue ligende lys, fx med Google Home, (med stemmestyring), eller som i mit tilfælde med et 3. part system i form af openhab. Så kan IHC slet ikke følge med det mere. Det er svært (dyrt) nok bare at få fat i gode dæmpbare LED kilder til IHC dæmperne. 

Det er dælme ikke med min gode vilje, at det skal være på den måde. Jeg mener bestemt IHC er den rigtige vej at gå til styring af det smarte hjem. Det er bare ikke specielt fremtidssikret og slet ikke økonomisk tankegang i det, hvis det kun er for belysningens skyld. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ser ikke hue som en konkurrent til LK IHC. Hvis du bare skal bruge dæmpning af lys krydret med lidt farve pjat, så vil jeg aldrig smidde penge efter LK IHC. Heller ikke deres wireless standalone.

Hvis du vil integrerer din lys styring, med dit alarm anlæg, varmestyring etc. og lave funktioner hvor du kan lukke ned for varme, slukke alt lys, strøm i køkken etc. og slå alarmen til, ved tryk på 1 knap, så vil jeg vælge LK IHC, men her er vi LANGT ude over hvad hue kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

Tak for svarene, det lyder ikke til at der er gode erfaringer med de trådede lysdæmpere :-(.

Jeg må prøve at få kigget i krystalkuglen og finde ud af om jeg skal vælge en trådløs løsning jeg egentlig ikke er begejstret for eller om jeg skal vælge IHC fra?

 

Jeg må blankt erkende at jeg er gammeldags og foretrækker en trådet løsning,.

Og skal det endelig være trådløs, så er regnestykket imellem IHC og Hue ikke til fordel for IHC.

Hue er i den sammenhæng ikke dyrere end at man kan købe et sæt for sjov og se om det fungere, samtidigt er markedet med trådløs hus styring er inde i en eksplosiv udvikling med produkter der integrere på tværs af producenter. 

Og jeg forventer under alle omstændigheder at skulle have gang i OpenHAB og Raspberry Pi for at  integrere med varme og emhætte.

 

Mht z-wave og zigbee (og måske trådløs generelt) er jeg lidt bange for hacking/malware, der er historier om robot støvsugere der sender data om forbrugeren "hjem" (tjenestefolk sladrede også om herskabet i gamle dage :-)), og de kinesiske producenter har ikke et særligt godt ry. 

LK virker iøvrigt heller ikke særligt sikkerheds bevidste, at man skal køre med gamle usikre versioner af Java for at bruge IHC software siger IMO alt om hvor LK/Scheider er mht hacking og data sikkerhed.

 

Som en lidt vild tanke overvejer jeg også om jeg skulle lægge tavlen om til KNX, der kan man finde tavle lysdæmpere til ca 400  kr per kanal og der er rigtigt mange producenter at vælge imellem. Det er en lidt større udskrivning men måske den bedste løsning hvis man ikke vil have et patchwork af alle mulige ting sat sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok